http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 20&start=0
Oikeastaan ei ollut itsellä sellaista pakottavaa tarvetta suurentaa mutta tietyt tyrkyllä olleet raaka-aineet ja tarve rakentaa spesific jalusta johtivat siihen, että kokoa oli fiksua kasvattaa. Nyt siis pönttönä on omavalmiste 95 x 45 x 50 (ulkomitat) perus-float-lasista. Vasemmassa päädyssä 24 x 17 x 42 ylivuoto, johon tulossa aquaristic.netistä ylivuotokampa. Tarkkaa pinnankorkeutta en siis vielä tiedä mutta laskeskelin niin, että pari-kolme senttiä jäisi pinta lasin yläreunasta, johon sitten teen jonkinlaisen listan tai häikäisysuojan. Ala-altaaksi tulee entinen satanen allas. Läpivienneissä tuntui nyt taas siltä, että kun en tiennyt millainen olisi mulle käytännöllisin niin tein sitten kaksi 32mm reikää pohjalasiin. Toinen toimii varaläpivientinä ja sen läpi kulkee myös paluuvesiputki (~16mm). Ala-altaasta enemmän, kunhan putkiosat saapuvat ja pääsen hommin. Kolmeosainen ala-allas kuitenkin mielessä (skimmeri, refu/chaeto, nosto tms.).
Tämän illan nikkarointina olikin sitten 2 x 10W sinisten ledien asentaminen monimetallivalaisimen kylkiin. Valoista olikin jotain infoa/linkkiä aiemmassa ketjussa mutta tosiaan Aasian tavaraa ebaystä. Hinta oli sen verran houkutteleva, että oli pakko kokeilla. Noissa ei ole aallonpituus oikein optimaalinen tuon 14K HQI:n täydentämiseen. Hieman liian siniset ovat. Tai vaikea sanoa. Kaikkien valojen ollessa päällä yleisilme näyttää ihan hyvältä, mutta pinnan väreilyssä näkyy sinisiä heijastuksia, jotka häiritsevät ainakin minua. Samoin joissakin pohjan varjopaikoissa. Tähän hetkeen en muistanut ottaa kuvaa, jossa pelkät sinivalot ovat päällä mutta hurjan sininen on tuon pönttö niillä. Ei oikein voi yö- tai kuuvaloiksi kutsua. No eipähän narkkarit piikitä mun altaassa. Kuvissa tosiaan tekniikka raiskaa silmää mutta odotellaan ne putkiosat saapuvaksi

Aijoo, elävistä vielä. Nyt en muista mitä listailin aiempaan ketjuun mutta Mikan (Mörrikän) tai oikestaan Tiinan mukana etelän tourneelta sain tunnistamattomien hiekka- ja käärmemeritähtien seuraksi 3x Calcinus tricolor, 2x Paguristes cadenati, 3x Trochus sp. ja kohta perään Mikalta vielä Pseudocheilinus hexataenian, joten siinä tämänhetkiset ötöt korallien lisäksi.