Kaupallinen led
Valvoja: Moderaattorit
Kaupallinen led
Onko vieläkään saatavissa led-valaisimia makeaan veteen järkevällä hinnalla ja tekniikalla?
Vai onko tee-se-itse menetelmä ainut mahdollisuus?
Vai onko tee-se-itse menetelmä ainut mahdollisuus?
-
KalaKissa
- Senior Member

- Sukupuoli: Nainen
Re: Kaupallinen led
Halvaks tulee ko tekee itse, meillä kokemusta asiasta 
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
Mistä hakit siistin rungon? Sähkötyöt on luvanvaraisia hommia. Ei taida mennä ihan lainkirjaimen mukaan?
Vai saako pienjännitehommia tehdä itse? Miten keilan leveyden saa oikeaksi? Aika paljon muttia.
Luulisi että joku tekisi niitä teollisestikin.
Vai saako pienjännitehommia tehdä itse? Miten keilan leveyden saa oikeaksi? Aika paljon muttia.
Luulisi että joku tekisi niitä teollisestikin.
-
KalaKissa
- Senior Member

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 1&t=187035 tossa on meidän tekemä projekti. siin on noista valoista yms. juttua.
ei noissa pitäs mitään vaaraa olla ko jännitteet ei oo kaameen suuret.
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
-
KalaKissa
- Senior Member

Noi toiset valot mitkä ostettiin ihan kaupasta makso enemmän ko noi led-nauhat makso, kaikki mitä kanteen laitettiin niin kestää vettä. Tossa on sekin hyväpuoli että jos tahtoo muokata niin se mahdollisuus on, kun ostaa kaupasta valmiin niin sitä ei pysty enää muokkaa (lisää valoa yms.) .
Mitäs se sitten tulee kustantamaan, jos ostaa rungon, säätimen, muuntajan, puhaltimen, ledejä 200W, ripustusvärkit, johdot ja mitä kaikkea siihen tarvitsee?
Joutuuko niitä haalimaan useista nettikaupoista amerikkaa myöten?
Joutuuko niitä haalimaan useista nettikaupoista amerikkaa myöten?
-
KalaKissa
- Senior Member

No itte ei kyl kauheen monesta eri paikasta tilattu, ettin ne sivut mistä muuntajat ja tuulettimet sun muut on hankittu. Niin sä et siis valokantta tee vaan ihan erillisen valaisimen? Jos pariinsataan wattiin haluat ledit niin edelleen ois varmaan hyvä valinta noi led-nauhat, niitähän voi sitten laittaa tiheempään riviin jos akvaario ei ole kamalan suuri ? Onko muute minkäkokoiseen altaaseen tulossa ? 
Akva on 220*80cm korkeutta 60. Kuinkahan paljon watteja tohon pitäisi pistää.
50% valkeaa, 25% punaista ja 25% sinistä, vai kuinka?
Kyselin led valaisinta kiinasta.... Tarjosivat 200x60x60 tankkiin seuraavanlaista setuppia: 2x180w led joissa ohjelmoitavat auringon nousu sekä lasku, 28 päivän kuunkierto + kaukosäädin. Värit ja niiden suhteen saa valita itse. Käyttävät cree ja Bridgelux ledejä.veksi kirjoitti:Akva on 220*80cm korkeutta 60. Kuinkahan paljon watteja tohon pitäisi pistää.
Hintaa kertyy 388usd/kpl + rahti, tulli ja ALV
Jotenkin tuntuu että tuo valoteho on melkoinen ylilyönti, mutta ei niitä olekkaan pakko ajaa täydellä teholla.
Varmaan heittävät suoraan 1/2 wattia per litra. Riippuu vähän akvasta, mutta vaikka kasviakvaan varmaan aika sopiva. Ja tosiaan kun on himmennettävät, niin mieluummin vähän liikaa kuin liian vähän.karvis2 kirjoitti: Jotenkin tuntuu että tuo valoteho on melkoinen ylilyönti, mutta ei niitä olekkaan pakko ajaa täydellä teholla.
Kannattaa jättää noi spektrin optimoinnit tomaattien kasvattajille ja laittaa suosiolla vähemmän punaista ja sinistä. Kasviakvaan puolet lämmintä valkoista ja puolet kylmää valkoista, niin on aika hyvä. "Hifistit" pistää vähän syaania, koska valkoisten ledien spektri kyykkää tossa 480 nm kohdalla. Sitten taas ihan perus akvaan voi pistää lämmintä ja kylmää valkoista ja lisäks vielä sinistä.veksi kirjoitti:50% valkeaa, 25% punaista ja 25% sinistä, vai kuinka?