Malawialtaan kaasujen vaihto
Valvoja: Moderaattorit
Malawialtaan kaasujen vaihto
Olen perustamassa malawiallasta.
Omistamani altaan kannessa on vain kaksi 5x2 cm reikää.
Kasveja sisältäneessä kokoonpanossa ei ongelmia ollut, mutta onko kokemusta pitäisikö malawialtaana lisätä ilmankiertoa joko tuulettimella tai ilmapumpulla? Tosin ilmapumppun syöttö tulisi taustan taakse piiloon.
Omistamani altaan kannessa on vain kaksi 5x2 cm reikää.
Kasveja sisältäneessä kokoonpanossa ei ongelmia ollut, mutta onko kokemusta pitäisikö malawialtaana lisätä ilmankiertoa joko tuulettimella tai ilmapumpulla? Tosin ilmapumppun syöttö tulisi taustan taakse piiloon.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: Mies
Re: Malawialtaan kaasujen vaihto
Olen itsellä pitänyt Malawiallasta kokonaan ilman kansilasia. Itselläni ei ole koskaan käynyt niin, että kalat olisvat hypänneet pois altaasta. Jotkut lajit hyppäävät, mutta en tiedä yhtäkään malawia, joka tekisi niin.
Happea ei Malawissa voi olla liikaa. Toisaalta hiilidioksidia ei malawialtaisiin lisätä, joten ei synny ongelmaa siitä että lisätty hiilidioksidi pääsisi pois vedestä. Mikäli altaassasi on kansilasi, jättäisin sen pois ja virittäisin valaisimen hieman korkeammalle jollain muulla kiinnityksellä. Jos sinulla on valokansi, voi ilmankierron parantamista miettiä jollain muulla tavalla.
Ilmapumpun käyttö malawissa aiheuttaa suolan/soodan kertymistä altaan seinään ja kanteen siinä kohdassa, jossa kuplat tulevat pintaan. Tämä on vain ulkonäköhaitta, mutta soodakertymä on tosi tiukassa, kun sitä yrittää putsata. Ilmapunpun hyvä puoli on se, että se pitää veden pintaan syntyvän kalvon poissa.
Happea ei Malawissa voi olla liikaa. Toisaalta hiilidioksidia ei malawialtaisiin lisätä, joten ei synny ongelmaa siitä että lisätty hiilidioksidi pääsisi pois vedestä. Mikäli altaassasi on kansilasi, jättäisin sen pois ja virittäisin valaisimen hieman korkeammalle jollain muulla kiinnityksellä. Jos sinulla on valokansi, voi ilmankierron parantamista miettiä jollain muulla tavalla.
Ilmapumpun käyttö malawissa aiheuttaa suolan/soodan kertymistä altaan seinään ja kanteen siinä kohdassa, jossa kuplat tulevat pintaan. Tämä on vain ulkonäköhaitta, mutta soodakertymä on tosi tiukassa, kun sitä yrittää putsata. Ilmapunpun hyvä puoli on se, että se pitää veden pintaan syntyvän kalvon poissa.
Suosittelen laittamaan hyvän pintavirtauksen.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
En suosittele malawilaa ilman kansilaseja. Minulla malawit molskivat tosi kovasti. Vesi lensi välillä kansilasien aukoistakin ja loman aikana oli kaloja hyppinyt ruokinta-automaatin aukosta lattialle. Yhdellä kaverilla oli myös malaweja, eikä hänellä ollut kansilaseja. Lattia oli märkänä jatkuvasti, kun roiskivat. Pintaveden virtaus vain hyväksi, niin happea riittää. Minulla oli malawilan kansilaseissa nurkissa hyvin pienet aukot, mattosuodattimessa kiertovesipumppu ja sisäsuodatin. Hyvin pyöri vuosia, ei loppunut happi kaloilta. Ensin kalastona oli mbunia, myöhemmin hietikkolajeja. Edelleen harmittaa lattialta löytynyt iso Placidochromis electra -koiras. Oli raukka hypännyt ruokinta-automaatille jätetystä aukosta lattialle ja kuivunut sinne.
-
- Senior Member
Suosittelen valutussuodatinta.
Edes jonkunlainen kukkalaatikkoviritys.
Sillä saa happitasot nostettua. Täällä pyörii sellainen viissatasessa malawissa.
Happitestin mukaan arvot on kympissä.
Muita suodattimia on sitten JBL:n ulkosuodatin, Eheimin sisäsuodatin ja yksi stream.
Pintakin kiertää ja kansilasit ovat.
Mutta valutus nostaa noi happitasot.
Edes jonkunlainen kukkalaatikkoviritys.
Sillä saa happitasot nostettua. Täällä pyörii sellainen viissatasessa malawissa.
Happitestin mukaan arvot on kympissä.
Muita suodattimia on sitten JBL:n ulkosuodatin, Eheimin sisäsuodatin ja yksi stream.
Pintakin kiertää ja kansilasit ovat.
Mutta valutus nostaa noi happitasot.
Meillä on kaksi kissaa, kansi on pakollinen. Toisaalta kansilevyyn on integroitu ledivalot. Taidan laittaa pienen puhaltimen kansilevyyn...
-
- Advanced Member
Mikä sen puhaltimen funktio on? Liikuttaa pintavettä? Saman asian ajaa pumppu tai streami joka on akvassa. Mikään laite akvassa ei tuota happea (ei, ei edes suodatin), sitä liukenee veteen vain ilman ja veden rajapinnassa veden liikkuessa, ihan se ja sama mikä sitä vettä liikuttaa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Streami on kyllä riittänyt pitämään minun possulaumani hyvässä hapessa. Minulla on 257-litraisessa kaksi Juwelin sisäpönttöä sintratulla lasilla ja yksi alle 700 l/h puhaltava Koralia. Kansilasittomuutta en minäkään suosittele missään nimessä, tiedä sitten mitä kissimirrejä tuolle JaakkoL:lle oikein on myyty malaweina
, mutta omilleni lähinnä uhkailen ostaa kuramaton akvaarionkulmalle kun joka päivä saa kaksi kertaa kuivata sukalla parketin. Välillä kansilasit kolisevat oikein kunnolla kun esterit selvittelevät säätyjakoaan. Ei niissä kaloissa kuitenkaan suuremmin mitään paikattavia kolhuja ole koskaan, kaipa ne suomut kestävätkin aika paljon tuon mallisilla kaloilla.

Työntää raitista ilmaa lähes umpinaisen kannen alle. Ei kai se muuten sieltä vaihdu?Sisso kirjoitti:Mikä sen puhaltimen funktio on?
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAS
Tunteeko joku Eheim 2229 -ulkosuodatinta (kuiva-märkä -intervallisuodatin) niin hyvin, että osaisi sanoa, onko se hapetuksen kannalta parempi Malawi-altaaseen kuin esim. 2228?
Monta kuutiota vettä noin 20:ssa kiulussa.
-
- Junior Member
Mulla on altaan yläreunassa noin 5 cm leveä lasivahvike. Ehkäpä se sitten estää kaloja hyppimästä laidan yli.
Näitä "kisumirrilajeja
" jotka eivät ole päässeet altaasta pois ovat mm. L. Caerulus, L Hongi, P Elongatus, M cyaneorhabdos, sekä uudessa setissä M Borley, A Baenchi, ja S Fryeri.
Olen samaa miety Sourz:n kanssa siitä, että veden pintavirtaus ei auta, jos veden päällä olavea parin senti ilmakerros ei vaihdu.
Näitä "kisumirrilajeja

Olen samaa miety Sourz:n kanssa siitä, että veden pintavirtaus ei auta, jos veden päällä olavea parin senti ilmakerros ei vaihdu.
- Liitteet
-
- Allas_ylävahviike.jpg (77.73 KiB) Katsottu 2495 kertaa
-
- Junior Member
Nyt se sitten tapahtui. Ensimmäisen kerran kala hyppäsi altaasta.
Olen huomannut, että pimeällä kalat oleilevat usein altaan yläosassa. Kun pimeässä kävelee altaan ohi, kalat saattavat säikähtää, ja molskauttavat vettä. Tänä aamuna menin sytyttämään akvaarion valon, jolloin S Fryeri (sinihämyahven) loikkasi, ja peräti kolmen metrin päähän altaasta.
Nostin kalan takaisin altaaseen. Taisi hieman säikähtää kokemusta, koska meni luolaan piiloon.
Olen huomannut, että pimeällä kalat oleilevat usein altaan yläosassa. Kun pimeässä kävelee altaan ohi, kalat saattavat säikähtää, ja molskauttavat vettä. Tänä aamuna menin sytyttämään akvaarion valon, jolloin S Fryeri (sinihämyahven) loikkasi, ja peräti kolmen metrin päähän altaasta.
Nostin kalan takaisin altaaseen. Taisi hieman säikähtää kokemusta, koska meni luolaan piiloon.