Aihe on mielenkiintoinen, koska itsekkin mielelläni ongin kaloja ruokapöytään, vaikka en sitä kalaystävällisenä tekona pidäkkään. Mutta lopetan kalan äkkiä niin ei se ehdi kauan kärsiä.
Tuossa mainitsit että jos koukkuun tapahtumista ei olisi, kala antaisi onkia itsensä vaikka miljoona kertaa ylös.
En kyllä usko, jos voisit jossain pihalammikossa testata haavimalla samaa kalaa monta kertaa ylös, olen sata varma että se käy kerta kerralta välttelevämmäksi ja tosi vaikeaksi saada kiinni ( ellet siiten aja sitä loppuun niin ettei se jaksa enää paeta ).
Kala oppii kokemuksista,vaikkei sitä edes satutettaisi, niin minä uskon. Akvaariokala katselee ihmisten touhuja ja oppii meidän eleistä ja tavoista onko luvassa jotain mukavaa vai ikävää niiden pään menoksi.
Niin ainakin nuo oskarit sekä kiipijät ja niilinhaet mulla tekevät.
Ihmiset luulevat että kala on yksinkertainen otus, kuin onkaan. Taatusti vanhempi kala on viisaampi kuin kokematon poikanen.
Eikä se ole vai aku Ankka juttua, jo lapsuudessa opin tällaisen laulunkin :
" Virta kirkas hohti kun lohi iloinen
singahti pintaa kohti kuin nuoli kultainen...
Mies outo katsoo lohta
jo onkipaikaltaan.
Hän heittää syötin kohta.
Ei saakkaan saalistaan.
Se ongen varjon huomaa ja väistää onkijaa.
Ui oikukkaana uomaa, kirkkaana kuultavaa..
ui oikukkaana uomaa kirkkaana kuultavaa. "
Jos kala olisi tyhmä, kalastuskin olisi helpompaa.
Ja tuo vanhojen kalojen varovaisuus, minkä myönsit, on kyllä opittua.
Kalojen älykkyyttä tuskin on tutkittukkaan niin kovin paljoa, mutta ainakin miekkavalaista on huomattu että ne kykenevät oppimaan matkimalla ja niiden keskinäinen kommunikointi (ääntelemällä) on varsin rikasta. Samoja asioita voidaan yhtähyvin huomata myös meille tutuista kaloista, jahka niitäkin aletaan enemmän tutkimaan.
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.