Minkälaista hyvitystä olette saaneet kaloistanne kaupoissa.
Valvoja: Moderaattorit
Minkälaista hyvitystä olette saaneet kaloistanne kaupoissa.
Eipä tähän pidä liikkeiden nimiä laittaa, mutta olisi hyvä tietää hintatasosta, jottapa kauppiaat arvostaisivat kasvatettuja kalojamme, eivätkä meitä pilkkanamme pitäisi. Onhan kotikasvatetut kalat tottuneet elämään paikallisessa vedessä ja hävikki on varmasti pienempää kuin tukuista tulevissa. Voi olla että harrastajalta saa myös harvinaisempia lajeja, joita kauppiaan ei muuten kannata altaisiinsa hankkia. Tämähän kasvattaa lajivalikoimaa.
Joku mainitsi, ettei kannata myydä aw:ssa kaloja ennen kuin vie kauppaan. Me aw -joukko olemme hyvin pieni porukka akvaariokaupan asiakkaista. Saamani käsityksen mukaan vaikutus on marginaalista, todennäköisemmin positiivista kaupan kannalta, varsinkin peruskalojen kohdalla.
Joku mainitsi, ettei kannata myydä aw:ssa kaloja ennen kuin vie kauppaan. Me aw -joukko olemme hyvin pieni porukka akvaariokaupan asiakkaista. Saamani käsityksen mukaan vaikutus on marginaalista, todennäköisemmin positiivista kaupan kannalta, varsinkin peruskalojen kohdalla.
1000, 100 ja 10 litraa
-
Kalakaverit
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
- Sukupuoli: Nainen
Re: Minkälaista hyvitystä olette saaneet kaloistanne kaupoissa.
Riippuu AW-joukosta. Ketään en halua kuppikuntiin laittaa tai lokeroida, mutta kyllä nuo tiettyihin lajeihin esimerkiksi erikoistuneet ovat ihan riittävää porukkaa kattamaan asiakaskuntaa; meriharrastajat, plekojen- ja kiekkojen,- ja erikoisempien taistelukalojen kasvattajat, murtovesiharrastajat, lammikkoharrastajat...Amos kirjoitti: Joku mainitsi, ettei kannata myydä aw:ssa kaloja ennen kuin vie kauppaan. Me aw -joukko olemme hyvin pieni porukka akvaariokaupan asiakkaista. Saamani käsityksen mukaan vaikutus on marginaalista, todennäköisemmin positiivista kaupan kannalta, varsinkin peruskalojen kohdalla.
Peruskalojen kohdalla asia olisikin eri, mutta kun niiden kudetus ei vaan harrastajilta onnistu ollenkaan tai siinä määrin mitä liikkeet vetää (esim. tetrat jne..).
Itse mainitsin tuosta toisessa ketjussa, ja kyseessä oli silloin erikoisemmat taistelukalat, muutama pleko-laji ja sampimonnit. Kasvattajat möivät niitä viikkoja - kuukausia AW:ssa, alentaen hieman hintaakin ja tehden pakettitarjouksia. Kun myynti palstan kautta loppui, tarjotaan niitä liikkeisiin pyytäen sitä samaa summaa, joka heillä oli hintapyyntinä yksityisesti myynnissäolevista.
Onkos koskaan tullut vastaan bisnestä tekevää yritystä, joka myy artikkelinsa samaan hintaan jolla sen on ostanut? En usko. Liikkeen olisi siis ollut nostettava vielä tästä ostamansa kalan hintaa, jos ei olisi halunnut vain tehdä myyntityötä kasvattajan puolesta ilman voittoa. Hintaa ei kuitenkaan voi paljoa nostaa, mutta se muutamakin euro on vaikuttava. Silti kävi niin, että kalat jäivät kauppaan, koska "harrastajiltakin saa kotimaisesti kasvatettuja halvemmalla". Siksi mainitsin tästä. Ja koska kyseessä ei ollut peruspartamonni tai huntueväiset siniset taistot, vaativat nekin sen tietyn asiakkaan joka ostaa sen 25-50e kalan.
Eipä toki voi ajatella saavansa samaa hintaa liikkeestä, kuin kovaa vaivaa nähden myymällä kaloja itse.
1000, 100 ja 10 litraa
-
Tia-Teresia
- Senior Member

- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Itse en ole koskaan vielä pyrstöhintaa kalalle kauppaan vietynä edes laskenut, suurinpiirtein on katsottu et ton verta niitä on ja kauppias on sanonut paljonko hyvittää hankinnoissani, eli rahaa en ole edes kysynyt, koska sinne samaan kauppaan sen kuitenkin laittaisinkin. Ja jos sillä kertaa ei ole ollut mulla mitään ostettavaa, niin on hyvitys tullut sitten seuraavalla kerralla. Tosin täällä suunnalla harvat liikkeet edes ottaa vastaan, mutta koen kuitenkin helpommaksi viedä könttänä kauppaan kuin alkaa yksitellen kaupitteleen nettipalstojen kautta.
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...
Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
Kauppiashan joutuu ostohinnan lisaksi maksamaan myos ALVit, mika tietenkin lisataan myyntivoiton kanssa hintaan. Erikoisemmat kasvatit loytavat ostajansa varmaankin taalta paremmin kuin liikkeesta, mutta esimerkiksi paikallisessa vedessa kasvatettua miljoonakalaa, platya ja miekkapyrstoa liikkeet jalleenmyyvat varmasti mielellaan siita surullisesta faktasta etteivat "kotiakvaristit" valitettavasti muokkaa vesia kaloille sopiviksi vaan kayttavat sita mita hanasta sattuu tulemaan. Tama taas tosin herattaa kysymyksen kalojen jalleenmyynnin eettisyydesta, kuinka terveella pohjalla kalojen kasvu on ruokinnan ym vaikutuksesta; asiaan perehtynyt harrastaja ei kalojaan epasuotuisissa vesiarvoissa edes pitaisi. Mutta meista on moneksi, ostajaryhma naille hanavesikaloille loytyy varmasti liikkeiden asiaskunnasta nopeasti,aw:sta ei.
-Pahoittelut aan ja oon pisteiden puuttumisesta!
-Pahoittelut aan ja oon pisteiden puuttumisesta!
-
Miss_Molton
- Senior Member

- Akvaarioseurat: LAS
Maatiaispartamonnit menivät ilmaiseksi, siniravuista sain lahjakortin muodossa (en tarvinnut silloin mitään hankintoja) 5 euroa/pyrstö. Suunnilleen sama hinta, mitä itse maksoin harrastajalle emäravusta.
-
Nniina+++
- Senior Member

Partamonneista ei saanut mitään vaikka iso työ pyydystää ja viedä kauppaan saakka. Halvemmalla olisi päässyt jos olis vaan kipannu ne tonne ahvenaisten seuraksi.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas
-
[RiSu]
- Junior Member

Rahallista korvausta en ole oikeastaan ollut ikinä vailla vaan olen ottanut/saanut ruokaa ym. tarvikkeita. Sama niin, koska tarpeeseen ovat aina tulleet
ja tosiaan oisin minäki vaan kantanut ne saamani rahat takaisin liikkeeseen 
~~1000 litraa vettä olohuoneessa ja aivan täysin heroksiin hurahtanu harrastelija~~
(heros notatus, heros severus, heros efasciatus)
(heros notatus, heros severus, heros efasciatus)
-
cassie_86
- Senior Member

Rahaa en minäkään ole saanut kuin monnisista.. Tavaraksi tai esim. platyja vaihdan myös toisiksi platyiksi, että saa uutta geenikantaa omaan altaaseen. Kuitenkin olen laskenut mitä hyvitykseksi olen saanut per/kala, ja sillä summalla saanut ottaa tavaroita tai kaloja liikkeestä. Platyista yleisin korvaus on ollut 1€/kpl, täplämonnista saman verran ja albiinomonnisista taisin saada 1,5€/kpl. Itse olen saanut palautetta ostavalta liikkeeltä varsinkin monnisten kohdalla, että kestävät paremmin kuin tukusta tilatut, molempien monnisten satseista mitä vein kumpiakin oli n.40kpl/laji, ei ollut kuollut yhtään poikasta myyntialtaassa ollessaan.
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
-
Fisutar10
- Elite Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Viesti:
Tuosta syystä olen alkanutkin suosia suoraan harrastajalta ostettuja fisuja. Ovat sopeutuneet suomalaiseen kraanaveteen ja luonnonvalintakin ehtinyt karsia heikot...Myös tietysti edullisimpia. Ehkäpä myös keskimäärin loisvapaampiakin, jos harrastajamyyjällä on etiikka kohdillaan. Kalat myös luultavammin stressivapaampiakin, kun ovat kotiakvassa polskineetcassie_86 kirjoitti:Rahaa en minäkään ole saanut kuin monnisista.. Tavaraksi tai esim. platyja vaihdan myös toisiksi platyiksi, että saa uutta geenikantaa omaan altaaseen. Kuitenkin olen laskenut mitä hyvitykseksi olen saanut per/kala, ja sillä summalla saanut ottaa tavaroita tai kaloja liikkeestä. Platyista yleisin korvaus on ollut 1€/kpl, täplämonnista saman verran ja albiinomonnisista taisin saada 1,5€/kpl. Itse olen saanut palautetta ostavalta liikkeeltä varsinkin monnisten kohdalla, että kestävät paremmin kuin tukusta tilatut, molempien monnisten satseista mitä vein kumpiakin oli n.40kpl/laji, ei ollut kuollut yhtään poikasta myyntialtaassa ollessaan.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Eipä näillä kaupoilla taida saada makkaraa leivän päälle, joten oravan-nahkakauppoja minäkin olen suosinut. Mukavaa vuorovaikutusta paikallisen kauppiaan kanssa.
Neljä kiekkoa ja kuunjuova pleko sekä kolme banjoa 317 litrassa.
-
aquamarina
- Advanced Member

Jokunen vuosi sitten sain kalanruokaa, en muuta halunnutkaan.
-
tervaatio
- Junior Member

- Sukupuoli: Mies
Ite vein erivärisiä platyja kaks haaremia ja kolme haaremia erivärisiä miekkapyrstöjä, kaikki kalat olivat kunnossa ja ns. kauppattavan ikäisiä" ja ite kasvatettu, ei niistä saannu ku sen kympin alennusta ostoksista... Mutta tottakai mä mielummin kauppaan vien ennenkun lopetan...
200 litraa pehmeää vettä ja 30 litranen rapu-/poikasallas.
-
KalaKissa
- Senior Member

Itsellä tiedossa johonkin tavaraan vaihto kun kalat ovat olleet karanteenin ja ne todetaan kaupassa terveiksi.
Mulle sopii kyllä vaihtokauppa koska ajattelen myös kauppiasta. 
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
-
Nniina+++
- Senior Member

Täälläpäin ku ei saa yhtään mitään, mullekin olis ruokapurkki riittäny vaivanpalkkaa. Tästälähin vaikka mieluummin kippaan viemäriin kun kuljentan 10km kauppaan ja saan lämmintä kättä....Nytkin olis kupari/täplämonniset tehny kutuja mut ei huvita kasvattaa kun ei kukaan haluu kun ilmaiseks ja itel ei oo tilaa enemmälle joukolle
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas
-
Fisutar10
- Elite Member

- Viesti:
Johan on markkinatNniina+++ kirjoitti:Täälläpäin ku ei saa yhtään mitään, mullekin olis ruokapurkki riittäny vaivanpalkkaa. Tästälähin vaikka mieluummin kippaan viemäriin kun kuljentan 10km kauppaan ja saan lämmintä kättä....Nytkin olis kupari/täplämonniset tehny kutuja mut ei huvita kasvattaa kun ei kukaan haluu kun ilmaiseks ja itel ei oo tilaa enemmälle joukolle
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Jos noin isoja määriä monnisia tai parvikaloja saa, kannattaa niitä varmasti täällä aw:ssäkin kaupata kunnon parvina kuin yksittäisinä kaloina. Onhan se kasvattajallekin helpompaa. Samalla voi tehdä kimppaostoksia ja haku tai postituskaan ei tule niin kalliiksi. Ja mitäpä tuo haittaa vaikka ostaja myisi niitä kotipaikkakunnallaan vähän kalliimmalla. Saisipa vähän matkakustannuksista pois. Täällähän on mahdollisuus saada hieman rahaakin, ettei kaiken rahan tarvitse mennä akvaarioharrastukseen
Hyvin tärkeä periaatehan kaupankäynnissä on että tavaran pitää liikkua, vaikka sitten halvemmallakin. Pikkuplekoja olen ihmetellyt, kun useimat jaksaa niitä kuukausi- tai vuositolkulla myydä yksittäin, eikä kunnon parvialennuksin. Eikös sekin ole eettisesti vähän sama kuin kauppias, joka myy parvikaloja esim 2 kappaletta? Onhan parempi saada kalat pois altaasta, jotta voi tehdä uusia poikueita. Sama koskee tietty kauppaan viemistäkin.
Veden lämpötilalla on merkitystä poikasten syönti-intoon. Siinäkin asiassa kannattaa laskeskella kasvavia sähkökustannuksia suhteessa siihen, miten nopeasti saa kalat ulos altaasta. Sama tietty plekojenkin kohdalla. Tämmöiset laskelmat tietty edellyttävät jo vähän säännöllisempää kasvatustoimintaa.
Hyvin tärkeä periaatehan kaupankäynnissä on että tavaran pitää liikkua, vaikka sitten halvemmallakin. Pikkuplekoja olen ihmetellyt, kun useimat jaksaa niitä kuukausi- tai vuositolkulla myydä yksittäin, eikä kunnon parvialennuksin. Eikös sekin ole eettisesti vähän sama kuin kauppias, joka myy parvikaloja esim 2 kappaletta? Onhan parempi saada kalat pois altaasta, jotta voi tehdä uusia poikueita. Sama koskee tietty kauppaan viemistäkin.
Veden lämpötilalla on merkitystä poikasten syönti-intoon. Siinäkin asiassa kannattaa laskeskella kasvavia sähkökustannuksia suhteessa siihen, miten nopeasti saa kalat ulos altaasta. Sama tietty plekojenkin kohdalla. Tämmöiset laskelmat tietty edellyttävät jo vähän säännöllisempää kasvatustoimintaa.
1000, 100 ja 10 litraa
-
Nniina+++
- Senior Member

No pikkasen harmittaakin ku kupariset varsinkin tekis kutuja/poikasia mut mulla ei oo tilaa kasvattaa ja pieniä ei haluu kukaan, paitti ilmaseksi, ja mitä järkee o kerää kutuu ja hoitaa ja ruokkii poikasia ku ei siitä saa ku hyvän mielen?
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas
Kokeiles pistää 45 kpl 22,50€ ja myy ne tarpeeksi pieninä 1,5 - 2 cm. Älä myy alle 10 tai 15 kpl parvea, äläkä missään tapauksessa alle kympillä. Isommista kaloista tietty hintaa enemmän. En väitä että näin olisin tehnyt, koska ei ole tarvinnut.
1000, 100 ja 10 litraa
-
Mari Kurki
- Elite Member

Kupari- ja täplämonniset saattaa olla ihan eri asia kuin ne partikset, jotka ovat oikeasti maanvaiva. Saatava hyvitys kun yleensä riippuu kalalajista, eli ihan klassinen kysynnän ja tarjonnan laki. Jos kasvatat jotain sellaista mitä kukaan ei halua, ei niistä kukaan halua maksaa mitään, riippumatta kokonaan siitä miten paljon vaivaa sinulle siitä on koitunut.Nniina+++ kirjoitti:Täälläpäin ku ei saa yhtään mitään, mullekin olis ruokapurkki riittäny vaivanpalkkaa. Tästälähin vaikka mieluummin kippaan viemäriin kun kuljentan 10km kauppaan ja saan lämmintä kättä....Nytkin olis kupari/täplämonniset tehny kutuja mut ei huvita kasvattaa kun ei kukaan haluu kun ilmaiseks ja itel ei oo tilaa enemmälle joukolle
Kupari- ja täplämonniset taas sitten ovat haluttuja kaloja. Kummastakin voinee suoraan harrastajille myymällä pari euroa per pyrstö saadakin, kunhan kasvattelee ne tuonne about kolmisenttisiksi asti ensin. Kauppaan kasvattelemalla varmasti heruu ruokapurkki noista, kunhan niitä kasvaa edes jollain tapaa järjellinen määrä (parikymmentä / laji). Tosin asiasta on varmasti fiksua sopia kauppiaan kanssa etukäteen ja vaikka soittaa sinne että nyt olisi tällaisten kalojen mädit pitkin laseja, kiinnostaako teitä parin - kolmen kuukauden päästä poikaset, vai jätänkö kasvattamatta.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
Fisutar10
- Elite Member

- Viesti:
Partikset ovat hienoja kaloja, eikä maanvaivoja
. Toki ymmärrän sanojan pointin ja ylitarjontaahan niistä on. Toisaalta lähes jokaisella on altaassan "pakollinen partis".. Ihmettelen joidenkin arvostettujen kalojen kohdalla sitä, miksi ne ylipäätään on niin arvostettuja, jos ei saa kutemaan tuskin koskaan, näkee ehkä kerran vuoteen yöllä vilauksen ja ovat herkkiä sairastumaan (vrt. partis).
Luulisi, että aina monniset kaupaksi saa, kun hieman pistää yritystä peliin:). Mikään miljonaari niiden kanssa tulee, mutta muutama eurokin herunee:). Markkinointi- ja logistiikkakysymyskin osin...Itse en lähde helposti ihan lahjoittamaan, kun noita hamstereita varmasti ilmaantuu, jotka hamstraavat kaloja kuin esineitä edes ilman tarvetta tai takuita huolenpidostakaan...Ja jos ilmaiseksi myy itsensä tai kalansa, voi tulla ajatus, että tuote on viallinen.
Luulisi, että aina monniset kaupaksi saa, kun hieman pistää yritystä peliin:). Mikään miljonaari niiden kanssa tulee, mutta muutama eurokin herunee:). Markkinointi- ja logistiikkakysymyskin osin...Itse en lähde helposti ihan lahjoittamaan, kun noita hamstereita varmasti ilmaantuu, jotka hamstraavat kaloja kuin esineitä edes ilman tarvetta tai takuita huolenpidostakaan...Ja jos ilmaiseksi myy itsensä tai kalansa, voi tulla ajatus, että tuote on viallinen.
Kynsisammakon poikasista saan vaan 2€/kpl, kuitenkin myyvät eteenpäin jollakin kympillä. Tai sitten saan tavaravaihtoa, mutta siihenkin pätee tuo 2€/kpl.
Aattelee kuitenkin, että näitä joutuu kasvattamaan pari-kolme kuukautta ennenkuin voi viedä kauppaan. Mulla on vieläkin yksi muodonmuutosvaiheessa, vaikka onkin jo kolme kuukautta tuolla ollut. Siihen nähden, että noihin menee tosi paljon ruokaa, vettä ja vaivaa, niin saa aika vähän.
Siksi mielummin myisin itse, mutta ei nuo penteleet meinaa mennä kaupaksi :/
Aattelee kuitenkin, että näitä joutuu kasvattamaan pari-kolme kuukautta ennenkuin voi viedä kauppaan. Mulla on vieläkin yksi muodonmuutosvaiheessa, vaikka onkin jo kolme kuukautta tuolla ollut. Siihen nähden, että noihin menee tosi paljon ruokaa, vettä ja vaivaa, niin saa aika vähän.
470 litranen kalasoppa
-
Fisutar10
- Elite Member

- Viesti:
Luulen, että Aqua-Webissä käy vain osa akvaristeista ja erityisesti hieman vähämmän harrastajat jäävät ulkopuolelle. Moni varmasti noutaisi suoraan viljelijältä, kun ensin tietäisi kuka viljelee ja yleensäkin siitä, että täällä niistä ilmoitetaan...Entisajan legenda myös elää vahvasti. Pelättiin erityisesti harrastelijan altaan kalatauteja ja pidettiin akvaarioliikkeen kaloja kaikkein turvallisimpana vaihtoehtona. Luulen, että joillekin melkoine kynnys luottaa harrastelijan myymiin fisuihin...
Tietysti molemmat riskibisnes osin...
-
Mari Kurki
- Elite Member

No oliskohan koko homma kiteytynyt näihin kahteen lauseeseen? Niistä koituu myös sille liikkeelle paljon menoja ja vaivaa, eikä ne mene kovin hyvin kaupaksi. Ja tosiaan se hyvitys ei voi olla sama kuin millä niitä myydään eteenpäin, vaan siihen osto- ja myyntihinnan väliin on jäätävä niin paljon katetta että se kattaa ne kulut (sen ruoan, veden ja hoitotyön).Raasu kirjoitti:Siihen nähden, että noihin menee tosi paljon ruokaa, vettä ja vaivaa, niin saa aika vähän.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
Anniquu_
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
Ja sitten täytyy myös muistaa, että akvaarioliikkeen myymissä kaloissa on aina se alv mukana, joka kilahtaa suoraan valtion kassaan. Jos kala maksaa kuluttajalle esim. 10 €, niin siitä menee heti verottajalle vajaa 2 €, ja liikkeelle jää noin 8 €, josta aletaan siitten miinustamaan noita Marin mainitsemia kuluja.