Miljoonakalan h-hetki

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tähtikala
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Miljoonakalan h-hetki

Viesti Kirjoittaja Tähtikala »

Kun katselin, en ainakaan löytänyt suoraa vastausta, että milloin millisteni h-hetki lähestyy. Meillä on uroksia 3, ja tyttöjä kait 4 tai 5. (Muutama jäi vanhan suodattimen väliin)
Niin, että ainakin 4 milliksellä on musta 'raskaus' täplä, mutta osa on ihan melkein normaaleita, vähän pulleita kun taas kaksi on hieman pulleempia, että näkyykö niillä mitään merkkiä että millon se h-hetki on, jos saisin syömäreiltä niitä pelastettua. :D
Homma hanskassa, ja hanskat hukassa :)
Kamu
Junior Member
Junior Member

Re: Miljoonakalan h-hetki

Viesti Kirjoittaja Kamu »

Meillä millikset lihovat aivan hirveästi(poikaset!) ja ovat kuin palloja. Poikasten silmät voi nähdä selvästi, kun katsoo sinne "pilkkuun". Sitten kun H-hetki lähestyy, ne nousevat pintaan tai hakeutuvat kasvien suojiin. Kaikkein ahneimpien kalojen kohdalla voi alkaneen synnytyksen huomata, kun muut kalat seuraavat synnyttäjää ja kirjaimellisesti imaisevat poikaset suuhunsa heti kun ne pullahtavat ulos.
100l pönttö ja 2 rakasta jämptiä
mickey2004
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mickey2004 »

Imaisevat poikaset suoraan suuhunsa? No hyi! Edessä on näköjään poikasaltaan/poikashäkin hankinta :roll: ...
Voin toki olla asiasta erimieltä siinä vaiheessa kun noi mun neljä akkaa oikeasti synnyttää n. 30 poikasta kerran kuussa :mrgreen: !
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
Kalaa kalaa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

Minulla miljoonakalat ( joita mulla on ollut jo nuorena likkana ) , on aina pullistuneet huomiotaherättävän lihaviksi ennen poikimista.
Mutta helpoiten olen saanut poikaset talteen laittamalla erilliseen poikasaltaaseen sen pulskan naaraan - usein ajoitus on ollut nappi, eli emo on synnyttänyt vuorokauden sisällä siitä kun pääsi yksiönsä rauhaan.

Kerran tosin miljoonakala ei synnyttänyt millään altaassa, joten luulin sen olevan muuten vaan ylensyönyt ja laskin pois...
Ja eiköhän se heti kohta alkanut synnyttää isoon akvaan. Poikaset ( lue: paaljon poikasia :D ) alkoivat putoilla sarjana kasvien lehdille ja siitä ne pelastautui pintakasvien suojaan.

Jos sulla on paljon kasveja, varsinkin pintakasveja, poikasten selviäminen ahneilta suilta on todenköisempää.

Ne on vaan niin pieniä ja nopeita, että niiden löytäminen ja haavilla pyydystys sieltä turvaan on vaikeampaa, kuin synnytysaltaasta jonnekkin kasvuastiaan kippaaminen.
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
Tähtikala
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tähtikala »

Meillä ne nyt on yhden miekkisnaaraan kanssa 20 l poikasakvaaariossa. Pitääkin kattoa perjantaina kun juuri nyt olen ystävällä 2 päivää kylässä, niin että nääkyykö silmiä... Toivottavasti viikonlopun aikana tulisi pikkuisia poikasia.
Homma hanskassa, ja hanskat hukassa :)
100L
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja 100L »

Mikä/mitkä olisi hyvä pintakasvi suojaksi kalan poikasille ?
Mauno
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mauno »

itse huomasin viikko sitten maanantaina että pieniä juttuja on vedessä sitten huomasin että nehän on pieniä miljoonakalan poikasia 5 kpl :)

äkkiä haavi käteen ja poikasaltaaseen :)

saa nähdä minkä värisiä poikasia niistä sitten tulee

kyllä poikastuotanto alussa on kivaa lopussa vähemmän kivaa kun tulee ruuhkaa :)
NinZe
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Mä käyttäsin pintakasvina poikasille konnanputkea,karvalehteä, kilpukkaa.. yms...
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Kuinka nuorina nuo miljoonakalan poikaset ovat itse lisääntymiskykyisiä?
100L
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja 100L »

Miksi millis ei lisäänny mulla :D ? Ovat olleet mulla n. 2-3kk, ja ei näy minkäänlaista merkkiä lisääntymisestä !...
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

100L kirjoitti:Miksi millis ei lisäänny mulla :D ? Ovat olleet mulla n. 2-3kk, ja ei näy minkäänlaista merkkiä lisääntymisestä !...
Kirjoittelin tuonne juttua hammaskarpeista. Sivun lopussa lajiesittelyt.
http://akvaario.eu/?page_id=55
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”