Lehtikala ja kardinaali/neontetra
Valvoja: Moderaattorit
Lehtikala ja kardinaali/neontetra
Kuinka todennäköistä on että tetrat tulevat syödyksi? Onko kenelläkään tästä yhdistelmästä positiivisia kokemuksia?
Re: Lehtikala ja kardinaali/neontetra
Kyllähän tuo on melkoisen todennäköistä eli en laittaisi niitä keskenään. Jos haluat parven lehtikalojen kanssa, niin kiilakyljet menevät hyvin, mutta tietenkään niistäkään ei kannata valita niitä pienimpiä yksilöitä. Lehtiksillä on yllättävän suuri suu...
Meidän lehtikalat ovat syöneet kaiken kalan, mikä suuhun mahtuu, eli miekkapyrstöjen poikasia meillä ei ole koskaan näkynyt muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, jotka nekin on saalistettu ja syöty heti kun on nähty kasvien lomasta.
Mutta mikäli haluat antaa lehtikaloillesi elävää ruokaa niin mikäpäs siinä...

Meidän lehtikalat ovat syöneet kaiken kalan, mikä suuhun mahtuu, eli miekkapyrstöjen poikasia meillä ei ole koskaan näkynyt muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, jotka nekin on saalistettu ja syöty heti kun on nähty kasvien lomasta.
Mutta mikäli haluat antaa lehtikaloillesi elävää ruokaa niin mikäpäs siinä...

-KaOl
360l Akvastabil myynnissä!
360l Akvastabil myynnissä!
^Kiitos pikaisesta vastauksestasi!
Nyt kun harrastus aloitettiin uudestaan ja hommattiin isompi allas, tekisi niin mieli lehtiksiä, mitä en aikaisemmin pieneen altaaseen voinut ottaa. Myös kardinaalitetrat ovat olleet suosikkeja.
Menisikö loistobarbit lehtikalojen kanssa paremmin?
Entä neonsateenkaarikalat, onkohan ne liian vilkkaita?
Nyt kun harrastus aloitettiin uudestaan ja hommattiin isompi allas, tekisi niin mieli lehtiksiä, mitä en aikaisemmin pieneen altaaseen voinut ottaa. Myös kardinaalitetrat ovat olleet suosikkeja.
Menisikö loistobarbit lehtikalojen kanssa paremmin?
Entä neonsateenkaarikalat, onkohan ne liian vilkkaita?
Lapset toivoivat neontetroja lehtikalojen lisäksi kun vuosi sitten perustin taas akvaarion. Ostin vähän kahden euron kolikkoa isompia lehtiksiä ja suht isoja kardinaalitetroja. Ei mitään mahdollisuutta mahtua pienten lehtien kitaan. Päivisin ja öisin ei ollut mitään ongelmia. Lehtikset ei edes näyttänyt kiinnostuneilta.
Mutta kun oli hämärää ja tetroista loisti matomaisen ohut hohde, alkoi teurastus. Näin monta kertaa miten lehtis haukkasi tetran päästä. Usein pää vähän tohjoksi tai toinen silmä irti. Kun tegra oli hengiltä niin ei lehdet sitä syönyt. Tappoivat vaan.
Onneks lapset ei nähnyt kertaakaan miten kävi. Itse jouduin lopettamaan monta.
Mun lehtikset on tosi perun "lippu"lehtikaloja joita myyjä sanoi tavallista lehtistä äksymmäksi. En suosittele kuitenkaan. Meilläkin ajatus oli että kardinaalit ehtis kasvaa isoisi ennen kun lehtikset kiinnostuu niistä. Pari viikkoa siinä meni.
Mutta kun oli hämärää ja tetroista loisti matomaisen ohut hohde, alkoi teurastus. Näin monta kertaa miten lehtis haukkasi tetran päästä. Usein pää vähän tohjoksi tai toinen silmä irti. Kun tegra oli hengiltä niin ei lehdet sitä syönyt. Tappoivat vaan.
Onneks lapset ei nähnyt kertaakaan miten kävi. Itse jouduin lopettamaan monta.
Mun lehtikset on tosi perun "lippu"lehtikaloja joita myyjä sanoi tavallista lehtistä äksymmäksi. En suosittele kuitenkaan. Meilläkin ajatus oli että kardinaalit ehtis kasvaa isoisi ennen kun lehtikset kiinnostuu niistä. Pari viikkoa siinä meni.
Neontetrat menevät suihin varmasti, koska ovat liian pieniä täyskasvuisena.
Kardinaalit todennäköisesti menevät hyvin jos otetaan silloin kun lehtikalat on vielä pieniä.
Kokemuksesta voin suositella kardinaaleja ja lehtiksiä.
Kardinaalit todennäköisesti menevät hyvin jos otetaan silloin kun lehtikalat on vielä pieniä.
Kokemuksesta voin suositella kardinaaleja ja lehtiksiä.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
-
- Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Mulla on lehtikala & kardinaalitetra mix ja hyvin toimii. Toisella a-w:laisella on lehtikala & neon/kardinaali (siis molempia tetroja) ja silläkin toimii. Olen nähnyt tämänkin altaan eikä ole ollut nähtäviä ongelmia. Ei vaan mene ostamaan niitä 1cm pituisia sinne altaaseen ja varmistaa puskia nukkumapaikoiksi. En tiedä onko jälkimmäisestä niin paljoa ollut hyötyä, mutta meillä tetrat todennäköisesti pysyneet sillä hengissä.
Olen myös tunkenut 2-3cm (evineen) pituisia taistolapsukaisia samaan altaaseen kasvamaan eikä niieenkään kanssa ole ollut ongelmia.
Olen myös tunkenut 2-3cm (evineen) pituisia taistolapsukaisia samaan altaaseen kasvamaan eikä niieenkään kanssa ole ollut ongelmia.
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Herää vain kysymys, että miksi niitä pieniä kaloja on pakko tunkea lehtikalojen seuraan, jos ne kerta voivat tulla syödyksi? Halutaanko sitä vain kokeilla, että tulevatko ne omassa altaassa toimeen ja sitten joko todetaan, että tulevat toimeen keskenään tai sitten, että eivät tule toimeen keskenään ja pari tetraa on jo saattanut päätyä päivälliseksi. En syyllistä ketään, mutta ihmettelen vain, että miksi halutaan suoranaisesti kokeilla tulevatko kalat syödyksi vai ei. Ei millään pahalla...
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Neontetrat + lehtikalat on kuin laittais kotiin vapaaksi kissoja ja hiiriä.
Voi ne hiiret hengissä pysyä, mutta todennäköisesti jossain vaiheessa tulevat syödyksi ja onko se kivaa kun kala saa tressata kokoajan altaassa kun on luontainen vihollinen vieressä?
Voi ne hiiret hengissä pysyä, mutta todennäköisesti jossain vaiheessa tulevat syödyksi ja onko se kivaa kun kala saa tressata kokoajan altaassa kun on luontainen vihollinen vieressä?
Meillä on neoneita ja lehtiksiä, mutta ei ikinä lehtikset ole syöneet neontetroja.... Neontetrat meinaavat syödä lehtikset ;D
Homma hanskassa, ja hanskat hukassa 

-
- Starting Member
- Sukupuoli: Mies
Hyvä yhdistelmä on pikkulehtikalat ja kardinaalitetrat. Pikkulehtikalojen suu on sen verran pieni, että ihan nuoretkaan kardinaalitetrat eivät päädy päivällispöytään 

Kävin tänään kaloja katselemassa ja ihastuin safiiritetraan, ehkäpä meille muuttaakin niitä neon/kardinaalitetrojen sijaan.
Aloitin aiheen, koska todellakin pidän sekä lehtiksistä ja pikkutetroista ja olen huomannut, että yllättävän monessa kuvassa niitä on yhdessä, vaikka olen lukenut, etteivät ne sovi yhteen. Kumpiakaan meillä ei vielä ole.
Mikä on se lehtikalan väri, missä on punainen niska ja selkä ja muuten normaali raidallinen?
Aloitin aiheen, koska todellakin pidän sekä lehtiksistä ja pikkutetroista ja olen huomannut, että yllättävän monessa kuvassa niitä on yhdessä, vaikka olen lukenut, etteivät ne sovi yhteen. Kumpiakaan meillä ei vielä ole.
Mikä on se lehtikalan väri, missä on punainen niska ja selkä ja muuten normaali raidallinen?
-
- Member
En minäkään "kokeilumielessä" tehnyt tätä yhdistelmää vaan tiesin jo etukäteen noiden eläneen pikkukalojen kanssa ilman murhia. Muutenkin asia riippuu joka kerta myös kalojen luonteesta. Ei.olisi tullut pieneen mieleenkään yhdistellä mikäli oisin tiennyt kyseiset yksilöt agressivisemmiksi vaan olisi lehtarit jääneet kauppaan.
Ot; eihän taistelukala pojatkaan siedä toisiaan ilman ruumiita normaalisti. Silti kun herrat saavat välillä minikärpästen perään hyppykohtauksia löytyy yleensä joka kerta joku herroista viereisestä altaasta sulassa sovussa sen poikamies boxin asukin kanssa. Asuvat siis 1m leveässä altaassa joka on jaettuna 4lle pojalle välilaseilla, eivät hypi irrallisissa altaissa toistensa luokse/ pääse kuivalle maalle. Tulee kyllä karkulaiset silti haavittua nopeasti takaisin omalle puolelle.
Ot; eihän taistelukala pojatkaan siedä toisiaan ilman ruumiita normaalisti. Silti kun herrat saavat välillä minikärpästen perään hyppykohtauksia löytyy yleensä joka kerta joku herroista viereisestä altaasta sulassa sovussa sen poikamies boxin asukin kanssa. Asuvat siis 1m leveässä altaassa joka on jaettuna 4lle pojalle välilaseilla, eivät hypi irrallisissa altaissa toistensa luokse/ pääse kuivalle maalle. Tulee kyllä karkulaiset silti haavittua nopeasti takaisin omalle puolelle.
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
Kannattaa muistaa, että agressiivisuus ja petokalan luonnollinen käyttäytyminen on kaksi eri asiaa.jejoka kirjoitti:En minäkään "kokeilumielessä" tehnyt tätä yhdistelmää vaan tiesin jo etukäteen noiden eläneen pikkukalojen kanssa ilman murhia. Muutenkin asia riippuu joka kerta myös kalojen luonteesta. Ei.olisi tullut pieneen mieleenkään yhdistellä mikäli oisin tiennyt kyseiset yksilöt agressivisemmiksi vaan olisi lehtarit jääneet kauppaan.

Lähes kaikki kirjoahvenet ovat petokaloja joiden luonnollista toimintaa on syödä pieniä kaloja ekä kalan luonen siihen vaikuta.
-
- Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Mulla on 6 perun lippulehtikalaa ja 6 rio manacapuru lehtikalaa ja n. 150 kardinaalitetraa. Puolen vuoden aikana ei ole tetroja kadonnut eikä mitään hätistelyä ilmennyt. Kun muistaa pitää ruokinta-automaatit täynnä niin saa kalat olla rauhassa..
Pj Oulun Akvaarioseura http://www.oulunakvaarioseura.net/
1080L Malawi
1080L Malawi
-
- Junior Member
- Viesti:
Mun lehtikalat eivät ole syöneet neontetroja (altaassa muutama ikäloppu sellainen), mutta hunajarihmakaloista toiselta hävisi pyrstö, ja toinen kala hukkui kokonaan. Samoin altaasta on kadonnut viisi piikkisilmää, lienevätkö piilossa, vai joutuneet surman suuhun. Samoin nämä kaksi nykyistä lehtistä teurastivat yhden yksinäisen lehtikalan, ja toisen pariskunnan naaraan. Tässä vaiheessa tajusin siirtää tämän jäljelle jääneen uroksen muualle. Ja siis kyse ei ole mistään pikkupurkista, tää kalakeitto asuu 170cm pitkässä, reilu viissataalitraisessa ja tiheäkasvuisessa altaassa.
Mun kohdalle osuneet lehtikalat ei todellakaan ole mitään herttaisia ja ystävällisiä seura-akvaarion kaloja. Nää kaksi hallitsee koko allasta tehokkaasti...
Mun kohdalle osuneet lehtikalat ei todellakaan ole mitään herttaisia ja ystävällisiä seura-akvaarion kaloja. Nää kaksi hallitsee koko allasta tehokkaasti...
-
- Katalysaattori
Piikkisilmiä tuskin ovat lehtikalasi syöneet, tai olisivat lehtikset sitten kuolleet. Niillä piikkareilla kun on nimensä mukaisesti piikki siinä silmän alla, jonka ne levittävät vaaran uhatessa. Todennäköisempää on tuon kokoisessa altaassa että ne piikkarit on vaan jossain piilossa.mayam kirjoitti:Samoin altaasta on kadonnut viisi piikkisilmää, lienevätkö piilossa, vai joutuneet surman suuhun.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus