Tumma hiekka akvaarioon?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Tumma hiekka akvaarioon?
Eli minua kiinnostaisi tietää millaisia kokemuksia ihmisillä on tummasta pohjamateriaalista akvaarioissa.
Olen ostamassa ihan akvaarioliikeen myymää tavaraa, enkä mitä tahansa piippiä. Olisiko jollakulla vaikka kuvaa näyttää isommasta altaasta jossa on tumma pohjamateriaali? Nanoon tuo nimittäin kyllä näyttäisi sopivan, mutta entäpä sellaiseen n.112-240-l?
Olen ostamassa ihan akvaarioliikeen myymää tavaraa, enkä mitä tahansa piippiä. Olisiko jollakulla vaikka kuvaa näyttää isommasta altaasta jossa on tumma pohjamateriaali? Nanoon tuo nimittäin kyllä näyttäisi sopivan, mutta entäpä sellaiseen n.112-240-l?
Ad astra
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Re: Tumma hiekka akvaarioon?
mulla on musta hiekka akvaarioliikkeestä ihan ostettu mun 120 litrases kuutios... Tuolta mun allekirjotuksesta löytyy mun nettisivuilta otettuja kuvia altaasta ainaki muutama- käy kurkkaa 

Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
-
- Member
Musta hiekka itsellä yhdessä, akvaarioliikkeen ihan pientä mustaa soraa.
Ihan kivan näköistä, mutta lapottava vaaleaa hiekkaa useammin, koska ruuan tähteet pienessäkin määrin paistaa mustasta pohjasta ikävästi silmiin.
Jo yksi hiutale on mun silmiin tuolla pohjalla liikaa.
Ihan kivan näköistä, mutta lapottava vaaleaa hiekkaa useammin, koska ruuan tähteet pienessäkin määrin paistaa mustasta pohjasta ikävästi silmiin.
Jo yksi hiutale on mun silmiin tuolla pohjalla liikaa.

Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
-
- Junior Member
Hedelmiina: Todella ihanan näköistä hiekkaa! Mistä olet tuon ostanut mahtaisitko muistamaan? Tai edes että mitä merkkiä.
Kalaa Kalaa:
Kalaa Kalaa:

Ad astra
Onkohan tässä kyse siitä joka akvaariokaupassa myytävästä mustasta basalttiSORASTA?
Hiekkaa se ei nimittäin ole nähnytkään
Meillä oli aikanaan tätä kaikissa altaissa kunnes vaihdettiin hiekkapohjiin.
Kasvit ei kasvaneet hyvin, tuo kovin synkeän ilmeen akvaarioon.
Lapota sai pohjaa todella usein, paskaa nousi koko ajan vain lisää ja lisää vaikka kuinka imuroit
Imaisi kyllä kaiken lian sinne pohjamutiin saakka.
"Ihan kivan näköistä, mutta lapottava vaaleaa hiekkaa useammin, koska ruuan tähteet pienessäkin määrin paistaa mustasta pohjasta ikävästi silmiin."
Pisti silmään, eihän niitä hiutaleita sinne normaaliruokinnalla pitäisi jäädäkään kellumaan
Jos niitä pohjalla makaa on syytä katsastaa ruokkiva käsi ja annoskokoja pienemmiksi 
Hiekkaa se ei nimittäin ole nähnytkään

Meillä oli aikanaan tätä kaikissa altaissa kunnes vaihdettiin hiekkapohjiin.
Kasvit ei kasvaneet hyvin, tuo kovin synkeän ilmeen akvaarioon.
Lapota sai pohjaa todella usein, paskaa nousi koko ajan vain lisää ja lisää vaikka kuinka imuroit

Imaisi kyllä kaiken lian sinne pohjamutiin saakka.
"Ihan kivan näköistä, mutta lapottava vaaleaa hiekkaa useammin, koska ruuan tähteet pienessäkin määrin paistaa mustasta pohjasta ikävästi silmiin."
Pisti silmään, eihän niitä hiutaleita sinne normaaliruokinnalla pitäisi jäädäkään kellumaan

-
- Junior Member
-
- Advanced Member
ostin tän version Akvaario Kurjesta. Merkkiä en nyt kyllä mjista, mutta on kyllä yleisin mitä mustasta löytyy. Hienompana hiekkaversiona älyttömän kallista tän värinen, mihin itse oon törmänny. Hiekka on vähän karkeampaa, mutta pehmeän tuntuista käteen, raekoko menee varmaan jonnekki 1-2mm välille.
Tykkään hiekasta kyllä kovasti, saa kalojen ja kasvien värit hyvin näkymään
Mutta joo, myös näkyy kaikki mikä on vähän eri väristä tai vaaleampaa hiekan päällä. Meillä monnit syö kurkkua ja kesäkurpitsaa ni näkyy hyvin mustan hiekan päällä vihreitä kikareita 
Tykkään hiekasta kyllä kovasti, saa kalojen ja kasvien värit hyvin näkymään

-
- Advanced Member
juu, niin en kyllä tarkkaan tiedä onko ns. "luonnollista hiekkaa", kiiltelee sen verran, itsellä ollu se vasta parisen kk, mutta mulla taas tos pienes altaas on niin helppo imuroida pohja läpi, ettei oo ongelmia liiasta kakasta imettäväks pois ja ku putsaan sen kerta vkoon ni o ollu ihan ok. En laittas kuitenkaan isompaan altaaseen, ku imis sit tod.näk. Valon altaasta jos sitä on enemmän...
-
- Junior Member
No joo.. Tuota valon syöntiä minäkin olen miettinyt. Se hieman huolettaisi.
En tiedä.. Jotenkin olisi kiva sellainen hämärähkö purkki, mutta pitää katsoa.. Lisää kokemuksia tummasta hiekasta?
En tiedä.. Jotenkin olisi kiva sellainen hämärähkö purkki, mutta pitää katsoa.. Lisää kokemuksia tummasta hiekasta?
Ad astra
Mua kiinnostaa kanssa tämä musta hiekka! Se olisi niin hienoa, mutta pelkään ettei kasvit saa sitten valoa, joten tyydyn tumman harmaaseen pohjaan...
Tulisikohan siitä mitään, jos sekottaisi normaalia tummaa ulkohiekkaa vaikka mustan säkin kanssa, vai näyttäiskö vain hölmöltä?
Tulisikohan siitä mitään, jos sekottaisi normaalia tummaa ulkohiekkaa vaikka mustan säkin kanssa, vai näyttäiskö vain hölmöltä?
Yleisesti ottaen monnisille ja muille pohjaa tonkiville kaloille tuo raekokosuositus on 0.3-1.0 välillä.
1.2 on mielestäni jo maksimiarvo, menee jo melko karkeaksi, tuosta suurempi raekoko ei ole enää hiekkaa vaan soraa, vaikka sitä kuinka hiekkana myydään.
1.2 on mielestäni jo maksimiarvo, menee jo melko karkeaksi, tuosta suurempi raekoko ei ole enää hiekkaa vaan soraa, vaikka sitä kuinka hiekkana myydään.
-
- Advanced Member
Totta, kirjotin hiekasta kun otsikkokin oli hiekkahh_ kirjoitti:Yleisesti ottaen monnisille ja muille pohjaa tonkiville kaloille tuo raekokosuositus on 0.3-1.0 välillä.

Ja siis monestahan sorastakin lukee mm. Nettisivustoilla, et on pehmeää ja sopii hiekkaan kaivautuville ja siellä pöllyttäville. Totuushan on, että oikeasti suurin osa hiekoista (siis hiekkana myytävistä) on raekooltaan yli 0.6- ja näin ollen menis esim. Jo lähelle tuota em. 1mm maksimiraekokoa. Eli puhallushiekka kävis muka vaan. Tästäkin aiheesta on monesti täällä aw:ssä kirjoteltu, mikä olis oikea hiekka/sora millekin kaivautujalle jne... En siis siitä rustaa enempää

-
- Advanced Member
- Viesti:
Mua ei ihan musta hiekka kiinnostaisi, mutta onkohan kukaan nähnyt missään kunnolla tumman ruskeata hienoa hiekkaa? Mustaa hiekkaa mulla joskus oli, mutta jotenkin tuntui tunkkaisen näköiseltä.
Akvarismia 1992-2014
-
- Member
En tarkoittanut että pohjalle jätetään pitkäksi aikaa ruoan tähteitä, mutta itselläni on tuossa altaassa melko paljon kaloja, osa niistä tulee syömään vasta kun valot sammutetaan.Joudun siis ruokkimaan pikkuisen runsaammin että myös nämä aremmat kalat saavat osansa eikä kaikki mene ahneiden oskareiden suuhun.hh_ kirjoitti:Onkohan tässä kyse siitä joka akvaariokaupassa myytävästä mustasta basalttiSORASTA?
Pisti silmään, eihän niitä hiutaleita sinne normaaliruokinnalla pitäisi jäädäkään kellumaanJos niitä pohjalla makaa on syytä katsastaa ruokkiva käsi ja annoskokoja pienemmiksi

Mutta vaikea on ihan hiutaleen tarkkuudella arvioida menekki,mielummin varmistan että kaikki saa jotain ja ylimääräiset pakko sitten koota pois.
Lisäksi akvassa on omenakotiloita, joten niillekin täytyy silti jäädä pikkuisen syömistä etteivät kuole nälkään.Kieltämättä vaikea oppia paljonko on näille sopivasti muttei yhtään liian vähänkään, koska on kyse vielä kasvuikäisistä kaloista.

Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
-
- Junior Member
No joo. Mustaksi hiekaksi nyt vaan nimesin.
Saa täällä puhua muustakin mustasta pohjamateriaalista mielestäni, koska ne on aina vaihtoehtoja. Tummasta hiekasta kuitenkin vaan otsikko.
Noniin.. Minuakin nyt alkoi kiinnostaa mahdollisuus saada tummanruskeahko pohja. Mutta silti edelleen se musta kiehtoo eniten.

Saa täällä puhua muustakin mustasta pohjamateriaalista mielestäni, koska ne on aina vaihtoehtoja. Tummasta hiekasta kuitenkin vaan otsikko.

Noniin.. Minuakin nyt alkoi kiinnostaa mahdollisuus saada tummanruskeahko pohja. Mutta silti edelleen se musta kiehtoo eniten.
Ad astra
-
- Starting Member
Minulla myös altaassani musta pohja materiaali, raekokoa en osaa sanoa, mutta ei hiekkaa eikä isoa soraa
Epäilen vahvasti että tuota ei pysty lappoamaan, koska nousee lapon mukana sankkoon, vai miten olette tuota lapponeet?
On siis uusi tuttavuus ja kypsytys vielä kesken, niin ei ole tarvinnut vielä siivoamista kokeilla, mutta altaan muutossa todettiin ettei voi lapota.
Ajaako asian sitten kierteiset?

Epäilen vahvasti että tuota ei pysty lappoamaan, koska nousee lapon mukana sankkoon, vai miten olette tuota lapponeet?
On siis uusi tuttavuus ja kypsytys vielä kesken, niin ei ole tarvinnut vielä siivoamista kokeilla, mutta altaan muutossa todettiin ettei voi lapota.
Ajaako asian sitten kierteiset?
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Minullakin on ongelmia lappoamisen kanssa, sora sujahtaa letkuun heti..
Kenelläkään niksejä? Lapota kuitenkin selkeästi tarvitsisi, sillä pohjaa jos vähän möyhäisee niin ryönää pöllähtää aika mukavasti...

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Minulla on lappoletkun päässä 1,5 litran limpparipullo, josta on leikattu pohja pois. Limpparipullo jakaa imun suuremmalle alueelle, joten hiekka ei nouse lappoletkuun. Sen sijaan se pyörii iloisesti pullon sisällä ja kaikki lika irtoaa siitä ja imeytyy letkuun ja sitä kautta pois akvaariosta.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
-
- Advanced Member
Limpparipullo tai sitten ihan letkun kiinnitettävä "akvaimuri" . Ei kait kukaan nyt yritä lapota ilman em. Imureita? Mä oon sillä kyllä imuroinu ihan kaikenlaiset hiekat puhtaiksi(niin puhallushiekat kuin isommatkin), en koe ongelmaksi laittaa hiekan noustessa ylöspäin imuria sormea tukkeeksi ennenkuin hiekka on letkussa ja päästää irti kun hiekka on taas akvassaKana +-yksipantteri kirjoitti:Minulla on lappoletkun päässä 1,5 litran limpparipullo, josta on leikattu pohja pois. Limpparipullo jakaa imun suuremmalle alueelle, joten hiekka ei nouse lappoletkuun. Sen sijaan se pyörii iloisesti pullon sisällä ja kaikki lika irtoaa siitä ja imeytyy letkuun ja sitä kautta pois akvaariosta.