Kalojen ruokinta loma-aikana

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pluu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Kalojen ruokinta loma-aikana

Viesti Kirjoittaja pluu »

Nyt täytyy kysästä kun oon löytäny paljon erilaisia mielipiteitä asiasta.. Joidenkin mielestä kalat pärjää muutaman päivän ja joku on joskus sanonnut että pärjäisi jopa viikonki..

akvaario 128 litrainen. aquaball suodattimia kaksi, 130+180 litroihin sopivat ja semmosella teholla että joka nurkassa käy virtaus.. Valo syttyy ja sammuu ajastimella.
kalastona pyörii:
miljoonakala aikuisia ja vauvoja eli ~40kpl (vauvat lähtee maailmalle kunhan vähän kasvavat)
täplämonnisia 13kpl
tulisukarapuja +-10kpl
partamonni akkoja x2 (aikuinen ja keskenkasvuinen)

Olemme lähdössä koko perheen voimin lauantaina puoliltapäivin mökille ja kotiutuisimme tiistaina iltapäivästä.

Eli kysymys on tällainen:
Hankinko kaloille ruokkijan siksi aikaa kun olemme poissa vai pärjääkö kalat tämän ajan yksikseen vailla hoitoa?
Omega369
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Re: Kalojen ruokinta loma-aikana

Viesti Kirjoittaja Omega369 »

Olin juuri kaksi viikkoa ulkomailla ja kalat ilman ruokintaa. Kotiinpaluun jälkeen ei ainuttakaan kuollutta, eivätkä kalat näyttäneet edes tikkulaihoilta tai muutenkaan kärsiviltä. Itse jättäisin tuollaisen lyhyen loman ajaksi ilman ruokintaa enkä olisi edes huolissani. Poikaset eivät tykkäisi pidemmistä lomista ilman ruokaa, mutta aikuisilla ei mitään ongelmaa. Koko kalastosi on vielä sellaista mallia, että nyppivät leviä tai etsivät pieneläimiä pinnoilta tai hiekan seasta, joten eivät edes huomaa että taivaalta ei tipu ruokaa muutamaan päivään.

Ruoki normaalia vähemmän ennen lähtöä ettei ruoka pilaa vettä. Jotkut kun mättävät altaaseen "parin päivän tarpeiksi" ruokaa, aivan väärä tekniikka. Palattuasi ruoki hieman normaalia vähemmän ensimmäinen päivä tai pari, etteivät kalat parin päivän paaston innoittamina ahmi itseään kipeäksi/hengiltä.
Nothing that I say or do, matters to the big machine.
pluu
Junior Member
Junior Member

Helpottava kuulla. Sen verran uusi juttu kuitenkin tämä akvaarion pitäminen vielä on että mielellään hakee ja kuuntelee kokeneempien neuvoja :)

Perjantaista sitten altaan putsis operaatio ja vähemmälle murkinalle.
Pienen kesäkurpitsapalasen ajattelin kuitenkin lauantai aamuna laittaa pohjalle, kun kaikki kuitenkin yhdessätuumin sen syö pois..
pandamonninen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pandamonninen »

Tähän ketjuun ajattelin kysästä,että mitä mieltä olette lomaruoka tableteista? Äitini käytti omassa akvassa sellasta,jos oli viikon mökillä.
Omega369
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Omega369 »

pandamonninen kirjoitti:Tähän ketjuun ajattelin kysästä,että mitä mieltä olette lomaruoka tableteista? Äitini käytti omassa akvassa sellasta,jos oli viikon mökillä.
Minun mielestä kaikki ne kalkkitablettiin puristetut valkoiset mallit ovat yhtä tyhjän kanssa ja todennäköisesti sotkevat enemmän kuin auttavat. Sain niitä yhden akvaariokaupan yhteydessä ja testasin jonkun kolmen viikon ajan ainoana ruokana kalojen reaktioita. Ensimmäiseen neljään päivään eivät edes koskeneet koko mönttiin sinä aikana kun olin katsomassa. Toisella viikolla kävivät aina välistä näppimässä, mutta suurin osa pinnalle paljastuneesta ruoasta jäi silti harkkoon kiinni syömättömänä. Kolmannella viikolla luulisi niiden jo tajunneen että noissa tableteissa on ruokaa, mutta eivät parin päivän tauon jälkeen edelleenkään menneet sen kimppuun. Voi johtua myös kaloista, ehkä muut lajit suhtautuvat innokkaamin niihin lomaruokiin? Johtopäätöksenä totesin että ruoka ei ole minun kaloille houkuttelevassa ja maukkaassa muodossa, joten tabletti lähinnä roskaa allasta. Todella pitkien lomien ajaksi kun ei voi kuitenkaan laittaa useampaa tablettia, kun ne liukenevat yhtä aikaa sinne veteen sotkemaan. Alle viikon lomalla ei taas ole mitään syytä käyttää edes ruokinta-automaattia mikäli altaassa on aikuisia kaloja. Luotettavin ratkaisu on Rondomatic-tyyppinen lokeroihin perustuva ruokinta-automaatti, jos lomalleen turvaa haluaa. Tarkat määrät ruokaa tiettyinä päivinä, toisin kuin esim Eheimin rulla-automaatissa jossa läpitulevan ruoan määrä vaihtelee runsaasti.
Nothing that I say or do, matters to the big machine.
pluu
Junior Member
Junior Member

Mullakin on jotain weekend ruokaa tuolla joka valkoinen ja fisun näkönen köntti. Testailin sitä 3-4 päivää akvaariossa ja sitä ei edes käyty ihmettelemässä. En luota noihin loma-ruokavalmisteisiin joten parempi kun ovat kokonaan ilman ruokaa sitten.

Tosin pidin niitä kyllä pienellä ruokinnalla kun huomasin että eivät kiinnostuneet köntistä..
pandamonninen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pandamonninen »

Kiitos vastauksesta.Itsellä lomat onneksi alle viikon mittasia,niin ei tarvitse miettiä. :)
Sitä äitikin sanoi,että ei ne hänen mielestä olleet syöneet sitä tabua.Pysyttelenpä itse sitten erossa noista.
Kalaa kalaa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

Itse pyydän kissojen/koiran lomahoitajaa ruokkimaan myös kalat.

Eli kun on muitakin eläimiä, joutuu muutenkin sen eläintenhoitajan ( yleensä rakkaan siskoni ), laittamaan rengiksi.
Laitan vain lapulle minkä verran mihinkin altaaseen ruokaa laitetaan ja mistä purnukasta, kun niillä on vähän eri ruokavalio lajien mukaan.

Sisko kommentoi että mulla on akvaarioissa mitä omituisemman näköisiä ötököitä, jotka kaikki suu ammollaan odottaa ruokaa. :roll:
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”