Tupsulevän irti kannoista?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Tupsulevän irti kannoista?

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Rapsuttamalla se ei tosiaan oikein silkkareista irtoa (silkkarit kyllä irtoaa...), mutta nestehiili- tai vetyperoksiiditäsmäkäsittelyllä pakenee mistä vaan. En jaksa noita tässä ohjeistaan, varovaisuutta molempien kanssa kun annostukset on vahvoja kuten täsmäkäsittelyissä tapaa olemaan, haulla löytynee ohjeita noista kun on ollut jonkun verran juttua täällä.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Mielummin joku muu konsti missä ei tarvittaisi kemikaaleja?
joedoe
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja joedoe »

Omien kokemusten peruusteella suosittelen teräsharjaa, kyllä lähtee :D
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
Elugga
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Elugga »

Mulla on lähteny niinkin että oon kuivattanu kannon ja sit harjannu esim.tiskiharjalla=)
murmelinpentu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja murmelinpentu »

Akvaario on melkein täynnä tupsulevää, miten on uskaltaako teräsharjalla harjata koristelaivaa? vai käykö huonosti? laiva on aikasen isokokoinen ja tarttis saada siitä tupsulevät pois ja mitenkäs ulkosuodattimen sisääntulokin on aivan levässä. Hommasin leväbarbejakin mutta eihän ne koskekaan tupsulevään. Onko muita eläinkunnan edustajia jotka sitä söisi? Kuinka se kiehuvan veden kaataminen laivan ja kantojen päälle, sittenkö voi laittaa ne heti takaisin altaaseen?
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Älä tuuskaa turhia, vaan käy kemialliseen sotaan:

http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 5837305694
BleepBloop
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja BleepBloop »

Helppo tapa levien poistamiseen:

1. Ota juurakko / kivi / koriste pois akvaariosta.
2. Tiputtele leväisiin kohtiin laimentamatonta Easy Carboa.
3. Anna vaikuttaa puolisen tuntia.
4. Huuhtele.
5. Laita kapistus takaisin altaaseen. Levä kuolee ja katoaa 1-2 viikossa.
260L Monnisten vesipuisto
200L Minirasboroiden kylpyamme
270L Selkäuimareiden uimahalli
250L Sekavien monnien palju
BleepBloop
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja BleepBloop »

Niin, se piti vielä mainita, että jos kannoissa on kiinni kasveja, niin niitä pitää varoa. Laimentamaton E.C. tappaa kasvit yhtälailla kuin levätkin.
260L Monnisten vesipuisto
200L Minirasboroiden kylpyamme
270L Selkäuimareiden uimahalli
250L Sekavien monnien palju
Tykimies
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Tykimies »

Silloin joskus kun vielä leviä tuola pytyssä kasvoi, niin poistin ne kannoista liottamalla niitä kuumassa vedessä. En siis edes kiehuvassa, vaan niin kuumassa kun kraanasta tulee. Saman käsittelyn kokivat pumput, lämmittimet jne.

Levä kuolee ja irtoaa muutamassa päivässä, enkä kyllä koskaan havainnut esim. kalojen käytöksessä tms. mitään muutosta, tai muutakaan haittaa.

Varmasti tuo aiheuttaa jonkinmoisen ravinnepiikin, joten vedenvaihtoja, ja suodattimenputsauksia lähipäivinä kannattaa tehdä.

Kuitenkin ehdottomasti helpoin ja siistein tapa. Ei jää alutkaan henkiin kantoihin.
Raskasta strategiaa
http://www.valkolaakso.org
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Itse olen käyttänyt joskus tapaa, jossa teen n. 30% EC-liuoksen sumutinpulloon, sumuttelen sillä käsiteltävät alueet, annan vaikuttaa paikasta riippuen 5-30 minsaa jonka jälkeen huuhtelu. Levä on kuollut ja irtoaa muutamassa päivässä itsekseen. Tää sopii myös kasveille, mutta silloin ehdottomasti vain max 5 min vaikutusaika! Etenkin anubiaat on tosi herkkiä, niille vain muutaman minuutin vaikutusaika. Jos mahdollista eikä käsiteltäviä kohtia ole paljoa, sumuttelun voi tehdä vedenvaihdon yhteydessä niin että laskee veden riittävän alas, sumuttelee ECn ohjeen mukaan esim 30% liuoksena ja täyttää akvan sitten vedellä normaalisti vaikutusajan loputtua. Tää tapa kannattaa toteuttaa aamulla-aamupäivällä jota EC ehtii hajoamaan riittävästi päivän aikana.

Yhden ohjeen EClle, jota en ole kokeillut, mukaan akvasta sammutetaan suodattimet, leväiset kohdat käsitellään ohjeannostuksella (raa-alla liuoksella) ruiskuttamalla niihin ECtä ruiskulla, viiden minsan kuluttua taas suodattimet päälle. Tääkin aamuprojekti.

Sillon kun käyttää ECa laimentamattomana esim kantoihin, kandee olla varovainen ja tehdä tosi huolellinen huuhtelu jos on ylitetty ohjemäärä (tai se mihin akva on tottunut). Kannot imee sitä itseensä ja voivat luovuttaa sen takaisin veteen ikävin seurauksin.

3% vetyperoksiidi (apteekista) tekee selvän levistä, etenkin sini-, myös hyvin tehokkaasti, sopii täsmä- tai sumutinkäsittelyyn. Akvassa toteutteuna ei-ihan-riskitön ja annostukset tulee tuntea hyvin, muuten voipi käydä ohrasesti, kuolee kalat ja kuolee bakut. Tähän sisältyy sen verran riskejä etten ohjeista, netistä löytyy sille ken etsii. Oikein käytetynä täysin riskitön, turvallisempi kuin EC.

Hankaamisissa, harjaamisissa yms mekaanisissa tavoissa on se ongelma, ettei levää saa koskaa irti kokonaan ja siitähän se taas lähtee jos on lähteäkseen... Nää keittämiset ja nestehiilet on siinä mielessä parempia temppuja, että tappavat tarkemmin. Sitten voikin keskittyä siihen, miksi levää ylipäätään puskee jotta ei tarvitsisi enempää sen kanssa tapella.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
murmelinpentu
Junior Member
Junior Member

Onkos joku kokeillu tuo Easy-Life AlgExit -ainetta. Tehoaako tupsuleviin? Vaikuttais aikasen helpolta hommalta levien torjontaan. Mitenkäs sitten noi muut kasvit,hidastuuko niitten kasvu vain ja voiko samaan aikaan tehdä normaalisti vadenvaihdot ja lannoitteen lisäyksen ym.?
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kyllä minä suosittelen tuota AlgExitiä, vaikka se ei täysin pysty hävittämään mustaa tupsulevää (miksi pitäisikään, onhan se sentään melkein kuin akvaariokasvi). En ole havainnut sen vaikuttavan kasvien kasvuun, eikä käyttö vaadi muutoksia hoitorutiineihin.
Boomscarf

Viesti Kirjoittaja Boomscarf »

Onko tämä tupsulevä sitä mitä näkee yleensä akvaariokauppojen suodattimissa/koristeissa kiinni?
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Boomscarf kirjoitti:Onko tämä tupsulevä sitä mitä näkee yleensä akvaariokauppojen suodattimissa/koristeissa kiinni?
Kyllä minä ainakin tuota juuri kutsuisin tupsuleväksi. Sehän voi olla aika koristeellistakin. Olen huomannut myös kääpiömonnisten vipeltävän mielellään tupsulevän seassa ja laskevan mätimuniakin sen joukkoon.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

murmelinpentu kirjoitti:Onkos joku kokeillu tuo Easy-Life AlgExit -ainetta. Tehoaako tupsuleviin? Vaikuttais aikasen helpolta hommalta levien torjontaan. Mitenkäs sitten noi muut kasvit,hidastuuko niitten kasvu vain ja voiko samaan aikaan tehdä normaalisti vadenvaihdot ja lannoitteen lisäyksen ym.?
AlgExit ei tehoa kuin viherleviin (joka kerrotaan pullon kyljessä), joihin on kyllä loistotuote, mutta ei lainkaan punaleviin, mihin tupsuleväkin kuuluu. Ei maksa vaivaa edes kokeilla tupsuun.
Quu007
Member
Member
Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Quu007 »

No mulla lähti suorastaan vauhdillä levät niin akvaarion laseista kun kasveista kun laivasta kun kannoista kun hankin keltaisen levänuoliaisen...toiseksi jää "Taalasmaakin" sen vauhdissa...
Ei kemikaaleja tarvita kun hän huseeraa...ikää pötköllä on noin 5 vuotta ja täys touhumaakari vieläkin...

Akvaario johon sen hankin oli tupsulevän valtaama mutta ei ole enää...ei paljon magneetteeja kaivata vaikka ne tossa lasissa onkin kiinni...

Suosittelen todella lämpimästi... :D
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
joka
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja joka »

Sisso kirjoitti:
murmelinpentu kirjoitti:Onkos joku kokeillu tuo Easy-Life AlgExit -ainetta. Tehoaako tupsuleviin? Vaikuttais aikasen helpolta hommalta levien torjontaan. Mitenkäs sitten noi muut kasvit,hidastuuko niitten kasvu vain ja voiko samaan aikaan tehdä normaalisti vadenvaihdot ja lannoitteen lisäyksen ym.?
AlgExit ei tehoa kuin viherleviin (joka kerrotaan pullon kyljessä), joihin on kyllä loistotuote, mutta ei lainkaan punaleviin, mihin tupsuleväkin kuuluu. Ei maksa vaivaa edes kokeilla tupsuun.
Kyllä minä ainakin kuulun AlgExitin kannattajiin, pitkään olin sitä mieltä, etten pääse tupsu- ja partalevästä ikinä eroon, mutta elokuun alussa aloitin sen lisäämisen akvaan ja itseasiassa lisään edeellenkin ylläpito määrän, mutta viikoittain, toisin kuin ohje, joka toinen viikko. Alku annostusta käytin kaksi kuukautta, siis tupla ajan.

Mitään muuta hoitorutiinia en ole muuttanut, mutta kasvit kasvaa ihan törkeästi ja kalat ovat voineet loistavasti, tosin kaikki kierteiset kuolivat ! Toisin kuin tuoteseloste kertoo, toisaalta olin niistäkin pyrkinyt eroon jo pitkään.

Nyt tosin toiseen päähän allasta on ilmestynyt piilevää, mutta se johtuu 99.99% varmuudella yhden monimetallin polttimosta, mikä paloi ja jouduin vaihtamaan varapolttimen siihen, joka oli eri sävyä ja leväkin on ainoastaan tällä alueella, tai no kun levä hävisi, sen verran olen rutiineja kuitenkin muuttanut, että kiekkojen ruokintaa olen lisännyt... Mutta kuitenkin kaikki muu levä on hävinnyt...

- j o n i -
NinZe
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Mä olen kesäsin nostanu helteillä kannot partsille muutamaks päiväks eka kuivumaan, ja sen jälkeen oon rapsutellu terävällä veitsellä levän irti, ja lähteny ihan hyvin.... viime putsauksesta puol vuotta, ja ei oo yhtään tullu tupsulevää kantoon, liekö altaassa asuvalla omppukotilolla jotai osuutta asiaan .. [;)]
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
murmelinpentu
Junior Member
Junior Member

Kokeilin tuota Easy-Life AlgExit ainetta ja mulla se ei auttanut tupsulevään. Mutta sitten teinkin sen homman joka olisi pitänyt tehdä jo heti. Otin kannot ja ison koristelaivan pois altaasta ja kaadoin niitten päälle ensin tulikuumaa vettä hanasta ja sitten hinkkasin teräsharjalla puhtaaksi ja hyvin lähti.
Nyt olen huomannu että leväbarbit on ruvennu syömään tupsulevää (mitä jäi jäljelle) kun se ei ole niin pitkää. Allas on pysynyt siistinä nyt. Mutta sitten vaihdoin kyllä päivänvalo putkenkin, että olisko siinä syy myöskin tupsun vähentymiseen, kun putki oli jo melkein 2 vuotta vanha. Laitoin just samanlaisen kuin ennenkin oli. Vielä pitäis kasviputki vaihtaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”