Minulla miljoonakalat ( joita mulla on ollut jo nuorena likkana ) , on aina pullistuneet huomiotaherättävän lihaviksi ennen poikimista.
Mutta helpoiten olen saanut poikaset talteen laittamalla erilliseen poikasaltaaseen sen pulskan naaraan - usein ajoitus on ollut nappi, eli emo on synnyttänyt vuorokauden sisällä siitä kun pääsi yksiönsä rauhaan.
Kerran tosin miljoonakala ei synnyttänyt millään altaassa, joten luulin sen olevan muuten vaan ylensyönyt ja laskin pois...
Ja eiköhän se heti kohta alkanut synnyttää isoon akvaan. Poikaset ( lue: paaljon poikasia

) alkoivat putoilla sarjana kasvien lehdille ja siitä ne pelastautui pintakasvien suojaan.
Jos sulla on paljon kasveja, varsinkin pintakasveja, poikasten selviäminen ahneilta suilta on todenköisempää.
Ne on vaan niin pieniä ja nopeita, että niiden löytäminen ja haavilla pyydystys sieltä turvaan on vaikeampaa, kuin synnytysaltaasta jonnekkin kasvuastiaan kippaaminen.
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.