Pienestä isompaan
Valvoja: Moderaattorit
Pienestä isompaan
Elikäs, kuinka te olette hoitaneet vaihdon pienemmästä akvaariosta suurempaan? Miten esim. kalojen, korallien ja muiden siirto on onnistunut. Itsellä on jonkin verran kokemusta kun olen suurentanut nano riutasta miniin, mutta nyt ajattelin ostaa 270-litrasen tialle 450-litrasen, joka ainakin nykyisessa asunossa on ehdoton maximi. Joka tapauksessa uusi tulisi vanhan paikalle, joten elukat olisi hyvä saada siirettyä mahd. nopeasti uuteen kotiinsa ja tietenkin haluan hyödyntää kaiken mahdollisen mm. elävänkiven uudessa altaassa, miten onnistuu jos onnistuu? 

-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Re: Pienestä isompaan
Käytännössä itse tekisin näin:
Valmistelut:
1. Uudet hiekat tulee pestä niin hyvin kuin mahdollista jotteivat pölyttäisi uutta vettä.
2. Uutta suolavettä on hyvä tehdä valmiiksi mahdollisimman paljon
3. Pyyhkeitä, purkkeja, varahermot, kahvia ja olutta valmiiksi.
Itse muutto:
1. Lähes kaikki vesi altaasta astioihin.
2. Kivet vedessä johonkin astioihin tai vaihtoehtoisesti lattialle muovin/pyyhkeiden päälle
3. laske kalat (itselläni on gobyt tulleet kotikorallissaan ylös altaasta ihan huoleti, samoin esim anthiakset herkästi matkustavat kivenkoloissa)
4. Kalat haavitaan puhtaaseen (vanhaan) veteen odottelemaan. Tässä kannattaa erotella hiukan niitä aggressoreita eri purkkeihin.
5. Lappoa pohjalta se touhusta samentunut vesi (jäljellä 5-10cm) viemäriin.
6. Laahataan miehissä vanha allas pois, otetaan muki tsufeeta ja kiroillaan mahdollisia vesivahinkoja ja sitä altaan ja seinän välistä löytynyttä yhtä kuivunutta fisua.
7. Uusi allas tilalle, uusi pesty hiekka ja uusi suolavesi sisuksiin. Samalla voi sitä uutta suolavettä jo hiukan sekoitella niille purkkikaloille joukkoon.
8. Kivet ja korallit sisään. Mahdollisesti jopa jonkin esivisioidun mallin mukaan.
9. Vanhaa vettä päälle mahdollisimman paljon ilman että astioiden pohjalle pajonnut detritus kuitenkaan tulee mukaan.
10. Joku perus suodatin tai vanulla ympäröity streami kierrättämään vettä ja imemään detritusta pois vesimassasta.
11. Vaahdottimet ja muut koneet käyntiin heti kun mahdollista.
12. Vanhan altaan pintahiekkaa kaavitaan ja sirotellaan uuden altaan uuden hiekan pintaan.
13. Haavitaan kalat vesineen altaaseen
14. Kuivataan kädet ja lattia ja avataan asennuskaljat.
15. Rymytään vanhan altaan vanhaa hiekkaa läpi ja poimitaan erakkoja, nassariuksia putkimatoja ja ties mitä hyväkkäitä talteen asuttamaan uutta allasta.
16. Kts. kohta 14.
17. Loppuhiekka pestään huolella tai heitetään pois (oman maun mukaan).
- Mikäli hiekan pesee voi sitä lisätä uuteen altaaseen huoleti kunhan pitää mielessä ettei lisää yli 1cm hiekkapatjaa per vk jo elävän hiekan päälle.
- HANSKAT KÄDESSÄ tai kättäpidempää hämmentämään sitä santaa!
- Mikäli hiekka ei ole väriltään toivotun valkoista, pese hiekka lopuksi etikassa. Etikan emäs liuottaa jyvästen pinnasta värjäytyneen kalsiumkerroksen mennessään ja vaahtoaa samalla kivasti.
Eipä mulla muuta.
Valmistelut:
1. Uudet hiekat tulee pestä niin hyvin kuin mahdollista jotteivat pölyttäisi uutta vettä.
2. Uutta suolavettä on hyvä tehdä valmiiksi mahdollisimman paljon
3. Pyyhkeitä, purkkeja, varahermot, kahvia ja olutta valmiiksi.
Itse muutto:
1. Lähes kaikki vesi altaasta astioihin.
2. Kivet vedessä johonkin astioihin tai vaihtoehtoisesti lattialle muovin/pyyhkeiden päälle
3. laske kalat (itselläni on gobyt tulleet kotikorallissaan ylös altaasta ihan huoleti, samoin esim anthiakset herkästi matkustavat kivenkoloissa)
4. Kalat haavitaan puhtaaseen (vanhaan) veteen odottelemaan. Tässä kannattaa erotella hiukan niitä aggressoreita eri purkkeihin.
5. Lappoa pohjalta se touhusta samentunut vesi (jäljellä 5-10cm) viemäriin.
6. Laahataan miehissä vanha allas pois, otetaan muki tsufeeta ja kiroillaan mahdollisia vesivahinkoja ja sitä altaan ja seinän välistä löytynyttä yhtä kuivunutta fisua.
7. Uusi allas tilalle, uusi pesty hiekka ja uusi suolavesi sisuksiin. Samalla voi sitä uutta suolavettä jo hiukan sekoitella niille purkkikaloille joukkoon.
8. Kivet ja korallit sisään. Mahdollisesti jopa jonkin esivisioidun mallin mukaan.
9. Vanhaa vettä päälle mahdollisimman paljon ilman että astioiden pohjalle pajonnut detritus kuitenkaan tulee mukaan.
10. Joku perus suodatin tai vanulla ympäröity streami kierrättämään vettä ja imemään detritusta pois vesimassasta.
11. Vaahdottimet ja muut koneet käyntiin heti kun mahdollista.
12. Vanhan altaan pintahiekkaa kaavitaan ja sirotellaan uuden altaan uuden hiekan pintaan.
13. Haavitaan kalat vesineen altaaseen
14. Kuivataan kädet ja lattia ja avataan asennuskaljat.
15. Rymytään vanhan altaan vanhaa hiekkaa läpi ja poimitaan erakkoja, nassariuksia putkimatoja ja ties mitä hyväkkäitä talteen asuttamaan uutta allasta.
16. Kts. kohta 14.
17. Loppuhiekka pestään huolella tai heitetään pois (oman maun mukaan).
- Mikäli hiekan pesee voi sitä lisätä uuteen altaaseen huoleti kunhan pitää mielessä ettei lisää yli 1cm hiekkapatjaa per vk jo elävän hiekan päälle.
- HANSKAT KÄDESSÄ tai kättäpidempää hämmentämään sitä santaa!
- Mikäli hiekka ei ole väriltään toivotun valkoista, pese hiekka lopuksi etikassa. Etikan emäs liuottaa jyvästen pinnasta värjäytyneen kalsiumkerroksen mennessään ja vaahtoaa samalla kivasti.
Eipä mulla muuta.

My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
18. Kts. kohta 16
Hienoa, että JOKU viitsii postata monelle näinkin "yksinkertaisesta" asiasta seikkaperäiset ohjeet!
Yksi asia vielä, jonka itse lisäisin, on streamien, pumppujen ja lirputtimien huolellinen pesu ja huolto.
Kun ne nyt kerran sieltä pois otetaan, niin siinä samallahan ne vaikka hinkuttaa puhtaiksi.
Ja sen jälkeen on taas hyvä syy katsoa kohta 14.
Hienoa, että JOKU viitsii postata monelle näinkin "yksinkertaisesta" asiasta seikkaperäiset ohjeet!
Yksi asia vielä, jonka itse lisäisin, on streamien, pumppujen ja lirputtimien huolellinen pesu ja huolto.
Kun ne nyt kerran sieltä pois otetaan, niin siinä samallahan ne vaikka hinkuttaa puhtaiksi.
Ja sen jälkeen on taas hyvä syy katsoa kohta 14.

Tulikin hyvin ohjeistus mullekin altaan muuttoa varten.
Onneksi vaan jää tuo kalat-ämpärissä-vaihe väliin, kun molemmat altaat voi olla käynnissä yhtä aikaa.

Onneksi vaan jää tuo kalat-ämpärissä-vaihe väliin, kun molemmat altaat voi olla käynnissä yhtä aikaa.
Juu kiitos vain neuvoista. Jotain tuollaista olin itsekkin miettinyt, vähän vaan epäilytti/tää heittää elävät altaaseen jossa lähes yli puolet vedestä on uutta.