Hei !
Minun pitäisi keksiä akvaani mukavan helppo kalakombinaatio. Olen vasta-alkaja, enkä juurikaan tiedä kalojen elinolosuhteista. Akvaarioni on 100 litrainen ja sen PH on n. 7, pehmeä vesi ja lämpö n. 27. Akvaariossa asustaa tällä hetkellä 4 partamonni naarasta, 1 tiikerinuoliainen kierteisiä hävittämässä ja 1 mustamolli. Mustamollin kamut kuoli ja tämä yksi sinnikäs kaveri jäi ja on uiskennellut itsekseen jo n. 2kk. Nyt siis pitäisi löytää lisää aloittelijalle helppoja kaloja, jotka ei ihan pieniin vesiolosuhteiden vaihteluihin reagoisi.
Itse olen yrittänyt etsiä tietoa ja ajattelin tällaisia kaloja:
Neonsateenkaariparvi, parvi viisiraitabarbeja ja rihmakala pariskunta. Mitä mieltä olette? Sopisiko yhteen ja noihin vesiolosuhteisiin? Muita ehdotuksia?
------
Siirretty Yleistä keskustelua -osiosta.
-Pullahiiri/ylläpito
Mitkä kalat akvaariooni?
Valvoja: Moderaattorit
Re: Mitkä kalat akvaariooni?
Minä jättäisin sateenkaarikalat pois. Viisiraitabarbi voisi olla ihan mukava kala, ota kunnon parvi niitä
. Hunajarihmakalapariskunta tai ehkä mieluummin kaksi naarasta ja yksi uros olisi passeli myös, sopii noihin lämpöihin ja viisiraitabarbienkin kanssa varmaan menee. Tiikerinuoliainen olisi hyvä lahjoittaa tai myydä pois, koska se tarvitsee seuraa eikä pidemmän päälle mahdu tuohon altaaseesi vaan tarvitsee viitisen kertaa suuremman akvaarion. Myös partamonnien määrä on aika hillitön, jos ovat vielä poikasia voivat hetkisen tuossa mennä mutta niiden kasvaessa on hyvä jättää vain yksi tai korkeintaan kaksi.
Jos lähdet tästä viisiraitabarbit, hunajarihmat ja partamonni/t -kombosta liikkeelle, niin veteen voisi lisätä turveuutetta joka vedenvaihdossa.
Jos lähdet tästä viisiraitabarbit, hunajarihmat ja partamonni/t -kombosta liikkeelle, niin veteen voisi lisätä turveuutetta joka vedenvaihdossa.
Kiitos vinkeistä. Tuon tiikerinuoliaisen ajattelinkin vaihtaa omenakotiloon, eikös sekin hävitä niitä roskakotiloita? Minkä vuoksi näille kaloille sitä turvetta olis hyvä lisätä? Mikä se olisi määrältään tarpeeksi iso parvi näitä viisiraitabarbeja?
Kiitos avustanne!
Kiitos avustanne!
-
JukkaV
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Kierteiset eivät muuten ole roskakotiloita. Lisäksi esim. muunnoslimakotilo syö viherlevää.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Petokotilo olis hyvä roskakotiloiden hävittäjä! Viisiraitabarbit ja monet rihmakalat tykkäävät turveuutteen lisäyksestä, koska se tekee vedestä pehmeää, pikkuisen hapanta ja lisäksi vähäsen värjää sitä rusehtavaksi.
Viisiraitabarbeja sopisi varmaan parikymmentä. Kannattaa hankkia kahdessa erässä, ensin osa ja sitten jos näyttää että mahtuu lisää niin hakee toisen erän.
Viisiraitabarbeja sopisi varmaan parikymmentä. Kannattaa hankkia kahdessa erässä, ensin osa ja sitten jos näyttää että mahtuu lisää niin hakee toisen erän.