Pohjan vaihtaminen uuteen materiaaliin?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nicholaus82
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Pohjan vaihtaminen uuteen materiaaliin?

Viesti Kirjoittaja nicholaus82 »

Onkohan tämä oikealle osastolle toivotaan :) ajattelin
Tuohon 100l vaihtaa soran tilalle puhallus hiekan mutta miten olisi järkevintä
Kun itsellä kyllä ylimääräisenä yksi 60l niin pitäisikö
Siirtää kalat sinne vaihdon ajaksi mutta eikös isompi
Missä uusi hiekka niin pitäisi sitten taas kypsyttää kun
Vanha sora pois?

Otsikointiin voisi kiinnittää huomiota ja otsikoida aiheet hieman tarkemmin kuin yhdellä sanalla. -Ylläpito
"pakkanen kesyttää nudistin"
mickey2004
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Pohjan vaihtaminen uuteen materiaaliin?

Viesti Kirjoittaja mickey2004 »

Kun olen pohjamateriaaleja altaisiin vaihdellut niin kalat ovat saaneet olla altaassa kokoajan.
"Pohjallisen" vaihdon olen tehnyt yleensä kahdessa osassa, puolet ja puolet, noin viikon välein.
Tässä siis vain yksi esimerkki siitä miten tuon kohtalaisen työlään homman voi tehdä :).
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
JG
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JG »

Noin tein itsekin joskus takavuosina ja hyvin meni. Kannattaa lapota vedenpinta ensin mahdollisimman alas, niin että kalat just selviää. Näin mahdollisesti vältät operaatiossa vaarana olevan bakteerisamennuksen.
nicholaus82
Junior Member
Junior Member

Jos vaihdan hiekan osissa tollai niin kannattaako
Lisätä tuota prodibio ampulleja sitten veteen ettei
Bakteerit katoa täysin??
ramdac
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Älä kovin hienoa hiekkaa laita. Mulla itsellä on Bilteman karkeampi hiekka, joka on ehkä hieman liian hienoa minusta.Tuo Biltema on hyvää ainakin laittaa, itse kaadoin suoraan pussista tekemättä mitään. Oon myös lisänny täyteen altaaseen säkistä ja ei paljoa pölissyt. Säkki oli kuitenkin pohjalla, kun tyhjensin sen. Nyt kokeilisin 2-3mm:in hiekkaa, koska nykynen tuntuu tukkeutuvan. Voihan se olla kuvitelmaakin.
nicholaus82
Junior Member
Junior Member

Uusi hiekka on kodinterrasta ostettua puhallushiekkaa
Ja raekoko muistaakseni oli 0,5-1,5 joten aivan täysin
Hienoa
ramdac
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Akvaarioon.fi:ssä oli 2-3mm hiekkaa noin 10 euroa 25kg, eikö se ole Lahdessa. Itse kokeilisin tuota, mutta sulla on niin pieni akvaario, että hiekan vaihtaminen ei ole kovin suuri operaatio. Kokeillakkin voi ihan mitä itse haluaa ja jos ei toimi, aika nopea vaihtaa toiseen. Lappoaminen on aika huonoa 0.5-1.5 hiekassa ja sonta näkyy komeasti hienon hiekan päällä. Eikä vedessä ei voi pitää suurta virtausta, kun hiekka alkaa jo pölistä.
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Mulla on kokemusta kahdesta hiekasta (Maxitin eli nykyisin Weberin karkeampi puhallushiekka ja Kauniston hieno hiekka). Maxitia pystyy huoletta lappoamaan suppilolla (itselläni ei useinkaan tosin tarvetta), hiekkaa ei pahemmin nouse letkuun asti jos pitää huolen ettei suppilo täyty liikaa eli sitä pitää ajoittain nostaa hiekan pinnan yläpuolelle jotta hiekka valuu alas. Kaunistoa ei voi lapota vaan suppiloa/letkua kannattaa liikuttaa hitusen pohjan yläpuolella. Eipä hienon hiekan sisään kakat oikein menekään, mutta pohjaa voi varmuuden vuoksi joskus hieman pöyhiä jollain ja antaa sakan laskeutua pohjalle ennen kuin imuroi siitä päältä. Molempiin hiekkoihin olen ollut tyytyväinen, tosin Kaunistosta kokemusta vasta vähän aikaa.

Koskaan enää en kuitenkaan palaisi käyttämään soraa. Lähes 30 vuoden kokemuksella sorapohjasta tiedän, että siinä sitä lapottavaa riittää. Onneksi akvaarioliikkeen myyjä sai minut kaksi vuotta sitten kokeilemaan hiekkapohjaa kun olin pienen tauon jälkeen taas perustamassa akvaariota. Luulin, että hiekka tukkeutuu ja alkaa haista ja muuta kivaa. Kyllä huoltohommista selviää nykyisin paljon helpommalla ja akvaarioiden hoito on mukavampaa ilman jatkuvaa pohjan pöyhimistä.

Ja joo, ampullien lisääminen olisi hyvä ajatus pohjamateriaalin vaihdon jälkeen.
Kultakalat
heituliini
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja heituliini »

Itse olen vaihtanut hiekat kaikkiin neljään akvaarioon ja sen jälkeen perustamaani kahteen jo suosiolla laittanut hiekan. Minulla on käytössä Bilteman karkeamman ja hienomman puhallushiekan 50/50 sekoitus. Hyvin on toiminut. Jonkin verran plekot ja monniset sitä pöllyttää, mutta eipä tuo ole minua haitannut. SItten vaan vedenvaihdon yhteydessä kasvien lehdiltä hiekat veks olen ravistellut. Lappoonhan hiekkaa toki menee pohjaa imuroidessa, mutta samalla tavallapa tuon saa takaisin akvaan kaadettua :)

Vaihdoin 180-litraiseeni kaikki hiekat kerralla. Apurin hommaan tarttee, mutta onnistuu ja samalla saa järjesteltyä kaikki kuntoon ja kasvit ruodittua, jne.

Homma eteni seuraavasti: Lapposin vettä lasten kylpyvannaan akvaariosta ja lisäsin 1/3 hanasta vettä. Laitoin ilmastimen ammeeseen. Haavin kaloista ne, mitkä suhteellisen helposti sain. Otin kasvit vesisankkoihin ja annoin suodatinten tasata vettä, poistin koristeet. Sen jälkeen haavitsin lisää kaloja ja vähensin vettä sitten loppujen haavintaa varten. Poistin suodattimet vesisankkoon. Tyhjensin lisää vettä ja haavin loput kalat. Poistin soran käsin kaapimalla ja hiekat sisään. Lisäsin vettä ja suodattimet ja istutin kasvit. Muljautin kalat ammeesta vesineen päivineen akvaarioon ja muutama bakteerivalmiste perään. Valmista tuli. 2 tuntia meni ja vaivan arvoista oli. Kuten Kiksu sanoi, en ikinä vaihtaisi enää soraan!

Pesin sorat sitten juoksevan veden alla siivilässä pelastaakseni kierteisistä mahdollisimman paljon. Kyllä järkytys oli melkoinen. Miten kamalan paljon sotkua sora sisälsikään!
On ne vaan niiiiiiiiin ihania :)
nicholaus82
Junior Member
Junior Member

No tuo hiekka minkä meinasin laittaa on lakka betonin
Puhallushiekkaa ja aiemmista ketjuista luin kun joku
Oli lb kysynyt siitä niin eivät suositelleet akvaarioon sitä
Ollenkaan.. Joten etsimään jotain muuta hiekkaa ehkä
Jopa hienompaa kuin tuo 0,6-1,6mm eli olisiko sitten
Bilteman hiekka vai optiroc saa nähdä. Lahteenkin rakennetaa
Biltemaa mutta ei taida malttaa odottaa ostoa niin kauan kyllä :)
nicholaus82
Junior Member
Junior Member

No niin voi luoja puolet hiekasta vaihdettu 100l ja hitsi mikä homma siinä pesussa :) hiekaksi tuli kauniston soran 0,2-1,0mm raekooltaan ja ihan hyvältä kyllä näyttää mutta vähän lorahti kun toisessa päässä allasta nyt 7,5cm hiekkaa näyttää hurjalta määrältä :)

Hyvin kyllä vieläkin vähän sakeaa vaikka muutaman tunnin hiekkaa pesty, no toivotaan että asukit selviää hengissä :/
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Itselläni oli juuri saman hiekan pesu ja laittaminen vähän aikaa sitten saman kokoiseen akvaarioon. Nopeasti (oisko mennyt puoli vuorokautta) sameus hävisi vedestä. Hiekan pesun jälkeinen sameus ei ole vaarallista kaloille. Jos sameus tuntuisi kestävän tavallista pidempään, osan suodatusmateriaalista voisi korvata väliaikaisesti vanulla kunnes sameus on hävinnyt.
Kultakalat
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”