Safiiritetrojen suissa jotain kummaa

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nanii
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: PAK
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Safiiritetrojen suissa jotain kummaa

Viesti Kirjoittaja nanii »

Ostinpa tuossa pari eri satsia safiiritetroja yksityisiltä akvaarioharrastajilta. Toinen satsi oli ok. Toinen satsi (9kpl) tuli pari päivää myöhemmin ja näytti päällisin puolin olevan ok, mutta huomasin kaloja pussista ottaessani, että vesi haisi kummalta. Totutin kalat oman akvan veteen pikkuhiljaa ja nostelin lopuksi ne haavilla akvaarioon, koska en halunnut tuota haisevaa vettä sekoittaa omaani. Karanteeniakvaarioomme on silikonien vaihto menossa, joten otin riskin ja laitoin kalat suoraan akvaarioon ilman karanteenia. Huomasin vasta parin päivän päästä, että tällä isommalla satsilla on lähes kaikilla suussa jotain kummallista. Ihan kuin ylähuulesta olisi nahka irti pieneltä pätkältä, eli se huuliosa on vaalea, ei sellainen normaalin harmahtava terve iho.

Onko tässä nyt jotain tehtävissä? Mikä tauti näitä elukoita mahtaa riivata? Suurutosta katselin kuvia, mutta enpä tiedä..

Terv. tyhmästä päästä.. jne.
.:: 220l, 425l, 500l, koiria, 2 x kani, hevonen ::.
.:: http://www.crinoids.info ::.
siniusva
Starting Member
Starting Member

Re: Safiiritetrojen suissa jotain kummaa

Viesti Kirjoittaja siniusva »

Täällä kalat myynyt henkilö.

Kalojen taustasta: Kalat tulivat minulle 3 viikkoa sitten ostamani akvaarion mukana. Akvaariossa oli myös isopurjepleko ja lehtikalat. Lehtikaloille ja plekolle etsin heti uuden kodin ja ne lähtivätkin uuteen kotiin kaksi viikkoa sitten. Tetrat jäivät ja ne ajattelin pitää, mutta vesiarvot testattuani vesi täällä osoittautua niin kovaksi että päätin tetroillekin etsiä uuden kodin ja hankkia kovemman veden kaloja. Täältä voi lukea tuosta pohdinnastani lisää.

Kaikki kolme lajia näyttivät terveiltä ja hyvinvoivilta, eikä minun silmääni osunut mitään poikkeavaa kaloissa. Tosin olen aloittelija ja minulla ei ole vertailumahdollisuutta. Sen huomasin, että kun akvaariota vähänkin sörkki (laittoi kasvia takaisin paikoilleen, vaihtoi vettä tms) niin tetroilta lähti värit, mutta palautuivat pian normaaleiksi, eli taisivat stressata helpolla. Kalojen stressiä on varmasti nostanut nyt 2 isoa muuttoa lyhyen ajan sisään. En ole mikään mestari haavin kanssa kaloja siirtämään, joten varmasti stressasivat myös siitä kun haavilla metsästin kalat pussiin. Ei ollut mikään helppo homma kun olivat niin vikkeliä. Mutta tosiaan en itse huomannut kalojen suissa tällöin vielä mitään. Ja olen aquahoito-sivujen kalojen muutto-ohjeiden mukaisesti aina paastottanut kaloja ennen muuttoa ja tehnyt edellisenä päivänä vedenvaihdon.

Minua huolettaakin nyt kovasti, mikä tetroille on tullut. Olen nyt aamun haistellut akvaarion vettä, en mitään erityistä sieltä haista. Täytyykin pyytää jotakuta tuttua käymään ja haistamaan, oma nenä ehkä tottunut jos siinä joku haju. Tosin hajuaistini ei ole paras mahdollinen. Uudet kalanikin tulivat vasta tetrojen lähdettyä uuteen kotiin. Henkilö, jolta akvaarion ostin ei maininnut mitään ongelmista tai sairauksista, itse olen jäänyt siihen käsitykseen että kaikki ovat olleet terveitä. Hänellä oli akvaarioharrastusta takana 20 vuotta.

Jos näillä tetroille on jotain tarttuvaa, tms, minun täytyykin heti kysäistä lehtikalat ja plekon ostaneelta henkilöltä niiden kalojen kuulumisia. Ja täytyy laittaa omakin akvaario erityistarkkailuun.

Olen pitänyt tämän kolme viikkoa akvaariopäiväkirjaa, eli merkannut ylös havaintojani, vesiarvoja, kalojen käytöstä ym ylös. En tiedä onko näistä ongelman selvittämiseen apua, mutta kirjaan tähän nyt muistiinpanoistani joitain havaintoja ja tapahtumia:

- 11.8 akvaarion muutto (kalat kuljetuslaatikossa n. 5h)
- 14.8 Uusia kasveja toisen akvaristin akvaariosta. Sen verran tyhmä olin että unohdin pestä kasvit ennen istuttamista akvaarioon. 1/3 vedenvaihto, nitriitti 0
- 15.8 safiireilla upea väritys, mutta yksi tetra hieman vaaleampi kuin muut
- 17.8 ja 18.8 kalat paastolla, 1/3 vedenvaihto
- 19.8 lehtikalat ja pleko muuttivat, tetrat ruokittu paastopäivien päätteeksi. tetrat värittömiä muuttostressistä (muita kaloja pyydystetty), palautuivat seuraavana aamuna
- 21.8 Suodatin hajonnut yöllä, uusi suodatin toimintaan illalla. Aktiivihiililevy suodattimessa, 30% vedenvaihto
- 25.8 ruskeaa levää alkanut ilmestyä altaaseen (piilevä?).
- 26.8 hankittu sisäsuodatin (käytetty) ulkosuodattimelle kaveriksi
- 28.8 tetrat uuteen kotiin. Haavittaminen hankalaa ja stressasi kaloja, Aktiivihiililevy poistettu suodattimesta. Allas tyhjätty ja täytetty kokonaan ennen uusien kalojen saapumista

Harmittaa, kun niin innolla olen harrastusta aloittanut ja nyt tulee jo vastoinkäymisiä. Ja harmittaa nyt naniin puolesta jos kaloilla on jotain vakavampaa :(

EDIT: kalathan olivat tämän kaksi viikkoa niille liian kovassa vedessä, voisiko tämä myös lisätä kalojen altistumista sairaudelle?
Seeprakirjoahventen ja parin partamonnin 160-litrainen vesivaltakunta. 54 litrainen vara/poikasallas/vailla vakituista asukasta. Akvaariovahtina chihuahua.
nanii
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Kiitos viestistäsi siniusva. En syytä sinua mistään! :)

Nämä keskustelut voitaisiin tietysti käydä myös privaatisti, mutta kirjoittelen tänne josko saisin vinkkejä miten tässä edetä :). Tetrat voivat ihan hyvin, suut ovat pysyneet samanlaisina, eivät ole pahentuneet tai parantuneet. Kalat syövät hyvin. Vaihdellaan vettä tiheästi jonkin aikaa ja katsotaan mihin suuntaan tämä tästä lähtee..

En oikein tiedä pitäisikö tuota allasta nyt lääkitä vai ei.. Koitin saada kuvaa kalojen suista, mutta on vähän vaikeaa saada kuvaa josta saisi jotain selvääkin :).

Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa? Näyttää tosiaan siltä ihan kuin kalojen koko "ylähuulesta" olisi nahka pois pieneltä matkalta ylöspäin.

Vesi siis pehmeää, ph 6,5-7, 25-26C, nitriitti 0
doradi
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS, TAS

Viesti Kirjoittaja doradi »

Ainakin meillä safiiritetrat ovat pyydystäessä, kuljettaessa ja kotiuttaessa olleet todella lahjakkaita törmäilemään ja niillä on ollut "turpa ruvella" juurikin tuosta ylähuulesta suunnilleen joka siirron jälkeen. Olisikohan kyse vaan siitä? Jos kalat on aikuisia eli isoja ja törmäysmassaa sen puoleen on jonkun verran, niin voisi olla, kun niillä on pari muuttoa peräkkäin takana. Täällä nuo kolhut on järjestään olleet ylähuulessa ja vauriot on semmosia vaaleita, aika selvään kolhun/ihovaurion oloisia, ja parantuneet parissa viikossa ihan täysin ilman lääkintää. Noiden kolhiutuneiden kalojen osalta aikanaan seurailin, että söivät koko ajan ihan normaalisti, ja kun syövät teilläkin niin ehkä senkin puoleen samantyypinen tilanne. Toivottavasti kalasi toipuvat, ovat hauskoja otuksia ja oppivat äkkiä seuraamaan hoitajan touhuja. Etenkin ruoka-aikaan.. Joku täällä nimitti pikkupiraijoiksi ja osuu kyllä nappiin :roll:
siniusva
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja siniusva »

nanii kirjoitti:Kiitos viestistäsi siniusva. En syytä sinua mistään! :)

Nämä keskustelut voitaisiin tietysti käydä myös privaatisti, mutta kirjoittelen tänne josko saisin vinkkejä miten tässä edetä :). Tetrat voivat ihan hyvin, suut ovat pysyneet samanlaisina, eivät ole pahentuneet tai parantuneet. Kalat syövät hyvin. Vaihdellaan vettä tiheästi jonkin aikaa ja katsotaan mihin suuntaan tämä tästä lähtee..
Siksi kirjoittelinkin havaintoni sun muut tänne suoraan, jos siitä olisi apua selvittämään, mikä tetroja vaivaa =)
doradi kirjoitti:Ainakin meillä safiiritetrat ovat pyydystäessä, kuljettaessa ja kotiuttaessa olleet todella lahjakkaita törmäilemään ja niillä on ollut "turpa ruvella" juurikin tuosta ylähuulesta suunnilleen joka siirron jälkeen. Olisikohan kyse vaan siitä?
Voisi ainakin kuulostaa järkevältä vaihtoehdolta, sillä minulla oli tosiaan työn ja tuskan takana saada kalat haaviin ja pussiin.
Seeprakirjoahventen ja parin partamonnin 160-litrainen vesivaltakunta. 54 litrainen vara/poikasallas/vailla vakituista asukasta. Akvaariovahtina chihuahua.
nanii
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Kiitos viestistäsi doradi :). Kuulostaa todella juuri tuollaiselta ja käsittääkseni suurutto yleensä etenee todella nopeasti ja kalat ovat kaikki suuta lukuunottamatta ihan ok kunnossa. Koitin ottaa pientä videon pätkää kaloista tänään, yritän saada sen viimeistään huomenna nettiin.. Josko siitä näkisi miltä ne suut näyttävät.

Ihanaa, jos ei mitään hätää olekkaan :). Pidän näistä tetroista kovasti ja 14 kpl:n parvessa ovat aika upea näky hienoine väreineen!
nanii
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Vähän päivitystä..

Osalla tetroista tuntuu suu hieman paranneen. Osalla on suht entisellään. Seurailen tilannetta vielä, vaikka kalat eivät vaikutakkaan sairailta.

Ehkä vammat tosiaan olivat sitten vain "kolarivammoja".. onneksi!

:D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”