Ripsimonniharrastajia?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja paul »

prboy kirjoitti: Minä jään muutaman vuoden päästä kokonaan eläkkeelle. Saattaa olla, että voisin ryhtyä tuomaan erikoiskaloja maahan. Minulla on sitä varten ollut firma kauan valmiiksi pystyssä.

Onko muita ideoita?
Miten on asian laita Rassi?
Onko jäänyt vain ideatasolle?
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

nötter kirjoitti:En ole aikaisemmin oikeen ripsareista innostunut, mutta se johtuikin siitä etten ollut nähnyt Aaltoripsimonneja. Nyt on 6 kpl Aaltoripsareita kasvamassa ja olen aivan haltioissani. Liikuvat aika tiiviisti yhdessä, joten varmaan tykkäisivät, jos lajitovereita olisi enemmänkin. Vähän täytyy vielä pikkuisten kasvaa, jotta uskaltaa laittaa Niilinhaukien sekaan. Tääläpä siis ilmoittautuu yksi ripsimonni aloittelija lisää.
Aaltoripsari on toooosi nätti. Rassin mukaan se on piilotteleva, ja munkin kokemukseni ovat enimmäkseen sitä. Mulla on ollut niitä kolme yksilöä siten, että mulla oli aikuisia kaksi kpltta ja myöhemmin kun näitä kahta ei enää ollut, oli yksi kasvava. Ne aikuiset otti keskenään kerran tosi kovasti yhteen. Naamat oli verillä. Ne oli tosi piilottelevia ne tyypit. Toinen kuoli jonkin ajan päästä johonkin sienitautiin, mutta en tiedä olisko asioilla yhteyttä, esim. haava tosta matsista.

Sitten se tyyppi, minkä ostin myöhemmin NL-aquasta poikasena, oli ihan toista maata. Ujo sekin, mutta selkeästi aktiivisempi. Se tuli sentään ruoka-aikaan aina esille, kun nää vanhemmat jäärät ei silloinkaan.

Ripsarit tulee reviiritietoisemmaksi tahi äkämystyy ilmeisesti iän myötä.
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

paul kirjoitti:
prboy kirjoitti: Minä jään muutaman vuoden päästä kokonaan eläkkeelle. Saattaa olla, että voisin ryhtyä tuomaan erikoiskaloja maahan. Minulla on sitä varten ollut firma kauan valmiiksi pystyssä.

Onko muita ideoita?
Miten on asian laita Rassi?
Onko jäänyt vain ideatasolle?
Jep, olen minä vihdoin eläkkeellä, mutta nyt minulla on aikaa vielä vähemmän kuin ennen! Akvaariopuuhat ovat hiipuneet ja kaiken ajan vievät kovakuoriaiset. Tavoitteena on lajimäärältään suurin koskaan Suomessa kerätty kokoelma. Mitä lähempänä päämäärä on, sitä vähemmän on aikaa muuhun. Mutten en minä koskaan sano "ei koskaan". Ken elää se näkee.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
nötter
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja nötter »

http://www.planetcatfish.com/catelog/_s ... ies_id=285
Tuolla kerrotaan, että jos pitää näitä vähinään 4 kpl ryhmissä mielellään enemmän, olisivat ne rohkeampia esim. ruokinta aikaan. Onkos kellään kokemusta Aaltoripsareista suuremmista ryhmissä?
Jonkun verran olen tietoa löytänyt ja aina vaan pitäisi olla isompia ryhmiä, jotta viihtyisivät paremmin. Onko siis 6kpl ryhmä vielä hieman liian pieni? Olisiko parempi ottaa näitä vielä muutama lisää, vielä kun se on mahdollista?

Veikkonen kirjoitti:
nötter kirjoitti:En ole aikaisemmin oikeen ripsareista innostunut, mutta se johtuikin siitä etten ollut nähnyt Aaltoripsimonneja. Nyt on 6 kpl Aaltoripsareita kasvamassa ja olen aivan haltioissani. Liikuvat aika tiiviisti yhdessä, joten varmaan tykkäisivät, jos lajitovereita olisi enemmänkin. Vähän täytyy vielä pikkuisten kasvaa, jotta uskaltaa laittaa Niilinhaukien sekaan. Tääläpä siis ilmoittautuu yksi ripsimonni aloittelija lisää.
Aaltoripsari on toooosi nätti. Rassin mukaan se on piilotteleva, ja munkin kokemukseni ovat enimmäkseen sitä. Mulla on ollut niitä kolme yksilöä siten, että mulla oli aikuisia kaksi kpltta ja myöhemmin kun näitä kahta ei enää ollut, oli yksi kasvava. Ne aikuiset otti keskenään kerran tosi kovasti yhteen. Naamat oli verillä. Ne oli tosi piilottelevia ne tyypit. Toinen kuoli jonkin ajan päästä johonkin sienitautiin, mutta en tiedä olisko asioilla yhteyttä, esim. haava tosta matsista.

Sitten se tyyppi, minkä ostin myöhemmin NL-aquasta poikasena, oli ihan toista maata. Ujo sekin, mutta selkeästi aktiivisempi. Se tuli sentään ruoka-aikaan aina esille, kun nää vanhemmat jäärät ei silloinkaan.

Ripsarit tulee reviiritietoisemmaksi tahi äkämystyy ilmeisesti iän myötä.

Tämä on täysin päinvastaista tietoa mitä olen aikaisemmin lukenut. Itselläni kylläkin nämä 6kpl vauveleita ovat tämän muutaman viikon aikana erottaneet porukasta yhden. Elikkä 5kpl oleilee saman kannon alla ja tämä yksi on joutunut muuttamaan yksin toiseen piiloon. Tällä yhdellä oli purema jäljet silloin, kun se ajettiin pois, paranivat kyllä parissa päivässä. Muutoin eivät ole yhteen ottaneet. Pois ajettu oli pienin ruipelo. Sukupuoli jakaumallakin voisi ehkäpä mahdollisesti olla jotain tekemistä asian kanssa.
jippo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jippo »

Itselläni oli aikoinaan kuuden tai seitsemän yksilön ryhmä näitä mutta ihan yhtä arkoja olivat silloinkin. Nuoremmat hieman aktiivisempia mutta ehdottomasti altaiden arimmat ripsarit.

Aaltoripsarithan elelevät luonnossa maatuvien lehtien sekä ajelehtivan "materian" joukossa ja tätähän on akvaario-oloissa melkoisen vaikea toteuttaa.
nötter
Member
Member

Minkä kokoisiksi Aaltoripsarit ovat harrastajilla kasvaneet? Tuossa PlanetCatfishish linkissä sanotaan akvaarioissa Aaltojen kasvavan yleensä 8cm. Minulla nimittäin on tuolla kasvamassa muutama noin 8cm Aalto ja yritän saada ne vähintään 9cm ennen kuin uskallan laittaa Niilinhaukien sekaan. Elän siinä uskossa että kasvaisivat 15cm niin kuin monessa lähteessä sanotaan. Ruoka näille kyllä uppoaa, jos ei muuten, niin täytyy kasvattaa leveys suuntaan sitten :mrgreen:

Onko muuten mitään hyvää kirjaa, joka kannattaisi ripsimonni harrastajalla olla? Seegersin kirjasta oli tuolla aikaisemmin ketjussa puhetta. Onko tämä edelleen se ykkönen? Mistähän kannattaisi hankkia, löysin itse vain kirjan saksaksi. Vai onko tässä samassa kirjassa myös englanniksikin?
http://cdon.fi/kirjat/seegers%2c_lothar ... as-9727021
jippo
Senior Member
Senior Member

Omat suurimmat aaltoni olivat 16-17cm mutta ovat todella hitaita kasvamaan.

Kyllä tuo Seegersin kirja on edelleen paras kirja mitä ripsariharrastajalle on tarjolla ja yleisesti Afrikan monneista kiinnostuneelle aivan ehdoton hankinta.
Tuosta putiikista olen suurimman osan omista kirjoistani tilannut:
http://www.stevensimpsonbooks.com/?page ... 580d8d5bd5
nötter
Member
Member

Kiitos Jippo kirjakaupan osoitteesta. Eilen lähti kirja matkaamaan kohti suomea.
tommikala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tommikala »

Samoin: kiitos Jippo kirjavinkistä ja kirjakaupan osoitteesta!
Oma kopioni tuli tänään postissa; hieman ihmettelin, että mikä lähetys tulee, kun olivat kirjattuna kirjeenä lähettäneet.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Nykyään altaassa oleskelee tummaripsimonni. :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
nötter
Member
Member

Pieni videon pätkä Aaltoripsareiden ensi kohtaamisesta. Eli toinen on jo pari viikkoa asustellut akvaariossa ja toinen noin 2 minuuttia. Nämä kaksi siis ottivat vain yhteen, vaikka altaassa on enemmänkin Aaltoja. Ovatkohan kenties samaa sukupuolta? Rauha maassa n. 30min päästä.

http://youtu.be/OLZjItfZSdg
nötter
Member
Member

Allastani kun katselen, niin välillä mietin missähän kaikki kalani ovat? Siellä asustelee 9kpl Aaltoripsareita, Niilinhaukia ja Pantterikiipijäkaloja. Tilaa on 530l ja pohjapintaa 160*55. Mahtaisiko tonne mahtua sovussa elämään jokin aktiivisempi Ripsimonni laji, joka jättäisi kasvit rauhaan, niin ehkäpä Aaltoripsarit olisivat vähän enemmän näkyvillä. Nyt niitä näkee vain ruoka aikaan. Vai onko sitten jo liikaa tungosta? Nitraatti arvojen puolesta enemmänkin kaloja menisi. Samassa kolossa voi olla usein kiipijä, niilinhauki ja ripsari yhtä aikaa, eivätkä näytä häiriintyvän millään lailla toisistaan, vaikka kaikki "oman kolon" haluaakin. Vaikea arvioida, kun ketään ei juuri koskaan näy. Tai no yleensä yksi Pantterikiipijäkala tuijottaa yläkulmassa pintakasvien alla :D Osaisiko kukaan suositella sopivaa ripsimonnia? Vai alanko hankkia isompaa allasta(taloa) :D
Veikkonen
Senior Member
Senior Member

nötter kirjoitti:Vaikea arvioida, kun ketään ei juuri koskaan näy. Tai no yleensä yksi Pantterikiipijäkala tuijottaa yläkulmassa pintakasvien alla :D Osaisiko kukaan suositella sopivaa ripsimonnia? Vai alanko hankkia isompaa allasta(taloa) :D
Hyvän kokoinen allas sulla! Mulla oli muutama vuosi sitten tommonen kokoonpano 450-litraisessa, suurin osa aikuisia. Altaassa valutussuodatin, joten happi ei loppunt. Ripsarit tulee oikeuksiinsa eri lajien porukassa. Rohkaistuvat. Aaltoripsarit ovat varmaan ujoimpia mitä tiedän. Samalla kauneimpia.

S. notata
S. euptera
S. nummifer
S. ocellifer
S. flavitaeniata x 2
S. alberti x 2
S. schoutedeni
S. decora

Sinuna harkitsisin esimerkiksi tolta nimimerkki gamestarrilta parven sokkeloripsareiden hankintaa, tai vaikkapa ne koruripsarit mitkä on täällä kaupan. En tiä riittääkö suodattimes teho kun en ruokintatottumuksias tiiä, mutta arvelen että mahtuup. Oon kirjoitellut aika rutosti tänne männävuosina, joten etippä haulla jos ripsimonniharrastajan jorinat kiinnostaa. Akvaristiin myös aikoinani pari artikkelia rääpäisin.
nötter
Member
Member

Veikkonen kirjoitti:
nötter kirjoitti:Vaikea arvioida, kun ketään ei juuri koskaan näy. Tai no yleensä yksi Pantterikiipijäkala tuijottaa yläkulmassa pintakasvien alla :D Osaisiko kukaan suositella sopivaa ripsimonnia? Vai alanko hankkia isompaa allasta(taloa) :D
Hyvän kokoinen allas sulla! Mulla oli muutama vuosi sitten tommonen kokoonpano 450-litraisessa, suurin osa aikuisia. Altaassa valutussuodatin, joten happi ei loppunt. Ripsarit tulee oikeuksiinsa eri lajien porukassa. Rohkaistuvat. Aaltoripsarit ovat varmaan ujoimpia mitä tiedän. Samalla kauneimpia.

S. notata
S. euptera
S. nummifer
S. ocellifer
S. flavitaeniata x 2
S. alberti x 2
S. schoutedeni
S. decora

Sinuna harkitsisin esimerkiksi tolta nimimerkki gamestarrilta parven sokkeloripsareiden hankintaa, tai vaikkapa ne koruripsarit mitkä on täällä kaupan. En tiä riittääkö suodattimes teho kun en ruokintatottumuksias tiiä, mutta arvelen että mahtuup. Oon kirjoitellut aika rutosti tänne männävuosina, joten etippä haulla jos ripsimonniharrastajan jorinat kiinnostaa. Akvaristiin myös aikoinani pari artikkelia rääpäisin.
Kiitos neuvoista. Koruista tiedustelinkin, mutta joku oli kerennyt varaamaan ne. Toisena vaihtoehtona minkä kokoinen parvi sokkeloripsareita altaaseeni kannattaisi laittaa? Kumpi laji näistä ripsareista on enemmän esillä?
Olen viikko tolkulla kaivellut vanhoja keskusteluja ripsareista ja löytyy minulta melkein kaikki akvaristitkin. Piti vielä se Seegersin kirjakin hommata. Että joo taitaa ripsarit kiinnostaa ja kuume pahenee vaan :D
Suodatus tehoa löytyy kahdesta ehemin 2028 ulkosuodattimesta. Suodattavat tehojensa mukaan n. 4*h altaan veden. On tuolla kaapissa odottamassa pienempi Eheimin powerline, jos tulee tarvetta. Altaassa on paljon kasveja, jotka kuluttavat nitraattia aika reippaasti. Ennen viikko vedenvaihtoa huitelee nitraatti 10-15mg/l.
Veikkonen
Senior Member
Senior Member

nötter kirjoitti:Kiitos neuvoista. Koruista tiedustelinkin, mutta joku oli kerennyt varaamaan ne. Toisena vaihtoehtona minkä kokoinen parvi sokkeloripsareita altaaseeni kannattaisi laittaa? Kumpi laji näistä ripsareista on enemmän esillä?
Olen viikko tolkulla kaivellut vanhoja keskusteluja ripsareista ja löytyy minulta melkein kaikki akvaristitkin. Piti vielä se Seegersin kirjakin hommata. Että joo taitaa ripsarit kiinnostaa ja kuume pahenee vaan :D
Suodatus tehoa löytyy kahdesta ehemin 2028 ulkosuodattimesta. Suodattavat tehojensa mukaan n. 4*h altaan veden. On tuolla kaapissa odottamassa pienempi Eheimin powerline, jos tulee tarvetta. Altaassa on paljon kasveja, jotka kuluttavat nitraattia aika reippaasti. Ennen viikko vedenvaihtoa huitelee nitraatti 10-15mg/l.
Rassi on suositellut sokkeloripsimonnia just sen takia, että on "aina esillä" ja mahtuu keskikokoiseenkin altaaseen. Komppaan sitä ja ihan hyvin voisit vaikka neljä niitä ottaa. En ottaisi niin paljon kuin allas vetää, sillä sitten mahtuis muutakin. Ainoa on, etteivät päädy isompien kalojen hampaisiin. Uusi akvaario Turussa on aika valistunut ripsareitten suhteen, nytkin näyttäis olevan lucipinna, angelica ja kanssa tota selkäuimaria. http://www.tuchosoft.net/akv/kalat/inde ... t%20monnit
jippo
Senior Member
Senior Member

Kyllä tuonne vielä mahtuu vaikkapa juuri noita sokkeloita. Sokkelotkin osaavat olla todella piilottelevia vaikka niistä usein sanotaankin että ovat enimmäkseen esillä.

Mielestäni ei kauheasti kannata hankittavia lajeja suunnittelemaan koska tarjonta on todella huonoa hybrideitä lukuun ottamatta. Ainoastaan suureksi kasvavat lajit voit suosiolla jättää rauhaan paitsi jos olet tulevaisuudessa isompaa allasta hommaamassa.

Minultakin voisi jotain ripsareita irrota, laita yv jos kiinnostaa.
nötter
Member
Member

Kävin Gamestarilta hakemassa kaksi erittäin komeaa sokkeloripsimonnia. Nyt täytyy seurailla kuinka kaverukset sopeutuvat altaaseeni. Kiitos avusta.
Onhan tuo allas kasvamassa tulevaisuudessa, mutta ei ihan heti. Joten mennään nykyisten litrojen ehdoilla.
krista_
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja krista_ »

Meillä on kans Veikkosen yksi aaltoripsari mut enpä ole sitä montaa kertaa nähtyt altaan muuton jälkeen mutta älyttömän kaunis kala kyllä on...
~Krista~
720 L Ripsimonnit ja Pantterikiipijät
Veikkonen
Senior Member
Senior Member

krista_ kirjoitti:Meillä on kans Veikkosen yksi aaltoripsari mut enpä ole sitä montaa kertaa nähtyt altaan muuton jälkeen mutta älyttömän kaunis kala kyllä on...
Se aalto on siis alunperin NL-Aquasta, jossa se oli parisenttinen kun näin sen ekan kerran siellä. Sit se oli kasvanut ehkä noin vuotta myöhemmin semmoseks kuussenttiseks ja ostin sen pois. Mulla se tais näkyä muutaman kuukauden päästä ihan ruoka-aikaankin aina ja se oli mun altaassa semmonen ärsytys-yksilö, joka aina tunki toisten reviirille ja härnäsi. Pariripsimonni on ollut vain samanlainen kiusankappale, joka ei tunnu oppivan koskaan. Ehkä sisustus vaikuttaa tohon näkymiseen, tai valaistus?
nötter
Member
Member

Veikkonen kirjoitti: Ehkä sisustus vaikuttaa tohon näkymiseen, tai valaistus?
Sisustus ja muu kalasto ainakin meillä näyttää vaikuttava. Aallot olivat noin kuukauden lihotettavana toisessa altaassa keskenään ennen kuin uskalsin ne isoon altaaseen siirtää. Lihotus altaassa Aaltoripsarit eivät vilahtaneetkaan valosassa. Söivätkin vasta valojen sammuttua. Isoon altaaseen muuton jälkeen olivat jo seuraavana päivänä syömässä valot päällä muiden kalojen kanssa. Joku lehti tai varjo pitää kuitenkin olla kokoajan suojana liikkuessa valosassa. Ovat aika usein myös piirittämässä porukalla Pantterikiipijäkalaa, joka mussuttaa jotain suurempaa määrää ruokaa suussaan, josta osa ruuasta loppasuulta tulee hienonnettuna kiduksista. Siinä ne sitten alapuolella pyörivät kauheeta vautia ja jotkut uskaltavat jo suoraan kiduksilla olla ottamassa koppia. Täytyypä yrittää jos joskus osais olla kameran kanssa oikeeseen aikaan paikalla. Muutoin kuin ruoka aikaan ei yleensä täälläkään Aaltoripsareita näy.
krista_
Junior Member
Junior Member

HEi mä näin sen ruoka aikaa!! :) siellä se viipotti menemään.. voi olla että nuo kaikki ripsarit on vähän arkoja kans senkin takia kun ei silleen ole sitä suojakalaa päällä uiskentelemassa.. tai siis on 7 kpl pantterikiipijöitä jotka tosin sellasii max 4 cm :D ja pari haarniskamonnia. ja sun muut uiskentelijat. kasvejakin pitäis hommaa lisää ku näyttää omaan silmään hirveen vähältä :) Kaikki kyllä tulee syömään ihan valosallakin mutta muuten pysyttelevät "piilosilla" paitsi meijän paritäplä ;)
~Krista~
nötter
Member
Member

Saimpas otettua kuvan toisesta Sokkeloripsimonnista. Ovat kyllä rohkeita, jos jossain on ruokaa tarjolla :D Keihäslehden uusia lehtiä joku on kyllä öisin järsinyt. Täytyy varmaan ruveta tarjoamaan enemmän kasviksia lisäksi. Kurkku on ollut kokeiluistani ainoa mikä on jollekkin yöllä kelvannut. Onko vinkkejä, mitkä kasvikset ovat maistuneet parhaiten Ripsimonneille?
Liitteet
Sokkeloripsimonni.jpg
Sokkeloripsimonni.jpg (139.73 KiB) Katsottu 2959 kertaa
tommikala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tommikala »

nötter kirjoitti: Onko vinkkejä, mitkä kasvikset ovat maistuneet parhaiten Ripsimonneille?
Herneet ja maissi näyttävät maistuvan tummaripsimonneille erinomaisesti :D Vaikka pakastepussista: lämmitä vedessä ja poista kuori ennen tarjoilua.
jippo
Senior Member
Senior Member

tommikala kirjoitti:
nötter kirjoitti: Onko vinkkejä, mitkä kasvikset ovat maistuneet parhaiten Ripsimonneille?
Herneet ja maissi näyttävät maistuvan tummaripsimonneille erinomaisesti :D Vaikka pakastepussista: lämmitä vedessä ja poista kuori ennen tarjoilua.
Keitetyn kesäkurpitsan ja salaatin voi lisätä listalle.

Uudempaa laikkuripsarivideota http://www.youtube.com/watch?v=eI6u5ffpm_o
krista_
Junior Member
Junior Member

Jippo? Pakko kysyy mut mikä mörkö kääntää kylkeä sun videolla African catfish tank noin puolen minuutin kohdalla ? ilmeisesti joku ripsimonni mutta mikä.. ei näy ku pyrstö koko videossa. Tosi hyviä videoita ne kaikki muutkin.
~Krista~
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”