Poikasaltaaseen pelkkä ilmapumppu?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
Poikasaltaaseen pelkkä ilmapumppu?
Käykö ilmapumppu 40 litraiseen poikasaltaaseen hapettamaan vettä riittävästi? Pumppu on Tetran APS 100. Miulla on kyllä suodattimia jotka oon verhonnut sukkahousuilla ettei poikaset mee niihin mut ne päätyy kiinni imuun silti. Eli aattelin et jos tuo pelkkä ilmapumppu riittäisi alkuun ja laittaisin suodattimen kunhan lapsoset on vähän isompia. Rusokiilakylkiä miulla on kasvamassa nyt vielä kelluvassa poikasaltaassa mutta kun niitä on 20 niin on vähän ahdas..
300 l: pilkkutimanttiahvenia, avainkirjoahvenia, suklaarihmakaloja, rusokiilakylkiä, kääpiöseepranuoliaisia, raitakoruplekopari, juovapuuplekopari, salamanteripleko, päälle 60 kultapartamonnivauvaa
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Poikasaltaaseen pelkkä ilmapumppu?
Mun kuparimonnisten kasvatus aikoina käytin vain ilmapumppua.
Suodatin saattaa imeä poikaset sukkahousuun kiinni ja siihenhän sitten jäävät.
Suodatin saattaa imeä poikaset sukkahousuun kiinni ja siihenhän sitten jäävät.

Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
Olen pitänyt poikasaltaita ilmapumpun ja hohkakiven kanssa. Tärkeää tuolloin on kerätä jätökset ja ylimääräinen ruoka, jottei ne kuormita vettä. Myös pillisuodattimet ovat käteviä, ja niiden tehoa voi säätää tarvittaessa.
Mikset laittaisi vaikka tuollaista sinne altaaseen? http://www.akvaarioon.fi/Sera-L150-sisaesuodatin
Itselläni on käytössä pieni mattosuodatin, toiminut oikein mainiosti.
Itselläni on käytössä pieni mattosuodatin, toiminut oikein mainiosti.
-
- Junior Member
Voin toki laittaa mutta kyselin nyt että riittääkö tuo ilmapumppu. Meinasin tänään nuo laittaa altaaseen niin tuo suodatin tuskin saapuu ennen ensi viikkoa. Joten jos tilaan tuon niin menevätkö ilmapumpulla sen aikaa?
300 l: pilkkutimanttiahvenia, avainkirjoahvenia, suklaarihmakaloja, rusokiilakylkiä, kääpiöseepranuoliaisia, raitakoruplekopari, juovapuuplekopari, salamanteripleko, päälle 60 kultapartamonnivauvaa
Menevät toki pidempäänkin. Tärkeintä on huolehtia tuolloin puhtaudesta, eli imuroida pohjalta kalojen jätökset ja ruoantähteet.Joten jos tilaan tuon niin menevätkö ilmapumpulla sen aikaa?
-
- Junior Member
Ok.
Kannattaako poikasaltaaseen laittaa hiekkaa tai kasveja?

Itse olen jättäny hiekan pois. Huomattavasti helpompi imuroida roskat pois. Kasveista voi laittaa esim. karvalehteä. Kannattaa myös huomioida se että kasvit käyttävät happea yöaikaan.