Minkä kokoinen allas ekaksi?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Mustasiipinen
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Minkä kokoinen allas ekaksi?

Viesti Kirjoittaja Mustasiipinen »

Eli olen aikeissa toteuttaa monen vuoden unelmani ja hankkia akvaarion.

Olen katsellut eri kokoisia altaita ja miettinyt, minkä kokoisen hankkisin. Jossain nettikeskustelussa missä asia nousi esille ehdotettiin että kannattaisi aloittaa 100-litraisella.

Minulla ei ole koskaan ollut akvaariota. Olen vain himoinnut sellaista lähes 15 vuotta. Tiedän kyllä siihen liittyvät vastuut, mikä liittyy aina lemmikkeihin. Ja siksi haluaisin tietää, minkä kokoista suositeltaisiin.

Kannattaisiko siihen myös hankkia, jos mahdollista, kaappi alle?

Hui ja anteeksi, jos näitä aiheita jo täällä miljoona.
Ad astra
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Re: Minkä kokoinen allas ekaksi?

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Yleensä isompi = helpompi. Oma 640l akvaario oli sellainen, että sille ei tarvinnut tehdä mitään muuta kuin lisätä vettä haihtuneen tilalle ja ruokkia kalat. Akvaariossa oli mattosuodatin, joten sitäkään ei tarvinnut parin vuoden aikana siivota kertaakaan. Kalat voi hyvin, kasvit kukoisti ja vesiarvot eivät heilahtaneet mihinkään ikinä. Levää tuli ainoastaan kesäaikaan etulasiin siihen kohtaan, mihin aurinko pääsi paistamaan. Kasvit oli täysin levättömiä, samoin muut lasit. 190l akvaariokin on vielä melko helppo, kerran kuussa vedenvaihto riittäisi vesiarvojen puolesta. 126l purkit vaativat vedenvaihdon kerran 1-2vko, ja 40l akvaarion kanssa tuntui, että joka päivä sai jotain tehdä. Itse suosittelisin jotain 200l tietämillä olevaa akvaariota jo ihan siksikin, että on hiukan enempi kalavaihtoehtoja tarjolla. Noihin 100l ja alle purkkeihin kun ei tunnu koskaan mitään kivaa saavan :roll: Ja isommat tosiaan antaa enempi anteeksi virheiden suhteen.
Mustasiipinen
Junior Member
Junior Member

Kieltämättä olisi hienoa ostaa sellainen iso, mutta kun opiskelijana tulen vielä muuttamaan.

Lisäksi sellainen iso varmaan maksaisi niin paljon, että söisin pari kuukautta näkkäriä. :P
Tietysti se houkuttelisi kyllä kovasti.. Mutta ei taida tilan ja valuutan perusteella olla ainakaan vielä realistinen.
Toisaalta helppous sinällään houkuttelisi.

Paljonkohan sellainen maksaisi?
Ad astra
shays
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja shays »

Oli altaan koko mikä hyvänsä, niin kyllä siitä viikottaisesta vedenvaihdosta tulisi pitää kiinni.

Suosittelisin itse myös hiukka isompaa, antaisi jo paljon enemmän valinnanvaraa kalalajien suhteen. Monesti kun aloittaa sillä 100 litraisella, alkaa hyvin äkkiä tehdä mieli isompaa. Kyllähän noita paketteja saa edullisestikin, kannattaa tarkkailla myyntipalstaa ja tori.fi:tä. :)
Mustasiipinen
Junior Member
Junior Member

Totta, totta. Nälkä kasvaa syödessä, mutta kuten joku taisi noissa tiivisteyissä ohjeissa sanoa niin, on saatava alusta asti se realistinen kuva akvaarion hoidosta.

Kenties se 100-l olisi siihen nähden parempi?

Pienempää kuin 80 en tosiaan ole halukas ottamaan, kun tuntuu että se olisi paljon parempi kalojenkin kannalta.
Ad astra
nicholaus82
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja nicholaus82 »

Itse aloitin 100l joka edelleen tuossa käytössä ja viikottaiset vedenvaihdot riittää kyllä eikä arvot heittele yhtään. Isoja kaloja tietysti ei oikein mahdu mutta parvi pieniäkin näyttää hyvältä ja myöhemmin ehtii sitten panostella isompiin altaisiin :)
"pakkanen kesyttää nudistin"
Mustasiipinen
Junior Member
Junior Member

Ok. Kiitos nicholaus. :)

Kuinka paljon erilaisia kaloja tuollaiseen 100-l on suotavaa ottaa?
Ad astra
nicholaus82
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nicholaus82 »

Riippuu sitten tietysti vesiarvoista jne mutta itsellä on neontetroja 28 ja partamonni sekä täplämonnisia 4kpl joten kyllä sinne jotain mahtuu :) pienistäkin parvikaloista löytyy valinnanvaraa kovasti. Kunhan muistaa ettei ylikansoita ja laittaa kaloja oikeisiin arvoihin niin hyvin menee :)
"pakkanen kesyttää nudistin"
hh_
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Me aloitettiin aikanaan 96l akvaariopaketilla, vuoden päästä altaita pörisi taloudessa jo 5kpl, isompia ja pienempiä. Nälkä kasvoi syödessä.

Nyt on enää jäljellä tuo alkuperäinen 96l ja 180l ja tyytyväisiä ollaan näihin.
Sanoisin että noiden välimaasto on sellainen mitä itse suosittelisin ekaksi laariksi hankkimaan. :)
Tuon kokoisiin saa tosiaan jo ihan mukavasti erilaisia kaloja. Kovin montaa lajia ei kannata pieneen pönttöön tunkea, saa helposti aikaan levottoman sekametelisopan.

Myös kalojen vaatimiin vesiarvoihin ja tilantarpeeseen on hyvä tutustua.
Vinkkinä, älä luota akvaariokauppiaan sanaan, tarkasta aina kotona lajien vaatimukset ennen ostopäätöstä ;)
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Mustasiipinen kirjoitti:Kieltämättä olisi hienoa ostaa sellainen iso, mutta kun opiskelijana tulen vielä muuttamaan.

Lisäksi sellainen iso varmaan maksaisi niin paljon, että söisin pari kuukautta näkkäriä. :P
Tietysti se houkuttelisi kyllä kovasti.. Mutta ei taida tilan ja valuutan perusteella olla ainakaan vielä realistinen.
Toisaalta helppous sinällään houkuttelisi.

Paljonkohan sellainen maksaisi?
Huomaa, että 100- ja 200-litraisen ero ulkomitoissa ei ole suuri. Jos 100-litraisen mitat on suurin piirtein esimerkiksi 35 x 35 x 80, 200-litraisen on 40 x 45 x 110. Ei vie paljoakaan enempää tilaa eikä painossakaan ole valtavaa eroa, kaksi ihmistä jaksaa ne molemmat joka tapauksessa kevyesti kantaa, yksi jopa pienen matkan siirtääkin. Molempiin on hommattava tekniikka ja jalusta, isompaan kokoluokkaa isommat mallit, mutta ero euroina ei ole kaksinkertainen kuten litroina. Ei 100-litrainenkaan tosin huono valinta ole. Pääasia on aloittaa tämä touhu jostain, tervetuloa akvaristiksi! :)
Kultakalat
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Altaita on ollut melko monenlaisia vuosien saatossa. Minusta 300L on optimikoko (ensimmäiseksi) altaaksi. Syitä:
- Suodatus on helppo & halpa saada hyväksi
- Tasapaino altaassa helppo saavuttaa
- Vielä helposti siirrettävissä
- Mittasuhteet ainakin joissakin altaissa silmään sopivat
- Kalavalikoima jo kohtuu iso
/jari
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Kysyisin itseltäni, jos lähden hankkimaan akvaa
- paljonko rahaa voin investoida
-käytetty vai uusi
-kehyksellinen vai kehyksetön
- paketti vai erillisosat
- paljonko tilaa akvaariolle
- aionko kenties jatkaa harrastusta kauankin, jos sattuisin sen tietämään etukäteen:)

Jos raha ei ns. puussa kasva, hankkisin käytetyn paketin. Sellaisen, jossa on vielä akvaarion takuu voimassa. Hyväkuntoinen, silikonit hyvässä kunnossa ja näkisin, että täynnä vettä ja ok. Pienen akvan roudauskin helppoa autolla. Itse hankkisin 120 litraisen ensimmäiseksi akvaarioksi, jos tarkoitus ei ole aloittaa isolla.

Jos asialla ei olisi kiire, vahtaisin Aqua-Webin ilmoja ja tarttuisin kiinni sopiviin tarjouksiin. Parilla sadalla eurolla saa usein jo hyvän 120 litran akvapaketin. Usein rompettakin tulee kiitettävästi kaupanpäälle:). Hyvä suodatus myös tarpeen, jos ei ole mukana. Valaistus olisi hyvä olla mukana ja jalusta. Noilla pääsee hyvin alkuun.

Mutta uutena ostaisin ehkä Jutan kehyksellisen 120 litran akvan uutenakin ja alle sopiva jalusta. Usein jalusta maksaa erillisenä melko runsaastikin. Helppo MP:n tai Juwelin pakettikin oiva, jos hyvä valot mukana.

Kun ostaa käytettyä, hyvä olisi ottaa asiantunteva kaveri mukaan, joka osaa katsoa silikonit sun muut. Myös kuitin ja takuun vaatisin, niin aika varmalla pohjalla. Pari käytettyä lähes uutta akvapakettiaa olen ostanut ns. halvalla ja tyytyväinen olen ollut:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Kannatan myös ekaksi altaaksi reilut 100-litraista. Itselläni oli ensin 50-litrainen jonka jälkeen hommasin 240-litraisen ja pois en vaihtaisi. Nyt on taloudessa tuo 240l ja 126l ja oikeastaan kumpaakin voin suositella kokonsa puolesta ensimmäiseksi altaaksi.

Tervetuloa mielenkiintoisen harrastuksen pariin! :)

Harrastajilta saa tosiaan käytettynä hyväkuntoisia altaita edullisesti, myös kasveja kannattaa sitten täältä myyntipalstalta katsella. Ja muistathan tutustua kypsyttämiseen kunnolla. ;)
Mustasiipinen
Junior Member
Junior Member

Kiitoksia taas kaikille kivoista ehdotuksista, mielipiteistä ja vinkeistä.
hh_ kirjoitti: Me aloitettiin aikanaan 96l akvaariopaketilla, vuoden päästä altaita pörisi taloudessa jo 5kpl, isompia ja pienempiä. Nälkä kasvoi syödessä.

Nyt on enää jäljellä tuo alkuperäinen 96l ja 180l ja tyytyväisiä ollaan näihin.
Sanoisin että noiden välimaasto on sellainen mitä itse suosittelisin ekaksi laariksi hankkimaan. :)
Tuon kokoisiin saa tosiaan jo ihan mukavasti erilaisia kaloja. Kovin montaa lajia ei kannata pieneen pönttöön tunkea, saa helposti aikaan levottoman sekametelisopan.

Myös kalojen vaatimiin vesiarvoihin ja tilantarpeeseen on hyvä tutustua.
Vinkkinä, älä luota akvaariokauppiaan sanaan, tarkasta aina kotona lajien vaatimukset ennen ostopäätöstä ;)
Minulla on tunne, että ainakin yrittäisin hillitä nälkääni aiheessa, käytännön syistä jo. :D
Ja tosiaan.. Muutkin on minua joskus akvaariokaupan sanoista varoittaneet ja itseasiassa olen nähnyt varoittavan esimerkinkin..

Kiksu: Olet ihan oikeassa. Ei se vie niin paljoa enempää tilaa. Lähinnä vain pohdin hintojen eroja.

Tietysti isommassa on enemmän kalavaihtoehtoja, mutta kun minä en myöskään osaa vielä hoitaa ns. vaativampia lajeja, joita yleensä isompiinkin suositellaan.

Usea on myös suositellut käytettya settiä, mutta minä olen niiden suhteen hieman skeptinen, anteeksi kaikille jotka niitä juuri nyt kauppaavat. Lisäksi minulla ei ole autoa, saati ajokorttia tai mahdollisuutta saada kuskia, niin.. Eikä oikein akvaarioharrastajakavereita, joita voisin vain ykskask yllättäen ottaa mukaan katsomaan käytettyä akvaariota ja omaan silmääni en luota.
Fisutar10 kirjoitti:Kysyisin itseltäni, jos lähden hankkimaan akvaa
- paljonko rahaa voin investoida
-käytetty vai uusi
-kehyksellinen vai kehyksetön
- paketti vai erillisosat
- paljonko tilaa akvaariolle
- aionko kenties jatkaa harrastusta kauankin, jos sattuisin sen tietämään etukäteen:)
Haluaisin kysyä, mitä eroa on kehyksellisissä ja kehyksettömissä akvaarioissa? o.o
Kumpi myös muuten tulee hintaystävällisemmäksi: Paketti vai erillisosat? Olin ymmärtävinäni Fisuttaren loppuviestistä myös sen ettei paketeissa aina ole niitä kaikkein laadukkaimpia tavaroita.

Tällä hetkellä olen kallistunut sellaiseen hieman yli 100-litraiseen uuteen ja pakettiin.
Ad astra
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Haluaisin kysyä, mitä eroa on kehyksellisissä ja kehyksettömissä akvaarioissa? o.o
Kumpi myös muuten tulee hintaystävällisemmäksi: Paketti vai erillisosat? Olin ymmärtävinäni Fisuttaren loppuviestistä myös sen ettei paketeissa aina ole niitä kaikkein laadukkaimpia tavaroita.

Tällä hetkellä olen kallistunut sellaiseen hieman yli 100-litraiseen uuteen ja pakettiin.
Käsitykseni mukaan kehyksellinen akvaario voisi kestää kulmakolhuja paremmin. Myös osa kehysakvojen kehyksistä (ei kaikkien mallien) kehykset antavat hiven tukea akvaariolle, vaikka silikonit ne akvan kasassa pitää - niin kehyksellisen kuin kehyksettömän. Eli kestävyyden kannalta lienee sama kumman ostaa, jos hyvin tehty. Kehyksettömät ehkä tyylikkäämpiä monien mielestä sekä antavat enempi katsontatilaa. Lasin väritkin hiven vaihtelevat, erityisesti ero on selkeä kun mennään paksulasisiin ja isoihin akvoihin. Esim. MP:ssäni 126 litraa on hiven tumma lasi, Kalaxessa kirkkaampi...joissakin hieman vihertävä (pienessä akvassa ero on lähes merkityksetön useimmiten).

Paketissa voi joskus olla huonot valot tai suodatin kökkö tai se puuttuu. Jalustaan kiinnittäisin myös huomiota, että tukeva, mahdollinen ulkosuodatin (tosin aloittelija tuskin sitä pikku purkissa tarvitsee) mahtuu. Myös mahdollinen vesi ei jää altaan alle lillumaan (rako suurempi kuin A4 lattian ja jalustan välissä, muuten menee A4-imuhommiksi vesi, huono homma). Kappi tukeva, ei mikään kiikkulauta. Esim. MP:n salmiakkimallinen pieni jalusta surkeuden perikuva, en suosittele (on nykyään parvekkeella kun en uskaltanut purkkiani laittaa).

Jos uuden haluaa, niin sehän on varmepi vaihtoehto. Jälleenmyyntiarvokin säilyy, kun säilyttää kuitit ja takuut.

Erillisosat antaa pelivaraa. Itse suosin edullisia vaihtoehtoja, joskin suodattimiin on tullut satsattua:).

Esim. Juta (kalax on lopetettu), hintoja jäkee Akvaariokeskuksen sivuilta. Paljon erilaisia kokovaihtoehtoja, joista kannattaa valita standarimitat ehkäpä, niin löytyy valaisimet ja jalusta. Pakettejakin edullisia: MP ja Juwel...mutta merkkejä löytyy ja monelta monenlaisia kokemuksia. Itse pidän Juwelia hiven laadukkaampana kuin MP:tä. Tosin kummassakin eri malleja ja varmaan laatujakin.

Kiinnäisin huomiota valaisimeen myös. Valokansi tulee noihin paketteihin ja valaisimet mielellään T5 ja riittävät. Valaisimet ovat erillisesti sikakalliita mielestäni. Itse olen käyttänyt Akvaterran Hailea-valaisimia ja ollut tyytyväinen: hyvä hinta-laatusuhde. Suodatin yleensä pitää hankkia vielä. Harvoin paketin mukana tulee riittävää suodatusta. Jne...lämppärit sun muut....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Mustasiipinen
Junior Member
Junior Member

Kiitos selvennyksestä Fisutar.

Olenko hirveän nirso, jos sanon, etteivät Juwelin jalustat jotenkin vakuuta minua ulkonäön osalta. :P Saako näissä asioissa olla nirso ulkonäön suhteen? o.o

Entä kuinka hyvin saa rahoilleen vastinetta, jos tilaa jostain nettikaupasta, joka ei ole jonkin akvaarioliikkeen kauppa? Esim. Zooplus?
Ad astra
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Mustasiipinen kirjoitti:Kiitos selvennyksestä Fisutar.

Olenko hirveän nirso, jos sanon, etteivät Juwelin jalustat jotenkin vakuuta minua ulkonäön osalta. :P Saako näissä asioissa olla nirso ulkonäön suhteen? o.o

Entä kuinka hyvin saa rahoilleen vastinetta, jos tilaa jostain nettikaupasta, joka ei ole jonkin akvaarioliikkeen kauppa? Esim. Zooplus?
Makuasiat ovat aina makuasioita:). Ja itse pistän toiminnallisuuden ulkonäön edelle. Hieno ulkonäkö jonkun mielestä ei välttämättä takaa muuta laatua, joka sekin tärkeä. Joskaan nekään eivät täysin vedenpitäviä. Sekin ollellinen pointti, että kestää vettä edes kohtuullisesti eikä hajoa ja käyristy alla, jos tulee vesivahinko. Mutta yleensä roisketiivis akva-alustakin ok.

Itse en uskaltaisi netistä tilata, jos kuljetus on jokin kuriiripalvelu...mutta tämäkin minun mielipide:). Hyviä ja varmasti huonojakin kokemuksia tulee:).

Ja jos on ulkonäön suhteen ja muutenkin tarkka, hyvä nähdä akvaario ja romppeet kun ostaa. Kuvahan nyt on aina vääristelty totuus, jos niin halutaan:).
Mustasiipinen
Junior Member
Junior Member

Ok. Mukava tietää, että saa myös olla nirso. Minusta ne vaan näytti jotenkin.. hatarille. [:I]

Mutta minulle ei käy kuitenkaan kuin kuljetus, kun ei ole omaa autoa ja en tiedä mistä Oulusta saisi tilattua akvaariopaketteja (suurimman osan liikkeistä sivuja ei löydy tms.) ja en pystyisi sellaista kuitenkaan kaupasta suoraan mukaani ottamaan juuri sen autottomuuden ja kanto-nostorajoitteideni takia.

Jos jollakulla on kokemuksia noista ns. tavan nettikaupoista, niin niitä olisi mukava kuulla.
Ad astra
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Mustasiipinen kirjoitti: Entä kuinka hyvin saa rahoilleen vastinetta, jos tilaa jostain nettikaupasta, joka ei ole jonkin akvaarioliikkeen kauppa? Esim. Zooplus?
Zooplus.fi tarjoaa hyvän vastineen rahoille, tosin pakkaaminen on siellä ollut vähän olematonta, mutta kaikki hajonneet tavarat on korvattu ainakin minulle. Tavarat tulevat kotiovelle ja lähettävät myös akvaariopaketteja, valitettavasti vain Juwelia.
Itse omistan Juwelin Rio 400 (450 ltr.) ja ostin käytettynä n. 3 vuotta vanhana. Jalusta sai vesilintua ja rakensin itse uuden samanlaisen, mutta vanerista. Jos haluat kaupallisia malleja jalustoista, niin ulkonäöstä tinkimällä tukevuus paranee, eli lastulevyjalustasta alumiiniin. Mutta jos et halua tinkiä kummastakaan, niin alkaa massiivipuu jäädä ainoaksi vaihtoehdoksi ja akvaarioliikkeet harvoin myyvät tälläisiä -> ei tue paketti ostoa.

Mitä altaan kokoaan tulee, niin suosittelen 200 litraista allasta, sillä kulut eivät todellakaan ole edes 1.5 kertaiset 100 litraan verrattuna, kun jaksaa hiukan selailla eri nettisivuja. Ainoa ongelma sinulla on tuo altaan löytyminen ja sinun tapauksessasi etsisin kilttiä käytetyn altaan myyjää, joka tuo sinulle altaan kotiin asti. Tekniikat yms. sistukset saat tilattua vaikkapa zooplus.fi:stä tai akvaarioon.fi:stä. Jälkimmäisestä vaan saa parempaa asiakaspalvelua sähköpostilla, suomeksi.
100 litraisen paketin voi saada ostettua jopa 100€ käytettynä, joka taitaa olla alle kolmasosa uuden hinnasta? Ei ne käytetyt peikkoja ole. :)

Olen itse ostanut kaikki (2) allastani käytettynä, ensimmäinen 136 litrainen ja nykyinen 450 litrainen. Vinkvink, 136 litraa oli talossa 9kk enne vaihtoa suurempaan ja olin tuolloin 13-vuotias ja itse olen kaiken hoitanut (paitsi altaan nostot :mrgreen: ), eli rakettitiedettä tämä ei ole ja harrastuksen pitkän jatkuvuuden tueksi olet löytänyt käsittämättömän hyvän foorumin. ;)
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Mustasiipinen
Junior Member
Junior Member

Hilleri kirjoitti: Ainoa ongelma sinulla on tuo altaan löytyminen ja sinun tapauksessasi etsisin kilttiä käytetyn altaan myyjää, joka tuo sinulle altaan kotiin asti.
Niin. Olisihan se kiva, mutta en tosiaan sellaista voi keneltäkään oikein vaatia. :P Tuntisin itseni huonoksi ihmiseksi.

Mutta tosiaan. Jos ostaa paketin, niin kuinka suurella todennäköisyydellä se jalusta ei kelpaa vain verkonpainoksi, vaan on ihan oikeasti käyttökelpoinen? Joskin akvaarioliikkeiden paketeissa mukana tulevat vaikuttavat sinällään jämärille, kai niiden on pakko sellaisia ollakin, vaikka ulkonäkö ei sitä ihan näyttäisi takaavan.

Ja jos ei osta sitä kaappia niin millainen korvike sille olisi paras mahdollinen?
Vaikka pakko myöntää, että sellainen kaappi olisi varmasti paras vaihtoehto, koska se vaikuttaa kätevälle.
Ad astra
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Mustasiipinen kirjoitti:
Hilleri kirjoitti: Ainoa ongelma sinulla on tuo altaan löytyminen ja sinun tapauksessasi etsisin kilttiä käytetyn altaan myyjää, joka tuo sinulle altaan kotiin asti.
Niin. Olisihan se kiva, mutta en tosiaan sellaista voi keneltäkään oikein vaatia. :P Tuntisin itseni huonoksi ihmiseksi.

Mutta tosiaan. Jos ostaa paketin, niin kuinka suurella todennäköisyydellä se jalusta ei kelpaa vain verkonpainoksi, vaan on ihan oikeasti käyttökelpoinen? Joskin akvaarioliikkeiden paketeissa mukana tulevat vaikuttavat sinällään jämärille, kai niiden on pakko sellaisia ollakin, vaikka ulkonäkö ei sitä ihan näyttäisi takaavan.

Ja jos ei osta sitä kaappia niin millainen korvike sille olisi paras mahdollinen?
Vaikka pakko myöntää, että sellainen kaappi olisi varmasti paras vaihtoehto, koska se vaikuttaa kätevälle.
Moni suosii alumiinijalustaa, mutta ainakin pitää verhoilla, jos vähänkin esteetikon vikaa. Jopa minua sen ulkomuoto häiritsee, jos ei mitään kunnon verhoilua. Alujalusta heiluu helposti sivusuuntaan, vaikka kestävä on. Hieman sivusuuntaista huojuntaefektiä. Kaappi taas ei sitä tee. Mutta parasta nähdä itse livenä :D .
Mustasiipinen
Junior Member
Junior Member

Miten minulla ei edes ollut tullut koko verhoilu mieleen. o.o

Vaikka tuo alumiinijalusta heiluu, niin onko se silti varmasti tarpeeksi tukeva? Se minua lähinnä mietityttää. Olen hirmu tarkka noissa asioissa. Ehkäpä liiankin..

Ja jos sen verhoilee jotenkin, niin haittaako se jotenkin akvaariota siis jos verhoilu on tehty paksulla materiaalilla?
Ad astra
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Paksu materiaali ei haittaa, ja jos verhoilet sen paksulla levyllä, niin levy tukevoittaa jalustaa, mikäli sen kiinnittää rakenteeseen, eikä vain koristeeksi. Akvaariopaketeista minun täytyy vielä sanoa, että niissä tulee alimitoitetut valaisimet, jos haluaa kasveja kasvatella, eikä niistä oikein löydy järkeviä suodattimiakaan. Edelleen susoittelesin ottamaan sen 200 litraisen akvaarion, johon saisi jo hyvät laitteet, eikä tarvitse vielä ulkosuodatinta, kun havaitsen pientä kammoa suuren vesimäärän suhteen?

200 litraiseen suosittelisin:
Suodatin, Eheim powerline 2048, se on kallis, mutta se on myös paras, tosin tarjoaa melko puhurin, joten suosittelen suihkuputken hankkimista.
[url0http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/fi_FI/?O ... 7083611918]Lämmitin[/url], joku 125w tässä ei niin merkillä ole väliä. Itse tykkään lämmittimistä, joissa on asteittain asetettu säätöasteikko, eikä vain nuppia, josta näppituntumalla haetaan oikea lämpötila altaaseen. Itselläni on Eheim Jäger. Lämmitin kannattaa mielummin alimitoittaa, tai hankkia kaksi pienempää ja ylimitoittaa, jolloin sen hajotessa altaan vesi ei kiehu hetkessä.
Valaisin Edullinen, suht tehokas, ei omaa kokemusta valaisin. Ehkä watteja voisi olla enemmänkin (n. 0,5w/l, suositellaan 0,3-1w/l), mutta kyllä tuolla alkuun pääsee ja jos kasveista innostuu, niin ostaa toisen samanlaisen ja hiilidioksidilaitteet.

Katselin altaita netistä ja löysin hirveän huonosti ilman pakettia, mutta Helsingin akvaariokeskusksesta saisi osittain tekniikaltaan hieman alimitoitetun paketin kotiin 50€ maksulal, eikä olisi edes huono ihminen. Helsingin paketti.

Ja vielä siitä tunteestasi, että olet huono ihminen. Joku voi oikeasti haluta yhden seinän tyhjäksi, eikä pitää siinä tyhjää allasta, että kantaa ja tuo altaan sinulle kotiin vaikkapa 10€ vaivanpalkalla.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Mustasiipinen
Junior Member
Junior Member

Tavallaan minua hämmentää nuo tekniikkajutut. Ehkä siksi sellainen paketti olisi paras. Tietysti arvostan valtavasti sitä, että jotkut tajuavat niistä jotain. Mutta omalla kohdallani voin sanoa ihan suoraan että tyvestä puuhun kiivetään kaikissa asioissa.
Sellaisen halpis paketin hankkiminen olisi tavallaan.. lusmuilua. :P
Pakko kuitenkin myöntää, että minulla ei kenties ole varaa investoida tuohon akvaariokeskuksen pakettiin, se oikeastaan pelottaa enemmän, kuin suuri vesimäärä. Kieltämättä se ehkä aavistuksen hämmentää, mutta ei tavallaan.. pelota.

Olen tämän viestin perusteella siis helposti hämmentyvä ihminen.. :D

Mutta tosiaan. Tottahan tuo on, että moni varmasti kaipaa saada seinän tyhjäksi tai vain saada mahdollisuuden uudistaa akvaarioitaan tms. Tarvitsee vain oikea tilaisuus löytää. Uskon, että esim. täältä foorumilta löytyy varmasti akvaarioita myös lähiseudultani. Joten kenties minun kannattaa myös pitää ovi auki näille vaihtoehdoille, vaikka se UUSI kyllä tavallaan kiinnostaisi, siksi, että se olisi uusi ja pitäisi tehdä kaikki itse.
Nuttu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Nuttu »

Itsellä sama tilanne, tarkoituksena toteuttaa vanha haave akvaariosta. Olen nyt laittanut s-postilla kyselyjä lähiseudun liikkeisiin (Tarjouspyyntöä tietyn kokoisesta akvaarisota tekniikalla ja tarvikkeineen). Samalla olen kysynyt myös mahdollisuutta kotiinkuljetukseen. Suosittelen kyselemään liikkeistä nettikauppojen lisäksi :) Osalla liikkeissä on kotiinkuljetuspalvelu, osa veloittaa siitä, mutta yksi ilmoitti kaupunkialueelle tuovansa ilmaiseksi. Samaten oli pieniä eroja akvaariopakettien hinnoissa. Ja yksi liike tarjosi paketin ostajalle pienen alennuksen kaloista ja kasveista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”