Mitä ahvenia samaan akvaarioon?
Valvoja: Moderaattorit
Re: Mitä ahvenia samaan akvaarioon?
Samaa kyselisin kuin edellinen 

Jos laittaa pienempiä ahvenia ja selviä reviirirajoja niin voi onnistua.
Myös on hyvä, että lajit eivät muistuta toisiaan ulkomuodoltaan.
Monet ahvenet ovat rauhallisia niin kauan kunnes tulee kutupäälle.
Kuitenkin monet lajit pitävät vain ihan kutualueelta vieraat pois kun taas jotku koko akvaariosta.
Se on myös yksilöstä kiinni.
Myös on hyvä, että lajit eivät muistuta toisiaan ulkomuodoltaan.
Monet ahvenet ovat rauhallisia niin kauan kunnes tulee kutupäälle.
Kuitenkin monet lajit pitävät vain ihan kutualueelta vieraat pois kun taas jotku koko akvaariosta.
Se on myös yksilöstä kiinni.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Minulla on 350L:ssa altaassa
5 lehtikalaa (1 kutupari + 3 keskenkasvuista, joiden sukupuolet ei vielä selvillä, olen tosin varautunut, että joudun luopumaan niistä, jos tulee urosten kesken riitoja)
1+2 keltakääpiöahvenia
lisäksi:
20kpl kuparitetroja
20kpl helomonnisia
Tähän asti ainakin lehtikalojen ja keltakääpiöiden rinnakkaiselämä on sujunut varsin rauhallisesti. lehtikat ovat pari kertaa kuteneetkin, ja sinäaikanakaan ei hätyytellä muita kaloja liian kanssa.
Luulen,että ongelmia voisi tulla, jos olisi kaksi isompaa ahvenlajia samassa altaassa, mutta tuo keltakääpiö on varsin rauhallinen tapaus.
5 lehtikalaa (1 kutupari + 3 keskenkasvuista, joiden sukupuolet ei vielä selvillä, olen tosin varautunut, että joudun luopumaan niistä, jos tulee urosten kesken riitoja)
1+2 keltakääpiöahvenia
lisäksi:
20kpl kuparitetroja
20kpl helomonnisia
Tähän asti ainakin lehtikalojen ja keltakääpiöiden rinnakkaiselämä on sujunut varsin rauhallisesti. lehtikat ovat pari kertaa kuteneetkin, ja sinäaikanakaan ei hätyytellä muita kaloja liian kanssa.
Luulen,että ongelmia voisi tulla, jos olisi kaksi isompaa ahvenlajia samassa altaassa, mutta tuo keltakääpiö on varsin rauhallinen tapaus.
65L sekala Huulirihmakalapariskunta, 5kpl helomonnisia
koira, kissa.
koira, kissa.
-
- Starting Member
Meiltä löytyy (tosin 600l:sesta) lehtikaloja, kaksoskirjoahvenia, timanttikirjoahvenia ja rusokirjoahvenia.
Lisääntyminen ei tuota ongelmia, kun seurana on iso parvi timanttitetroja ja pienempi parvi intiaaninsulkia.
Lisääntyminen ei tuota ongelmia, kun seurana on iso parvi timanttitetroja ja pienempi parvi intiaaninsulkia.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: TAS
Minä taas pohdin, että mahtuisiko 280l (pohjapinta-ala 100x80cm) rusokirjoahventen lisäksi vielä toinenkin laji. Tällä hetkellä altaassa siis neljä rusokirjoa ja niiden seurana monnisia. Altaaseen muuttaa lisäksi muutama pleko ja monnisparvea kasvatetaan pikkuhiljaa.
Lämpöä tällä hetkellä 26C, plekojen muuton jälkeen 27C, virtausta riittää sen verran että en tiedä miten kääpiöahvenet pärjäilisivät...
Lämpöä tällä hetkellä 26C, plekojen muuton jälkeen 27C, virtausta riittää sen verran että en tiedä miten kääpiöahvenet pärjäilisivät...
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
-
- Advanced Member
En laittaisi tuonne ^enää lajia, joka pitää majaa pohjalla eli unohtaisin ainakin apistot. Voi tulla sanomista kutuaikana kun pohjapinta-alaa ei kauhiasti ole. Molemmat lajit/suvut ovat kutuaikana melko täpäköitä ja pitävät hallussaan tällöin yllättävän isoa aluetta vaikka muutoin ovatkin rauhallisia, suurin agressio kohdistuu oman lajin edustajiin. Sen sijaan jokin keskivesissä elelevä affen menee rusojen kanssa mainiosti. Meillä on hyviä kokemuksia rusojen kanssa kämppäämisestä esimerkiksi avain- ja ruostekirjojen kanssa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Entäs menevätkö samaan akvaarion tulisuu, verkkokirjoahven ja avainkirjoahven? Kysymys siis yleensä lajeina.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
En näe mitään syytä miksi ei menisi.Bluefrog kirjoitti:Entäs menevätkö samaan akvaarion tulisuu, verkkokirjoahven ja avainkirjoahven? Kysymys siis yleensä lajeina.
Lykkäänpä minäkin lusikkani tähän ahvensoppaan.
Mulla olisi näillä näkymin vuodenvaihteessa vapautumassa 125x60 pohjainen 340l allas, kun sen asukit on siirrettävä suurempaan ja ajattelin siirtää Etelä-Amerikkani nykyisestä 100x35 pohjaisesta 140l altaasta tuohon isompaan. Etelä-Amerikkalassa mulla on jo albiinopartis (naaras, 10cm) ja 2 keltakääpiöahventa, molemmat naaraita. Hakusessa on koko ajan keltakääpiöahven koiras. Suurin syyni haluta siirtää nuo asukit tuohon isompaan altaaseen on se, että haluaisin sinne sekaan vielä toisen kääpiöahven pariskunnan tai haaremin. Haaveilujen kohteena ovat olleet loistokääpiöahven ja punakääpiöahven.
Olisko ihan tuhoon tuomittu idea? Pohjalla (125x60) asustaisi silloin 3 keltakääpiöahventa, 1 partamonni ja 2-3 puna- / loistokääpiöahventa. Omat kääpiöahvenkokemukseni rajoittuvat noihin keltakäppänäneiteihin, pienet ovat tyttöjen reviirit ja ympäri allasta polskuttelevasta partiksesta eivät välitä ollenkaan. Ja partis ei ole ollut kiinnostunut kenestäkään. Jos käppänöillä olisi kutu/poikasia, ne olisivat varmaankin tarkempia reviiristään. Koiraskäppänöistä ei ole lainkaan kokemusta. Kiinnostaisi kuulla aqua-webiläisten kokemuksia useamman käppänälajin akvaarioista. Jos tuo 125x60 on liian pieni ala kahdelle käppänälajille, niin mikä olisi sopivampi koko?
Mulla olisi näillä näkymin vuodenvaihteessa vapautumassa 125x60 pohjainen 340l allas, kun sen asukit on siirrettävä suurempaan ja ajattelin siirtää Etelä-Amerikkani nykyisestä 100x35 pohjaisesta 140l altaasta tuohon isompaan. Etelä-Amerikkalassa mulla on jo albiinopartis (naaras, 10cm) ja 2 keltakääpiöahventa, molemmat naaraita. Hakusessa on koko ajan keltakääpiöahven koiras. Suurin syyni haluta siirtää nuo asukit tuohon isompaan altaaseen on se, että haluaisin sinne sekaan vielä toisen kääpiöahven pariskunnan tai haaremin. Haaveilujen kohteena ovat olleet loistokääpiöahven ja punakääpiöahven.
Olisko ihan tuhoon tuomittu idea? Pohjalla (125x60) asustaisi silloin 3 keltakääpiöahventa, 1 partamonni ja 2-3 puna- / loistokääpiöahventa. Omat kääpiöahvenkokemukseni rajoittuvat noihin keltakäppänäneiteihin, pienet ovat tyttöjen reviirit ja ympäri allasta polskuttelevasta partiksesta eivät välitä ollenkaan. Ja partis ei ole ollut kiinnostunut kenestäkään. Jos käppänöillä olisi kutu/poikasia, ne olisivat varmaankin tarkempia reviiristään. Koiraskäppänöistä ei ole lainkaan kokemusta. Kiinnostaisi kuulla aqua-webiläisten kokemuksia useamman käppänälajin akvaarioista. Jos tuo 125x60 on liian pieni ala kahdelle käppänälajille, niin mikä olisi sopivampi koko?
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
-
- Senior Member
Minä taas huutelen tulijuovakirjoahvenen ja punakirjoahvenen perään. Punakirjolla tarkoitan muuta kuin punatimanttia eli niitä noin 15 cm kasvavia. Toinen laji josta koetin kysellä oli tulijuovakirjoahven. Voiko näitä lajeja pitää samassa akvaariossa missä litroissa ja hankinko suosiolla kummallekin oman purkin murhien välttämiseksi?
Avaimia on tulossa, mutta ne menevät suosiolla eri akvaarioon.
Avaimia on tulossa, mutta ne menevät suosiolla eri akvaarioon.
Ahvenia ja monneja.
Itse ostin just 320l akvaarioon avainkirjoahven pariskunnan seuraksi tulisuu-parin, on sitten niin KAUNIS kala että ihan ekan illan vaan katselin että voi kun kauniita, vaikka väritkään ei ollut parhaillaan muuton jäljiltä.. Pari ekaa päivää avaimet kun vähän isompia niin mahtailivat mutta nyt ollaan tosi hyvässä sovussa. Akvaariossa on paljon isoa juurakkoa ym että suojaa piisaa kyllä!. Pohjalla menee ahventen lisäksi 4kpl täplämonneja sekä kaksi banjomonnia hiippailee öisin. Sekä kaksi leväbarbia.. Enempää en aijo pohjalla hengailevia kaloja ottaa.Bluefrog kirjoitti:Entäs menevätkö samaan akvaarion tulisuu, verkkokirjoahven ja avainkirjoahven? Kysymys siis yleensä lajeina.