91 litraisen kalasto
Valvoja: Moderaattorit
-
AquariumNovice
- Starting Member

- Sukupuoli: Mies
91 litraisen kalasto
Hei! En oikein tiedä, mitä kaloja akvaariooni ottaisin, jotenka päätin tulla kysymään neuvoa asiasta enemmän tietäviltä. Tiedot akvaariosta: 91 litraa, lämpötila 24C, pH 7, pehmeä vesi. Nykyiset asukit: 10 kardinaalitetraa, 3 kuparimonnista, taistelukala ja kääpiörihmakalapariskunta. Ajattelin ottaa partiksen mutta mitä mieltä te olette? Mitä kaloja sopisi noiden kanssa? KIITOS!
-
Milsku
- Senior Member

- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Nainen
Re: 91 litraisen kalasto
Minä tuplaisin monnisten määrän, vois mahtua jopa 10 porukka kun pohja on noin autio. Partista en noin pieneen ottaisi, kasvaa kuitenkin melkoisen isoksi.
Kalasi arvostaisivat hivenen lämpimämpää vettä, jos sinulla lämmitin löytyy eikä estettä asialle ole, nostaisin lämpötilan 25-26C paikkeille.
Kalasi arvostaisivat hivenen lämpimämpää vettä, jos sinulla lämmitin löytyy eikä estettä asialle ole, nostaisin lämpötilan 25-26C paikkeille.
Nano Riutta <3
Kuparimonnisista kasvaa melko jötkäleitä, itse laittaisin sen max. 8 kpl aluksi.
Meillä on 8 pientä täplämonnista ja tilaa ei ole yhtään liikaa.
Kupareille se 26 astetta on maksimilämpö, mutta taisto ja rihmat kyllä tykkäisivät lämpimämmästä.
Kompromissi? Ääripäissähän kaloja pitäisi välttää pitämästä.
Voisit mahdollisesti harkita monnislajin vaihtoakin, joka menisi paremmin taisto- ja rihmalämpöihin?
Itse en myöskään partista noin pieneen laittaisi, kasvaa kuitenkin isoksi.
Ehkäpä kardinaalien määrää voisi nostaa hiukan, 15kpl?
Meillä on 8 pientä täplämonnista ja tilaa ei ole yhtään liikaa.
Kupareille se 26 astetta on maksimilämpö, mutta taisto ja rihmat kyllä tykkäisivät lämpimämmästä.
Kompromissi? Ääripäissähän kaloja pitäisi välttää pitämästä.
Voisit mahdollisesti harkita monnislajin vaihtoakin, joka menisi paremmin taisto- ja rihmalämpöihin?
Itse en myöskään partista noin pieneen laittaisi, kasvaa kuitenkin isoksi.
Ehkäpä kardinaalien määrää voisi nostaa hiukan, 15kpl?
-
päivänvarjo
- Senior Member

Tai sitten laittaa sinne partamonnin poikasen ja kattelee ajan myötä kuinka isoksi kasvaa. Jos kasvaa liian isoksi niin etsisi vain uuden kodin, mutta voi se myös jäädä pienemmäksikin.
Mutta aika paljon ne partikset kyllä on vaan jossakin kolossa piilossa, että eivät mun mielestä niin hirveästi sitä tilaa käytä.
Mutta aika paljon ne partikset kyllä on vaan jossakin kolossa piilossa, että eivät mun mielestä niin hirveästi sitä tilaa käytä.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
-
AquariumNovice
- Starting Member

Mulla on kyllä yksi aika järkyttävän kokoinen luola johon partis pääsisi piiloon 
En ottaisi partista, 100 litraisenikin jo tuntuu tuolle pötkölle pieneltä.
Ottaisin kardinaalitetroja ja kuparimonnisia enemmän.
Ottaisin kardinaalitetroja ja kuparimonnisia enemmän.
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
Blogini
-
AquariumNovice
- Starting Member

Harmillista kun olisin tahtonut jonkun näyttävän keskikokoisen kalan
Eikö sinne voisi laittaa jonkun uuden kalan?
Hieman nihkeää, kun siellä on jo taistelukala ja tuo kääpiörihmapariskunta. Noiden takia "pääkala" on vähän niin kuin käytetty tuon keskikokoisen uuden kalan osalta. Parhaiten soppaan sopisivat sekaan pohjan tuntumassa viihtyvät lajit, ehkä kääpiöahvenet, mutta ne joutuvat helposti tappeluun noiden jo olemassaolevien kanssa. Parvikalat ovat toki vaihtoehto, mutta keskikokoista kalaa niistä ei saa tekemälläkään. Voit toki harkita toista parvea, joka liikkuisi kardinaalitetrojen kanssa yhteisymmärryksessä. Oman kokemuksen mukaan hohto- tai rusokiilakyljet parveutuivat kardinaali- ja sinineontetrojen kanssa nätisti. Näin sinulla olisi melkein yksi parvi, jossa on kahden eri lajin edustajia.
Nothing that I say or do, matters to the big machine.
-
päivänvarjo
- Senior Member

Jo mäkään en lähtis laittamaan enää mitään isompia kaloja, kuten just noita ahvenia, kun taistis ja rihmatkin ovat reviirikaloja niin tuon kokoisessa voisi tulla tappelua.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
-
AquariumNovice
- Starting Member

Kelpaisiko siaminpiikkisilmät? Ja kuinka monta, jos voi?
-
päivänvarjo
- Senior Member

Kyllä varmaankin vois, mutta riippuu aika paljon onko sulla isoa soraa vai hiekkaa. 1-2mm sora ei mun mielestä vielä rajoita piikkisilmien ottamista, vaikka jotkut ovat toistamieltä.
-
rybka
- Senior Member

- Sukupuoli: Nainen
Mihinpä tämän mielipiteesi perustat? Paljonko sinulla on kokemusta piikkisilmistä?1-2mm sora ei mun mielestä vielä rajoita piikkisilmien ottamista, vaikka jotkut ovat toistamieltä.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Täällä oli piikkisilmiä noin kahden vuoden ajan, kolmessa eri altaassa, yhteensä liki kolmekymmentä pyrstöä. Aloittivat hiekalla, jatkoivat hiekalla, kävivät englannin jokisoralla ja palasivat hiekalle. Missään vaiheessa yksikään ei kaivautunut, eikä osoittanut mitään mielenkiintoa pohjamateriaaliin hautautumiseen. Englannin jokisoralla toki kaivoivat raivokkaasti soran välistä ruokaa (eihän ne kivet mihinkään liikkuneet). Tiedän että joillain harrastajilla piikkisilmät kaivautuvat hiekkaan, minun reipaskokoinen parvi ei sitä harrastanut. Lajilla mahdollisesti ilmenevän kaivautumistaipumuksen takia voisi olla suositeltavampaa hankkia hieno hiekka, mutta itse en näe sitä lajille pakollisena vaatimuksena.rybka kirjoitti:Mihinpä tämän mielipiteesi perustat? Paljonko sinulla on kokemusta piikkisilmistä?1-2mm sora ei mun mielestä vielä rajoita piikkisilmien ottamista, vaikka jotkut ovat toistamieltä.
Nothing that I say or do, matters to the big machine.
-
AquariumNovice
- Starting Member

Toinen puoli akvastani on hienoa hiekkaa ja toinen aika suurta soraa. Käykö?
-
AquariumNovice
- Starting Member

Vastauksia kiitos.!
Tämä on foorumi, ei chatti, ei kannata hermostua jos tuntiin ei saa haluamaansa vastausta...
-
päivänvarjo
- Senior Member

Täytyy muistaa että osa ihmisistä voi olla myöhäänkin töissä, ja jotkut taas käyvät vain muutaman kerran päivässä kurkkaamassa onko tullut mitään uutta. Itsekkin kyllä käyn tunnin- puolen välein katsomassa, mutta kannattaa vain rauhassa odotella 
-
AquariumNovice
- Starting Member

Okei, anteeksi. Niin, että voiko laittaa siaminpiikkisilmiä akvaan, jossa puolet hiekkaa ja puolet aika suurta soraa?
-
AquariumNovice
- Starting Member

Siaminpiikkisilmät
Hei! Voisiko siamin piikkisilmiä laittaa akvaarioon, jossa puolet hienoa hiekkaa ja toinen puoli aika karkeaa soraa? Akvaarion tiedot: 91l, 25C, PH 7, Pehmeä vesi.
Joten voiko laittaa?
Joten voiko laittaa?
-
AquariumNovice
- Starting Member

Siaminpiikkisilmät
Voiko siaminpiikkisilmiä laittaa akvaarioon jossa on hienoa hiekkaa puolet ja toinen puoli 5mm karkeaa soraa
-
päivänvarjo
- Senior Member

En voi varmuudella sanoa, mutta uskoisin että voit. Jos joku muu on toista mieltä, voisi nyt herätä korjaamaan.
Mitkä tuon akvaariosi mitat ovat? Saa olla melko matalan mallinen allas, että voi lisätä monnisten kanssa piikkisilmät, koska monniset tykkäisivät (kuten mainittu) että niitä on mahdollisimman monta, ja oman lajisia kavereita arvostavat myös piikkisilmät. Samaten monet tykkäävät pöllytellä sitä hiekkaa, joten jos sitä on vain puolet, puhuu sekin vähän sen puolesta että molemmat ei mahdu. Vähintään vaihtaisin siis kaiken hiekaksi, olisi enemmän tilaa mellestää.
Kokonaismielipiteenä tuo akvaario vaikuttaa mun nähdäkseni jo melko täydeltä tuon kokoiseksi.
Kokonaismielipiteenä tuo akvaario vaikuttaa mun nähdäkseni jo melko täydeltä tuon kokoiseksi.
-
AquariumNovice
- Starting Member

no tänään ohjelmassa hiekan vaihto, päätetty jo eilen!