Onko minulla mattosuodatin?
Valvoja: Moderaattorit
Onko minulla mattosuodatin?
Kysymys saattaa kuulostaa oudolta, mutta olen uusi akvaarioharrastaja, joka tuntee heikosti termistöä. Olen nimittäin hankkinut akvaariomme Kiinasta työkomennuksen aikana ja siinä on sikäläinen suodatinsysteemi, enkä ole nähnyt vastaavaa Suomessa myytävissä akvaarioissa.
Suodatinkotelo oli akvaariossa kiinteänä ja valmiina. Se on sijoitettu akvaarion kanteen, pituussuuntaan, eli loisteputkien suuntaisesti (takalaidassa). Vesi nostetaan akvaarion pohjasta pumpulla ylös. Suodatinkotelossa on muoviputki, joka levittää veden tasaisesti n. metrin mittaiselle suodatinmatolle (Kiinasta ostettu matto on valkoista, rakenteeltaan ehkä vähän huokoisempaa kuin mitä täällä myydään). Toisessa päässä suodatinkoteloa on taas poistoaukko, josta vesi kiertää takaisin altaaseen.
Siis onko näin toimiva suodatin mattosuodatin, niinkuin olen olettanut vai jotakin muuta?
Mistä voin tietää onko suodattimeni tarpeeksi tehokas tälle n.320l altaalle?
Suodatinkotelo oli akvaariossa kiinteänä ja valmiina. Se on sijoitettu akvaarion kanteen, pituussuuntaan, eli loisteputkien suuntaisesti (takalaidassa). Vesi nostetaan akvaarion pohjasta pumpulla ylös. Suodatinkotelossa on muoviputki, joka levittää veden tasaisesti n. metrin mittaiselle suodatinmatolle (Kiinasta ostettu matto on valkoista, rakenteeltaan ehkä vähän huokoisempaa kuin mitä täällä myydään). Toisessa päässä suodatinkoteloa on taas poistoaukko, josta vesi kiertää takaisin altaaseen.
Siis onko näin toimiva suodatin mattosuodatin, niinkuin olen olettanut vai jotakin muuta?
Mistä voin tietää onko suodattimeni tarpeeksi tehokas tälle n.320l altaalle?
Yhtä pihalla kuin kemian tunneilla aikoinaan.
Re: Onko minulla mattosuodatin?
Jos oikein käsitin että se vesi nousee sinne kanteen josta valuu takaisin, niin sanoisin ennemmin valutussuodattimeksi tuollaista. Riittävyys taas selviää sillä että onko vesi akvaariossa puhdasta, valutussuodatin yleensä ainakin hapettaa vettä erittäin tehokkaasti, ja tuollainen pitkä suodatin vaikuttaisi ainakin ajatuksen tasolla tehokkaalta kun siinä riittää suodatuspinta-alaa.
Olisko mahdollista laittaa tästä koko altaasta ja rakennelmasta kuvia? Alkoi kiinnostaa tuo tekniikka ja kokonaisuus
Joskus näin nuorempana jonkun kaupungin pienessä akvaarioliikkeessä tuontyylisen akvaarion, mutta koko oli enemmänkin nykyajan nanoakvaariota vastaava.. 

-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Nainen
Myös minä olisin kiinnostunut näkemään kuvia kyseisestä suodatussysteemistä.
Joskus luin jostain akvaariolehdestä, että kiinassa on yleitä käyttää juurikin valutussuodattimia ja ne on usein integroitu altaaseen valmiiksi.
En kyllä valitettavasti muista mikä lehti oli kyseessä.
En kyllä valitettavasti muista mikä lehti oli kyseessä.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Siis valutussuodatin!?! Akvaarion perusopaasta löysin kuvauksen valutussuodattimesta ja kyllä tämä systeemi kutakuinkin sopii kuvaukseen. Samaisessa perusoppaassa sanotaan, että valutussuodatin sopii huonosti makeanveden akvaarioon. Onkohan minut tuomittu epäonnistumaan tuon kanssa? Onko kellään käytössään valutussuodatinta täällä?
Kiinassa minulla kerkisi olla akvaario vuoden päivät toiminnassa ennen tänne paluuta. Vihersamennusta siinä kyllä oli ja nyt uudelleen käynnistyksen jälkeen kerkisin saada ensimmäiset kalat altaaseen, kun samennus iski jälleen. Akvaario oli tyhjillään puolitoista vuotta tässä välissä ja tietysti sitä kuurattiin puhtaaksi lähtiessä, mutta näköjään erinomaisen kestäviä nuo itiöt. Eikös vihersamennuskin oli jotenkin liitoksissa suodatusongelmiin? Rupesin epäilemään suodattintani oikeastaan juuri tuon samennuksen takia, kun se iski niin nopeasti, ettei ainakaan liikaa ruokkimista voi syyttää. Toisaalta silloin kypsyttelin akvaariota rauhassa muistaakseni kuusi viikkoa omatekoisen multaseoksen voimin ja nyt aloitin räyhäkästi valmiilla bakteeriympillä ja kuvittelen, että se nopeutti nyt myös levän kasvua.
Minusta tuntuu, että pitää ruveta miettimään vähintään lisäsuodattimen hankkimista / harkita suodatinsysteemin vaihtamista kokonaan.
Kiinassa minulla kerkisi olla akvaario vuoden päivät toiminnassa ennen tänne paluuta. Vihersamennusta siinä kyllä oli ja nyt uudelleen käynnistyksen jälkeen kerkisin saada ensimmäiset kalat altaaseen, kun samennus iski jälleen. Akvaario oli tyhjillään puolitoista vuotta tässä välissä ja tietysti sitä kuurattiin puhtaaksi lähtiessä, mutta näköjään erinomaisen kestäviä nuo itiöt. Eikös vihersamennuskin oli jotenkin liitoksissa suodatusongelmiin? Rupesin epäilemään suodattintani oikeastaan juuri tuon samennuksen takia, kun se iski niin nopeasti, ettei ainakaan liikaa ruokkimista voi syyttää. Toisaalta silloin kypsyttelin akvaariota rauhassa muistaakseni kuusi viikkoa omatekoisen multaseoksen voimin ja nyt aloitin räyhäkästi valmiilla bakteeriympillä ja kuvittelen, että se nopeutti nyt myös levän kasvua.
Minusta tuntuu, että pitää ruveta miettimään vähintään lisäsuodattimen hankkimista / harkita suodatinsysteemin vaihtamista kokonaan.

Yhtä pihalla kuin kemian tunneilla aikoinaan.
Minulla on ollut aikanaan 317-litraisessa akvaariossa valutussuodatin, mallia parvekelaatikko jossa suodattimena lecasoraa sekä suodatinmattoa, enkä ainakaan huomannut mitään vikaa siinä, happitestin mukaan happiarvot olivat maksimissaan. Levää ei ollut sen suodattimen aikana ikinä, niinkuin ei kyllä muidenkaan suodatinten aikana..
Vihersamennukseen epäilisin ennemmin veteen (tässä tapauksessa mahdollisesti hiekan sekaan?) levinnyttä pohjalannoitetta / todella paljon liikaa valoa tms.
Vihersamennukseen epäilisin ennemmin veteen (tässä tapauksessa mahdollisesti hiekan sekaan?) levinnyttä pohjalannoitetta / todella paljon liikaa valoa tms.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
On kokemusta niin matto- kuin valutus-suodattimesta, valutus-suodatin pörisee tälläkin hetkellä makean veden akvaariossa, täysin toimiva vempele. Jos minun pitäisi valita sisäsuodattimen, mattosuodattimen, ja valutus-suodattimen välillä, ottaisin valutus-suodattimen. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.