Itse olen vaihtanut hiekat kaikkiin neljään akvaarioon ja sen jälkeen perustamaani kahteen jo suosiolla laittanut hiekan. Minulla on käytössä Bilteman karkeamman ja hienomman puhallushiekan 50/50 sekoitus. Hyvin on toiminut. Jonkin verran plekot ja monniset sitä pöllyttää, mutta eipä tuo ole minua haitannut. SItten vaan vedenvaihdon yhteydessä kasvien lehdiltä hiekat veks olen ravistellut. Lappoonhan hiekkaa toki menee pohjaa imuroidessa, mutta samalla tavallapa tuon saa takaisin akvaan kaadettua
Vaihdoin 180-litraiseeni kaikki hiekat kerralla. Apurin hommaan tarttee, mutta onnistuu ja samalla saa järjesteltyä kaikki kuntoon ja kasvit ruodittua, jne.
Homma eteni seuraavasti: Lapposin vettä lasten kylpyvannaan akvaariosta ja lisäsin 1/3 hanasta vettä. Laitoin ilmastimen ammeeseen. Haavin kaloista ne, mitkä suhteellisen helposti sain. Otin kasvit vesisankkoihin ja annoin suodatinten tasata vettä, poistin koristeet. Sen jälkeen haavitsin lisää kaloja ja vähensin vettä sitten loppujen haavintaa varten. Poistin suodattimet vesisankkoon. Tyhjensin lisää vettä ja haavin loput kalat. Poistin soran käsin kaapimalla ja hiekat sisään. Lisäsin vettä ja suodattimet ja istutin kasvit. Muljautin kalat ammeesta vesineen päivineen akvaarioon ja muutama bakteerivalmiste perään. Valmista tuli. 2 tuntia meni ja vaivan arvoista oli. Kuten Kiksu sanoi, en ikinä vaihtaisi enää soraan!
Pesin sorat sitten juoksevan veden alla siivilässä pelastaakseni kierteisistä mahdollisimman paljon. Kyllä järkytys oli melkoinen. Miten kamalan paljon sotkua sora sisälsikään!