Ensimmäinen akvaario ever

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

jejoka
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Ensimmäinen akvaario ever

Viesti Kirjoittaja jejoka »

Mikäli nuoliaisilla mua meinasit niin nuo on harrikoita kylläkin :) kaarinuoliainen on ainoo mitä välttelen itse. On ollut niin paljon muiden ja omia kokemuksia kuinka petoja ovat. Ovat tappaneet ainakin rihmakaloja ja toisessa paikassa ihme kyllä lisääntyivätkin. Tiiieri nuoliainen sulle ei mahdukaan (vaatii muistaakseni sen 500L, sulla on mun M.V.n kirja niin en voi varmistaa [;)] ) ton kokoiseen kyl laittaisin enempi piikkiksii mikäli niitä haluut ennemmin, häviävät niin tehokkaasti ja ovat rohkeampia kun isompi porukka.

Voisitte käydä vaik karkkilas Tarul kattoo ku siel on malaweja et mikäli ne herralle kelpais. Ilmotatte etukäteen milloin haluutte/pääsette niin voin toimia kuskina. Mikäli malawiin päädytte niin muut joutuu tod näk unohtaa :roll: (viisaammat korjatkoon mikäli olen väärässä :| )

No voi sinne meni sekin hyvä idea... Ehkä Pieni tottuis ku ei olis liian viileää vettä :twisted:
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
SuperHanna
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja SuperHanna »

Eikun emmä jejoka sua meinannut, vaan toista kaveria. En ees muistanut että sulla on kanssa nuoliaisia. Sano hei kun tarviit noi kirjat takas, saat kyllä varmaan vääntää mut irti niistä sormi kerrallaa. :D
Life is a bitch, she ain't f**kin' 4 free.
KaOl
Member
Member

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Onneks olkoon akvasta ja tervetuloa joukkoon! :)

Ravut menee hyvin lehtikalojen suihin... :)

Muuten meillä on pikkulehtikaloja, miekkapyrstöjä, kääpiösateenkaarikaloja, kiilakylkiä, ancistrus ja pari muuta monnia, jotain en muista mitä monnisia ja muutama nuoliainen, eli akva täynnä. :)

Kääpiösateenkaarikalat on tosi kauniita ja kivoja, suosittelen! :) Muuten oon ite tyytyväinen, mut haluaisin pois nuo miekkapyrstöt kun ne on niin tavallisia... :roll: Mut mies halusi kun eka akva tauon jälkeen hommattiin, niin ei kait sitä voi toiselta kieltää... :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Zansku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Ei malaweja muiden tavallisten pehmeävetisten kanssa samaan :)

Malawit sinänsä on kyllä kiinnostavia ja kivoja kaloja. Meillä on väliaikaismajoituksessa kaverin malwit tuossa meidän 720-litrasessa (siellä ei siis ole muuta kuin ne) ja on niiden touhuja kyllä hauska seurata. Katsotaan nyt, saako kaveri niitä kalojaan ees :twisted: No ei, meille tulee siihen sitten jotain tonkijoita ja muuta sellasta "tavallista pehmeävetistä", mutta niin kivoja noi on, että melkein harmittaa antaa niitä pois kun kaveri saa akvansa kypsäksi ja valmiiksi.

Aikuinen lehtinen on kyllä ihan iso ja näyttävä kala. Suosittelen siis minäkin, että oottelet ihan rauhassa lehtisten kasvamista ja kutuparin muodostumista ja sitten vasta hankit ison kalan, jos enää tarvii. Tietty pohjalla viihtyvän jonkun ahvenparin voisi ottaa, mutta en tiedä oisko niitä nyt sopivia sitten kuitenkaan sen kokoisia, että olisi suurempi kuin lehtikala. Tavallinen lehtikala kuitenkin on helposti 20cm evineen korkea. Ja ovat aivan valloittavia, meillä on yksi vähän vanhempi, josta justiin tuli kolmas pyörä aiemmassa kodissaan ja muutama nuori ja niiden touhuja on kyllä niin kiva seurata :)

KaOl, meilläkin muuten mies haluaisi miekkapyrstöjä. Tiedä sit mikä siinä niin viehättää, minä en ole niistä koskaan oikein tykännyt. Miehellä oli niitä joskus lapsena kun hänellä oli akvaario, siksi ne kai tuntuvat niin läheisiltä.
SuperHanna
Starting Member
Starting Member

Noniin, eli nyt siis uusi versio kalalistasta, miltä teistä vaikuttaa?

2x orinoconseeprapleko
6-10(?)x touhunuoliainen tai harlekiininuoliainen, en oo vielä päättänyt
Lehtikaloja, mikä olis sopiva määrä, onko 6 liikaa/liian vähän?
Jotakin tetroja, ehkä sitruuna-, kirsikka- tai ruusutetroja, vähän mietinnässä vielä.

Sopisko tuonne joukkoon vielä joku kääpiöahvenpari, onko nitä simmosia jotka sopii noiden muiden kanssa samanlaiseen veteen? Vai kannattaako suosiolla odottaa siihen asti että lehtikalapari on muodostunut ja muut on annettu uusiin koteihin? Sitten löysin ihanan uuden plekon, kultajuovaplekon, mahtuisko sellainen vielä tuonne pohjalle muiden joukkoon? Jos ei, niin ehdottakaa jotain muuta polka dot-plekoa, mä hullaannuin niiden ulkonäköön. :)
KaOl
Member
Member

Jos tuo ruusutetra on sama kuin serpatetra, niin se ei käy, koska ne tykkää purra pitkiä eviä. :)
-KaOl

SuperHanna
Starting Member
Starting Member

KaOl kirjoitti:Jos tuo ruusutetra on sama kuin serpatetra, niin se ei käy, koska ne tykkää purra pitkiä eviä. :)
En tiiä onko, joku tässä ketjussa ehdotti semmosia. :D Eli se karsitaan listalta veke sitten.
Tilpehööri
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Tilpehööri »

SuperHanna kirjoitti:
KaOl kirjoitti:Jos tuo ruusutetra on sama kuin serpatetra, niin se ei käy, koska ne tykkää purra pitkiä eviä. :)
En tiiä onko, joku tässä ketjussa ehdotti semmosia. :D Eli se karsitaan listalta veke sitten.
Ruusutetra (Hyphessobrycon rosaceus) on aivan oma lajinsa eikä nypi eviä.

Serpatetralla tarkoitetaan ilmeisesti pikkutetraa (H. eques), joka englanninkielellä kulkee serpae tetrana ja jolla on ikävä tapa nyppiä eviä.
KaOl
Member
Member

Kiitos tiedosta. :) Mä katoin vain nopeesti sen kuvaa ja se näytti niin erehdyttävästi samalta kalalta... 8O Onneks olin väärässä, noi on niin nättejä ja muotonsa puolesta käyvät hyvin lehtiksienkaa. :)
-KaOl

SuperHanna
Starting Member
Starting Member

ELi komento seis ja kalaparka takaisin listalle väärinymmärryksestä kärsineenä. :D
SuperHanna
Starting Member
Starting Member

Tervehdys taas. :)

Mä sain nyt viimein toissa päivänä mun akvaarioon vedet, hiekat ja kasvit kaikki paikoilleen, ja nyt odotellaan kypsymistä. Lisäsin kyllä myös sellaisen startti-kapselin veteen, mutta haluan silti odottaa viikon-kaksi ennen kuin otan kaloja. :) Pohjalle tuli nyt sit lopulta Kauniston soraa, muistaakseni raekoko on 0,5-1mm. Hitto mikä peseminen siinä oli, varsinkin kun oli yksi kappale alle 2v jäppistä auttamassa siinä projektissa. :D

Testasin eilen veden laatua, ja ph oli tällä hetkellä n. 7,5 (laskenee vielä?), veden kovuus 5, nitriitti n. 0,3 ja nitraatti 0. Lämpötila on tällä hetkellä 24c, mutta sain vasta eilen lämmittimen, ja koitan saada lämmön nousemaan n. 27c. Mulla on JBL:n se testisalkku missä on noi kaikki testit ja sitten vielä rauta, mutta siitä mä en vaan saa millään mitään oikeeta tulosta. Siinä vertailutaulukossa ne kaikki värit on violetin eri sävyjä, ja mä saan sillä aineella veden muuttumaan vaan keltaseks. :D Jos joku sattuu tietämään miten tuota käytetään, niin saa neuvoa, mulla on nimittäin käyttöohjeet saksaksi. :D Kaikkiin muihin salkun testeihin löysin ohjeet googlettamalla, mutta toi rauta, ei kukaan muu ollut saanut sillä keltaista sävyä aikaan... :(

Mä olen nyt miettinyt kala-lajeja ja lista on muokkautunut nyt tällä hetkellä tämän näköiseksi:¨
5-6x lehtikala (otan nuorena useamman, odotan että muodostuu pari, ja loput myyn/lahjoitan uusiin koteihin.)
2x orinoconseeprapleko
2x(?) perhoskirjoahven tai 2x joku rihmakala
?xtouhu- tai harlekiininuoliaisia tai jotain monnisia

Onko tossa kokoonpanossa vielä jotain vikaa? Mitä rihmakalaa voisi ajatella jos ei ottaisikaan ahvenia? Tai onko jotain isompaa nätin väristä ahventa joka sopisi lehtikalojen seuraksi? Entäs pallokalat? Onko mitään mahdollisuutta ottaa muutamia kimalaispallokaloja, vai pitääkö niiden saada olla pelkässä pallokala-seurassa?
Zansku
Senior Member
Senior Member

Kivalta kuulostaa sun tilanne nyt :) Hyvä, että olet hankkinut kunnon testit heti alkuun!

Kirjoita vaikka tänne ne saksankieliset ohjeet niin saat suomennoksen. Jaa, jos se testisalkku tuli akvaarion mukana, testi voi myös olla vanhentunut eikä siksi näytä mitään (meillä kävi JBL:n pH-testin kanssa niin, ettei näyttänyt mitään ja kuulin sitten myöhemmin, että JBL:n testit menevät joskus todella nopeasti pilalle avaamisen jälkeen). Sinänsä minulla ei ole JBL:n rautatestistä kokemusta, meillä on nyt Tetran testejä.

Pallokaloja ei suositella ainakaan huntueväisten joukkoon, en laittaisi lehtistenkään kanssa, niille kasvaa eviin aikas pitkät hetulat kuitenkin. Muutenkin pallokalat on vähän sellasia lajialtaan kavereita. Suosittelisin, että harkitsisit palloille lajiallasta kun saat tämän ensimmäisen altaan pyörimään hyvin. Toisen altaan (ja kolmannen ja...) kuume tulee kyllä [;)]

Lehtikalat ja rihmakalat ei myöskään välttämättä ole hyvä valinta samaan akvaarioon. Kuinka pitkä akvaariosi on? Siitäkin riippuu, mahtuuko kaksi pariskuntaa samoille vesille. Sinänsä pohjalle mahtuisi ihan hyvin joku pieni kirjoahven. perhoset osaavat olla aika herkkiä, mutta miten olisi rusokirjoahven? Nekin on tosi kauniita, ei tosin yllä perhoskirjoahvenen näyttävyyteen, mutta minuun ainakin vetoavat. Tai joku apistogramma -suvun kääpiöahven.
SuperHanna
Starting Member
Starting Member

Oliko noista rusokirjoahvenista myös joku punertava versio? Jos oli, niin niitä mä oon kyllä katsellut, täytyy vielä tuo ihan perus rusokirjoahven katsastaa. Pallokaloja lähinnä himoitsee tuo mun mies, jonka ei alunperin pitänyt puuttua millään tavalla koko akvaarioon. :D Ei siis tule kovinkaan paha mieli mulle vaikka ne eivät tuohon joukkoon sovi. :)

Toi testisalkku ei tullut mulle akvaarion mukana, mutta käytettynä sen tosin sain. En osaa yhtään sanoa kauanko se mahdollisesti on ollut auki, en huomannut kysyä. Mutta jos vain rautatesti ei toiminut, niin se ei ole kallis homma ostaa uutta, muuten ehkä saattais hieman korveta jos noista mikään ei ois toiminut oikein.

Mun akvaario on 131cm pitkä (ja 51cm syvä x 50cm korkea), eli tarkka litramäärä on himpun yli 334l. Mä kovasti haluisin jotain muitakin näyttäviä kaloja noiden lehtikalojen rinnalle, tosin vasta sitten kun kutuparin löydyttyä vapautuu tilaa. En vaan yhtään keksi mitä, plekoja löytäisin vaikka mitä laatua, mutta tarttis jotain uiviakin kaloja. :D Apistogrammoja en ole katsellutkaan, kaivan siis seuraavaksi "raamatun" esille ja alan tutkimaan. :D
Zansku
Senior Member
Senior Member

Testeihin saa myös täyttöpulloja http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 4162253910 [;)]

Jätä se "toinen uiva" hautumaan, jos ei heti tunnu mikään sytyttävän. Kyllä se oma sitten löytyy kun käy kaupoissa katsomassa ja tutustuu useampiin lajeihin. Hyvin sopisi jokin parvikala tai voi olla, että lehtisistä muodostuu kaksi kutuparia ja ne mahtuvat molemmat akvaarioosi. Välttämättä ei mahdu.

Timanttikirjoahven voisi myös olla sopiva.
KaOl
Member
Member

Mul on hieman isompi akva kuin sulla, ja meillä on 7 pikkulehtikalaa, tai mikä se tavallinen altum sit onkaan...kuitenkin nää on pienempiä kuin ne oikeat... ja noi kaikki tulee hyvin toimeen keskenään, vaikka siellä onkin 2 kutuparia ja loput uroksia. En tiedä johtuuko se siitä kun ne ovat kasvaneet suht pienestä yhdessä, mut ei tuolla mitään taisteluja näy, joskus ne kaksi isointa urosta mahtailee keskenään, mut siinä se sit onkin. Hyvin saavat kaikki tilaa, oranssivaalea pariskunta kutee vasemmassa reunassa, musta ja hopeinen keskellä akvaa edessä ja ne loput uivat missä haluavat, kudun aikaan tosin välttelevät juusri sitä vas reunaa ja keskiedustaa. :) Et jos hyvin käy niin sun ei tarvi niistä luopua. :) Mut jos haluaa muita kaloja niin mikä jottei, kyl noi meidän 5 "ylimääräistä" antais mulle mahiksen muihin kivoihin fisuihin, esim näin yhden ihanan apistogramman täs vähän aikaa sitten, mutta en raaski luopua noista kun ei oo pakko... :) Ja kun oon tohon meripuolelle varmaankin siirtymässä, niin en halua ostaa uusia kaloja jos näistäkin sit "pitää" luopua. :)

Mut lehtikset syö sit kaikki kalanpoikaset...meillä näkyy välillä pikkuisia (joita ei saa kii...) ja sit taas ei missään, mies näki kerran kuinka yksi lehtis kyttäsi puskan juurella yhtä vaavia kauan ja sit yhtäkkiä salamannopeasti hyökkäsi ja mutusteli tyytyväisenä...mut muuten meillä olisikin akva täynnä miekkapyrstöjä ja kääpiösateenkaarikaloja... :roll:
-KaOl

Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

SuperHanna kirjoitti:Mä sain nyt viimein toissa päivänä mun akvaarioon vedet, hiekat ja kasvit kaikki paikoilleen, ja nyt odotellaan kypsymistä. Lisäsin kyllä myös sellaisen startti-kapselin veteen, mutta haluan silti odottaa viikon-kaksi ennen kuin otan kaloja.
Jos odottelet viikon tai pari etkä ruoki bakteereita jollain ammoniakkipitoisella, ne eivät lisäänny vaan saattavat kuolla. Kannattaisi varmuuden vuoksi lisätä toinen satsi bakteerivalmistetta (esim. Biodigest) ennen ensimmäisten kalojen laittamista.

Sulla taitaa tulla nitriittipitoista vettä hanasta tällä hetkellä? Itsellä myös noissa lukemissa, joten vaihdan tavallista pienemmän määrän vettä kerrallaan mutta useammin. Näin nitriitin määrä ei lisäänny akvaariossa kerralla niin paljon ja hyödylliset bakteerit ehtivät käsitellä määrän nopeasti turvallisemmalle tasolle.
Kultakalat
SuperHanna
Starting Member
Starting Member

Kiksu kirjoitti:
SuperHanna kirjoitti:Mä sain nyt viimein toissa päivänä mun akvaarioon vedet, hiekat ja kasvit kaikki paikoilleen, ja nyt odotellaan kypsymistä. Lisäsin kyllä myös sellaisen startti-kapselin veteen, mutta haluan silti odottaa viikon-kaksi ennen kuin otan kaloja.
Jos odottelet viikon tai pari etkä ruoki bakteereita jollain ammoniakkipitoisella, ne eivät lisäänny vaan saattavat kuolla. Kannattaisi varmuuden vuoksi lisätä toinen satsi bakteerivalmistetta (esim. Biodigest) ennen ensimmäisten kalojen laittamista.

Sulla taitaa tulla nitriittipitoista vettä hanasta tällä hetkellä? Itsellä myös noissa lukemissa, joten vaihdan tavallista pienemmän määrän vettä kerrallaan mutta useammin. Näin nitriitin määrä ei lisäänny akvaariossa kerralla niin paljon ja hyödylliset bakteerit ehtivät käsitellä määrän nopeasti turvallisemmalle tasolle.
Olen kyllä "ruokkinut" tyhjää akvaariota joka päivä hieman. Tota suoraan hanasta tullutta vettä en ookaan tajunnut testata, taidanpa tehdä sen heti tämän viestin kirjoittamisen jälkeen. Jos se on kovin nitriittipitoista, auttaako veden seisottaminen ennen altaaseen lisäämistä asiaan?
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Vettä on perinteisesti seisotettu kahdesta syystä: lämpötilan nostamiseksi jos vesi otetaan kylmävesihanasta ja vapaan kloorin poistamiseksi, koska kloori on vapaassa muodossaan haihtuva kaasu. (Kolmas syy on tietysti veden valmistaminen arvoiltaan akvaarioon sopivaksi erilaisia aineita lisäämällä jos sen haluaa tehdä etukäteen erillisessä astiassa.) Jos vesilaitoksella veteen lisätään kloramiinia eli kloorin ja ammoniakin seosta, tarvitaan vedenparannusainetta hajottamaan kloorin ja ammoniakin sidos, koska kloramiini sellaisenaan ei hajoa tarpeeksi nopeasti (eikä kloori haihdu ennen kuin se on vapautunut tuosta sidoksesta) ja saattaa vahingoittaa kaloja. Putkistoissa klooria vapautuu tuosta sidoksesta haitallisten bakteerien tuhoamiseksi ja muuntuu vaarattomiksi klorideiksi. Vapautunut ammoniakkiosuus saattaa ehtiä muuttua edelleen nitriitiksi, jonka kohonnut pitoisuus on mitattavissa testillä. Nitriitti ei häviä seisottamalla vettä vaan akvaariossa hyödylliset bakteerit muuttavat sen vähitellen nitraatiksi.
Kultakalat
jejoka
Member
Member

Mun ymmärtääkseni heillä on oma kaivo joten paha sanoo mitä siel voi tulla. No säästyvätpähän oravavedeltä :D

SH: mites pioneeri kotiutui, oliko kääpiö innoissaan?
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
huikkis
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja huikkis »

APUA!
Meille on huomenna tulossa akvaario ja olen nyt ihan hukassa. Akvaario siis tulee kaloineen kaikkineen (suodattimet, valot, kasvit, koristeet jne.) ja pään vaivani on se että ku se tulee meille ja minulla on kaikki kalat kuljetuspusseissa mitä ihmettä teen sen akvaarion kanssa kun eikö se pitäisi kypsyttää? :| mutta eiväthän ne kalat voi kovin pitkää aikaa siellä pussissa olla... vai onko se silleen että jos sitä ei sen kummemin pese tai hiekkoja vaihda että bakteerit pysyy elossa ? Akvaario tulee meille aika yllättäen muuton takia siksi en ole ehtiny vielä tarkemmin perehtyä asiaan mutta hirveesti olen lukenut (varsinkin tämän sivuston keskusteluja :D ).
Auttakaa tietämätöntä :D
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Joo, se on kypsä jos muuttaa hiekkoineen suodattimineen päivineen, eli lähtenee toimimaan ilman kypsytystä.
jejoka
Member
Member

Et pese mitään siitä vaan laitat sellaisenaan pyörimään kaloineen. Muistat vain tarkkailla nitriittiä ettei tule piikkiä ja kalat kuole siihen. Mikäli haluaa pelata varman päälle voi lisätä bakuvalmistetta hieman.
huikkis
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja huikkis »

oukkeii tämä selvä en siis pese mitään tai tee oikeestaan yhtään mitään kun laitan veden ja katon lämpötilan :D huh luulin jo sen olevan paljon monimutkaisempaa :roll:
SuperHanna
Starting Member
Starting Member

Heipä hei taas. Mulla on kaloja! :)

Lootasta löytyy nyt 5 lehtikalaa (vaihtuvat lauantaina lehtikala-kutupariin jonka saankin yllättäen toiselta harrastajalta), 2 orinoconseepraplekoa, 3 harlekiininuoliaista (näitä ostan lisää heti kun lompakko antaa myöten) ja 2 haarniskamonnia. Ja ainiin, sitten on vielä Jejokan lahjoittama partamonni joka on ihan mini vielä. Altaan vesiarvot on pysyneet hyvänä, nitriitti 0,1(?), ph. n. 6,7, dh 4 ja lämpötila 26-28 riippuen onko valot päällä vai ei.

Ongelmiakin on, kansilasit tarttee meinaan hommata. Noi haarniskamonnit roiskuttaa ihan hulluna vettä, ja lamppu oli kastunut tänään aamulla niin että se oli vetänyt meiltä koko talosta sähköt oikariin. Miehen isällä on onneksi joku tuttu jossain lasitehtaalla töissä, joten hän lupas tuoda mulle sopivat lasit. Toiseks, en tiiä onko vika ilmapumpussa vai tossa ilmakivessä, mutta ilmastimesta tulee aika tosi huonosti kuplia läpi. :( Täytyy koittaa vaihtaa ilmakiveä seuraavan siivouksen yhteydessä ja miettiä sit viisaampana uudestaan ratkaisua.

Muuten kaikki on ihan jees, ja olen tosi hypnotisoitunut tuosta akvasta. Silloin kun sain sinne ekat kalat, istuin kaks tuntia nenä kiinni lasissa ja huokailin. :D Edelleen huomaan jääväni pitkäksikin aikaa tuijottamaan haltioissani mitä pikku kalaseni puuhaavat. <3

Mulla ois mahdollista ostaa pari/muutava timanttikirjoahven tuonne sekaan, mutta sopiiko ne nyt sitten kumminkaan? Joissain lähteissä mainitaan että ovat aggressiivisia ja etteivät sovi seura-akvaarioon, mutta sitten taas toisaalla sanotaan että ovat ihan rauhallisia kaloja. Mitähän mun pitäs nyt sitten uskoa. Lehtikalapariskunta tulee kumminkin olemaan mun silmäterä, eli niiden mukaan hankitaan muuta kalat, joten kertokaas kokemuksia, voiko näitä kahta kalaa yhdistää.
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Kansilasit estävät jonkin verran lämmön haihtumista, joten lämpötila ei heilahtelekaan niin paljon. :)

Voi olla, että ilmastimen teho ei riitä painamaan ilmaa tarpeeksi syvälle veden alle. Voit kokeilla nostaa kiveä ylemmäksi ja katsoa tuleeko silloin paremmin ilmaa. Onko sama ilmastin ollut aiemmin ongelmitta käytössä? Siinä tapauksessa kivi voi olla tukossa. Jos ilmastimessa (jossain laitteen pohjassa) on suodatinvanu, katso tarvitseeko se vaihtaa puhtaaseen. Kaikissa malleissa ei mitään suodatinta olekaan.
Kultakalat
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”