Hohtomiljoonakalat ja luonnonmuodot
Valvoja: Moderaattorit
Hohtomiljoonakalat ja luonnonmuodot
Amatööristä miljoonakala-asia vaikuttaa aika sekavalta.
Mikä on tavallisen miljoonakalan luonnonmuoto ja saako sellaista hankittua jostain?
Entä mikä on hohtomiljoonakala ja millaiset sen tarpeet vedenlaadun ja lämpötilan suhteen?
Kovin eroavaista tietoa tuntuu siitä löytyvän.
Mikä on tavallisen miljoonakalan luonnonmuoto ja saako sellaista hankittua jostain?
Entä mikä on hohtomiljoonakala ja millaiset sen tarpeet vedenlaadun ja lämpötilan suhteen?
Kovin eroavaista tietoa tuntuu siitä löytyvän.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
Re: Hohtomiljoonakalat ja luonnonmuodot
Tavallisen miljoonakalan luonnonmuodosta en tiedä mitään sinänsä (enkä ole niitä kaupoissakaan nähnyt). Miljoonakala, sen luonnonmuotokin, on kuitenkin eri laji (poecilia reticulata) kuin hohtomiljoonakala (poecilia wingei).
Hohtomiljoonakala on todella kiva lemmikki, seurallinen, rohkea, helposti lisääntyvä ja helppo laji. Ne uivat akvaarion joka kerroksessa ja syövät niin pohjalta, pinnasta kuin kasvien lehdiltäkin. Vesiarvoista on tosiaan montaa mielipidettä, mutta jonkinlainen konsensus on siitä, että parasta olisi keskikova-kova vesi (joku 10-15 dH), pH n. 7,5 (6,5-8), lämpötila 25-27. Meillä on hohtomiljoonakaloja 15 aikuisen parvi (5 koirasta ja 10 naarasta, suhdeluku voisi olla vieläkin naarasvoittoisempi, suositus on 2-3 naarasta per 1 koiras) ja heidän laskematon määrä jälkikasvua. Olemme olleet erittäin tyytyväisiä valintaan eikä veden kovettaminenkaan enää kovin pahalta rastilta tunnu, lisätään vain vähän kipsiä ja ruokasoodaa veteen joka vedenvaihdolla samalla kuin vedenhoitoainetta.
P. reticulata luonnonmuoto (koiras)

P. wingei (koiras)

Naaraat ovat koiraita huomattavasti suurempia ja harmaanruskeita (tavallisen miljoonakalan jalostusmuodoilla naaraskin voi olla värikäs).
Hohtomiljoonakala on todella kiva lemmikki, seurallinen, rohkea, helposti lisääntyvä ja helppo laji. Ne uivat akvaarion joka kerroksessa ja syövät niin pohjalta, pinnasta kuin kasvien lehdiltäkin. Vesiarvoista on tosiaan montaa mielipidettä, mutta jonkinlainen konsensus on siitä, että parasta olisi keskikova-kova vesi (joku 10-15 dH), pH n. 7,5 (6,5-8), lämpötila 25-27. Meillä on hohtomiljoonakaloja 15 aikuisen parvi (5 koirasta ja 10 naarasta, suhdeluku voisi olla vieläkin naarasvoittoisempi, suositus on 2-3 naarasta per 1 koiras) ja heidän laskematon määrä jälkikasvua. Olemme olleet erittäin tyytyväisiä valintaan eikä veden kovettaminenkaan enää kovin pahalta rastilta tunnu, lisätään vain vähän kipsiä ja ruokasoodaa veteen joka vedenvaihdolla samalla kuin vedenhoitoainetta.
P. reticulata luonnonmuoto (koiras)

P. wingei (koiras)

Naaraat ovat koiraita huomattavasti suurempia ja harmaanruskeita (tavallisen miljoonakalan jalostusmuodoilla naaraskin voi olla värikäs).
-
- Member
- Sukupuoli: Mies
Mulla on kans hohtomiljoonakaloja 7 naarasta, 3 koirasta + tosiaan kaikki lukemattomat poikaset joita eläinkauppaan kiikutan. Ovat mielettömän kivoja ja helppoja kaloja. Itse en ole vettä pahemmin kovettanut, kun täällä siitä topicin tein ja osaavat sanoivat että pehmeä vesi näille.
Suosittelen näitä paljon enemmän kuin normi milliksiä. Ovat kilttejä, vilkkaita ja koiraat tosi näyttäviä 

useita pieniä altaita ,317l , 3 kissaa ja 1 berninpaimenkoira vanhus :)
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Viesti:
Melko valaiseva linkki noista eri väreistä. Hohdoista, luonnonmuotomilliksistä ja hybrideistä. http://www.swampriveraquatics.com/id14.html
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: N/A
Mahtaako kellään olla Suomessa näitä N-luokan aitoja hohtomiljoonakaloja? Adrianin foorumilta katselin, että "virallisesti" lähimmät olisivat briteissä. Kovasti mielenkiintoista tuommoinen maailman pelastaminen akvaariossa
. Tässä tarinassa oli hurjasti infoa http://www.endlersusa.com/viewtopic.php?t=269 , kovasti murheellista jos ainoat luonnonesiintymät jäävät kaatopaikan alle...

Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Mites hohtomilliksillä muiden lajien kanssa risteytyminen? Risteytyykö mollien kanssa?
Mulle myös tämä koko millispuoli hieman tuntemattomampi, mutta hohdot välillä vähän kiinnostanut..
Mulle myös tämä koko millispuoli hieman tuntemattomampi, mutta hohdot välillä vähän kiinnostanut..
Altaat: 450 + 240 + 240 + 40
Lisäksi kaksi koiraa.
Lisäksi kaksi koiraa.
-
- Elite Member
- Viesti:
http://akvaario.eu/?page_id=55hruottu kirjoitti:Mites hohtomilliksillä muiden lajien kanssa risteytyminen? Risteytyykö mollien kanssa?
Tuolta voit tsekata....millien kanssa risteytyy helposti. Juttua myös milleistä ja risteytymisistä ja molleista jne...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
- Junior Member
Kiitos linkistä 
Minulla on siis altaassa platyt ja mustavatsamollit (limia melanogaster) joten hohtikset ei näiden kanssa taida risteytyä jos niitä joskus tuonne haluan ottaa.

Minulla on siis altaassa platyt ja mustavatsamollit (limia melanogaster) joten hohtikset ei näiden kanssa taida risteytyä jos niitä joskus tuonne haluan ottaa.
Lisäksi kaksi koiraa.
Lisäksi kaksi koiraa.
-
- Elite Member
- Viesti:
Platyja minulla oli hohtomillisten kanssa samassa puljussa, eikä risteytyneet. Olisi tuntunut kaikenlisäksi oudolle, että "jättiläisplaty" ja pieni hohto risteytyy. Näin ei käynyt. Myös tietolähteiden mukaan ei risteydy platy ja hohtomillisten kanssa.hruottu kirjoitti:Kiitos linkistä
Taas sukuun Poecilia kuuluukin: hohto, millis, molli, purjemolli, leveäevämolli.... (nämä pitäisi erillään toisistaan)
Noista mustavatsamolleista ei kokemusta, mutta katsoisin latinalaista nimeä. Löysin tosin noista limioista juttua, että ensin luokiteltu Limia, sitten Poecilia, taas Limia...ja löysin yhden jutun risteytymisestä
http://diszhal.info/english/livebearers ... gaster.php (kannattaa avata Crome-selaimella, kääntää melko nätisti suomeksi, no...hieman oli käännöskukkasia, puhuttiin ihmissyönnistä kun kannibalismia tarkoitettiin...huh)
Limia species will readily hybridize not only with each other but with Poecilia species as well, so it’s best to keep just one livebearer species per tank.
-
- Junior Member
Äh, en itse ollutkaan bongannut tuota latinalaisen nimen vaihtelua.. Eipä siis laitetaakaan samaan tankkiin muiden kuin platyjen kanssa kun en halua lähteä sekoittelemaan noita minkään muun lajin kanssa..
Ja joo ei ole nämä meidän kannibalistit vielä minua syöneet

Lisäksi kaksi koiraa.
Lisäksi kaksi koiraa.
-
- Elite Member
- Viesti:
Juu, voi olla turvallisempi. KUmmatkin kun lisii rankasti, vaikea saada altaasta kaikkia yksilöitä pois, jos pitääkin erottaa...ja hybridienkin tarkkailu oma haasteensa jokaisen kalan kohdalta. Tämä on haaste huomioida aina kaikkien lajien risteymät ja pitää eri altaissa. Koin suureksi rasitteeksi lopulta, kun minulla oli millejä ja hohtoja - tosin eri altaissa. Uskomatonta puuhaa jo pitää eri altaiden kannat erillään...vesiletkun kautta, haavin pohjalla, kasvien mukana...aina jokin yrittää vaihtaa allasta. Tosin en yhtään hybridiä havainnut.hruottu kirjoitti:Äh, en itse ollutkaan bongannut tuota latinalaisen nimen vaihtelua.. Eipä siis laitetaakaan samaan tankkiin muiden kuin platyjen kanssa kun en halua lähteä sekoittelemaan noita minkään muun lajin kanssa..
Noista millien luonnonmuodoista...minusta jotkut millit alkavat muistuttaa sukupolvien myötä noita luonnonmuotoja (täpliä sun muuta). Mutta oma persoonallinen väri sekin. Luulen, että aikojen myötä luonnonmuodot tulevat pohjaan jalostusmuotojen alta...Olen nähnyt millien ja hohtojen hybridejä - minuun ei ns. iske...toivon, että millini pysyy niistä eroissa.
Millainen tuo limia on lajina ja kasvatettavana? Melko harvinainen Suomessa ja voisi ehkä sen profiilia nostaa, jos tekisi hyvän lajiesittelyn ja tietoa. Näin harrastajakin voisi myydä ja saada lajia eteen päin....Limioitakin 100 lajia vielä....
-
- Junior Member
Tein mustavatsamollille oman keskustelun..
Minulla vielä suht tuore tuttavuus, sain pienen porukan (+poikasia) toiselta harrastajalta kesällä ja nyt asustavat tuolla keskikovassa 140 litraisessa altaassa noiden platyjen ja omppujen kanssa. Liikkuvat huomattavasti sähäkämmin kuin platyt, varsinkin jos uros on iskenyt silmänsä naaraaseen ja vauhti on välillä niin kova ettei meinää ehtiä nähdä mihin menevät.. Tuon vilkkautensa takia en välttämättä suosittelisi näitä kovin pieneen altaaseen vaikka kooltaan ovat suurinpiirtein miljoonakalan luokkaa, hieman isompia ehkä mutta ei samalla tavalla massiivisia taas kuin platyt.
Lisääntyy helposti ja minulla alkaa nyt olemaan ensimmäiset myyntikokoiset poikaset tuolla altaassa. Se on vähän näiden kanssa hankalaa että ei meinaa mistään löytyä uutta verta populaatioon eli varovainen saa siinä mielessä olla ettei käy liian sisäsiittoiseksi porukka.. Naaraat on mielestäni todella kauniita aikuisena, eli tuon mustan vatsan lisäksi niillä on kaunis sininen hohto kyljissä.
Jos jollain näitä löytyy ja olisi halukas vaihtamaan että saisi vähän uutta verta populaatioon niin saa hihkaista tänne suuntaan, tai jos poikaset kiinnostaa niin kohta tuolta niitä voisi pistää jo maailmalle
Minulla vielä suht tuore tuttavuus, sain pienen porukan (+poikasia) toiselta harrastajalta kesällä ja nyt asustavat tuolla keskikovassa 140 litraisessa altaassa noiden platyjen ja omppujen kanssa. Liikkuvat huomattavasti sähäkämmin kuin platyt, varsinkin jos uros on iskenyt silmänsä naaraaseen ja vauhti on välillä niin kova ettei meinää ehtiä nähdä mihin menevät.. Tuon vilkkautensa takia en välttämättä suosittelisi näitä kovin pieneen altaaseen vaikka kooltaan ovat suurinpiirtein miljoonakalan luokkaa, hieman isompia ehkä mutta ei samalla tavalla massiivisia taas kuin platyt.
Lisääntyy helposti ja minulla alkaa nyt olemaan ensimmäiset myyntikokoiset poikaset tuolla altaassa. Se on vähän näiden kanssa hankalaa että ei meinaa mistään löytyä uutta verta populaatioon eli varovainen saa siinä mielessä olla ettei käy liian sisäsiittoiseksi porukka.. Naaraat on mielestäni todella kauniita aikuisena, eli tuon mustan vatsan lisäksi niillä on kaunis sininen hohto kyljissä.
Jos jollain näitä löytyy ja olisi halukas vaihtamaan että saisi vähän uutta verta populaatioon niin saa hihkaista tänne suuntaan, tai jos poikaset kiinnostaa niin kohta tuolta niitä voisi pistää jo maailmalle

Lisäksi kaksi koiraa.
Lisäksi kaksi koiraa.