Herttamiekkakasvi ei kasva pituutta

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Herttamiekkakasvi ei kasva pituutta

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Mulla on vähän ongelmia saada mun Herttamiekkakasvia kasvattamaan lehtiään pintaan asti. Se kasvaa kyllä tuuheasti, mutta lehdet ei vaan jostain syystä lähde kipuamaan ylöspäin, mikä on sinänsä harmi, koska tän kasvin tarkoitus olis peittää mun sisäsuodatin ja hiilidioksidisysteemit :D

Mulla siis on tosiaan hiilidioksidipumppu, annan kasville lannoitetabletteja, ja mietiskelin että voisko kyse olla valosta? Mulla on Juwelin akvaario ja tää kasvi sijaitsee ihan vasemmassa päädyssä, ja huomasin että Juwelin akvaariolamput on vähän lyhyempiä kuin itse akvaario, eli kasvi ei saa täysin suoraa valaistusta... lämpötila 26, ph 6,85, pehmeä vesi... Esimerkiksi Papukaijanlehti, jota kai pidetään vaikeana akvaariokasvina (?) Rehottaa ja menestyy ihan ilman ongelmia keskellä akvaariota.

Oonko yhtään oikeilla jäljillä?...
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
viineri
Member
Member

Re: Herttamiekkakasvi ei kasva pituutta

Viesti Kirjoittaja viineri »

Varmaan johtuu siitä, että akvassa on hyvä valaistus ja herttamiekkakasvin ei tarvi kasvaa pintaan asti saadakseen kylliksi valoa, koska pohjallakin sitä on riittämiin. Tai sitte se on sitä herttamiekkakasvin Ovalis muotoa.
112 l
Pytty sisältää: hunajarihmalauman, +10 kardinaalitetraa, kuparimonnisia, partamonnin ja muutaman nuolimonnin
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Ovalis ei oo, koska tällä on ollut ostettaessa ihan noin about 40-50 senttisiä lehtiä, joista on enää muutama jäljellä ja uudet lehdet kasvaa vaan tuuheutta tuolla jossain 10 cm pituuksissa.
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Ovatko lehdet sellaisia hertan muotoisia vai pitkulaisia? Hettamiekka kasvattaa veden alle vähän erilaisia lehtiä kuin pinnalle. Pinnan ylle menevät lehdet sen pitäisi aukaista vasta kun uusi lehtivarsi on puhkaissut vedenpinnan. Onko se ollut altaassa miten kauan? Minun herttani tuntui ajan kanssa jotenkin oppivan sen, missä vedenpinta menee. Ensin se teki 40cm korkeassa altaassa lehtiä pinnan ylle, mutta kun allas vaihtui 50cm korkeaan, se teki pari lehteä osittain pinnan alle ja oppi lopulta missä vedenpinta menee ja alkoi taas tehdä pinnanpäällisiä lehtiä. Herttamiekka kasvaa muutenkin aika hitaasti kokoa, tai ainakin minulla kasvoi :) Mutta iso siitä sitten lopulta tuli.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Hertan muotoisiahan nuo. Tai eli siis lehdillä on sellainen kapea pitkä "ruoto", minkä päähän lehti sitten "avautuu" .. kootut selitykset osa 654 :D Kasvi on ollut tuolla altaassa nyt abouttirallaa syyskuusta asti, tosin hiilidioksilevitin on ollut käytössä ehkä vasta kuukauden päivät, että en sitten tiedä josko sen teho ei ole vielä ehtinyt vaikuttaa. Ihan by the way sanottuna ei mun tavallisetkaan miekkakasvit mitenkään erityisen hyvin kasva, tekevät tosi ohuita lehtiä. Ehkä oon vaan niin malttamaton? :D
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Vesimiekat tykkäävät aikas voimakkaasta lannoituksesta, eikä pelkästään hivenaineilla vaan myös ns. pääravinteilla (nitraatti, fosfaatti, kalium). Kannattaa siis antaa pohjalannoitteita usein ja monipuolisesti! Monet ottavat istuttamisesta ensin nokkaansa pitkäksikin aikaa ja kituuttavat, mutta esim. kevään tullessa ja valon lisääntyessä alkavat rehottaa. Mielestäni herttavesimiekka ei ole loppujen lopuksi kaikkein helpoin tapaus. Sitten kun alkaa kasvaa ulos altaasta niin uposlehtiä ei enää käytännössä jää jäljelle, vain pelkät ruodit ovat vedessä. Ei kyllä ole silloin näköeste sisäsuodattimelle tms. laitteille... ;)
Lehtonen S & Falck D (2011) Watery varieties: aquarium plant diversity from aesthetic, commercial, and systematic perspectives.
M: Samuli Lehtosen vesimiekkaväitöskirjoja. - kysy YV:llä.
Echinodorus-nimiartikkeli ilm. Akvaristissa 1/2008.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Ja valosta se tuntuu tykkäävän, koska omani riutui vähitellen pois ollessaan altaan pimeimmässä nurkassa. Kasvatti kyllä lehtiä, mutta ehti kuolettaa vanhoja lehtiään nopeammin kuin tehdä uusia.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Mä aloin kanssa miettiä että ehkä noita vähän peittävämpiäkin kasveja vois sisäsuodattimelle olla. Plus että tosiaan kun kasvaa ihan akvaarion vasemmassa nurkassa niin ei varmastikaan ihan maailman eniten tuota valaistustakaan saa. No mutta on se tuuhea ainakin sieltä alapäästä, että ehkä se saa uudelleensisustuksessa vähän paremman paikan. Jos vaikka mun jättiläisvallisneriapuskani jäis hoitamaan tuota laitteiden peittelytehtävää, vai olisko siihen mitään hyviä ideoita? En tykkää hirmuisesti sellaisista "rikkaruohon" lailla kasvavista peruskasveista, tuolta multa löytyy tosiaan kaikenlaista Miekkakasvia, Vallisneriaa, Anubiasta, Papukaijalehteä, Melalehteä ja vähän Jaavansaniaista... :)
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Vasta nyt tunnistin että multa löytyy kyseinen kasvi altaasta, ostin toiselta harrastajalta eikä osannut sanoa kasvin nimeä. Joten en tiedä kasvista mitään. Aloin vaan ihmettelemään miksi yhtäkkiä siite lähti keskeltä pitkä suora varsi ylöspäin. Tekeekö siis pinnalle lehtiä vai mikä on sen tapa kasvaa? Muuten ollut aikas matala.

Viihtyykö parhaiten pohjassa vai voiko kiinnittää kantoon?
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Herttamiekka tekee lehtiä juu sen pitkän varren päähän... usein kai kasvaa avoimissa akvaarioissa. Mähän en koskaan saanut niitä varsia kasvamaan, joten oon heivannut jo koko kasvin menemään :D

Kasvaa pohjassa, vaatii lannoitusta juurille. En oo ainakaan kuullut että voisi kasvattaa jonkin kannon pinnalla...
doradi
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja doradi »

Miten pitkä valaistusaika akvaariossa on ja onko se yhtämittainen? Päivänpituushan säätelee ainakin joillakin vesimiekoilla sitä, tekevätkö upos- vai pintalehtiä tai kukkavanaa. Minulla on katkovalotus eli päivällä valot ovat poissa jokusen tunnin (vastaa kasvin päivänpituusreaktion suhteen lyhyttä päivittäistä valotusaikaa), ja vesimiekat tekevät pelkkiä uposlehtiä, pysyvät siksi aika lyhyenä. Olen siis muistelevinani että pintalehtien kasvatus ja kukinta vaatisi pitkää valotusaikaa, mutta en muista mistä päivänpituudesta raja suunnilleen menisi. Ja saattoi se mennä päinvastoinkin :? Mutta tästä ilmiöstä saattaisi olla kyse.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Mä muistan muuten myös lukeneeni valaistuksen vaikutuksesta ko. kasviin, mutta en yhtään muista miten se tarkalleen oli. Mulla oli valot päällä klo 14-23, eli heikolla matikalla se tekee sen 9 tuntia. Ja Hertta kasvoi sen parikymmentä senttiä.

Mut taas olisi voinut ottaa silmän käteen ja tutkia jo etukäteen ettei se samalta tule näyttämään omassa akvaariossa kun kaupan potissa... Nättihän se oli, tuollaisena keskialan kasvina.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”