Aluksikin, ei pidä koskaan leveillä sillä, kuinka hyvin omat kiekkokalat voivat ja miten niiden kanssa on pärjännyt ilman ongelmia jo kohta kaksi vuotta!:D ( näin taisin itse muutama päivä sitten tutulleni leuhkia)
Tämä ilmiselvästi nyt kostautuu mulle, koska kiekot alkoi heti oireileen enkä ole ihan varma mikä niillä on. Viime torstaina mulle saapui uudet pikkukiekot parven jatkoksi. Vanhoja on siis viisi, uusia tuli neljä. Uudet voi hyvin, ovat aktiivisia ja syövät hyvin, mutta kaikki viisi vanhaa oireilee.
Ulkoisesti en ensisilmäyksellä huomannut mitään sen kummempaa muuta kuin sen, että värit oli hyvin tummat. Nyt tuolla uidaan jo vähän evät supussa ihan suodatin virtauksen läheisyydessä ja kaloja edestä päin katsoessa näkee, että kylkiin on kaikilla vanhoilla alkanut muodostumaan samettimainen mattapintainen kerros (limaa ehkä). Myös joidenkin silmät on sumentuneet. Olisiko siis samettitauti mahdollisesti? Ja jos on niin miksihän nämä uudet ei oireile mitenkään? Karanteenin kautta tulivat joten en tiedä mistä se sametti olis altaaseen hyökkiny :/
Ruokaa tarjotessa tulevat kyllä syömään ja värit palautuu hetkeksi ennalleen, mutta sitten taas arkaillaan ja mennään kimpassa evät supussa möllöttämään samaan nurkkaan. Vesiarvot on ok, eikä ne ole muuttuneetkaan. Lämpöä ainoastaan vähäsen nostin.
Samettitautia?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Re: Samettitautia?
Hankala juttu kun ei ole kuvaa..
onko vedenvaihdosta paljoa aikaa, kiekot voivat saada ns. kiekkoruttoa n. viikon päästä vedenvaihdosta. Tuolloin hakeutuvat mieluusti myös lämmittimen viereen.
Sumea silmä ja evät supussa (evärutto) voisi viitata bakteeriin mutta myös ulkoloisiin. Värien palautuminen taas kuulostaisi mielialamuutokselle.
Hapetuksen lisäys ja hetkellinen lämmön nosto on kokeilemisen arvoista. Tarkasta vesiarvot kuitenkin ja pidä ruokinta kunnossa, kun eivät siitä nirputa niin "taudin" määrittelyyn jää enemmän aikaa.
onko vedenvaihdosta paljoa aikaa, kiekot voivat saada ns. kiekkoruttoa n. viikon päästä vedenvaihdosta. Tuolloin hakeutuvat mieluusti myös lämmittimen viereen.
Sumea silmä ja evät supussa (evärutto) voisi viitata bakteeriin mutta myös ulkoloisiin. Värien palautuminen taas kuulostaisi mielialamuutokselle.
Hapetuksen lisäys ja hetkellinen lämmön nosto on kokeilemisen arvoista. Tarkasta vesiarvot kuitenkin ja pidä ruokinta kunnossa, kun eivät siitä nirputa niin "taudin" määrittelyyn jää enemmän aikaa.
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0 ♥
-
Kiksu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Oletko mitannut hanaveden arvot (nitriitti ja mahdollisesti ammoniakki)? Barbeilleni tuli iho- ja silmäsamennusoireita jokunen päivä sitten pari päivää vedenvaihdon jälkeen, yhdellä meni selkäevä halki ja hanavedessähän oli nuo arvot koholla, mm. nitriittiä 0,3 mg/l. Vaikea sanoa, miksi uudet kiekkosi ei oireile... Jos vikaa on vesiarvoissa, lämpötilan nosto ei ole ehkä suositeltavaa, koska kalat kestävät lämpimässä huonommin ammoa ja nitriittiä.
Kultakalat
Yritin räpsiä kuvaa mutta en onnistu saamaan millään sellasta mistä sais mitään selvää. Veden vaihdosta on nyt viikko. Millanen tuo kiekkorutto sitten oikeen on? Evät ovat tosiaan supussa, mutta eivät riekalaiset tai muutenkaan vahingoittuneet. Ulkoloisia olen itse tässä miettiny ja samettitautia ehkä sulkemassa pois, koska pilkkuja kaloilla ei ole..? Vai tuleeko niitä välttämättä?
Hanaveden arvoja en ole mitannut, mutta samassa asunnossa olen kiekkojen ajan asunu ja tähän asti ilman ongelmia oon veden kanssa läträilly:)
Mutta siis, loiset tai sitte se samettitauti? En vaan tiiä miten erottaisin kumpi. Käytän seran tuotteita ja sieltä samettitautiin olis toi Sera Oodinopur A ja loisiin Sera Mycopur. Tai sitte mä oon päätelmieni kanssa ihan hukkateillä..:/
Hanaveden arvoja en ole mitannut, mutta samassa asunnossa olen kiekkojen ajan asunu ja tähän asti ilman ongelmia oon veden kanssa läträilly:)
Mutta siis, loiset tai sitte se samettitauti? En vaan tiiä miten erottaisin kumpi. Käytän seran tuotteita ja sieltä samettitautiin olis toi Sera Oodinopur A ja loisiin Sera Mycopur. Tai sitte mä oon päätelmieni kanssa ihan hukkateillä..:/
-
Kiksu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Samassa asunnossa minäkin jo vuosia olen asunut ja arvot on muuttuneet ihan vastikään. Ensin syksyllä KH tippui 3:sta noin yhteen ja nyt nitriittiä ja ammoa tulee, joten ei ne arvot aina samoina pysy. 
Kultakalat
Aijaa :O Pitää varmaan testata sitten ne.
Saako tänne ladattua videota? Minä tekniikan ihmelapsena en tiedä:D Voisin laittaa tuosta kiekosta videota, siinä näkyis aika hyvin ongelma.
Saako tänne ladattua videota? Minä tekniikan ihmelapsena en tiedä:D Voisin laittaa tuosta kiekosta videota, siinä näkyis aika hyvin ongelma.