Nyt kysyisinkin montako kiekkoa sinne voisi ottaa/suosittelisitte
Kardinaalitetraa parvikalaksi ja pohjalle jotaan. Vinkkejä.
Kasviehdotuksia otetaan ja vastaan/sisustusvinkkejä
Kiekot viihtyvät toistensa seurassa, joten ottaisin sellaisen porukan miltä nyt hyvältä tuntuu kun niitä liikkeessä katselet riippuen jo myyntikoosta ihan tarkkaa määrää ei pysty sanomaan mutta sanon nyt vaikka 6 kpl. Sisustuksessa itse suosin juurakoita, jotiden alle jää suojaa. Omani pitävät uimisesta juurakoiden välissä ja ne antaakin suojaa samalla ainakin aluksi. Muutama "karkki kiekko" on vielä yhdessä altaassa ja ne pitävät myös rehevästä kasvillisuudesta. Miekkalehti ja jaavansaniainen nyt ekana tulisi mieleen noista tavallisimmista kasveista, lummekin voisi olla ok. Parvikalaksi kardinaali on ihan kiva, monnisia pohjalle syömään ruuat, jotka kiekot jättää syömättä.
Helmimonniset ainakin viihtyy oikein hyvin mulla kiekkojen kanssa ja kutevat usein. Pari piikkisilmää löytyy ja kiilakylkeä pieni parvi jotka ovat hyvin menestyneet kiekkojen seurassa. 30 päinen kardinaalitetraparvi hävisi mun altaasta suht nopeaan tahtiin enkä löytänyt kuin muutaman raadon, hiukan epäilen että kiekot ovat kuitenkin pistäneet poskeensa vaikka en huomannut jahtaamista kuin ihan alussa kun kardinaalit tulivat. Kaunis kala kardinaali on mutta itse en taida enää niitä hankkia. Herkkiä taitavat myös olla. Tosin kardinaaleista olen huomannut jos jokin vialla ennenkun kiekot ovat reagoineet näkyvästi, herkkyydestä voi siis olla hyötyäkin.
Kiekoilla perus sääntö 50l per kala eli tonne se 8-9 ois hyvä. Ja loput vaan mitkä kestää tuon kiekkojen lämpötilan. Itse en noista pikku tetroista välitä. Pohjalle monnisia ja plekoja yms. Kasveina erilaiset miekat ja anubiaat ainakin pelaa tuolla ja on helppoja. Kuten olikin tuossa edellä niin oksastot ja ohuet juurakot toimii. Meillä on 450l : 8 kiekonpoikasta, 5 rusokirjoahventa, 6 vihermonnista, kultajuovapleko, perhospleko ja partis. Ja on pidetty etelä-amerikka teemana.
Lummetta suosittelen lämpimästi. Mulla tiikerilummetta ja komeasti kasvaa uposlehdetkin lähes pintaan asti, allas 60 korkea. Kiekoille tulee mukavasti suojaa kelluslehdistä ja monniset tykkää laittaa kutupalleroita lehtiin. Lämpöä pidän 30 astetta ja kyllä useampi kasvilaji menee niissäkin lämmöissä. Kokeiluahan se vähän on mikä menee ja mikä ei, jaavansaniainen mulla kupsahti aika nopeaan mutta jollain/muilla tuntuu sekin menestyvän. Afrikansaniainen nyt kokeilussa ekaa kertaa.
Mitenkäs tuo jaavansaniainen kuuluu kiekkoihin.<<<<<<<<<<<<<eiköhän kiekot elä toisella puolen palloa ja mitä tulee kiekkojen syömiseen ne eivät todellakaan syö kardinaalitetroja.Yleensä olisi paras ottaa pieniä kiekkoja tuommoiseen altaaseen 10-12 ja kun ne hiukan kasvaa huomaa kyllä että sieltä joka tapauksessa aina joku putoo tai ei lähde kasvamaan ihan kunnolla.Kannattaisit noiden kasvien suhteen pysyä amazonilla vaikkakin siellä saattaa muutkin pärjätä tuossa 30 asteen lämmössä.Corydooraista parhaiten menestyy lämpimässä helmimonniset ja mulla jopa pandamonnisetkin lisääntyvät tuossa 30 asteessa.Minulla on sukarapuja tuossa 600 litraisessa ja sanoisin kiekkojen olevan kokoa xxxL ja jos sattuu sopivan suoraan naaman eteen niin kiekko saattaa syödä tuon sukaravun,eikä se kyttää erikoisesti.Se siitä kiekon petomaisuudesta.
Eihän kysyjä kysynytkään että mitkä kasvit kuuluvat kiekkojen elinympäristöön vaan varmaankin että mitkä kasvit yleensäkin menee kiekkojen lämmöissä. Jos jonkun toisen altaassa kiekot käyttäytyvät tietyllä tavalla, esim. toisten kalojen suhteen, niin en usko että se pätee kaikkien muidenkin kiekkoaltaissa. Minä en ainakaan tiedä millä tavalla kaikkien muiden kiekkoaltaiden kiekot käyttäytyy. Kardinaaleja on monella kiekkojen ja hyvin menee, mulla ei toiminut.
Jos sulla on käynyt kiekkojen kanssa ettei kardinaalit oikein toimi niin ihmettelen.Minä ostin 70 luvun alussa kiekkoja ja ISON parven kardinaalitetroja eikä ole tähän päivään(nyttekin kudut lasissa)edes yrittäneet syödä ensinnäkään nopeita kardinaaleja.Väittäisin tietäväni kiekon käyttäytymisestä aika paljon monen monen poikueen kasvattamisella ja muutenkin seuraamalla tämänkin päivän kiekko touhuja tähän päivään saakka.Vaikka nyt on saatavissa tietoa todella paljon netin kautta;ennen se hoidettiin lompakon kautta.Ja mitä tulee noihin kasveihin niin eihän sitä aina määrää lämpötila kasvin menestymistä onhan siinä paljon tietenkin muita tekijöitä mutta onhan se jo paljon jos tietää alkuperän mitkä kalat ja kasvit ovat luonnostaan sympioosissa.Hanski
On on tottakai ja mielestäni on hienoa että pitäydytään niissä kasvilajeissa jotka kuuluvat samaan ympäristöön omistamiensa kalojen kanssa, mutta ilmeisesti se ei tässä tapauksessa ollut välttämättä kysyjän suunnitelma tai pointti. Tiedä sitten niistä kardinaaleista, kuten ekalla kerralla kirjoitin että epäilen että ovat joutuneet kuitenkin syödyiksi koska ne hävisivät melkein kuin tuhka tuulen, mutta ilmeisesti se ei sitten ole mahdollista.. Mitään ehdotonta totuutta en kuitenkaan esittänyt, päinvastoin, jaoin vain oman kokemukseni ja nimenomaan vain epäilykseni kuten kirjoituksessani mainitsin.
6-8 kiekkoa sopisi hyvin ja ehkä about 50 kardinaalitetraa, ruso- ja helmimonnisista sais väriä pojalle
Miekkakasveja ja pari juurakkoa, sitten se onkin jo pohja ala käytetty...nimimerkillä kokemusta on
joedoe kirjoitti:6-8 kiekkoa sopisi hyvin ja ehkä about 50 kardinaalitetraa, ruso- ja helmimonnisista sais väriä pojalle
Miekkakasveja ja pari juurakkoa, sitten se onkin jo pohja ala käytetty...nimimerkillä kokemusta on
Kaverini äiti on innostunut akvaarioista ja aikoo hommata heille sellaisen. Saisivat kuulemma joltain tutulta ilmaiseksi 140L altaan tekniikoineen päivineen ... Mutta mua huolettaa tämä kalastokysymys. Kun se kaveri kertoi että hän kuulemma saa hankkia sinne pariskunnan kiekkokaloja Mitä tehdä? Koitin sanoa, että siihen tarttis aika paljon isomman altaan, mut sit se vaan suutahti ja mutisi jotain "Ei olis pitäny sanoo" tai jotain vastaavaa.
... Sillä ei kai sellasia pariskunnittain 140 litrassa viihtyviä kiekkoja ole?! Vai onko?
Tosiaan ne kiekot arvostavat parviseuraa ja litroja saisi olla mielellään vähintään 400 - 500. Ei kiekkoja missään nimessä noin pieneen altaaseen ja aloittelijan hoidettavaksi!
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.