allas voi huonosti

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hannujakerttu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:47, 06.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

allas voi huonosti

Viesti Kirjoittaja hannujakerttu »

Allas 240l
lämpö 24
3 lamppua, arcadian1 original tropical ja 2 fresh water
Ongelmana on huononnäköiset kasvit. Tilasin muutama viikko sitten saksasta aivan ihania kasveja : intianvesitähdikkiä, sitä roosasuonista ja se oli aivan sairaan upeeta. Sitten samassa tilauksessa tuli rusoverkkolehteä ja poimupatsulia. no, olen muutamassa viikossa saanut nuo kasvit tosi surkean näköisiksi. Tiesin että toi intianvesitähdikki muuttaa mun altaassa väriä koska valoteho ei riitä pitään sitä niin upeana mitä se tullessaan oli MUTTA kun tuntuu että koko allas voi huonosti. Kasvilanoitteena käytän easy lifen pro fitoo ja ferroo. Juurille laitoin 7 kuulia, tetran kryptoja ja dennerlen planta gold7. Veden vaihto on kerran viikossa n. 40 - 50 %. Ja sit seuraavana päivänä laitan noita kasvilitkuja. Lisäksi mulla on hiilarisysteemi jbl:n taifuuni jossa on kiljusysteemi. Levää tulee koko ajan etulasiin, näyttää ihan piilevältä, lähtee helposti pois. On vaan koko allas sen näköinen että tekee kuolemaa. Vesiarvot mittasin äsken ja ne oli : Gh 11, Kh 5, NO2 0, NO3 12,5, Ph 8. Mulla on koko ajan ollut toi Gh 8 ja Ph 7,5 nyt ne on jostain syystä noussu. Mikä voisi vaikuttaa noihin kasveihin noin rajusti? Tuntuu että ne ei kasva ja on huononnäköisiä. Jopa toi argentiinanvesirutto jota aina mainostetaan helppona kasvina voi mulla huonosti. Se kerää itseensä rihmamaista mustaa levää ja on vaan niin rumaa. Osaisiko joku auttaa mitä muutoksia mun pitäisi tehdä? Ainakin yksi minkä itse osaan sanoa on että lamput pitää yksi kerrallaan uusia, ovat kohta pari vuotta vanhoja. Mutta muutanko jotain muutakin, neuvokaa?
:cry:
Pappis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 245
Liittynyt: 15:51, 26.11.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: kylä länsirannikolla

Re: allas voi huonosti

Viesti Kirjoittaja Pappis »

Kalasto? Kuinka paljon ruokit?

Jos PH nousee, niin CO2 määrä laskee, kun KH pysyy samana.
Hopotus
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 11:10, 16.06.2008

Re: allas voi huonosti

Viesti Kirjoittaja Hopotus »

Hiilaria lisää. Tarkista vuotaako systeemi tai käykö kilju kunnolla.

Suurimmat ongelmat näkisin johtuvan korkeasta pH:sta/matalasta hiilidioksidista. Jos pH on 8, hiilarilevitys tuskin toimii, tai vaihtoehtoisesti sulla on niin kova virtaus/hapetus, että hiilari haihtuu samantien pois. Musta rihmamainen levä viihtyy hapekkaassa ja emäksisessä vedessä. Ilman hiilari kasvit ei kasva.

Tuleeko hanasta KH 5? Koska se on noinkin korkea, pH:n laskeminen voipi olla hankalaa, kun tuo karbonaattikovuus puskuroi pH:ta.

Kasvit saattoivat olla ilmakasvatettuja, ja joka tapauksessa ne ovat kasvaneet kasvattamolla, joten niiden tottuminen normaaliin akvaarioon kestää kauan.
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
hannujakerttu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:47, 06.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: allas voi huonosti

Viesti Kirjoittaja hannujakerttu »

Miten lasken tuota Ph:ta? Altaassa on 4 huntupyrstöä ( isompi allas on hakusessa) ja ruokin 3 kertaa päivässä, mielestäni maltillisesti. Yksi päivä on paastopäivä. Kovetan vettä niin että lisään vedenvaihdossa kipsiä ja soodaa. Onko tuon soodan lisääminen turhaa? Olen jotenkin ymmärtänyt että näin pitää tehdä ja että se Kh pitää olla vähintään toi 5. Miten nyt muuttaisin noita arvoja niin että saisin altaani taas kauniiksi?
NinZe
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 21:31, 25.04.2007
Paikkakunta: Pori

Re: allas voi huonosti

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Kaupasta hakemaan Biolanin Luonnonravinnepuikkoja.. Monella akvaristilla tuntuu noi olevan käytössä , ja ovat sanoneet et kasvit kasvaa todella hyvin. :D Itte kans otin testiin et saisin ton jättivedensuosikkini kasvamaan :D
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
hannujakerttu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:47, 06.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: allas voi huonosti

Viesti Kirjoittaja hannujakerttu »

Sanotko ihan tarkan nimen? Onko ne siis niitä huonekasveille laitettavia vihreitä puikkoja? Haen huomenna niitäkin! Lopetanko tuon soodan laittamisen? En tiedä mistä olen tuon ohjeen saanut mutta eikös sillä juuri nosteta tuota Kh arvoa?
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 14:17, 10.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Järvenpää

Re: allas voi huonosti

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Soodalla nostetaan pH:ta. Mulla on kasvit pärjänny ihan pelkällä pmdd:llä ilman hiilaria sun muuta, tosin ovat noita kaikkein helpoiten kasvavia mutta kasvavatkin sitten niin että allas kasvaa 2 kuukaudessa umpeen, ei pintakasveja ja 2-putkinen valaisin aquastarin putkilla. Millainen pohja sulla on ettei sieltä liukene mitään ylimääräisiä ravinteita levien ruuaksi?
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
NinZe
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 21:31, 25.04.2007
Paikkakunta: Pori

Re: allas voi huonosti

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Tarkka nimi on just toi Biolan Luonnonravinnepuikko..saa ainakin isommista kaupoista. Maksaa n.5€ ja siin paketissa on n.60 puikkoa.. ne vaa tökätään kasvien vieree pohjalle, ja muutosta pitäs alkaa olla havaittavissa ihan muutamassa viikossa. Mulla huonekasvit ei kans tahdo kunnolla kasvaa ja tuli niidenki purkkeihin noit tikut tökittyä... Nää tikut ei tosiaan oo kuulemma vaikuttanu vesi arvoihinkaan mitenkään. :D
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
hannujakerttu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:47, 06.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: allas voi huonosti

Viesti Kirjoittaja hannujakerttu »

Vaihdoin pohjan jokin aika sitten, oli ensin sitä ihan hienoo bilteman hiekkaa nyt on weberin 1,2. Yritän nimenomaan etsiä niitä kaikkein helpoimpia kasveja koska en ole mikään hortonomi vaan tapan kaiken elävän. Jostan syystä tiikerilumme viihtyy mulla mutta noi muut on ihan reppania. Siis ihan toi argentiinanvesiruttokin ,jonka olen ymmärtänyt olevan se kaikkein helpoin, voi mulla huonosti. Eli jätänkö nyt ton soodan pois kokonaan ja laitan vain kipsiä?
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 14:17, 10.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Järvenpää

Re: allas voi huonosti

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Jos sulla on pehmeen veden kalat niin ei tarvi mitään, vedenvaihdot ja seurailet pH:ta vaikka päivittäin ettei sitte tipu yhtäkkiä. Mä olen vähän luomu-kannattaja eli jos ei ole pakko lisätä mitään mömmöjä niin hanavesi kelpaa sellaisenaan, milleille on pakko lisätä vähän kipsiä kun meilläpäin hanavesi tosi pehmeää.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1301
Liittynyt: 21:38, 02.07.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: allas voi huonosti

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Kultakaloille sopiva pH on yli seitsemän, kahdeksankaan ei ole liikaa kunhan ei ylitä sitä. Olisi hyvä pitää KH ainakin siinä viidessä, jossain kultakalasivustolla sanottiin, että KH:n olisi hyvä olla 7 ja pH sitten asettuu siihen mihin asettuu. En kyllä tosiaan paljon päälle 8:n kuitenkaan pH:n antaisi nousta tuosta ohjeesta huolimatta. Eivät kasvitkaan oikein tykkäisi varmastikaan. Eli soodan laittamista kyllä jatkaisin.

Ei GH 11 ole ollenkaan paha, siis kalojen näkökulmasta. Itse pidän sen 12:ssa. KH:n ja GH:n kohoamiseen on voinut vaikuttaa se, että etkös hankkinut akvaarioosi tuulettimen ja vettä on haihtunut enemmän, joten vedestä on tullut "väkevämpää". Kalsium- ym. suolat eivät haihdu kuten vesimolekyylit. Muutaman viikon välein tarkistusmittauksia ja pientä hienosäätöä eli vedenvaihdon yhteydessä hitusen vähemmän soodaa ja kipsiä, sen mukaan miten arvioit haihtumisen vedenvaihtojen välillä vaikuttavan noihin arvoihin.

Muutama viikko sitten laitoin kultakaloille jaavansaniaista, sitä ennen niillä ei ollut mitään kasveja. Hengissä ne ovat pysyneet, mutta kasvusta on melko hidaskasvuisten kasvien kyseessä ollen vaikea vielä sanoa mitään. Joidenkin kalojen vaatimat vesiarvot eivät sovellu kaikille kasveille. Valitettavasti en ole kasviekspertti, joten yleensä käy niin, että jos joku laji ei akvaariossani menesty, en hanki sitä uudestaan vaan jatkan niillä pomminvarmoilla. Enemmänkin kalojen ehdoilla menen, kasvit ovat tällä hetkellä jaavansaniais-, anubias- ja vesiruttolinjaa. Aiemmissa asuinpaikoissani periaatteessa kaikki hankkimani kasvit kasvoivat rehevästi ilman ongelmia, enemmällä tai vähemmällä lannoituksella. Nyt noissa kolmessa ei tosiaan menesty kuin nuo mainitut, vaikka niistä kahdessa on pH n. 7 enkä koveta niiden vettä.

Olisiko sulla liikaa valoa hiilariin nähden? Jos sulla siis on kolme noin altaan pituista loisteputkea? Ehkä voisit kokeilla vain kahdella putkella jonkin aikaa, ei lamput lämmittäisi vettäkään niin paljon. Toivottavasti pääsisit jossain vaiheessa ikävästä mustasta levästä eroon, kurjia sellaiset levät jotka tukahduttavat kasvit alleen sen lisäksi että ovat ruman näköisiä.
Kultakalat
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”