Lehtikalani kutivat!...Apua:)
Valvoja: Moderaattorit
Lehtikalani kutivat!...Apua:)
Juu...Elikkäs ensimmäistä kertaa tänään kutivat, tuo 5 lehtikalan parvi. Kovasti ihmettelin miksi muita jahtaavat, mutta todella _ISO_ mätirypäs olikin kasvin lehdellä. Poikasista tulossa huntueväisiä(:...
Mutta ongelmana on se, että pystvätkö poikaset sömään, esim. pieniä hiutaleita?...Koska tähän hätään en saaa mistään mikromatoja, tai artemian toukkia.. Ja seura-akvaariossa ovat. Kauhean iloinen tapahtuneesta olen(:...
Mutta ongelmana on se, että pystvätkö poikaset sömään, esim. pieniä hiutaleita?...Koska tähän hätään en saaa mistään mikromatoja, tai artemian toukkia.. Ja seura-akvaariossa ovat. Kauhean iloinen tapahtuneesta olen(:...
Harrastus tauolla
Re: Lehtikalani kutivat!...Apua:)
Ei ne poikaset hiutaleita syö. Ja kyllä sulla on tässä hyvää aikaa hommata pientä mutusteltavaa. Kestää muutaman päivän ennen kuin kuoriutuvat (jos mäti ei homehdu sitä ennen tai jos edes koiras sai hedelmöitettyä, ekat kudut menee helposti harjoitellessa) ja siitä vielä useampi päivä ennen kuin ruskuaispussi on käytetty ja alkavat etsiä syötävää.
Jos kutu on akvaarion päädyssä, niin mahdollisuudet menestyä seuralassa kasvavat huomattavasti, jos saat vaikka mattosuodatinmatolla eristettyä vanhemmat muista. Jotkut käyttää hyttysverkkoa, mutta sen viritteleminen on oma lukunsa (joku taisi laittaa akvaarion leikkauspinnan kokoiset "kehykset" hyttysverkolle).
En kyllä lähtisi ekan kudun kanssa kauheasti näkemään vaivaa. Katso nyt ensin että jostain satsista tulee siimahäntiä. Omassa akvaariossani oli muutama kuukausi sitten kutua _todella_ paljon. Syynä oli se, että kaksi naarasta siellä laski munia. Eikä ollut eka kerta (useampi naaraspariskunta mieltynyt toisiinsa, vaikka uroksiakin oli saatavilla). Jos mäti edelleen runsaan vuorokauden päästä on läpikuultavaa, on munat hedelmöittyneet. Valkoiset pallurat ovat hedelmöitymättömiä.
Jos kutu on akvaarion päädyssä, niin mahdollisuudet menestyä seuralassa kasvavat huomattavasti, jos saat vaikka mattosuodatinmatolla eristettyä vanhemmat muista. Jotkut käyttää hyttysverkkoa, mutta sen viritteleminen on oma lukunsa (joku taisi laittaa akvaarion leikkauspinnan kokoiset "kehykset" hyttysverkolle).
En kyllä lähtisi ekan kudun kanssa kauheasti näkemään vaivaa. Katso nyt ensin että jostain satsista tulee siimahäntiä. Omassa akvaariossani oli muutama kuukausi sitten kutua _todella_ paljon. Syynä oli se, että kaksi naarasta siellä laski munia. Eikä ollut eka kerta (useampi naaraspariskunta mieltynyt toisiinsa, vaikka uroksiakin oli saatavilla). Jos mäti edelleen runsaan vuorokauden päästä on läpikuultavaa, on munat hedelmöittyneet. Valkoiset pallurat ovat hedelmöitymättömiä.
On se vielä ainakin kuultavaa. Käykö sellainen poikasruoka, sellainen jauhe?
Harrastus tauolla
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
+1 ^^^. Seura-akvassa poikaset tulee syödyiksi 100% varmasti lähdettyään uimaan ellei niitä oteta oman pyttyynsä tai eristetä muista kaloista. Meillä lehtikset on poikasten lähdettyä uimaan ihan raivohulluja, mutta ei ne silti voi estää tetroja, ahvenia ym hyeenoja alati hajaantuvaa poikaslaumaa napsimasta. Etenkin yöllä käy kato, suosittelen pitämään päällä jotain pientä tuikkua jotta vanhemmilla on edes jotain mahkuja nähdä viholliset. Lehtikset lisääntyy todella helposti, mutta jatkot poikasten kanssa on aina monin verroin hankalammat. Jos olisi helppoa, niitä jaettaisiin pilvin pimein tuolla annetaan palstalla koska kyllä ne lisääntyä osaa! Poikasia pitäisi ruokkia monta kertaa päivässä, jopa 8-10, mutta vain pieniä määriä kerrallaan. iso osa ruoasta jää syömättä kuitenkin. Pienet poikaset on melkoisen tarkkoja vedenlaadusta joten vesi kannattaa pitää todella puhtaana tai kuolo korjaa yhdessä päivässä. Kokemus opettaa, mutta porukasta jää jäljelle hyvälläkin tuurilla (ja taidolla) vain murto-osa, niiden kasvattamisessa on melkoinen vaiva suhteessa hyötyyn (kaupat ei näistä maksa (juuri) mitään, eikä loppuja poikasia tahdo saada mihinkään), mutta mikäpä estää kokeilemasta, täähän on harrastus, ei elinkeino. Itse olen nykyään vain tyytyväinen kun plekot hoitelee kudun pois yleensä jo ekana yönä. Se oli karseaa aikaa, siis ennen plekoja, kun lehtikset kuti kahden-kolmen viikon välein ja poikaset pääsi kuoriutumaan ja uimaan. Muut kalat sai asua noin kymmenessä litrassa vettä akvan takanurkassa.
Itse olen tavannut antaa poikasille alkuunsa keitettyä kanamunankeltuaista, mutta myös hyvin pölymäiset poikasruoat käy. Mikromatoja olen yrittänyt viljellä, laihoin tuloksin joten noilla on menty alkuviikot.
Itse olen tavannut antaa poikasille alkuunsa keitettyä kanamunankeltuaista, mutta myös hyvin pölymäiset poikasruoat käy. Mikromatoja olen yrittänyt viljellä, laihoin tuloksin joten noilla on menty alkuviikot.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Meilläkin kutee seuralassa yksi pariskunta melkein kerran viikossa, usein juuri vedenvaihtojen jälkeen ja jos ovat saaneet surviaisen toukkaa tai muuta hyvää ruokaa. Ei se kutu ole siinä ollut kuin maximissaan kolme päivää, yön aikana useimmiten häviää. Asialla varmaankin plekot tai juovaoka. Usein myös lehtikset syövät itse oman kudun, tiedä sitten mistä johtuu.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Itsellä kanssa ensimmäinen kutu ja tänään oli vanhemmat siirtäneet poikaset toiseen paikkaan.
Siimahännät heiluu jo ja alusta alkaen olen pitänyt yövalon päällä.
Muut kolme lehtistä sai uuden kodin seuraavana päivänä kudusta. Millaiset mahdollisuudet poikasilla on selvitä seuralassa, jossa esim. 4 delfiinikirjoahventa ja 10 kiilakylkeä?
Siimahännät heiluu jo ja alusta alkaen olen pitänyt yövalon päällä.
Muut kolme lehtistä sai uuden kodin seuraavana päivänä kudusta. Millaiset mahdollisuudet poikasilla on selvitä seuralassa, jossa esim. 4 delfiinikirjoahventa ja 10 kiilakylkeä?
-
- Advanced Member
Lyhyesti: ei mitään. Kun ruskuaispussi on ehtynyt, poikaset lähtevät etsimään ruokaa alati hajaantuen, siitä sitten sopii kiilojen ja affenten napsia herkkupaloja. Katsos nää vihulaiset on niin nekkuja, että ne härkkii poikasparveen joka suunnasta jolloin vanhemilla ei ole mitään mahdollisuuksia estää syömästä poikasia. Myös yöllä parvessa käy kato vaikka pitäisi valoja. Meillä on poikaset kadonneet parempiin suihin noin viikon kulutua kuoriutumisesta jos ne on jätetty seuralaan. Kerran imaisin ne verkkohäkkiin seuralassa, mutta poissaollessani hätääntyneet vanhemmat oli yrittäneet imeä poikasia verkon läpi turvaan ja lähes kaikki olivat kuolleet verkkoon litistyen eli ainakaan tämä ei ole ehkä kovin toimiva idea, jos sitä miettii. Parhaiten homma onnistuu, jos imaisee poikaset omaan pyttyynsä ja jos pytyllä piisaa riittävästi kokoa, vanhemmat mukaan niitä hyysäämään. Muutenkin vanhemmat hylkäävät poikasensa melko varhaisessa vaiheessa, siis pienikokoisina, viimeistään siinä kohtaa ne tulevat herkästi syödyksi yhtään isompien suiden toimesta.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Taitaa nämä ensimmäiset poikaset sitten mennä muitten sapuskaksi.
Tota poikashäkkiä kanssa mietin, mutta vanhemmat tosiaan taitavat nyppiä kuoliaiksi.
Toista allasta ei nyt ole, joten eipä ole paljon vaihtoehtoja.
Tota poikashäkkiä kanssa mietin, mutta vanhemmat tosiaan taitavat nyppiä kuoliaiksi.
Toista allasta ei nyt ole, joten eipä ole paljon vaihtoehtoja.
Hahhaahh! Nyt on siimahäntiä poikasakvassa, tänään laitan likoeläinkasvustoo tuleen, eilen kuoriutuivat, toki n. Torstain aikoihin kun lähtevät ruskuaispussin kuluttua uimaan niin sillon vasta ruokin mutta onnistuimpas
...
Vanhemmat ovat marmorikuvoinen uros ja "blondin" värinen, hieman punertava akka. Lyhyteväsiä molemmat. Saas nähä minkälaisia penikkoja tulee!
...

Vanhemmat ovat marmorikuvoinen uros ja "blondin" värinen, hieman punertava akka. Lyhyteväsiä molemmat. Saas nähä minkälaisia penikkoja tulee!

Harrastus tauolla