Tyhmät kysymykset - Alkeet
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Tyhmät kysymykset - Alkeet
Juu tuol niiku keskellä on tukilevyt. Ei vaan voi tajuta kuinka raju paine kohdistuu tohon levyyn, mutta onhan tossa jo ainaskin 900kg painoo kaapistolla kannnettavaa ko altaassa hiekat ja vedet yms. 

126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
Hiekka painaa kumminki vaan noin 1,6kg litra. Loppupelissä se ei oo kovin paljon vettä painavempaa.
Graniitti 2,8kg litra, eli kivet on raskaampia, uppoava puu on veden painonen melkeen, uppoamaton puu onkin vettä kevyempää oisko 0,6 kg litra. Tuore savi on hiekkaa painavempi noin 2,1 kg litra.
Toisaalta märkä hiekka painaa 2 kg litra, eli tuon se painaa akvaarriossa.
Graniitti 2,8kg litra, eli kivet on raskaampia, uppoava puu on veden painonen melkeen, uppoamaton puu onkin vettä kevyempää oisko 0,6 kg litra. Tuore savi on hiekkaa painavempi noin 2,1 kg litra.
Toisaalta märkä hiekka painaa 2 kg litra, eli tuon se painaa akvaarriossa.
-
- Senior Member
Vai niin, mut jos siis mulla on tuo hiekkaa 100kg niin eiks se sitten oo märkänä sen 200kg ?
Ja eiks se ollu niin että litra vettä painaa sen yhden kilon ?
Täytyy nyt sanoo että mulla on todella surkee matikkapää. ![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)

![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Hiekan paino ei kyllä muutu vaikka sen kastelisi, vaan se pysyy aina sinä 1,6kg/dm3
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Mutta hiekan väliin menee vettä, joka nostaa painoa /dm^3. Tosin tällöin tämä täytyy laskea pois tilavuudesta, jos haluaa tietää koko altaan massan.samoin tilavuus tulee laskea sitten sisämitoista.Kana +-yksipantteri kirjoitti:Hiekan paino ei kyllä muutu vaikka sen kastelisi, vaan se pysyy aina sinä 1,6kg/dm3
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
-
- Advanced Member
Vedenalla tuo vesi hiekanjyvien välissä ei lisää hiekan massaa (siis edellisessä viestissänikin tarkoitin massaa, mutta kirjoitin vahingossa paino
). Kun hiekka nostetaan pois vedestä, hiekanjyvien välisä oleva vesi kyllä lisää hiekkaklöntin painoa, mutta hiekan tiheys pysyy aina samana. Mutta se siitä hiekan painosta / massasta, kätevin keino altaan painon arvioimiseen on kertoa litrat (ulkomittojen mukaan) luvulla 1,25. Näin saatu tulos ei tietenkään sisällä altaan jalustan painoa.

Hiekan kuivapaino ei muutu, mutta kun hiekan kastelee tulee märkäpainoa.
Eli litra hiekkaa on märkänäkin litra hiekkaa, mutta seassa on 4 desilitraa vettä, joka painaa 400g.
Eikö silloin litra märkää hiekkaa paina 2kg eikä 1,6kg ja akvaariossa on aika harvinaista kuiva hiekka.
Akvaariossa 100kg hiekkaa on 62,5 litraa tilavuudelta, johon imeytyy vettä 25 litraa, mutta joka ei näy missään.
Todellisuudessa on ihan yhtä helppoa laskea koko akvaarion paino.
200x60x60 akvaario 12mm lasista painaa noin 150kg kaikkineen hiluineen. 2,6 kg litra
Meniskö vettä 620 litraa josta pois hiekan tilavuus 62,5 jää 557,5kg
Hiekka painaa 100kg kuivana johon on imeytynyt 25kg vettä eli 125kg
Yhteensä 832kg Toi valokansi kaikkineen voi painaa 16kg näin äkikseltään katottuna.
Kivet ja kannot syrjäyttää tilavuudensa verran vettä, ne ei paljoa nosta kokonaispainoa. Isot kultahiput nostaa aika paljon painoa suhteessa tilavuuteen.
Pannaan vaikka 15kg. Eli kokonaispaino on 863,5kg
Aika hyvä painoarvio tuo 900kg
720x1.25 on myös 900kg aika hyvä tuolle koolle tuo kerroin.
Tuohon hiekan painoon vedessä voin olla kyllä eri mieltä.
Arkhimedes huomasi kylpyammeessa, että kappale menettää veteen upotessaan painostaan saman verran, kuin sen syrjäyttämä vesimäärä painaa.
Tämän jälkeen Arkhimedes juoksenteli munasillaan ympäri Atenaa ja huudahteli Heurekaa.
Hydrostaattinen paine vaikuttaa massaan veden alla, tuossa lisää wikissä http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrostatic_equilibrium
Eli litra hiekkaa kädessä veden alla painaa kilon
Mutta silti akvaariojalustaan kohdistuva paino on 1,6kg kuivana ja märkänä, kuten akvaariossa hiekka ylensä on, litra painaa 2kg.
Eli litra hiekkaa on märkänäkin litra hiekkaa, mutta seassa on 4 desilitraa vettä, joka painaa 400g.
Eikö silloin litra märkää hiekkaa paina 2kg eikä 1,6kg ja akvaariossa on aika harvinaista kuiva hiekka.
Akvaariossa 100kg hiekkaa on 62,5 litraa tilavuudelta, johon imeytyy vettä 25 litraa, mutta joka ei näy missään.
Todellisuudessa on ihan yhtä helppoa laskea koko akvaarion paino.
200x60x60 akvaario 12mm lasista painaa noin 150kg kaikkineen hiluineen. 2,6 kg litra
Meniskö vettä 620 litraa josta pois hiekan tilavuus 62,5 jää 557,5kg
Hiekka painaa 100kg kuivana johon on imeytynyt 25kg vettä eli 125kg
Yhteensä 832kg Toi valokansi kaikkineen voi painaa 16kg näin äkikseltään katottuna.
Kivet ja kannot syrjäyttää tilavuudensa verran vettä, ne ei paljoa nosta kokonaispainoa. Isot kultahiput nostaa aika paljon painoa suhteessa tilavuuteen.
Pannaan vaikka 15kg. Eli kokonaispaino on 863,5kg
Aika hyvä painoarvio tuo 900kg
720x1.25 on myös 900kg aika hyvä tuolle koolle tuo kerroin.
Tuohon hiekan painoon vedessä voin olla kyllä eri mieltä.
Arkhimedes huomasi kylpyammeessa, että kappale menettää veteen upotessaan painostaan saman verran, kuin sen syrjäyttämä vesimäärä painaa.
Tämän jälkeen Arkhimedes juoksenteli munasillaan ympäri Atenaa ja huudahteli Heurekaa.
Hydrostaattinen paine vaikuttaa massaan veden alla, tuossa lisää wikissä http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrostatic_equilibrium
Eli litra hiekkaa kädessä veden alla painaa kilon
Mutta silti akvaariojalustaan kohdistuva paino on 1,6kg kuivana ja märkänä, kuten akvaariossa hiekka ylensä on, litra painaa 2kg.
-
- Advanced Member
Käykö painepullolla toimivaan hiilidioksidijärjestelmään takaiskuventtiiliksi tavallinen ilmapumppuun tarkoitettu takaiskuventtiili? Se olisi tarkoitus asentaa siihen ohueeseen ilmaletkun kokoiseen letkuun levittimen ja neulaventtiilin väliin.
-
- Junior Member
Juup, eli voiko samaa haavia ja leväraaputinta ja lappoa käyttää kahdessa eri altaassa? Mulle on tulossa uusi allas enkä haluaisi ostaa kaikkea uudestaan kun mulla on jo lapot sun muut. 
Ja sitä vielä että onko jotain linkkiä mistä näkisi koko kypsytyksen kaikki eri vaiheet ja toimenpiteet tai jaksaisko joku kirjottaa ne tänne, koska mulla meni ekan purkin kanssa vähän pieleen ja nyt aion suorittaa sen ihan kunnolla.

Ja vielä yks juttu, (Mä oon mestari näissä tyhmissä kyssäreissä..
) Riittääkö jos vaihdan 168 litrasesta vesiä kerran kahdessa viikossa ja samalla putsaan suodattimen? Kun tosta 55 litrasesta vaihdan kerran viikossa niin aattelin että tosta isommasta ei varmaan tarvii niin usein.
Voi luoja, mulla on vielä yks...
Voisko joku selittää mitä nää vesiarvojen lyhenteet on? Niinkun mikä on gH, kH yms.
en oo mikää hyvä näissä... 

Ja sitä vielä että onko jotain linkkiä mistä näkisi koko kypsytyksen kaikki eri vaiheet ja toimenpiteet tai jaksaisko joku kirjottaa ne tänne, koska mulla meni ekan purkin kanssa vähän pieleen ja nyt aion suorittaa sen ihan kunnolla.

Ja vielä yks juttu, (Mä oon mestari näissä tyhmissä kyssäreissä..

Voi luoja, mulla on vielä yks...
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)

55l akva,kissa ja 2 marsuu
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Vastaan nyt näihin, joihin riittää melko lyhyt vastausHeidikalafriikki kirjoitti:Juup, eli voiko samaa haavia ja leväraaputinta ja lappoa käyttää kahdessa eri altaassa? Mulle on tulossa uusi allas enkä haluaisi ostaa kaikkea uudestaan kun mulla on jo lapot sun muut.
Ja sitä vielä että onko jotain linkkiä mistä näkisi koko kypsytyksen kaikki eri vaiheet ja toimenpiteet tai jaksaisko joku kirjottaa ne tänne, koska mulla meni ekan purkin kanssa vähän pieleen ja nyt aion suorittaa sen ihan kunnolla.![]()
Ja vielä yks juttu, (Mä oon mestari näissä tyhmissä kyssäreissä..) Riittääkö jos vaihdan 168 litrasesta vesiä kerran kahdessa viikossa ja samalla putsaan suodattimen? Kun tosta 55 litrasesta vaihdan kerran viikossa niin aattelin että tosta isommasta ei varmaan tarvii niin usein.
Voi luoja, mulla on vielä yks...Voisko joku selittää mitä nää vesiarvojen lyhenteet on? Niinkun mikä on gH, kH yms.
en oo mikää hyvä näissä...
vesiarvoista http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=41&t=91117
Mä käytän samoja välineitä useamman akvaarion hoitoon.
Vedenvaihtotarve riittuu enemmän kuormituksesta ja muusta, ei niinkään akvaarion koosta. Mulla on ollut periaate, että oli akvan koko 40 tai 250 litraa, niin puolet vedestä vaihtuu kerran viikossa, tosin välillä menee kaksi viikoa välissä, mutta nitraatti ei nouse edes tasolle 10 mg/l tuossa ajassa, niin pidän tuota väliä riittävänä. Jos on kovasti kaloja, niin voi olla että isoonkin akvaarioon on pakko tehdä jopa useampi vedenvaihto viikossa. Eli riippuu monesta asiasta.

Ennen kypsytysselvitystä/linkkiä, niin haluatko kypsyttää altaan kalattomasti vai onko sinulla mahdollisuus ostaa -eli salliiko budjetti- aineet, jolla kalankakankierrätysbakteerit tuodaan helposti akvaarioon?
-
- Junior Member
Joo ajattelin ostaa jotain ainetta jolla ruokkisin niitä bakteereita tai mitä niilä nyt yleensä tehdään.
Eli kalattomasti mutta jotain ainetta ostan. Jos nyt siis oikein ymmärsin.

Vaihda vaan vettä kerran viikossa tai vaikka kaksi. Onhan sitä takavuosina vaihdettu kolmannes keran kuussa, mutta uskotaan,että nykyään tiedetään paremmin. Jos isossa altaassa olisi yhtä pieni kalasto kuin puolta pienemmässä altaassa, silloin vedenvaihtoväli voisi olla puolta harvempi. Tai vaihdettava vesimäärä yhtäläisellä tahdilla prosentuaalisesti pienempi.
Periaatteessa jokaiselle altaalle omat hoitovälineensä. Silloin ei taudit ja loiset pääse altaasta toiseen kulkemaan ämpärien pohjalla. Käytännössä kukin ratkaisee asian tavallaan.
Periaatteessa jokaiselle altaalle omat hoitovälineensä. Silloin ei taudit ja loiset pääse altaasta toiseen kulkemaan ämpärien pohjalla. Käytännössä kukin ratkaisee asian tavallaan.
-
- Junior Member
Ok. Saankin lapon ja haavin altaan mukana, levänraaputtimen voin kyllä ostaa oman.