A-W vuoteen 2012 - kehitysehdotuksia
Valvoja: Moderaattorit
Re: A-W vuoteen 2012 - kehitysehdotuksia
Keskusteluforumi on kirjoittajiensa summa. Ainut asia johon kannattaa keskittyä on muutokset, joilla saadaan mielenkiintoista ja/tai asiantuntevaa tekstiä suoltavat henkilöt tulemaan/palaamaan tänne. Aivan varma asia on, että ainakaan pankkitunnusten kaivaminen ei ole tähän ratkaisu. Nykyisin 99.9% viesteistä on sellaisia, että ainakaan itse en viitsi painaa edes kirjaudu nappia että voisin niihin kommentoida. Se 0.1% prosenttia joita kohtaan saattaisi olla mielenkiintoa, hukkuvat sinne sekaan. Toisaalta taas yritelmät rakentaa uusia "asiantuntijafoorumeita" akvaarioiden ympärille ovat kaatuneet aina kirjoittajien puutteeseen. Ratkaisujen pitäisi siis tukea omien mielenkiintokohteiden löytämistä sekä palkita jotenkin kirjoittaja. Paras palkinto lienee hyvä keskustelu, joka on mahdollista silloin kun ketju jostain syystä kerää ne sopivat henkilöt yhteen.
Se mitä itse haluaisin, olisi käyttäjäanalysiin perustuva "sinua mahdollisesti kiinnostavat ketjut". Eli etusivulla olisi ruutu johon ilmeistyisivät näkyviin ketjut joiden softa olettaisi kiinnostavan minua. Se voisi perustua tiettyihin sanoihin, käyttäjiin, käyttäjien väliseen esiintymiseen tai aihealueisiin. Esimerkiksi jos joskus olen itse ollut joskus aktiinen keskustelussa jossa esiintyy esimerkiksi nimimerkit Mari ja Maisu, minua voisi todennäköisesti kiinnostaa joku toinenkin ketju joissa nämä nimimerkit esiintyvät. Lisäksi voisin merkitä esimerkiksi tiettyjä kirjoittajia mielenkiintoisiksi ja näiden kirjoittajien osallistuminen johonkin ketjuun tulisi ilmi. Koska jos esimerkiksi Rassi, Järvi tai muut akvaariomaailman merkkihenkilöt taas aktivoituisi kirjoittamaan, forumin mielenkiinto nousisi taas ihan eri tasolle mitä noilla kosmeettisilla tykkää muutoksilla ikinä saadaan aikaiseksi.
Tosiasia kun on, että niinä yli kymmenenä vuotena joina olen aktiivisesti osallistunut nettiakvaariokeskusteluihin, lähes kaikki akvaarioihin liittyvä on jo keskusteltu.
Se mitä itse haluaisin, olisi käyttäjäanalysiin perustuva "sinua mahdollisesti kiinnostavat ketjut". Eli etusivulla olisi ruutu johon ilmeistyisivät näkyviin ketjut joiden softa olettaisi kiinnostavan minua. Se voisi perustua tiettyihin sanoihin, käyttäjiin, käyttäjien väliseen esiintymiseen tai aihealueisiin. Esimerkiksi jos joskus olen itse ollut joskus aktiinen keskustelussa jossa esiintyy esimerkiksi nimimerkit Mari ja Maisu, minua voisi todennäköisesti kiinnostaa joku toinenkin ketju joissa nämä nimimerkit esiintyvät. Lisäksi voisin merkitä esimerkiksi tiettyjä kirjoittajia mielenkiintoisiksi ja näiden kirjoittajien osallistuminen johonkin ketjuun tulisi ilmi. Koska jos esimerkiksi Rassi, Järvi tai muut akvaariomaailman merkkihenkilöt taas aktivoituisi kirjoittamaan, forumin mielenkiinto nousisi taas ihan eri tasolle mitä noilla kosmeettisilla tykkää muutoksilla ikinä saadaan aikaiseksi.
Tosiasia kun on, että niinä yli kymmenenä vuotena joina olen aktiivisesti osallistunut nettiakvaariokeskusteluihin, lähes kaikki akvaarioihin liittyvä on jo keskusteltu.
/jari
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Itse taas pidän AQ:n yhtenä vahvuutena ja hienoutena, että täällä on alkeista asiantuntevampaan keskusteluja. Myös hyvin monenlaista keskustelua. Myös hyvin eri ikäisiä keskustelijoitakin. Pelkkien superasiantuntijoiden varassa oleva foorumi voisi olla kuitenkin yksioikoinen ja suppea -jopa tylsä. Arvostan toki heidän asiantuntemustaan. Mutta "taviskin" voi nopeasti auttaa tai antaa hyviä vinkkejä. Suuressa massassa on etunsa: massaäly ja joskus massatyhmyyskin:).
Ihmisillä on myös erilaisia elämäntilanteita ja kiireitä. Kukin osallistuu aktiivisesti silloin kun on aikaa ja halua... Ja "tumpelostakin" voi kehkeytyä ajan saatossa oikein asiantunteva, kun ei heti tyrmätä:). Mielenkiinnot ovat erilaisia ja hyvä, että jokaiselle on jotakin. Itse voi valkata menemällä esim. eri teema-alueelle. Myös mielenkiinto voi vaihdella oman akvatilanteen mukaan yhdellä henkilölläkin...
Hakua voi myös käyttää, jos etsii jotain mielenkiintoista sanaa tai käyttäjänimen kommentteja. Ja aina tulee uutta ja uusia näkökulmia - myös akvamaailmassa.
Ihmisillä on myös erilaisia elämäntilanteita ja kiireitä. Kukin osallistuu aktiivisesti silloin kun on aikaa ja halua... Ja "tumpelostakin" voi kehkeytyä ajan saatossa oikein asiantunteva, kun ei heti tyrmätä:). Mielenkiinnot ovat erilaisia ja hyvä, että jokaiselle on jotakin. Itse voi valkata menemällä esim. eri teema-alueelle. Myös mielenkiinto voi vaihdella oman akvatilanteen mukaan yhdellä henkilölläkin...
Hakua voi myös käyttää, jos etsii jotain mielenkiintoista sanaa tai käyttäjänimen kommentteja. Ja aina tulee uutta ja uusia näkökulmia - myös akvamaailmassa.

Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Olen myös miettinyt tuota valmiiden kalastojen "vaatimista". Miten paljon siinä on sitä, ettei oikein enää osata tai uskalleta ottaa vastuuta itse? Ja mitä sille voisi tehdä, jos näin on?
Kehitysehdotuksena ehdottaisin, että keskustelusta käytävä keskustelu olisi aina laitettava off-topiciin ja off-topicin aiheet eivät nousisi etusivun palkkiin ensimmäisenä tarjolle, kuten ei ymmärtääkseni kauppapuolikaan nouse. Ja sitten se kalenteri olisi hieno parannus.
Kehitysehdotuksena ehdottaisin, että keskustelusta käytävä keskustelu olisi aina laitettava off-topiciin ja off-topicin aiheet eivät nousisi etusivun palkkiin ensimmäisenä tarjolle, kuten ei ymmärtääkseni kauppapuolikaan nouse. Ja sitten se kalenteri olisi hieno parannus.
Minä toivoisin jotenkin selkeämpää linjaa sille, että pelkkä päivittäisten kalakuulumisten vaihtaminen tapahtuisi jossain muualla kuin jotain tiettyä kalalajia koskevassa topikissa. Olen itsekin syyllistynyt siihen ihan varmasti, mutta ne monisivuiseksi rönsyävät aiheet ei enää ole kovin tietosisällöllisiä, ja kokemuksia voinee päivittää fiksummin jos siinä on edes muutama päivä tai viikko viestien välissä.
Itse satun kyllä tykkäämään noista kalastopohdinnoista, koska omien akvaarioiden määrä on hyvin rajallinen ja on hauska osallistua toisten suunnitteluprosessiin. Eli mun puolesta ne on ok kunhan pysyvät tuolla Alkeet-osastolla, missä niitä osaa ehkä niitä kavahtavat enemmän varoa.
Itse satun kyllä tykkäämään noista kalastopohdinnoista, koska omien akvaarioiden määrä on hyvin rajallinen ja on hauska osallistua toisten suunnitteluprosessiin. Eli mun puolesta ne on ok kunhan pysyvät tuolla Alkeet-osastolla, missä niitä osaa ehkä niitä kavahtavat enemmän varoa.
-
- Junior Member
Aatoksia, mietteitä, omia kylläkin.
Jotensakin olen havainnut pienimuotoista "kypsymistä" kirjoittelijoilla. Vallankin toistuvat kysymykset ja aloittelijoiden toistamat virheet tuntuvat ärsyttävän.
Aloittelijoiden kysymykset, tyhmät ja ei niin tyhmät (eli alkeet-osio) voisivat sijaita ihan erillisinä myös etusivulla. Tarkoitan sitä niin, että ko. kysymykset linkittyisivät eri kohtaan, kuin "Keskustelun 25 uusinta viestiä". Siellä voisi olla "laatikko" like this "Alkeet-keskustelun 10 uusinta viestiä".
Näin ollen ne, ketkä saavat vatsahaavan toistuvista kysymyksistä, voisivat ohittaa ko. ruudun ja siihen sisältyvät kysymykset.
Ne keillä intoa riittää (niitäkin löytyy), voisivat käydä keskustelua aloittelijoiden pulmien ja ihmetystenaiheiden parissa.
-just dingel about it-
Jotensakin olen havainnut pienimuotoista "kypsymistä" kirjoittelijoilla. Vallankin toistuvat kysymykset ja aloittelijoiden toistamat virheet tuntuvat ärsyttävän.
Aloittelijoiden kysymykset, tyhmät ja ei niin tyhmät (eli alkeet-osio) voisivat sijaita ihan erillisinä myös etusivulla. Tarkoitan sitä niin, että ko. kysymykset linkittyisivät eri kohtaan, kuin "Keskustelun 25 uusinta viestiä". Siellä voisi olla "laatikko" like this "Alkeet-keskustelun 10 uusinta viestiä".
Näin ollen ne, ketkä saavat vatsahaavan toistuvista kysymyksistä, voisivat ohittaa ko. ruudun ja siihen sisältyvät kysymykset.
Ne keillä intoa riittää (niitäkin löytyy), voisivat käydä keskustelua aloittelijoiden pulmien ja ihmetystenaiheiden parissa.
-just dingel about it-
-
- Senior Member
Miten täällä kaikki ketjut tuntuvat menevän nyt yleiseksi rutinaksi noista samoista aiheista
...
Ymmärrän kyllä sen samoihin kysymyksiin ärsyyntymisen, mutta toisaalta pitää muistaa se toinenkin näkökanta. Eli eivät ne aloittelijat välttämättä sitä tiedä, että täällä on kysytty sitä samaa asiaa about tuhannen kertaa jo aikaisemmin. Toki on erittäin suotavaa kehottaa nätisti ja hillitysti (ei äyskäisemällä
) käyttämään hakua, mutta mielestäni nyt ei voi ketään vaatia käyttämään pelkästään sitä ja olla kysymättä mitään. Kuinkakohan monen akvaarion pito saattaa mennä pieleen sen takia, ettei täällä uskalleta kysyä neuvoa johonkin asiaan? Kun joku kysyy esim. jostain että "mikäköhän tauti olisi kyseessä" ja mainitsee altaan asukit, niin auta armias jos siellä on joku väärä kalalaji liian pienessä tankissa tai väärissä vesiarvoissa... sitten unohdettiinkin jo se pääasia ja aletaan keskittymään siihen, mitä asukkeja siellä altaassa on. Näin tämä siis useasti täällä valitettavasti menee. Toki on hyvä mainita sitten jossain kohtaa ko. ihmiselle, että "voisit tuosta luopua kun ei oikein sovi sinne, mutta voisit ottaa vaikka näitä tilalle" tms., mutta siis ei ihan niin hyökkäävällä tyylillä kuin nyt ja unohtamalla se, mihin oikeasti kaivataan apua. Valitan, tämäkin meni OT:ksi tähän ketjuun, mutta pakko sanoa tämän verran tässä yhteydessä kuitenkin.
Aiheeseen liittyen (ja edellistä tekstiäni sivuten) edellä mainittu idea on hyvä. Eli jonkinlainen nimenomaan aloittelijoille suunnattu tekstipaketti akvaarion perustamisesta, kypsytyksestä, suodattimien yms. tekniikan valinnasta ja vaikkapa peruskala- ja kasvilajeista voisi helpottaa asiaa? Eikä siis mikään linkkikooste, vaan vaikkapa juuri tuonne Artikkelit-osioon. Ja etusivulle sitten linkki tuonne esim. nimellä "Perustietoa akvaarion perustamisesta" tms. Siis siten, että se erottuisi aloittelijoiden silmään tuolta etusivulta.

Ymmärrän kyllä sen samoihin kysymyksiin ärsyyntymisen, mutta toisaalta pitää muistaa se toinenkin näkökanta. Eli eivät ne aloittelijat välttämättä sitä tiedä, että täällä on kysytty sitä samaa asiaa about tuhannen kertaa jo aikaisemmin. Toki on erittäin suotavaa kehottaa nätisti ja hillitysti (ei äyskäisemällä

Aiheeseen liittyen (ja edellistä tekstiäni sivuten) edellä mainittu idea on hyvä. Eli jonkinlainen nimenomaan aloittelijoille suunnattu tekstipaketti akvaarion perustamisesta, kypsytyksestä, suodattimien yms. tekniikan valinnasta ja vaikkapa peruskala- ja kasvilajeista voisi helpottaa asiaa? Eikä siis mikään linkkikooste, vaan vaikkapa juuri tuonne Artikkelit-osioon. Ja etusivulle sitten linkki tuonne esim. nimellä "Perustietoa akvaarion perustamisesta" tms. Siis siten, että se erottuisi aloittelijoiden silmään tuolta etusivulta.
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Niin, jonkinlainen aloittelijapaketti olisi varmaan hyvä, kunhan siitä ei sitten syntyisi käsitystä että halutaan pitääkin aloittelijat poissa.
Nykyisellään Alkeet-osion ainoa varsinainen ohjeistus sisältää lähinnä oikeinkirjoitusvaateita. Olisiko ideaa siinä, että sinne laitettaisiin tuollainen "Lue tämä viesti ennen kuin kirjoitat tänne!" kuin on Kasvit ja sisustuksessa (miksi muuten vain siellä?), ja siihen laitettaisiin jotain että "kysy kalasta vasta, kun olet ensin selvittänyt perusasiat lajista hakutoiminnolla ja googlaamalla"?
Nykyisellään Alkeet-osion ainoa varsinainen ohjeistus sisältää lähinnä oikeinkirjoitusvaateita. Olisiko ideaa siinä, että sinne laitettaisiin tuollainen "Lue tämä viesti ennen kuin kirjoitat tänne!" kuin on Kasvit ja sisustuksessa (miksi muuten vain siellä?), ja siihen laitettaisiin jotain että "kysy kalasta vasta, kun olet ensin selvittänyt perusasiat lajista hakutoiminnolla ja googlaamalla"?
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Suunnilleen tämänkaltaiseen ratkaisuun päädyin joskus taannoin omalla akvaariopalstalla. Jos sitten tuli keskustelussa kysymys johon löytyi perustietoa jo valmiiksi kirjoitettuna niin eiku linkkiä kyseiseen kohtaan. Mun mielestä suht toimiva ratkaisu silloin kun kyseessä on ihan perustiedosta eikä sellaisesta aiheesta joka jakaa voimakkaasti mielipiteitä. Ei välttämättä olisi huono idea täälläkään. Säästyisi siltä suurimmalta tylyttämisen tunteelta mitä aloittelijalle saattaa tulla jos vähän kärjistäen vaan opastetaan tyyliin "opettele käyttämään hakua nuija". Jos ylläpitoa kiinnostaa niin ne tekstit on kyllä käytettävissä kunhan vaan joku ensin kävisi jonkinlaisen yleisen päivityksen, että tiedot ovat tämän päivän tasalla. Siis jos kukaan tietäväinen ei jaksa itse kirjoittaa vastaavaa alusta asti.akvaristi kirjoitti:Aiheeseen liittyen (ja edellistä tekstiäni sivuten) edellä mainittu idea on hyvä. Eli jonkinlainen nimenomaan aloittelijoille suunnattu tekstipaketti akvaarion perustamisesta, kypsytyksestä, suodattimien yms.
Minunkin mielestä tuo tykkää-nappi olisi ihan hyvä idea, tosiaan ilman tuota ei tykkää-nappia.bombo kirjoitti:Tykkää/ei tykkää nappi viesteihin olisi hyvä.
Jos kirjoittaja on kirjoittanut esim. jotain hyödyllistä tietoa, jotain hauskaa tai muuten vain piti käyttäjän kirjoittamasta viestistä, niin miksei sitä voisi myös jotenkin ilmaista muutenkin kuin kirjoittamalla viestiketjuun "hyvä hyvä"?
Tällöin saattaisi jäädä myös ns. turhemmat viestit pois asiatekstin seasta, joten tiedonhaku saattaisi myös helpottua.
Ei tykkää-nappi voisi jättää sen takia toteuttamatta, että jäisi turha mustamaalaaminen ja eripura pois. Jos jonkun viesti ei miellytä, niin pitäkööt jokainen omana tietonansa. Jos viesti on jotenkin loukkaava tms. niin aina voi ottaa yhteyttä ylläpitoon.
Kala on kaveri, ei sapuska!
-
- Elite Member
- Viesti:
Saisiko tänne eri maantieteellisille alueille oman kohdan? Esim. Pks, Pirkanmaa, E-pohjanmaa jne...Joskus voisi olla hyvä verkostoitua oman alueen ihmisten kanssa ja tehdä enemmän yhteistyötä. Monella alueella taitaa olla oma viestiketju...Profiileissa on kuitenkin hyvä, että osalla on oma paikkakunta. Helpottaa joskus esim. ilmoituksen tulkintaa, onko yhteydenoton väärtti....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi