Okei, ihan sitten "ammattilaisen" vinkkinä, että kannattaa ostaa miekkapyrstöt kasvattajilta, jotka ovat eläneet pehmeässä vedessä, koska miekkapyrstöt tosiaan ovat niitä kovan veden kaloja ja vaatisivat sen veden kovetuksen.Lätäkkö-Mies kirjoitti:Multa löytyy tuommoinen 14 päinen kardinaalitetra parvi 1 taistelukala ja oon ajattelemassa noita miekkapyrstöjä.
Uuden akvaarion aika?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Uuden akvaarion aika?
54 litraa läträilyä
-
- Member
Joo, nyt iski ahveninto. Toki rihmakalat pysyy yhä suurena suosikkina, mutta loistokääpiöt on vallottanu pienen osan akvaariosydämestäni.
Akvaario tulee olemaan 240-litrainen, asia on jo varmistettu, ja rahat on kasassa. Nyt vain odotellaan että oma kohde päättyy huutonetissä ja saan siitä vielä lisää rahaa, akvaario päättyy muutamaa päivää sen jälkeen. Rahaa kuitenkin on kasassa jo 130e + isovanhemmat ja isä auttavat minua mielellään tässä hankinnassa.
Mutta, mites ne loistokäppänät. Mahtuisiko niitä sellanen 3-4 kipaletta, jos tulee haaremi/parvi rihmakaloja, keskiveden parvi, (ei vielä tiedossa, mikä) helmimonnisia ja keskenkasvuinen, parisenttinen partis.
Eli selkokielellä kalasto olisi 240-litrasessa olisi vastaava, vai tuleeko altaasta kalojen sotatanner, jos kalasto on vastaava:
1+3(tai 4-5) rihmakalaa, itse haluaisin helmirihmoja, mutta ei taida neljä kappaletta helmiä mahtua ton kokoseen, vai?
15+ tetra/barbia jne. ehdottakaa lajia ja parven kokomäärää
7+ helmimonnista
partamonni
1+2-3 loistokäppänää, meneekö pohja liian täyteen, jos monnisten määrää kasvattaisi tyyliin, että niitä olisi 10-13? Mahtuuko loistokäppänät ollenkaan koko purkkiin?
Akvaario tulee olemaan 240-litrainen, asia on jo varmistettu, ja rahat on kasassa. Nyt vain odotellaan että oma kohde päättyy huutonetissä ja saan siitä vielä lisää rahaa, akvaario päättyy muutamaa päivää sen jälkeen. Rahaa kuitenkin on kasassa jo 130e + isovanhemmat ja isä auttavat minua mielellään tässä hankinnassa.
Mutta, mites ne loistokäppänät. Mahtuisiko niitä sellanen 3-4 kipaletta, jos tulee haaremi/parvi rihmakaloja, keskiveden parvi, (ei vielä tiedossa, mikä) helmimonnisia ja keskenkasvuinen, parisenttinen partis.
Eli selkokielellä kalasto olisi 240-litrasessa olisi vastaava, vai tuleeko altaasta kalojen sotatanner, jos kalasto on vastaava:
1+3(tai 4-5) rihmakalaa, itse haluaisin helmirihmoja, mutta ei taida neljä kappaletta helmiä mahtua ton kokoseen, vai?
15+ tetra/barbia jne. ehdottakaa lajia ja parven kokomäärää
7+ helmimonnista
partamonni
1+2-3 loistokäppänää, meneekö pohja liian täyteen, jos monnisten määrää kasvattaisi tyyliin, että niitä olisi 10-13? Mahtuuko loistokäppänät ollenkaan koko purkkiin?
54 litraa läträilyä
-
- Member
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Mä laittasin varmaan
Rihmakaloja 1k+2-3n
Parvikaloja, jotan kauniita ja säyseitä koosta riippuen 10-30kpl
Kääpiöahvenhaaremi 1+2-3
Helmimonnisia 10-15
Partis (tosin jos partis ei ole mikään must, laittaisin itse mieluummin vaikka noitamonneja pari-muutaman tai pari nokkamonnia)
Tässä minun ehdotukseni:
Vesiarvot voisivat olla 26 astetta ja pH 6.8-7, pehmeä vesi.
Paljon kantoja, luolia, piiloja ja kasvillisuutta. Rihmakalat arvostavat pintakasveja ja hämyisyyttä.
Helmirihmakaloja 1+1
Loistokääpiöahvenia 1+2
Helmimonnisia 10-15
Juovanokkamonneja pari(skunta)
Kuparitetra 20-30 (ehdotan tätä koska sopii helmirihmakalan, helmimonnisen ja loistokääpiöahvenen luomaan väriteemaan, sopivia vaihtoehtoja toki on muitakin, tämä miellyttäisi minun esteettistä silmääni)
Rihmakaloja 1k+2-3n
Parvikaloja, jotan kauniita ja säyseitä koosta riippuen 10-30kpl
Kääpiöahvenhaaremi 1+2-3
Helmimonnisia 10-15
Partis (tosin jos partis ei ole mikään must, laittaisin itse mieluummin vaikka noitamonneja pari-muutaman tai pari nokkamonnia)
Tässä minun ehdotukseni:
Vesiarvot voisivat olla 26 astetta ja pH 6.8-7, pehmeä vesi.
Paljon kantoja, luolia, piiloja ja kasvillisuutta. Rihmakalat arvostavat pintakasveja ja hämyisyyttä.
Helmirihmakaloja 1+1
Loistokääpiöahvenia 1+2
Helmimonnisia 10-15
Juovanokkamonneja pari(skunta)
Kuparitetra 20-30 (ehdotan tätä koska sopii helmirihmakalan, helmimonnisen ja loistokääpiöahvenen luomaan väriteemaan, sopivia vaihtoehtoja toki on muitakin, tämä miellyttäisi minun esteettistä silmääni)
-
- Member
Zanskun luoma kalasto kuulostaa hyvältä, tosin tuo tetralaji on vielä avoin, vaikken tota kuparitetraa vaihtoehtona pois heitä. Partamonni nyt siirtyy pakollisena työläisenä tuonne, 63-litrainen purkki on sille auttamattomasti liian ahdas, vaikka se partamonni pienikokoinen onkin. Myöskin kakanmäärä on suuri juurikin partamonnin takia. (Okei, p*skantaahan ne muutkin kalat)
Juovanokkamonnit olisi kivoja, mutta kuinka hintavia ne ovat? Kuitenkin hankin ensin lähinnä ne "reviirikalat", jotta muiden sivullisten kalojen ei tarvitse kärsiä pienistä kinoista kalojen välillä. Rahaa on tällä hetkellä 156e, joka ei vielä riitä akvaarioon, mutta lisää on tulossa!
Kun akvaario on tullut, kyselen lisää kypsytyksestä. Mutta mitä muuta pohjalle tulevia kaloja voitte suositella? Mahtuuko nuoliaisia tai ottoja jne ? 
Juovanokkamonnit olisi kivoja, mutta kuinka hintavia ne ovat? Kuitenkin hankin ensin lähinnä ne "reviirikalat", jotta muiden sivullisten kalojen ei tarvitse kärsiä pienistä kinoista kalojen välillä. Rahaa on tällä hetkellä 156e, joka ei vielä riitä akvaarioon, mutta lisää on tulossa!

54 litraa läträilyä
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
No minä voisin ehdottaa vaikkapa aurinko- tai robertsintetroja. Käyttäytyminen on erittäin mielenkiintoista, kun ovat enemmän sellaista "ryhmä-/reviiri"-sorttia. Aurinkotetroistakin tulee todella kauniin kellertäviä ja evissä hehkuu oranssi hienosti
. Robertsintetrat (sirppitetrat) taas ovat toooodella syvän punaisia (evät mustat, selkäevässä lisäksi hiukan valkoista ja koirailla melko pitkä), varsin kauniita siis. Robertsiahan kaiketi pidetään korutetran yhtenä muotona, mutta ilmeisesti siitä asiasta ei vallitse ihan täyttä yksimielisyyttä (?). Tokihan nämä sitten uivat enemmän siellä akvaarion alakerroksessa mutta niin taitaa moni muukin tetra tehdä. Suppusuut (ainakin kääpiöt) viihtyvät hiukan ylempänä.

- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
-
- Member
Noihan on vähän isokokoisempia tetroja, kuinkahan monta noita robertseja menisi? Toisaalla pikkuisia tetroja menisi enemmän ja niiden parvikäyttäytymistä olisi mukava seurata. Mitenkä menisi viisiraitabarbit? Äh, en mä osaa päättää, kaikki on niin söppäniä.akvaristi kirjoitti:No minä voisin ehdottaa vaikkapa aurinko- tai robertsintetroja. Käyttäytyminen on erittäin mielenkiintoista, kun ovat enemmän sellaista "ryhmä-/reviiri"-sorttia. Aurinkotetroistakin tulee todella kauniin kellertäviä ja evissä hehkuu oranssi hienosti. Robertsintetrat (sirppitetrat) taas ovat toooodella syvän punaisia (evät mustat, selkäevässä lisäksi hiukan valkoista ja koirailla melko pitkä), varsin kauniita siis. Robertsiahan kaiketi pidetään korutetran yhtenä muotona, mutta ilmeisesti siitä asiasta ei vallitse ihan täyttä yksimielisyyttä (?). Tokihan nämä sitten uivat enemmän siellä akvaarion alakerroksessa mutta niin taitaa moni muukin tetra tehdä. Suppusuut (ainakin kääpiöt) viihtyvät hiukan ylempänä.

Mutta nyt on varmaankin löyty lukkoon tämä kalasto:
1+2(tai 3) helmirihmaa, tuo 1 on ihan miinusjuttu, jos satun saamaan ärhäkän koiraan
10+ helmimonnista
partamonni
Eli hakusessa vielä se tetralaji, ja noista juovanokkamonneista en nyt ole varma. Ehdotuksia parvikalaan? Voi olla barbi, tetra jne. pääasiassa parvikala.
54 litraa läträilyä
-
- Member
Nyt tuli huutonettiin Juwel -akvaario (en tiedä onko Rio), jonka pitäisi olla 180 litrainen. Allas on poikkeuksellisen korkea, joten voiko tämä allas olla 180-litrainen, jos mitat ovat niin, että leveys on 101 cm, syvyys 41 cm ja korkeus 123 cm. Tässä vielä kuva akvaariosta, toivon että ette vie akvaariota nenäni alta.
http://www.huuto.net/kohteet/juwel-180- ... /223956573

http://www.huuto.net/kohteet/juwel-180- ... /223956573
54 litraa läträilyä
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Tuo korkeus lienee jalustoineen, eli ei pelkän lasilaatikon korkeus.
Muistathan sen, että jos akvaarion koko pienenee 240 -> 180l ei välttämättä kaikki ehdotetut kalat (lajit ja/tai määrät) enää välttämättä sovi.
Muistathan sen, että jos akvaarion koko pienenee 240 -> 180l ei välttämättä kaikki ehdotetut kalat (lajit ja/tai määrät) enää välttämättä sovi.
-
- Member
Saa nähdä, minkäkokoinen purkki tulee, kun vietän suurimman osan kesästä isälläni ja matkoilla, joten akvaariota ei ole järkeä hankkia nyt, kun olen koko ajan poissa. Syksyllä katsotaan asiaa uudelleen, mutta jos nyt ilmestyy eteen halpa ja hyvä, niin voin katsoa asiaa uudelta kannalta.
Rahaa on 184e, eli jos tulee eteen huutonetissä, aquawebissä jne. halpa ja hyväkuntoinen akvaario suht. lähellä kotikaupunkiani (Riihimäki ja Kouvola) niin voi olla, että purkki on minulla jo ennen syksyä.
Mutta mukavia kesän jatkoja kaikille "projektin" seuraajille !

Rahaa on 184e, eli jos tulee eteen huutonetissä, aquawebissä jne. halpa ja hyväkuntoinen akvaario suht. lähellä kotikaupunkiani (Riihimäki ja Kouvola) niin voi olla, että purkki on minulla jo ennen syksyä.
Mutta mukavia kesän jatkoja kaikille "projektin" seuraajille !

54 litraa läträilyä
Offtopic nyt, mutta: Aivan ihanaa, että olet harkinnut kovasti akvaarion hankintaa ja kysyt täälläkin neuvoa! Täällä tuntuu, että vanhemmatkin ns. aloittelijat saattavat kysellä asioista, heitä neuvotaan mutta tekevät kuitenkin aina juuri päinvastoin. Hirveesti tsemppiä sulle!