Sukarapurupatus 2
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Sukarapurupatus 2
Talvella riittää hyvä pintavedenkierto, mutta kesällä ilmastin on tarpeen ja kaikki happi mitä on saatavilla, kun lämmöt lähtee nousemaan.
Meillä pörrää kesällä ilmastimet ja tuulettimet rapuloitten yllä. Kansia ei ole missään altaassa.
Meillä pörrää kesällä ilmastimet ja tuulettimet rapuloitten yllä. Kansia ei ole missään altaassa.
-
- Junior Member
Toi on paha kun lamppu on tuossa kannessa kiinni niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin pitää luukkua auki. Siirrettiin rapula makuuhuoneeseen joka on kämpän pimein huone, ei ainakaan auringonvalo osu akvaarioon. Täytyy kesällä vissiin pitää vesi viileempänä iskemällä kylmää vettä vedenvaihtojen yhteydessä.. Ja se ilmastin.. Löytyispä nopeeta, meillä alkaa olemaan sen verran lämpösiä päiviä jo että alkaa huolettaa. Ens viikko tosin kylmempää mutta sitten alkaakin tulla jo kiire...
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
-
- Starting Member
LiskoDisco kirjoitti:Täytyy kesällä vissiin pitää vesi viileempänä iskemällä kylmää vettä vedenvaihtojen yhteydessä..
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Junior Member
Haa en ookaan tajunnu, kiitti vinkistä! Toi voiski toimia..
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
-
- Junior Member
Nyt on meilläkin vihdoinkin kirsikkasukaravut sankossa vähitellen totuttelemassa akvaarion veteen... Tosin pahoin pelkään, että kaksi niistä ei selviä.
Olivat tilattu akvaarioliikkeeseen meitä varten, joten ovat tulleet kotiin asti suoraan maahantuojan pussissa ja olivat jo pussista poistettaessa huonossa hapessa. Onneksi akvaarioliike lupasi hakea hyvitystä, jos rapusia kuolee aamuun mennessä. Toivottavasti ne kolme reipasta selviävät uuteen kotiin totuttelusta hengissä. Näitä rapuja on odotettu.

60L+160L+kissa
-
- Senior Member
Onnea uusista rapusista ja tsemppiä, toivotaan että selviäisivät
.

Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
-
- Starting Member
Eilen laitoin petokotilon rapulaan siivoamaan ylikasvanutta kasvikotilo kansaa ja heti tänään löysin pedon syömässä tulisukaa.. Saattoihan se kuolla muuton aiheuttamaan stressiin ( tuli mulle 21.2), mutta jotenkin en ihan ole varma. Jännää kuitenkin oli, että kaikki niistä tulisuista on mustavalkoisia ja yksi vain punaraidallinen ja tuo rapu, jota kotilo söi oli punavalkoinen, mutta se mun ainokainen kuitenkin vipeltää vielä tuolla lataassa
Muuttuvatko siis mustavalkoiset punavalkoisiksi kuollessa? Muut huomanneet samaa?

Ei petokotilot saa tulisukia kiinni.
Se rapunen on ollut kuolleena jo hetken aikaa, kun sen väri on ehtinyt muuttua.

-
- Junior Member
Tuota tuota... suunnitelmissa hommata sukarapuja ensimmäistä kertaa elämässäni ja tässä teen ostoslistaa ni tarviiko ne lämmittimen?
Omenakotilot varmaan pärjää ilmankin jos oikein oon ymmärtäny?
Oho tuli omppu kysymys tänne vaikka ei tähän kuulu, mut antaa ny olla

Omenakotilot varmaan pärjää ilmankin jos oikein oon ymmärtäny?
Oho tuli omppu kysymys tänne vaikka ei tähän kuulu, mut antaa ny olla

Ei tartte sukaravut lämmitintä, ellei huoneen lämpötila ole kovin alhainen.
-
- Junior Member
^Okei kiitos nopeasta vastauksesta
Ei ole kyllä huoneen lämpötila liika alhainen 

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Täällä ainakin suurimpia ongelmia on liian kovat lämmöt, liian pehmeä vesi ja veden happipitoisuus. Ongemat korostuu meillä pienemmissä altaissa, isoissa menevät hyvin. Mutta noita taistoja on vähän joka purkissa, ja niiden ruuaksi en enää tulisukia ostele, vaikka muuten niitä kovasti tekeekin mieli.
Tässä kuvia mun lapsosista mönkimässä 

84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Jipii, yks sakura on raskaana!
Ihan tavallinen asia monelle, mut mulle tärkeä! Oon niin innoissani, jos hyvin käy niin kohta on pikkurapuja..

Heips,
uskaltaako totaaliamatööri kysellä täällä?
Eli tässä kävi hiukan kuten mun hevostelussakin,päätin etten enää harrasta ja huomaamattani löydän itseni tilanteesta ,että mukana ollaan taas korvia myöden..
Alkoi akvaariokärpänen kutitella ja ostin pienen 54l akvaariopaketin.
Aiemmat oli 370l seuraakvaario ja 250l malawiallas.Nyt niitä ei enää ole ja tuo tyhjä akva tuossa odottaa täyttymystään.
Tämän aion käynnistää kahdesta edeltäjästään poiketen Prodibio Startup aineilla.
Kun tuon ekan ison akvani käynistin sukkahousuun tungetulla multaympillä,alkoi mieheni oikeasti epäillä mielenterveyttäni
Nyt siis koitan aineilla starttaamista.
Ja haaveissa siintää rapula....olen kutakuin kahlannut tämän ketjun läpi ja mietin nyt tosissani,pärjäänkö rapulan kanssa?
Tuntuu kovasti tarkoilta veden arvojen suhteen?Meillä hyvin tavallinen pehmeä hanavesi,jota käytin sellaisenaan seura-akvaan .
Ja kalat viihtyi siellä vallan mainiosti.
Ja supertyhmä kysymys: mikä on sakura?Rapu juu,mutta kun on sukarapu niin mikä on sakura?Pahoittelen kysymystäni jo etukäteen!
Ainakin pitää odottaa,että arvot tasaantuu .Pienen hehkurasbora"parven" sinne olen ajatellut laittaa tai joitain muita pieniä kaloja
Kasvillisuuden olen jo suunnitellut ja kannot,ilmastin ym on hankittu.Pohjasora myös jo hankittu.
Eli alussa ollaan ja nyt lueskelen innoissani ravuista , myös tätä ketjua seuraan mielenkiinnolla .
uskaltaako totaaliamatööri kysellä täällä?
Eli tässä kävi hiukan kuten mun hevostelussakin,päätin etten enää harrasta ja huomaamattani löydän itseni tilanteesta ,että mukana ollaan taas korvia myöden..

Alkoi akvaariokärpänen kutitella ja ostin pienen 54l akvaariopaketin.
Aiemmat oli 370l seuraakvaario ja 250l malawiallas.Nyt niitä ei enää ole ja tuo tyhjä akva tuossa odottaa täyttymystään.
Tämän aion käynnistää kahdesta edeltäjästään poiketen Prodibio Startup aineilla.
Kun tuon ekan ison akvani käynistin sukkahousuun tungetulla multaympillä,alkoi mieheni oikeasti epäillä mielenterveyttäni
Nyt siis koitan aineilla starttaamista.
Ja haaveissa siintää rapula....olen kutakuin kahlannut tämän ketjun läpi ja mietin nyt tosissani,pärjäänkö rapulan kanssa?
Tuntuu kovasti tarkoilta veden arvojen suhteen?Meillä hyvin tavallinen pehmeä hanavesi,jota käytin sellaisenaan seura-akvaan .
Ja kalat viihtyi siellä vallan mainiosti.
Ja supertyhmä kysymys: mikä on sakura?Rapu juu,mutta kun on sukarapu niin mikä on sakura?Pahoittelen kysymystäni jo etukäteen!
Ainakin pitää odottaa,että arvot tasaantuu .Pienen hehkurasbora"parven" sinne olen ajatellut laittaa tai joitain muita pieniä kaloja
Kasvillisuuden olen jo suunnitellut ja kannot,ilmastin ym on hankittu.Pohjasora myös jo hankittu.
Eli alussa ollaan ja nyt lueskelen innoissani ravuista , myös tätä ketjua seuraan mielenkiinnolla .
Ei ole tyhmä kysymys.
Sakura on kirsikkasukaravun kirkkaanpunainen värimuunnos.

-
- Senior Member
Tietenkin saa kysyä
! Pitääkin kysyä
...
Jotkut sukaravut on herkempiä ei niin hyville vesioloille kuin toiset. Esim. nämä A-luokkaiset tulusuat on herkempiä koska ovat vielä "hienompaa kantaa" kuin jokin tavis sukarapu.

Jotkut sukaravut on herkempiä ei niin hyville vesioloille kuin toiset. Esim. nämä A-luokkaiset tulusuat on herkempiä koska ovat vielä "hienompaa kantaa" kuin jokin tavis sukarapu.
-
- Starting Member
Ihastuttavia ovat, tulee mullekin ihan ikävä moisia raitapaitoja. Ei ole sakuroille sydän sulanut niin kuin näille tulisukille.-Mandell- kirjoitti:Tässä kuvia mun lapsosista mönkimässä
Mulla on sakurat ja leväsukaravut nyt olleet Walstad-tyyppisessä altaassa jokusen kuukauden, ja muuton jälkeisen ekan rapuvauvan bongasin eilen, vaikka en yhtään munakasta ole huomannutkaan.

Pari fotoo meiltäkin:

Amatööri kysyy,osa II
Millaista pohjamateriaalia teillä on rapuloissanne?
Onko ravuilla väliä ,onko pohja soraa vai hiekkaa?

Millaista pohjamateriaalia teillä on rapuloissanne?
Onko ravuilla väliä ,onko pohja soraa vai hiekkaa?
-
- Senior Member
Mikähän noita mehiläisiä tiputtelee? Alkujaan niitä oli 11, kolme olen kuolleena kerännyt altaasta pois, paha sanoa, onko niitä jäljellä vielä se 8 vai vain 3-4, jotka maksimissaan kerrallaan on näkyvillä.
Altaassa on lämpötila 25, KH 4, GH 8, pH 7,5, paljon kasveja, sammalta, muutamia kiviä, kanto, litroja 128, suodattimina Aquaball 130 ja Eheim 2009. Munakkaanakin oli parhaimmillaan ainakin kolme naarasta, mutta sitten yhtäkkiä en nähnyt enää yhtään munakasta enkä poikasia.
Suruttaa, nuo on niin viehättäviä otuksia.
Hohtomiljoonakaloja ja omenakotiloita altaassa asuu mehiläisten kanssa, mutta en ole kertaakaan nähnyt, että mehiläisiä olisi häiritty kummankaan toisen lajin toimesta.
Altaassa on lämpötila 25, KH 4, GH 8, pH 7,5, paljon kasveja, sammalta, muutamia kiviä, kanto, litroja 128, suodattimina Aquaball 130 ja Eheim 2009. Munakkaanakin oli parhaimmillaan ainakin kolme naarasta, mutta sitten yhtäkkiä en nähnyt enää yhtään munakasta enkä poikasia.

Hohtomiljoonakaloja ja omenakotiloita altaassa asuu mehiläisten kanssa, mutta en ole kertaakaan nähnyt, että mehiläisiä olisi häiritty kummankaan toisen lajin toimesta.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
No voi harmi sun mehiläisiä, yleisesti ottaen ne on vahvempia/varmempia hoidokkeja kuin monet muut. Arvotkin on melkeen kohdallaan, Gh ja Ph ehkä himpan korkeat, mutta en jaksaisi uskoa, että ovat syynä kuolemiin. Vaikka sukiksista ei kyllä koskaan tiedä, jos myyjän altaan arvot ovat olleet matalammat, saattaa vaikuttaa. Siellä on Ph 6.8 ja Gh 3-4.
-
- Member
- Akvaarioseurat: TAS
Taru66: Mulla on nyt mustaa soraa rapulassa. Ajatuksena on se, että rapuset yrittää maastoutua tummaan pohjaan ja punaiset yksilöt näyttävät vielä punaisemmilta kuin aiemmin, samoin ruskeat ruskeammilta. 

200l ja 3x45l.
-
- Senior Member
Vallumaarit, voihan se olla, että on vaan liian suuri ero aikaisempaan. Vaikka silloin, kun rapuset muuttivat meille, arvot olivat kutakuinkin nuo, vesi kovetettiin sitten vähitellen siihen, mitä se on nyt. Sen verran tuntuvat elävän äärirajoilla, että heti, jos lämmöt nousevat jostain syystä yli 25 asteen, ravut joko katoavat näkyviltä tai löytyy kuollut yksilö.
Nyt eilen illalla huomasinkin taas yhden munakkaan ja tänäaamuna näin neljä rapua yhtäaikaa, yhdelläkään ei munia, joten logiikka vois ontua, et niitä on viisi ainakin. Ja jos niitä näkyy tuosta pöheiköstä yhtäaikaa neljä, niin niitä voi ihan hyvin olla se kahdeksankin. Mikäänhän sitä ei tosin takaa. Rapusten lempipaikkoja kuitenkin tuntuu olevan kanto ja pohja akvaarion etulasin lähellä (ruoka, mikä kaloilta ehtii vajua pohjaan, löytyy siitä).
Tai sitten pitäisivät vaan puhtaammasta vedestä, nuo kymmenisen aikuista hohtista ja niiden laskematon määrä poikasia kuitenkin sotkevat tuonkin kokoisen akvaarion aika nopeasti, vaikka viikottain vettä puolet vaihdetaankin ja nopeakasvuisia kasveja on käyttämässä nitraattia.
Nyt eilen illalla huomasinkin taas yhden munakkaan ja tänäaamuna näin neljä rapua yhtäaikaa, yhdelläkään ei munia, joten logiikka vois ontua, et niitä on viisi ainakin. Ja jos niitä näkyy tuosta pöheiköstä yhtäaikaa neljä, niin niitä voi ihan hyvin olla se kahdeksankin. Mikäänhän sitä ei tosin takaa. Rapusten lempipaikkoja kuitenkin tuntuu olevan kanto ja pohja akvaarion etulasin lähellä (ruoka, mikä kaloilta ehtii vajua pohjaan, löytyy siitä).
Tai sitten pitäisivät vaan puhtaammasta vedestä, nuo kymmenisen aikuista hohtista ja niiden laskematon määrä poikasia kuitenkin sotkevat tuonkin kokoisen akvaarion aika nopeasti, vaikka viikottain vettä puolet vaihdetaankin ja nopeakasvuisia kasveja on käyttämässä nitraattia.
-
- Senior Member
Tänä aamuna kun rapulan valot syttyivät bongasin sieltä selvsti 9 tulisukaravun poikasta
!
Ja yksi erityisen mukava yllätys löytyi tuosta joukosta: yksi niistä oli 95% varmuudella mustavalkoinen
!
Kerrottakoon siis että näitä mustavalkoisia tulisukia mulla ei ole ollut tuossa altaassa enää about 3 kuukauteen, joten siksi erittäin mieluinen ja yllättävä löytö
.

Ja yksi erityisen mukava yllätys löytyi tuosta joukosta: yksi niistä oli 95% varmuudella mustavalkoinen

Kerrottakoon siis että näitä mustavalkoisia tulisukia mulla ei ole ollut tuossa altaassa enää about 3 kuukauteen, joten siksi erittäin mieluinen ja yllättävä löytö

Entiedä osaanko lisätä kuvan, mutta tässä kuva meidän uusista asukeista (tai siis yhdestä niistä):
http://aijaa.com/004679823723
http://aijaa.com/004679823723