Platy-altaan lämpötila
Valvoja: Moderaattorit
-
bluefish1
- Senior Member

- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Platy-altaan lämpötila
Tälläinen kysymys on heitettävä, kun on tullut vastaan aika monenlaisia lukuja, niin mikä olisi oikea lämpö? Ilmeisesti pärjäävät ihan 18 C, mutta mikä olisi paras, esim. noin 20 C? Olenko nyt väärässä noiden lämpötilojen suhteen? Tästä olisi kiva kuulla kokemuksia ja tietoa?
Re: Platy-altaan lämpötila
Platyille lämpötilan pitää faunattaren mukaan 22-25 astetta. Itse pidän platyjani noin 24 asteisessa vedessä.
100l pönttö ja 2 rakasta jämptiä
-
-Kubla-
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Mä pidän omassa altaassa ainakin 24 asteessa veden. 
-
bluefish1
- Senior Member

Ok, sitten täytyy lähteä ostamaan lämmitin, omassa altaassa 21 C, ei ole vielä kaloja, mutta olen vain miettinyt tuota lämpötilaa. Onko tuo 21 C riittävä?
Tuo 21 ei riitä, suoittelen ostamaan Eheim/Jäger lämmittimen, koska ovat toimivia ja halpoja.
100l pönttö ja 2 rakasta jämptiä
Mulla on ollut vähän ongelmia ees taas sahaavan lämpötilan kanssa. Olen kuitenkin tässä puolen vuoden aikana huomannut, että parhaiten pysyy kurissa sairaudet ja apaattisuudet, kun lämpö on mieluummin ylä- kuin alakanttiin. Tällä hetkellä lämmöt on mulla 23, mutta yritän nostaa (lämmittimet testissä nyt...) tuonne 24-25. Tuo 21 tuntuu tosiaan olevan vähän liian matala lämpö.
-
Kana +-yksipantteri
- Advanced Member

M.Varjon Akvaariokalat-kirja antaa platyjen lämpötilahaarukaksi 22-25°C.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
-
bluefish1
- Senior Member

Tässä on nyt vieläkin alkuvaiheessa tämä platyallas, koska on muut akvaariohommat painaneet päälle. Allas on nyt ollut aika tarkalleen 1 kk käynnissä, arvot ovat tällä hetkellä tälläiset PH 7.2, KH 6, GH 10-, NO2 0, NO3 0, onko arvot hyvät, eli voinko lähiaikoina hankkia platyja? Huomenna olisi tarkoitus piipahtaa akvaario liikkeessä, niin onko mahdollista ostaa kaloja? Lisäksi vielä se, että altaan vesi on hieman sumeaa, mutta johtuuko se kovetus aineesta?
Arvot on hyvät, kunhan tuo allas todella on kypsä - siis nitraattia muodostuu eli ei ole puhdas nolla. Millä kovetat vettä? Minä kovetan kipsillä, ja se ei ainakaan allasta ole sumentanut.
-
bluefish1
- Senior Member

Ok, nitraattia varmaan on, mutta ei merkittäviä määriä, koska testi ei näyttänyt. Kovetukseen käytän akvaariokaupasta ostamaani vedenkovetusainetta, joka on varmaan kipsiä. Onko tuo allas nyt hyvä, eli voinko ostaa huomenna ensimmäiset platyt? Ajattelin hankkia parven pikkuhiljaa, eli huomenna esim. 6-8 kpl. Allas taitaa olla tarkoilta mitoiltaan 80-litraa, niin kuinka monta tuonne kaikenkaikkiaan voi ottaa? Mikä olisi hyvä seuralainen platyille, meneekö mikään monni? Entä juovaharjarapu?
Suosittelisin ostamaan ensimmäisessä erässä ihan muutamaan vaan. Ootko katsellut harrastajien tarjontaa? Ovat tosi sottaisia kaloja, joten 80-litraista saa kyllä sitten putsata aika ahkeraan.
-
bluefish1
- Senior Member

Ok, voisin ostaa vaikka ihan 4, niin voi myöhemmin hankkia lisää jos haluaa. Joo, olen jonkin verran katsellut tarjontaa ja ajattelin, että varmaan harrastajilta ostan muutaman eri "populaatiosta", niin pitäisi kannan olla hyvä.
Kuulostaa hyvältä! Kolme naarasta ja koiras sitten varmaan. Tai sitten otat kaikki naaraita ja ostat yksittäisen koiraan joltain harrastajalta, niitä kyllä löytyy varmasti ylimääräisiä kun tuppaa toi sukupuolijakauma vääristymään aina ajan kanssa. Kaupan kalat ovat mulla olleet alkuun laiheliineja, ja vaatineet pienen suolakuurinkin (eka erä kaupasta, toka erä eli yksittäinen naaras on selviytynyt kohtuullisesti ilman suolakuuria, vaikka onkin laiha).bluefish1 kirjoitti:Ok, voisin ostaa vaikka ihan 4, niin voi myöhemmin hankkia lisää jos haluaa. Joo, olen jonkin verran katsellut tarjontaa ja ajattelin, että varmaan harrastajilta ostan muutaman eri "populaatiosta", niin pitäisi kannan olla hyvä.
Kohtuullisen lämpimään veteen tottuneet elukat muuten on aivan erilaisia lämpöjen pudotessa. Unohdin taas laittaa lämppärit takaisin seinään, mutta onneksi sen huomasi kalojen käytöksestä aika nopsasti että lämmöt on pudonneet. Hieman viileämmässä, ilman lämmitintä siis, nämäkin on aiemmin elelleet. Tuskin siihen tottuneissa noin radikaalia passivoitumista näkyy, lienee enemmänkin se muutos... Mutta kaippa tätä nykyistä platykantaa kasvatetaan melko lämpimissä oloissa tuolla Ruotsissa ja kauempana, saavat sitten poikaset nopeammin myyntikokoisiksi.
-
kristiinav
- Starting Member

Minulla on 74 litraisessa mutterissa "platyla" - kaloja noin 30-40 kpl ja allas on hyvin puhdas. Sitä ei tarvitse putsailla kuin kerran kuussa. Mihin perustuu ajatus siitä, että platyt on suttaisia? O_o
Millainen suodatus siinä on? Minkä kokoisia nuo kalat ovat? Oletko mitannut vesiarvoja, pysyykö nitraatti kurissa, esiintyykö nitriittiä? Miten pitkään ovat tuossa asustaneet? Minkä verran vaihdat vettä kuukausittain, entä suodattimen putsaus?kristiinav kirjoitti:Minulla on 74 litraisessa mutterissa "platyla" - kaloja noin 30-40 kpl ja allas on hyvin puhdas. Sitä ei tarvitse putsailla kuin kerran kuussa. Mihin perustuu ajatus siitä, että platyt on suttaisia? O_o
Mun on pitänyt jo pitkään lisätä platyaltaaseen joku vedenkierrättäjä pohjalle, koska siellä ei ehkä ole tarpeeksi liikettä. Kaikki sonta ei siis löydä tietään ulkosuodattimeen, joka ei ole teholtaan mikään älyttömän suuri: Eheim Classic 2213. Altaassa asustaa kyllä myös suurikokoinen partamonni, joka on varmasti kova sottaamaan, joten silläkin on osansa tähän altaan lyhyeen vedenvaihtoväliin.
-
kristiinav
- Starting Member

Suodattimena Aqua Ball ja mittailen arvoja aika ajoin, niissä ei juuri näy muutoksia. Vaihdan noin kerran kuussa pari ämpärillistä vettä. Allas on siisti ja puhdas. Kaloja on aikuisia (n. 3 cm yläspäin noi puolet ja toinen puoli pienempiä). Altaassa ei ole muita kaloja, muutama omenakotilo.
Kuulostaapa uskomattomalta. Omenakotilotkin etenkin suurina sottaavat paljon. Mulla nuo aikuiset on viiden sentin kieppeissä pienimmät, lähes kahdeksansenttinen on suurin. Koko riippuu kannasta paljon. Ja mulla nitraattiarvoissa kyllä näkyy vedenvaihdot, vaikka mittailenkin sitä lähinnä liuskatestillä. Mäkin haluan tuollaista siistiä platykantaa, jos sellaista on olemassakristiinav kirjoitti:Suodattimena Aqua Ball ja mittailen arvoja aika ajoin, niissä ei juuri näy muutoksia. Vaihdan noin kerran kuussa pari ämpärillistä vettä. Allas on siisti ja puhdas. Kaloja on aikuisia (n. 3 cm yläspäin noi puolet ja toinen puoli pienempiä). Altaassa ei ole muita kaloja, muutama omenakotilo.
Wau, kahdeksan senttinen platy
. Olivat nuorempana harrastellessani ihan ehdottomia suosikkikaloja ja nyt kun harrastus elvytettiin uudelleen, hommasin ensimmäiseksi platyja. Mutta tuo sotkeminen on ihan omaa luokkaansa, esim. altaani mustamollitkaan ei sotke läheskään yhtä paljoa.
-
Lightforce
- Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Mulla platyaltaassa lämpötila 23-24, platyt (ja mollit) ovat vilkkaita ja lisääntyvät.
En minäkään ole huomannut että platyt sottaisivat mitenkään erityisesti!
Vaihdan vettä altaaseen (130 l) kahden viikon välein noin 40 l kerrallaan, altaassa suodattimena Fluval 3plus. Suodattimen putsaan kun alkaa kolisemaan = on tukossa. Kalankakkaa ei juurikaan näy hiekalla ja nitraattia alle 10. Altaan kasvusto on vielä aika niukkaa.
Vedenvaihtoväli on pitkä juurikin sen takia, että olen todennut sen riittäväksi.
En minäkään ole huomannut että platyt sottaisivat mitenkään erityisesti!
Vaihdan vettä altaaseen (130 l) kahden viikon välein noin 40 l kerrallaan, altaassa suodattimena Fluval 3plus. Suodattimen putsaan kun alkaa kolisemaan = on tukossa. Kalankakkaa ei juurikaan näy hiekalla ja nitraattia alle 10. Altaan kasvusto on vielä aika niukkaa.
Vedenvaihtoväli on pitkä juurikin sen takia, että olen todennut sen riittäväksi.
340 l seura-akvaario (loistobarbit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
Minustakin kuulostaa lähinnä uskomattomalta tuo Kristiinav:n akva. Pienehkö ja runsaasti kansoitettu, sekä noin harvat vedenvaihdot. Se että sanotaan ettei arvoissa ole muutoksia, ei minusta kerro mitään. Kiinnostavampaa olisi tietää mikä on nitraattilukema ja onko se mitattu kunnossa olevalla testillä..kerttu kirjoitti:Kuulostaapa uskomattomalta. Omenakotilotkin etenkin suurina sottaavat paljon. Mulla nuo aikuiset on viiden sentin kieppeissä pienimmät, lähes kahdeksansenttinen on suurin. Koko riippuu kannasta paljon. Ja mulla nitraattiarvoissa kyllä näkyy vedenvaihdot, vaikka mittailenkin sitä lähinnä liuskatestillä. Mäkin haluan tuollaista siistiä platykantaa, jos sellaista on olemassakristiinav kirjoitti:Suodattimena Aqua Ball ja mittailen arvoja aika ajoin, niissä ei juuri näy muutoksia. Vaihdan noin kerran kuussa pari ämpärillistä vettä. Allas on siisti ja puhdas. Kaloja on aikuisia (n. 3 cm yläspäin noi puolet ja toinen puoli pienempiä). Altaassa ei ole muita kaloja, muutama omenakotilo..
Mitä platyjen kokoon tulee, niin koiras voi olla vanhanakin alle 3cm, mutta hyvinvoivan platy-naaraan pitäisi käsittääkseni aina kasvaa väh. 5senttiseksi. Ainakaan omassa akvassa tuollaiset 7-8cm muorit ei ole mitään harvinaisia. Joulukuussa jouduin lopettamaan vesipöhöön sairastuneen, n. 2vuotiaan naaraan. Jostain syystä tuli mieleen mitata se ja laitoin lukemat lapulle muistiin. Pituus oli 78mm, paino 11,5g. Silmällä arvioiden tuotakin isompia tosin on ollut.
Niin, kuten sanoin - kuulostaa uskomattomalta. Mutta enpä osaa varmuudella väittää että pieleen menee, kun en tilannetta tunne ja arvojakaan ei ole mainittu.
Mulla on 20-litraisessa nanossa poikasia kasvamassa. 15 sellaista 5mm sinttiä saa siellä nitraatit nousemaan ihan kunnon lukemiin parissa päivässä, jos vettä ei vaihda. Vaihdan joka toinen tai kolmas päivä 5-10 litraa, tällä pysyy homma hanskassa. Mulla oli se 40 kalaa tuossa satalitraisessa, ja vaikka niidenkin koot vaihteli niin allas oli AIVAN TÄYNNÄ platyja.
Mulla on 20-litraisessa nanossa poikasia kasvamassa. 15 sellaista 5mm sinttiä saa siellä nitraatit nousemaan ihan kunnon lukemiin parissa päivässä, jos vettä ei vaihda. Vaihdan joka toinen tai kolmas päivä 5-10 litraa, tällä pysyy homma hanskassa. Mulla oli se 40 kalaa tuossa satalitraisessa, ja vaikka niidenkin koot vaihteli niin allas oli AIVAN TÄYNNÄ platyja.
-
-Sintti-
- Starting Member

Minun Platy-altaani lämpötila on n. 22 celsius astetta..
Platyt pärjäävät oikein hyvin, mutta poikasten määrä on järkyttävän suuri
Lähettäkää yv:tä, jos haluatte minulta muutaman platyn poikasen!
(Hintaan 1€/kpl)
Platyt pärjäävät oikein hyvin, mutta poikasten määrä on järkyttävän suuri
Lähettäkää yv:tä, jos haluatte minulta muutaman platyn poikasen!