Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Sitä on sunset-naaras nyt kovin pulleana - nopeata toimintaa niin kuin platyilla pitääkin! Se oli joskus 10. päivä kun nuo ostin, enkä usko sen silloin mitenkään olleen paksuna. Saa nähä mitä sieltä tulee, ja milloin. Onhan nuo meinaan useita viikkoja joskus pulleine mahoineen ennen kuin pulauttavat poikaset ulos, ja sitten vielä odotus että millon ne saa värit ja kasvaa... Kyllä siellä pikkuväkeä on pohjan tuntumassa puskissa, taas sai pelastella niitä joutumasta lappoon.

Annoin sitten koko altaalle taas GT-kuurin. Näyttää toimineen. Jos jollain on vielä jotain oiretta, niin taidan testata suolahoitoa erillisessä astiassa.

Pitäsköhän sitä vähän himmata vedenvaihdoissa... Tulee vaihdettua edelleen se kerta viikkoon puolet ja sen lisäks 1-2 ämpärillistä siinä välissä. Kalamäärä kun on nyt ihan kohtuullinen, niin vois varmaan vähäsen vähentää. Nyt lääkekuurin jäljiltä toki vaihdoin kaks kertaa puolet parin päivän välein, että vanhat lääkkeet saa pois.

Miksi te kaikki muut, joilla platyja on, ootte noin kaukana? Olis niin hauska saada jostain läheltä platyvaihtareita :).
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Laitoin sitten poikaspurkin pelittämään, kun sain ulkosuodattimen sisuksista ja pienestä sisäsuodattimesta tehtyä sinne suoraan kypsän ja biologisesti varmaan melko tehokkaan suodattimen, hiekat oli valmiina ja kasveiksi länttäsin pari intianvesitähdikinpätkää ja ricciaa. Eli tommonen kahukasvien kabinetti :D . Nyt siellä on joku ehkä 13 pikkuplatya innokkaasti ttkimassa paikkaa. Ihan pienimpiä nyt ei oikein saan kiinni, mutta teini-possen sain haalitta oikeestaan kokonaan. Katotaan nyt sitten, jos tuosta tulis nopsakasvuista, tasakokoista porukkaa myytäväksi etiäpäin.

Toisin sanoen, mulla hurahdus jatkuu... Tilasin yhen kirjan synnyttävistä hammaskarpeista (okei se tais olla kaikista synnyttävistä kaloista), ja sekin on ihan mielenkiintoinen vaikka tosi perustasolla pysytteleekin. Ainakin on platykuvia mitä katsella!

Seuraavan porukanvähennyksen jälkeen ostan sitten yhden uuden naaraan joukon jatkoksi. Tai kaksi.
Mari_
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari_ »

Täältäkin platypäivitystä. :mrgreen:
Hain noin viikko sitten 3 uutta naarasta..
Nyt niitä on seitsemän (1u, 6n) ja poikaset.

Yksi uusista naaraista on todella kaunis pilkullinen, josta löytyy ainakin vaaleansinistä ja oranssia... :)
Olen nyt myös kovin ihastunut noihin kirkkaan oransseihin, vaikka ne ovatkin vähän tavallisia..
Mutta kun minulla ei niitä ollut, niin piti hankkia kerralla kaksi.

Uros on edelleen sama, se on niin upean punainen ja pörhistelevä tapaus, että en taida luopua sitä ikinä.. :D

Kaikkiaan platyjä olisi nyt 9, mutta yksi uusista naaraista kuoli melkein heti.. :/
Ja aikaisemmissa viesteissä mainitsemani sininen "suppusuu" -platy kuoli myös, tosin jo aikoja sitten..
Se kuoli kaiketi synnytyksen tuomasta stressistä, vaikka yritin parhaani mukaan pitää veden hyvänä, yms.

Poikasia on nyt 5. Vain yksi aikaisemmasta kakaralaumasta on hengissä.
Se on tumma poikanen.. Musta, vaalealla "naamalla".
Kasvanut hyvää vauhtia, mutta en uskalla laittaa sitä vieläkään aikuisten sekaan.. Kun pelkään, että jättiläisnaaraan suu venyy vielä noihin mittoihin... [;)]
Muut neljä ovat kauniin kullanruskea/vihreä -sävyisen lapsia ja hyvin pieniä vielä.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

No eipä kerinneet ne poikaset olla tuolla nanossa kuin viikon verran kun ens viikolla lähtevätkin jo maailmalle. Tuli niin paljon kyselyitä, että ajattelin sitten luovuttaa myös noita pienempiä sinttejä kun kerta oli hyviä koteja kaloja vailla ja kuljetukset järjestyy niin passelisti. On platyilla näemmä kysyntää ihan kunnolla! Sikäli hyvä, että nyt voin sitten hakea kaks punasta naarasta ja pitää niille ihan kunnon karanteenin tuolla nanossa.

Mut hei, eikös tämän platyjen poikastulvan pitänyt olla jonkinlainen ongelma? Ei mulla ole noita ollut kun puoli vuotta, mutta oon sentään hankkiutunu eroon melkosesta ylikansoituksesta ja aika liudasta poikasia myös, eikä siinä oo ollu mitään ongelmaa. Kaupasta varmistin etukäteen että ottasivat vastaan, mutta eipä näitä kauppaan riitä :mrgreen: .

Kun tämä satsi lähtee ja saan pari yksilöä lisää, on mulla kasassa semmonen mukava lisimisporukka (eli kun ajattelin, että kolmesta suunnasta porukan kalat niin jäis se sisäsiittosuus vähemmäksi) ja vielä kun on toi nano tuossa käynnissä, niin oikein kiva edellytykset kasvatella kauniita platyja maailmalle!

Harmittaa jopa vähän, että nuo sintitkin lähtee, niitä on tosi hauska seurata tuolla nanossa. Mutta kyllä siinä vielä pesueen tai ehkä kaksi ehtii kasvatella ennen kesän helteitä. Luulen meinaan, että silloin ei tuota purkkia voi pitää platyilla kun nousee lämmöt liian korkealle valon kanssa. Mutta saa nyt nähdä. Sehän oliskin sitten oivallista aikaa lämpimämmästä diggaavien kalojen kudetukseen...
-Sintti-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja -Sintti- »

Tämä viesti tulee aika myöhään, mutta haittaako se paljon? :roll:
Mulla on 84 litrainen akvaario, vesiarvoja yms. en muista, mutta kumminkin ihan sopivat! :D
Siellä asustelee 5 partamonnia, 15 platya ja 17 omenakotiloa! Pienessä poikas-altaassamme, joka on n. 10 litraa iso, siellä on melkein 50 kalanpoikasta, lisää tulee vielä.. Aina heti kun vanhat syntyvät, uusia syntyy tilalle! :mrgreen:

Onko mielestänne normaalia, että poikas-altaamme entinen omistaja, on pitänyt siinä joskus kultakalaa?! 8O
Mielestäni se on täyttä kidutusta! :x
Mari_
Junior Member
Junior Member

-Sintti- kirjoitti:Tämä viesti tulee aika myöhään, mutta haittaako se paljon? :roll:
Mulla on 84 litrainen akvaario, vesiarvoja yms. en muista, mutta kumminkin ihan sopivat! :D
Siellä asustelee 5 partamonnia, 15 platya ja 17 omenakotiloa! Pienessä poikas-altaassamme, joka on n. 10 litraa iso, siellä on melkein 50 kalanpoikasta, lisää tulee vielä.. Aina heti kun vanhat syntyvät, uusia syntyy tilalle! :mrgreen:

Onko mielestänne normaalia, että poikas-altaamme entinen omistaja, on pitänyt siinä joskus kultakalaa?! 8O
Mielestäni se on täyttä kidutusta! :x

Ovatko kaikki viisi partamonniasia aikuisia?
Kyllähän se on kidutusta, ennenhän niitä kultakaloja pidettiin monesti kultakalamaljassa..
Aivan liian vähän tilaa!
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Kävin ostamassa poikasaltaaseen karanteeniin yhden platynaaraan. Valinnanvaraa ei ollut paljoa, huomenna olis ollut tulossa uusikin satsi... Mutta koska tänään oli niin hyvä kuljettaa kalanen autolla, otin sitten kolmesta sunset-värisestä ainoan naaraan. Punaista etsin, mutta punaisten platyjen altaassa oli yhdellä vaaleaa höhnää (just samanlaista kun mun platyilla on ollut) selkäevän tyvessä joten sen altaan skippasin sitten kokonaan. Naaraita oli vaan yksi, ja sekin mielestäni aika laiha, mutta ostinpa kuitenkin.

Yllätyksekseni se olikin sitten pyöräyttänyt 5-6 poikasta kuljetuksen aikana 8O . Siis se laiheliini! No, sainpahan vähän useamman kalan kerralla :D . Toivon kovasti, että poikaset pysyy hengissä. Ja olen tyytyväinen, että tosiaan on tuo nano, missä ne voi nyt sitten heti alkumetreillä asustaa. Emokalakin sinne tosiaan jäi, kun teen nyt tän kotiutuksen kunnolla karanteenaten ja sekoittelen niitä bakteerikantoja hissukseen sitten myöhemmin.
Mari_
Junior Member
Junior Member

Osaisiko joku kertoa minulle, että minkä värinen tämä neiti on? [;)]
Liitteet
IMG_5753.JPG
IMG_5753.JPG (160.64 KiB) Katsottu 8974 kertaa
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Minä en osaa kyllä Marille vastata. Hyvän näköinen naaras kyllä! Varmaan semmonen sekotus tuxedo-sininen-jotain...

Mulla on nyt tuo uusin sunset nanossa. Se alkaa näyttää hyvältä, on jo reippaampi ja varmaan toipunu tuosta synnytyksestäkin. Pikku hiljaa totutan sitä kovempaan veteen, kun liikkeessä lienee pehmeämpi vesi. Poikaset on myös hengissä, ainakin osa. Tosi vaaleita kyllä ovat. Ajattelin, että jos tuo nyt hetken tuossa vielä toipuilee ja sitten lykkään sille sunset-koiraan kaveriksi niin saan sitten puhtaita sunset-poikasia siitä kivasti erän. Isosta altaasta pitäis siirtää muutamia poikasia tuonne kasvamaan myös... Hirmu pieninä nuo jo on paksuina, haluisin ees joitakuita naaraita pelastaa vähän kasvamaan ennen ku alkaa poikasia lykätä.

Oli taas vähän säikähdystä tuossa... Parilla aikuisella platylla oli selkäevän tyvessä sitä vaaleata - TAAS. Lääkitsin niitä yhden päivän erillisessä ämpärissä GT-liuoksessa, ja näyttipä menevän ohi.

On kyllä kiva, kun on tuo poikasallas erikseen. Enää tarttis joku 50-60-litranen, johon vois siirtää naaraita kasvamaan niin ois ihan passelit platynkasvatusinfrat kehissä. Sellasta vaan ei oo tulossa... Pärjäillään siis pääaltaalla ja tuolla nanolla.

Saas nähdä minkä verran poikasia saa sunsetit aikaan nanossa. Voisin kuvitella, ettei oo vielä kokenut tuo naaras, koska tosiaan poikasia tuli vaan se 7 viimeksi. Että jos muutama enemmän sitten... Annan sen nyt kyllä viikon verran ainakin vielä toipuilla.
Mari_
Junior Member
Junior Member

Minä taisin saada tuon kuvassa olevan naaraan neljä poikasta talteen. (:
Ei ole vielä poikasia siltä näkynyt, niin nyt oli ihan eri näköisiä tuolla uiskentelemassa.. :mrgreen:
Ja sitten löytyi taas pari oranssia.

Platyjeni määrä tipahti yhdellä, kun suurin (ja utelian) punainen platynaaras kuoli eilen. :|
Harmittaa.. Toivottavasti nuo löytyneet oranssin sävyiset on sen poikasia..
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Kaikki minipienet sunsetit elossa, eli seitsemän poikasta poikasaltaassa kasvamassa. Emokala siellä nauttii jatkuvasti aterioinnista, kun poikasia syötän monta kertaa päivässä... Pari naarasta isossa altaassa on posahtamaisillaan, mietin siirtääkö ne tuonne synnyttämään vai ei. Hieman mietityttää tuleeko poikastulvasta ongelma, jos niin teen ja kaikki sitten säilyvät hengissä... Tähän mennessä ei ole ollu mitään ongelmaa päästä ylimääräisistä eroon, mutta olenkin antanut niitä ilmaiseksi. Nyt kun tulee noita sunsetteja ja muutenkin alkaa homma olla hanskassa ja tiedän paremmin mitä myyn, niin alan kyllä ottaa niistä jotain hintaakin. Semmosta lähinnä nimellistä.

Varsinaisessa platylassa oli jostain käsittämättömästä syystä kovuus lähes 20 8O . Enpä ole sitte pariin vedenvaihtoon lisänny kipsiä ollenkaan sinne... En käsitä, miten tuo on päässy tapahtumaan. En ole millintarkka noissa lisäyksissä, ja muutaman vedenvaihdon tein mittaamatta kun on alkanut tulla tuntuma siihen kipsin lisäämiseen mutta eipä taida sitten olla luottamista siihen tuntumaan! Testikin on uusi,m utta ei sen edellisen loppuneen testinkään pitänyt vanhentunut olla. Kaivovedessä arvot oli samat kuin ennenkin. No, johtuisko sitten tuo parin kalan GT-kuurintarve tuosta kovuuden heitosta?

Olen pohtinut tuota kipsillä kovettamista, että jatkanko sillä vai ostanko eläinkaupasta seuraavaksi sen aineen, jossa on niitä muitakin veden kovuuteen vaikuttavia juttuja joita kasvitkin tarvitsee. No, kipsiä on kuitenkin jäljellä paljon enemmän kuin rahaa, eli jäänee pohdinnaksi :). Käyttääkö teistä kukaan nuita eläinkaupan kovettajia?

Miljoonakaloja olen ihaillut ja miettinyt, josko sittenkin ottaisin poikaporukan niitä tuonne platyjen sekaan. Hauska ajatus, mutta en ainakaan vielä toteuta.
Mari_
Junior Member
Junior Member

Tänne on ilmestynyt ihania uusia platyvauvoja.. :3

Lisää oransseja, mutta nyt olivat sentään mustapyrstöisiä kaikki.. Jotain vaihtelua.. ^^
Muutamat on valkoisia/vaaleita mustilla pilkuilla.. Värityksestä tulee mieleen leopardimonninen.. ("Missäs se söpö leopardipoikanen nyt menee?" :mrgreen:)
Yhdellä taas on pystön yläosa musta ja alaosa väritön.. Musta osa kaartuu ylöspäin ja näyttää ihan koiran heiluvalta hännältä..
Hauska seurata, kun poikanen viilettää tuolla.. [;)]
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Käsittämättömän hidas on noiden platynpoikasten kasvuvauhti. Sunsetit syntyivät 7.3. eivätkä ole vielä lähelläkään varsinaista myyntikokoa. Tuon kokoiset kyllä voi jo kuljettaa aika surutta, mutta mielelläni en tommosia tirppasia myy. Sinänsä hidas kasvuvauhti on ihan hyväkin juttu, luulen että ehtii sitten elimistökin kehittyä passelisti (tää on kyllä vain semmonen ounastelu). Yksi vähän suurempi, jo luovutuskokoinen oranssi poikanen tuolla kyllä myös on. Se vaikuttaa naaraalta.

Aiemmin en ole päässyt seuraamaan tuota kasvuvauhtia näin tarkasti, koska syntymäajat ei ole olleet tiedossa. Nyt tarkkailen vähän, että miten kasvutahti nanossa olevilla eroaa varsinaisen altaan poikasten kasvuvauhdista.

Siirsin nanoon yhden posahtamaisillaan olevan naaraan ja yhden sunset-koiraan. Piakkoin pitäis näkyä, tuliko sieltä sunsetpoikasia - mahassa jo näkyvät tuolla uusimmalla hankinnalla. Se posahtamispisteessä ollut vaan ei suostunut millään posahtamaan tuonne nanoon, joten siirsin ne kaikki samanaikaisesti sitten sieltä pois. Voisin seuraavalla kerralla kokeilla uusiksi. On hauska kun poikasia vaan tupsahtelee kasvien kätköistä, mutta kyllä niiden kasvua tuolla nanossa on vielä mukavampi seurata. Voi ruokkiakin ihan kunnolla, kun vaihtaa vettä sinne koko ajan. Yksi sunsetpoikanen kyllä oli kuollut, ja epäilen sen kuolleen juuri noiden vesiarvojen vaihtelun takia mitä pienessä akvaariossa helposti käy. Jäi se vedenvaihtaminen useammaksi päiväksi jossain välissä, ja se riitti. Yleensä vaihdan siitä joka toinen päivä 5 litraa vettä tai joka kolmas päivä 10 litraa.
heituliini
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja heituliini »

Omassa laarissa ainakin älyttömiä kasvueroja poikasissa. Viime kesänä sain 2 cm mittaisen pojan, nyt on 3 cm pitkä. Joulun alla syntyneet ovat jo tehneet itsekin poikasia.
On ne vaan niiiiiiiiin ihania :)
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Minulla on kanssa isoja kasvueroja, liikkeestä ostetut kasvaa hitaammin kuin omassa altaassa syntyneet. Myös täyspunaiset on minulla hitaita kasvamaan muihin väreihin verrattuna :?
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
niimir
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja niimir »

Olin aikeissa kasvattaa platyparveani, mutta voi kauhistus miten paljon ne kakkii ;) Olisiko miljoonakala yhtään vähemmän sotkeva? Joku värikäs parvi olisi kiva.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Olen kuullut, että millikset on ihan samanlaisia sottiaisia. On se kyllä oikeasti käsittämätöntä, miten paljon nuiden akvaariota saa putsailla! Nytkin, kun mulla on siellä ihan siedettävä määrä kaloja - olisko 12 aikuisempaa (ei kaikki täysikasvuisia kuitenkaan) ja kuusi sinttiä, niin ei se kyllä kerran viikossa vedet vaihtamalla pysy kunnossa tuo akvaario. No, tarttis putsia ulkosuodattimen letkut, niin vesi kiertäis taas vähän paremmin, jeesais sekin tähän.

Huomenna lähtee muutama poikanen uuteen kotiin. Sit kasvattelen vielä noita sinttejä jonkun aikaa ennen kuin ilmoitan seuraavalle "jonossa" olevalle että vois hakea...
Caveeq
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Caveeq »

Pieniä allasmuutoksia taas tehty ja sen myötä 400l altaasta tuli platyjen valtakuntaa :) Toki altaassa muutama muukin kalanen, mut pääasiassa tuosta platyjen mökki tuli!

Mahtuvat temmeltämään :D
Mari_
Junior Member
Junior Member

Sinne meni kaikki ihanat platyvauvat.. Sain pelastettua vain yhden. :frown:
Akvaario räsähti aamulla lattialle, kun pöytä petti alta.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Mari_ kirjoitti:Sinne meni kaikki ihanat platyvauvat.. Sain pelastettua vain yhden. :frown:
Akvaario räsähti aamulla lattialle, kun pöytä petti alta.

Huh 8O . Oliko sulla erillinen allas niille poikasille vai missä se yks poikanen (ja muut kalat?) on nyt? Millainen pöytä oli?
Caveeq kirjoitti:Pieniä allasmuutoksia taas tehty ja sen myötä 400l altaasta tuli platyjen valtakuntaa :) Toki altaassa muutama muukin kalanen, mut pääasiassa tuosta platyjen mökki tuli!

Mahtuvat temmeltämään :D

Minkä kokoinen porukka teillä nyt siellä sitten on? On ihanan kokonen allas platyille! Varmaan multa tulleet sintitkin on jo kasvanu jonnin verran :).
Caveeq
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Caveeq »

kerttu kirjoitti: Minkä kokoinen porukka teillä nyt siellä sitten on? On ihanan kokonen allas platyille! Varmaan multa tulleet sintitkin on jo kasvanu jonnin verran :).
Ei tuolla ole kuin ehkä parisenkymmentä platyä. Hakusessa on kokoajan lisää, mut aika nihkeesti täällä mieluisia on tarjolla. Jokuset liikkeestä hommatut ei ole oikein menestynyt, joten jatkossa hommaillaan noita ihan vaan pelkästään harrastajilta.

Siun kasvateista yksi pikkanen katosi mystisesti jonnekin :( Muut voi ja kasvaa hienosti :)
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Minä oon ostanut liikkeestä yhteensä 5 platya, jotka kaikki on voineet vaihtelevasti. Tällä hetkellä maaliskuun alussa hommaamani viimeisin Nirppu-naaras (aino nimen saanut platy, kun sen nokka on semmonen oudon mallinen) on heikossa hapessa. Meni kovin laihaksi sen jälkeen, kun akvaariossa lämmöt hetkellisesti laski 20 asteeseen (tein sen perinteisen eli jäi lämppäri laittamatta seinään, ei tod ollu eka kerta... onneksi huomasin aika nopsasti) ja sai hetkeksi myös samettisen peitteen. En lääkinnyt kuin Vooglella, jolla samettisuus häipyi mutta laihuus näyttää pahalta. Onneksi siltä on poikasia jo kasvamassa, koska seuraava sukupolvi lienee potrempi. Viidestä ostamastani platysta ainoastaan kaksi on yhtä virkeitä ja pulskia kuin platyn mun mielestä pitää olla. Yhden ostetuista koiraista lahjoitin sinne Jyväskylän suunnalle myös, saatteella "laiheliini josta ei ehkä tule mitään".

Kaikki poikaset, joita uudet ovat saaneet, vaikuttavat olevan kuitenkin tosi elinvoimaisia eikä niissä enää eroa näy. Elättelen toiveita kauniin värisistä elinvoimaisista, vilkkaista pulskista platyista :D .
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Toi Nirppu sitten heitti veivinsä. Samettipeite häipyi, mutta kameen laihaksi se meni. Olin just saanu vietyä poikasaltaasta kaikki poikaset uuteen kotiin ja aikeissa siirtää Nirpun sinne lääkintään ja voimistumaan, mutta se löytykin sitte kuolleena tuolta altaasta. Harmi. Onneks on ne poikaset kuitenkin.

Nyt taitaa multa lähtee kaikki koiraiksi tunnistettavat platyt poikaporukaksi. Ihan hyvä diili mun kannalta, saavat nuo naaraat sitte hetken levätä ja ehkä nykyset poikaset kerkiää suuremmiksi ennen lisimisuransa alkua. Lisääntymisvauhti tuntuu muutenkin hidastuneen, kun olen koko ajan vähentänyt koiraiden määrää. Ei ollu tarkotus varsinaisesti niisät kokonaan luopua, mutta kun kerta joku tahtoo platyja muttei halua niien lisääntyvän, niin tosi mukava päästä sitte kuulemaan että miten tommonen poikaporukka platyilla toimii! Ai niin, paitsi sunset-koiraasta en taida luopua kuitenkaan.

Mulla on tulossa tuonne mustamolleja sekaan. Oon ennen hylännyt ajatuksen miettien erilaisia lämpötilavaateita, mutta nuo tulee nyt altaasta jossa on samat lämmöt kuin mun platylassa ja ajattelin testata jos viihtyisivät mullakin. Eläinkaupasta en kyllä nuitakaan halua ostaa, se taitaa olla että kauppojen synnyttävät hammaskarpit on kaikki vähän tuuripeliä että tuleeko niistä kalaa vai ei.
Mari_
Junior Member
Junior Member

Kävin tänään Haaparannalla.. :D
Meille muutti 4 vaaleansinistä tyttöplatyä. Kauniita!
-Sintti-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja -Sintti- »

Hei Mari_ !

Niinpä... Meidän akvaario on tosiaankin pieni kaloillemme.. :D Muutama on kuollut tosin jo.. :cry: Mutta koko ajan niitä poikasia vain tulee lisää.... Onko se normaalia, että jotkut "blue coral"-väriset platyn poikaset mitkä on meillä syntynyt niin niillä on vino ja lyhyt pyrstö?! :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”