Magnesiumista

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Dirtbag
Junior Member
Junior Member

Magnesiumista

Viesti Kirjoittaja Dirtbag »

Moi!
En ollut hetkeen mitannut arvoja ja yllätykseksi mg oli 920 ja KH 6.
Nyt on KH ok ja mg nousee 40:llä päivässä TM Bio-magnesiumin suositelluilla lisäyksillä.
Näyttää siltä, että tuota TM Bio-Magnesiumia pitäisi ilmeisesti lisäillä parin päivän välein jos haluaisi arvon pysyvän kunnossa.

Käytän Tropic Marin Pro Reef suolaa ja TM Bio-Calciumia ballingina. Kalsium ja muut mittaamani arvot pysyvät hyvinä koko ajan.
Vaihdan vettä satunnaisen säännöllisesti noin viidenneksen kuukaudessa. Altaassa on kohtuu pieniä SPS ja LPS koralleja.

Miten magnesiumin ja KH:n saa järkevästi pysymään suositusarvoissaan ilman että niitä pitää kokoajan mittailla / lisäillä jauheesta?

Pitääkö vaihtaa suola vai ballingi vai mitä?

Kiitos etukäteen vastauksista!
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Magnesiumista

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Dirtbag kirjoitti:Käytän Tropic Marin Pro Reef suolaa ja TM Bio-Calciumia ballingina.
Jos pilkkua hässitään, niin Bio-Calciumin lisäys ei varsinaisesti ole sama asia kuin balling - menetelmä missä lisätään erikseen kalsiumkloridia, natriumvetykarbonaattia, mahdollisesti magnesiumkloridia, sekä natriumkloridivapaata merisuolaa.
Dirtbag kirjoitti:Miten magnesiumin ja KH:n saa järkevästi pysymään suositusarvoissaan ilman että niitä pitää kokoajan mittailla / lisäillä jauheesta?
Mittaamisesta ei oikein päästä mihinkään, mutta lisäystä helpottaa jos käyttää dosaatiopumppua valmiiden liuosten lisäykseen. Tämä siis balling - menetelmän kanssa. Doserin käytöllä päästään rutiininomaisesta lisäämisestä ja satunnaisen unohtelun mahdollisuudesta pois. Annostuksen säätö on myös erittäin tarkkaa. Mittaustarve vähenee myös kun oppii tuntemaan oman altaansa kulutuksen ja kun lisäys on automatisoitu.
Dirtbag
Junior Member
Junior Member

Ahaa. Kiitokset!

Olisiko käytössä olevien aineiden kanssa parempi käyttää MgSO4 vai MgCl2 ja voiko molemmista tehdä valmiin liuoksen?
Vielä kiinnostaisi tietää mahdollinen sekoitussuhde ja annostelu, jos jollakin sattuisi olemaan valmis resepti.
Iipuli
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Iipuli »

Faunamarinin sivuilta löytyy hyvät ohjeet balling light:iin. (suosittelen!)
Sieltä myös vastaillaan nopsasti kaikenlaisiin asiaa koskeviin kyssäreihin.

Jos ihan "vanhanaikaisella" ballingilla haluat mennä, niin googlettamalla löytyy ohjeita.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ja tuolta sivulta 20 tarkemmin ottaen: http://www.aqua-web.fi/images/apono/05-2006.pdf
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Magnesiumkloridia (MgCl2) suosittelen, kun sen voi tarvittaessa sotkea Calciumkloridin (CaCl2) sekaan samaan astiaan, toisin kuin Magnesiumsulfaatin (MgSO4).
Magnesiumia kun alkaa aikamonilla kulumaan vasta myöhäisemmässä vaiheessa. Toki kaikille aineille olisi hyvä olla omat astiat, niin on helpompi doserin kanssa annostella ne oikeassa suhteessa. Yhdistemäaineet ja jauheet ovat siinä mielessä hieman huonoja.
azzer
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja azzer »

Tropic Marin Pro-Reef suolassa on alhainen magnesiumarvo. Tämän totesin ensin itse testeillä sen jälkeen kun aloin ihmettelemään, miksi ihmeessä vasta perustetussa uudessa altaassa Ca ja Mg heittää häränpyllyä. Lisätietoa etsiessäni löysin jenkkifoorumilta erään harrastajan tekemän erittäin pätevän suolavertailun. Voin kaivaa linkin myöhemmin kotona. Vaihdoin itse suolaa enkä tuohon TM-suolaan enää palaa ;) Tietysti kestää pitkään että saan vedenvaihdoilla arvot kohdilleen, nyt olen käyttänyt Mg-lisänä Seachemin Reef Advantage Magnesiumia.
Mutta tosiaan, mielestäni keskivertoaltaassa sopivien mg- ja ca-arvojen (tai muidenkaan) aikaansaaminen ja ylläpitäminen ei vaadi muuta kuin sen, että allas perustetaan hyvällä suolalla ja sen jälkeen vedenvaihdot tehdään säännöllisesti jolloin uuden suolan mukana tulee lisättyä kaikki tarvittava.
azzer
Starting Member
Starting Member

http://www.ultimatereef.net/forums/show ... p?t=246450

Tuossa vielä tuo linkki. Testi on kylläkin vuodelta 2008 mutta pisti silmään että tuloksissa TM-suolan magnesium on alhainen, ihan niinkuin itsekin huomasin omassa altaassa. Itse siis testasin vettä sekä akvaariosta että juuri tehdystä suolavedestä. Käytän nykyään Red Sea Coral Pro -suolaa.
Dirtbag
Junior Member
Junior Member

Kiitokset jälleen vastauksista!

Mittasin juuri TM Pro-Reef suolalla tehdyn veden (refraktometrilla 1,025) arvot ja ne olivat magnesiumin osalta samaa luokkaa kuin tuossa testissä, eli 1020ppm. Kalsium oli korkeampi 480ppm. Pitänee vaihtaa vaikkapa tuohon Red Sea Coral Pro Salt:n jossa ilmoitetaan arvoiksi Ca 450 Mg 1340 ja KH 12.2 ?
Onko muita hyviä vaihtoehtoja?
Dirtbag
Junior Member
Junior Member

Coralreef:ssä myydään HW professional suolaa ja hintakin näyttäisi olevan kohdillaan.
Millaista tavaraa tämä on, kun en löydä huonolla googlettamisella mitään arvoja mainitun?
Kaitsuh
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Kaitsuh »

Dirtbag kirjoitti:Coralreef:ssä myydään HW professional suolaa ja hintakin näyttäisi olevan kohdillaan.
Millaista tavaraa tämä on, kun en löydä huonolla googlettamisella mitään arvoja mainitun?
itse olen käyttänyt tuota HW-marinemixiä tuosssa uudessa altaassa ja arvot ovat pysyneet kohillaan. :mrgreen:
Dirtbag
Junior Member
Junior Member

Kovasti kehuja tuntuu keräävän, mutta olisiko sattumoisin tarkempaa tietoa tämän suolan arvoista?
Ihan uteliaisuuttani kysyn =)
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Dirtbag kirjoitti:Kovasti kehuja tuntuu keräävän, mutta olisiko sattumoisin tarkempaa tietoa tämän suolan arvoista?
Ihan uteliaisuuttani kysyn =)
Muuten on arvot olleet kohdillaan, mutta magnesiumia olen mitannut tuossa olevan melko vähän: noin 1000mg/l. Liukenee myös esim. TM:n suolaa hitaammin ja tarvitsee varovaisemman liuotuksen, sillä suolasta sakkautuu sekoitusastian pinnoille herkästi jotain (liekkö magnesiumia?). Muuten kyllä aivan asiallista suolaa, jos alhainen Mg - taso ei häiritse.
azzer
Starting Member
Starting Member

Eli HW-suolaan vaihdolla ei varmaan saavuta mitään hyötyä. Joskus kyselin tuosta HW-suolasta Akvaariokeskuksesta ja hekin sanoivat, että HW ja TM Pro-Reef ovat saaman laatuluokan suoloja ja molemmissa on mm. alhainen magnesium. Suosittelivat Reef Crystalsia, mutta se on Suomessa turhan arvokasta. Tilaan yleensä kaiken akvaariokaman Saksasta ja päädyin sitten tilaamaan suolankin sieltä, aquaristikshopista (asiakaspalvelu toimii hyvin, toimituskulut on n. 20e ja tavarat tulee muutamassa päivässä / viikossa, maksun voi suorittaa etukäteen tai vaikka kotiovella ups:n kuljettajalle joka ystävällisesti kantaa laatikot eteiseen asti).
Valitsin tuon Red Sea Coral Pro:n koska sitä on kehuttu paljon, jossakin se oli valittu parhaaksi riuttasuolaksi, ja se oli aquaristikshopissakin ostetuin suolamerkki. Katsotaan miten lähtee toimimaan mutta ainakin nyt olen huomannut korallien piristymistä.
Tuossa myyntipalstalla näytti olevan tatella myynnissä pönikkä H2O-suolaa, joka on ilmeisesti arvoiltaan melko lähellä RS Coral Pro-suolaa, strontium on kyllä alhaisempi.
Kaitsuh
Junior Member
Junior Member

hw marinemix reefer olen saanut mg pysymään 1380mg/l.
Ei se kovin huonoa olen taas kun HW professional merisuola se oli 1280mg/l luokkaan.
ja korallit ovat kasvaneet ihan kohtuulisesti ja ei ole ollut mitään ongelmia.
azzer
Starting Member
Starting Member

Mulla muuten oli ekassa magnesium aina hyvissä lukemissa, allas oli perustettu ja pyöri TM Pro-Reef -suolalla. Ihmettelin, että miksi uudessa altaassa on samalla suolalla alhainen mg ja vanhassa kaikki oli hyvin (testasin myös mg:n sekä vanhasta suolapaketista jota olin käyttänyt vanhassa altaassa, että uudesta suolasankosta jota käytin uudessa altaassa, ja mg oli samoilla lukemilla molemmissa =alhainen). Rupesin sitten selvittämään, mikä on voinut vaikuttaa mg-arvoon vanhassa altaassa. Olin käyttänyt siellä elävää oolite-hiekkaa ja luin että siinä on magnesiumia. Tuli vaan mieleen. Mg kannattaa siis testata aina vasta sekoitetusta suolavedestä, mikäli haluaa itse suolan arvot saada selville.
Kaitsuh
Junior Member
Junior Member

azzer kirjoitti:Mulla muuten oli ekassa magnesium aina hyvissä lukemissa, allas oli perustettu ja pyöri TM Pro-Reef -suolalla. Ihmettelin, että miksi uudessa altaassa on samalla suolalla alhainen mg ja vanhassa kaikki oli hyvin (testasin myös mg:n sekä vanhasta suolapaketista jota olin käyttänyt vanhassa altaassa, että uudesta suolasankosta jota käytin uudessa altaassa, ja mg oli samoilla lukemilla molemmissa =alhainen). Rupesin sitten selvittämään, mikä on voinut vaikuttaa mg-arvoon vanhassa altaassa. Olin käyttänyt siellä elävää oolite-hiekkaa ja luin että siinä on magnesiumia. Tuli vaan mieleen. Mg kannattaa siis testata aina vasta sekoitetusta suolavedestä, mikäli haluaa itse suolan arvot saada selville.

Itsekin käytin uudessa altaassa tuota elävää hiekkaa.
Ja samaa mieltä azzerin kanssa jao haluaa pitää mg niin testata kannattaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”