MA7xGE:n akva!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Oho. 8O
Voi harmi, aina se jaksaa ketuttaa kun joku kuolee. :|

Anyway, tässä olen ajatellut hiihtolomalla (viikko 8, 20.-24.2.) tulla/mennä Turkuun yksikseen junalla, sitten kiertää akvaarioliikkeet läpi. :D

Reitti ja jonkinlainen aikataulu:
Esim. MA:
7.30 on herätys, ja valmistelut.
8.30 lähtö kotoa.
8.50 juna lähtee.
n. 9.00 saavun Turkuun.
(GK)
n. 10.00 saavun "Lemmikkieläinkeskus Zoo Jatariin".
n. 10.30 lähden seuraavaan kohteeseen.
(GK)
n. 11.30 saavun "Karvakorviin".
n. 12.00 lähden etelään, kohti "Akvaariopistettä".
n. 12.30 poikkean Hesburgeriin syömään, Läntiselle Pitkäkadulle.
n. 13.30 saavun "Akvaariopisteeseen".
(GK)
n. 14.30 saavun "Puutorin akvaarioon".
(GK)
n. 15.30 saavun "Uuteen akvaarioon".
Tämän jälkeen etsin taas muutaman (GK) ja mahd. kalaostokset "Akvaariopisteestä", "Puutorin akvaariosta" ja "Uudesta akvaariosta".
18.05 Junan pitäisi lähteä kohti Loimaata.
n. 19.00 olen kotona. :)


*Jos joku ihmettelee, miksi viivyn osassa liikkeistä vain 30min ja osassa täyden tunnin: puolen tunnin liikeet ovat myös muille eläimille ja ovat niin kaukana juna-asemasta, ettei olisi mitään järkeä ostaa mitään elävää... (-kasvit).
*Jos joku taas ihmettelee, mitä meinaa "(GK)", niin se tarkoittaa "GeoKätköä". Eli jossain matkan varrella (Lähellä tai kaukana) saattaa olla kätkö, jonka kävisin etsimässä.
*Lopussa on aikaa lähemmäs 2½ tuntia, jos sattuu käymään niin surkeasti että MYÖHÄSTYN aikataulusta, voin tästä verottaa aikaa. :D

Jos muuten jonkulla on jotain pikkuista akvaroinaa nurkissa odottamassa noutajaansa, niin pistäthän YV:tä? :mrgreen:
Niin joo, karttaa en viitsi pistää, koska täällähän voi kuka tahansa lukea näitä viestejä, ja ehdin jo merkata karttaan läheiset geokätköt, joku voisi mennä ja varastaa ne. [:I]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Viestit: 508
Liittynyt: 22:49, 19.03.2011
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Loimaa

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

Tää nyt ei liity aiheeseen mitenkää, tai joo... Ei sun sattuis olemaan mikään nopeakasvuinen karsimista vailla? nimim. lähes kaikki nopeekasvuiset-lepikkoon-heittänyt :roll:
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

On mulla hitusen pistiaa. :twisted:

Hmm...
On mulla ne sun "pistä poikki ni se alkaa kasvattaa sitä vartta, mut mul ei kasvata enää"-kasvia 2kpl vajaa 30cm mitalla... :|
Ei mulla oikein muuta...

Mutta hei, katsotaan, mitkä kasvit ei oo E-Amerikasta! :D
Saat sit ne mitkä ei ole kys. paikasta...

Näppään kuvan...
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

kasvejaa.jpg
kasvejaa.jpg (217.55 KiB) Katsottu 1960 kertaa
Ok, eli itse tunnistin/muistin tällaisia kasveja:
Pistia, Punainen tiikerilumme, Jaavansaniainen, jättivallisneria(Vähän kuollut, whatevah xD) ja anubiaat, sekä tuo yksi taisi olla hentorotala?`.

Eli ympyröidyille tunnistusta, niin ja sitten on vielä ne sun "kelluvat saniaiset", mistäs ne on? (tosin nämä eivät toimi mulla...)

Noista siis voin pistää eteenpäin (tai siis takaisin):
No ne "pistä poikki ni varsi kasvaa", taisi olla Aasiasta?
Hentorotala (jos tuo sitä on...)
Jaavansaniaiset.
"Kelluvat saniaiset"

YMpyröidut ovat siis...`? Argentiinanvesiruttoa, jotain melalehtiä ja sitten tuo pieni oikealla...`????
Muistatko, annoit sitä mulle kun olin siirtänyt altaan, oli "hyvä etualalle"`? :|

KÄÄX! mä olen selvästi sen hiihtoloman reissun tarpeessa, jos mun kasvimäärä tollai vähenee! :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Viestit: 508
Liittynyt: 22:49, 19.03.2011
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Loimaa

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

:D ei mun vanhoilla silmillä saa selkoa :D mut tuota vesiruttoa voisit tuoda mulle palan tai pari (kun tänne innostut ajeleen), kun sen oon onnistuneesti hävittänyt :roll: Ja nyt tars saada muutamaan altaaseen pika-kasvavia-puskia :| Toki kyll saat muutkin turhat tuoda [;)] niitä saa si keräillä täältä taas ku tarvii :mrgreen:
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Kuis äkkiä noi haluat? :D

HEI, onx rusolehdet mistä? 8O
Koska noista mysteereistä 2 on rusolehtiä, kait. :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Viestit: 508
Liittynyt: 22:49, 19.03.2011
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Loimaa

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

mahdollisimman pian tietty [;)]

ööö, eiks neet oo aasiasta? Villi veikkaus näin tarkistamatta... teilatkoon viisaammat :mrgreen:
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Mitä mä olen sönköttäny RUSOlehdistä. 8-)

tarkoitin tietty MELALEHTIÄ. :mrgreen:
Nekin tosin näyttäisi olevan Aasiasta...
Eli mulle jää:
Vesiruttoa, Anubiaita, Lumpeet ja pistiat...

Aha. :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Hei nyt tuli "Kääx-hetki", pitäisi varmaan alkaa jo hieman päättää, mitä aion ottaa korurihmojen tilalle. :|

Perhoskirjoahvenia? Parven sinineontetroja? Ehdotuksia saa antaa taas, ainoat säännöt: Peräisin Etelä-Amerikasta, ja toisi väriä tankkiin. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Viestit: 508
Liittynyt: 22:49, 19.03.2011
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Loimaa

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

WOT, Ekkö lähtenytkään ihanjustnyhetisamantien :mrgreen:

...Eiks kuitenkin kannata iha rauhas miettii, onhan sun ne rihmat kuitenkin edelleen siel [;)]
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

No en mä viitsinyt, mulla oli ruoka ja matikan läksyt ja äidinkielen essee ja ... iskä pitää potkia pistämään mulle verhotangot, kun äiti sai vihdoinkin verhot ommeltua. :mrgreen:

Ehkä mä huomenna tulen, jos muuten Teini jää teknisen kerhoon (taitaa nykyään olla maanantaisin, eikö?) voisin hänet sitten heittää samalla, munkin pitäisi jäädä edistämään mun akvapöytää... :roll: On siinä tosin jo runko valmiina, laatikot, kaapit, metalliosat, maalit ja pakkelit puuttuu vielä. :roll:

Niin kato kun mä saan vasta hiihtolomalla haettua lisää kasveja, sain sittenkin luvan lähteä! :D Ja mami lupasi maksaa matkat och ruuat! :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Viestit: 508
Liittynyt: 22:49, 19.03.2011
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Loimaa

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

Enpäs osaa sanoa onko se jäämässä sinne. ei oo ollu mitään puhetta... vaan kylhän se siel melki aina on ollu. Sun tarvii se koulus bongata ja kysyä :mrgreen: Mulla ainakin aamuvuoro, niin pitäis olla melkein ihmisten aikoihin takas kotosalla.

...Sä kun oot niin reipas tekeen läksyjä, niin et haluis munkin läksyjä vääntää :mrgreen: (miten musta nyt tuntuu ettei tää ehdotus saanut suurtakaan hurraahuutoa aikaiseksi :mrgreen: )
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 08:13, 13.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

MA7xGE kirjoitti:Reitti ja jonkinlainen aikataulu:
Esim. MA:
7.30 on herätys, ja valmistelut.
8.30 lähtö kotoa.
8.50 juna lähtee.
n. 9.00 saavun Turkuun.
(GK)
n. 10.00 saavun "Lemmikkieläinkeskus Zoo Jatariin".
n. 10.30 lähden seuraavaan kohteeseen.
(GK)
n. 11.30 saavun "Karvakorviin".
n. 12.00 lähden etelään, kohti "Akvaariopistettä".
n. 12.30 poikkean Hesburgeriin syömään, Läntiselle Pitkäkadulle.
n. 13.30 saavun "Akvaariopisteeseen".
(GK)
n. 14.30 saavun "Puutorin akvaarioon".
(GK)
n. 15.30 saavun "Uuteen akvaarioon".
Tämän jälkeen etsin taas muutaman (GK) ja mahd. kalaostokset "Akvaariopisteestä", "Puutorin akvaariosta" ja "Uudesta akvaariosta".
18.05 Junan pitäisi lähteä kohti Loimaata.
n. 19.00 olen kotona. :)
Pakko kommentoida tähän nyt hiukkasen. Meinaat ilmeisesti reissata bussilla zoojattareen.. ok ihan jees. Busseja menee paikalle hyvinkin. Zoojatar on keskittynyt pääasiassa kissoihin ja koiriin, sekä jonkun verran jyrsijöihin. Kaloja siellä on ja jonkunlainen tarvikevalikoimakin.

Hepokullan karvakorvissa ei ole kaloja. Siellä on vain melkoisen mitätön kalanruoka ja tarvikevalikoima, keskittyvät nykyään enimmäkseen kissoihin ja koiriin. Karvakorvien ja akvaariopisteen välillä on aikamoinen matka. Joten jos et satu kulkemaan taksilla tai bussi ei mene sopivasti et ehdi millään klo 12.30 linkkarin heselle.

Puutorin akvaario ei ole enää puutorin kulmalla, vaan orikedolla. Sinne kestää kauppatorilta bussilla noin 15min ja lähimmältä pysäkiltä on ainakin 10min kävelymatka.

Näistä kaikista listaamistasi liikkeistä ehdottomasti näkemisen arvoisia ovat Akvaariopiste ja Uusi akvaario. Zoojatar on myöskin kalavalikoimaltaan ihan ok luokkaa. Muihin en aikaisempien kokemusten perusteella vaivautuisi menemään, vaikka autolla liikunkin.
Zuwih
Senior Member
Senior Member
Viestit: 550
Liittynyt: 12:03, 08.12.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja Zuwih »

Mauiwee ehtikin ensin, eli samaa olin tulossa sanomaan. Eli karvakorvat ei ole akvaariokauppa (kumpikaan karvakorvista ei ole), ja "Puutorin" akvaarion löytäminen saattaa nykyään olla melkoinen seikkailu. :D

Itse toki lisäisin tuohon listaan ensimmäiseksi kohdaksi "värvää turkulainen opas...", varsinkin jos kuitenkin tahdot bussilla sinne Oriketoon suunnistaa. [;)]

Itsekin kyllä jättäisin Puutorin väliin, kävin siellä tuossa muutama viikko sitten sillä "pakko-käydä-ainakin-kerran" -käynnillä, ja ainoaksi kerraksi taisi jäädäkin. :| Kalat myyntialtaissa olivat edelleen yhtä ressukan oloisia, ja Herra Isoherralta sain jälleen erittäin kylmää kohtelua... :roll: Mutta tää on tietysti vaan mun näkemys, joku muu voi siellä viihtyä hyvinkin. [;)]
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

heituliini kirjoitti:Kaverin kanssa menossa shoppailemaan Joensuuhun lauantaina ja mulla välkkyy mielessä uudet millikset, jos löytäis albinopartispojan (tyttö jo on [;)] ), kääpiöpallokaloja vois olla enempi, toinen siniharjarapukin olisi kiva, kasvejakin ehkä joo, turveuute pitää muistaa, ehkä jotain erikoisuuksiakin voisi metsästellä, keltaista muunnosta olevaa hunajarihmakalaa tai kääpiörihmapari... Taitaa tapahtua eri osoitteissa meidän shoppailut :mrgreen:

psssttt.... Onko kellään ketjua lukevalla tietoa tai Varjon akvaariokalat -kirjaa, josta tarkkoa, että voiko hunajarihmojen kanssa laittaa samaan altaaseen kääpiörihmoja tai korurihmoja?
Oliko Joensuussa millaiset kasvivalikoimat tai oliko puhetta, onko lähiaikoina tulossa kasvilähetyksiä?
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Juu listasta äitini veti yli jo nuo 2 ekaa liikettä "liian kaukana, et pääse jos menet noihin! :mrgreen: "

No, Puutorissa käyn vain kurkkimassa millaisia akvaarioita... Ja tavallaan myös "Pakollinen-kerran-edes"-käynti.. :roll:

Nyt kuitenkin alan keräämään T-T:lle kasveja, kohta ilmestyn oven taakse. :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Ehdotan, että unohtaisit ainakin ne perhoskirjoahvenet, jotka ovat vaativia eikä niitä suositella aloittelijalle.
Olet varmaan lukenut muista ketjuista niiden reviirikäyttäytymisestä isoissakin akvaarioissa ym ym....
Noin pienessä sekalassa tulee varmasti ongelmia. Ota mieluummin joku pieni parvikala, niiden kanssa ei tule tuota reviiriongelmaa kutuaikana. Kannatta aina miettiä tarkkaan ja ottaa selvää, se on hieno asia. Ja vielä hienompi asia on kasvaa vastuulliseksi akvarion hoitajaksi, eikö vain?
Mauiwee
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 08:13, 13.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

MA7xGE kirjoitti:Juu listasta äitini veti yli jo nuo 2 ekaa liikettä "liian kaukana, et pääse jos menet noihin! :mrgreen: "

No, Puutorissa käyn vain kurkkimassa millaisia akvaarioita... Ja tavallaan myös "Pakollinen-kerran-edes"-käynti.. :roll:
Jos zoojatar ja karvakorvat on kaukana, niin missä puutorin akvaario sitten on??
Ihan tosissaan.. älä lähde sinne bussilla, kun et edes tunne kaupunkia. Orikedon teollisuusalueelta ei ole helppo löytää pientä akvaariokauppaa ja siellä joutuu oikeasti kävelemään pitkän matkan.
Zuwih
Senior Member
Senior Member
Viestit: 550
Liittynyt: 12:03, 08.12.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja Zuwih »

Ihan samaa mieltä Mauiween kanssa. Isääni lainaten: "Turku on niin epälooginen kaupunki, että siihen meni vuosia tottua." Bussilla pääsee kyllä ihan oven eteen, mutta silloin pitää tietää tasan mihin bussiin hyppää. Jos ottaa vahingossa väärän, niin on varmasti hukassa. [;)]
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Jaha, nyt sitten jäi Uusi akvaario ja Akvaariopiste ainoiksi kohteiksi, ellei sitten matkaa toteuteta T-T:n kanssa kimpassa. [;)]

Mulla ei kyllä ole nyt enää MINKÄÄNLAISTA hajua mitä tonne 63:seen ottaisi korujen tilalle. :|
Mutta sinineonit alkaa pomppia silmissä... 8-)
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja kerttu »

MA7xGE kirjoitti:Jaha, nyt sitten jäi Uusi akvaario ja Akvaariopiste ainoiksi kohteiksi, ellei sitten matkaa toteuteta T-T:n kanssa kimpassa. [;)]

Mulla ei kyllä ole nyt enää MINKÄÄNLAISTA hajua mitä tonne 63:seen ottaisi korujen tilalle. :|
Mutta sinineonit alkaa pomppia silmissä... 8-)


Keltakääpiöahvenpariskunta?
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Hmm... Löytyisiköhän jokin kiva värimuoto? 8O

Todella mielenkiintoinen laji myös. :D
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ka ... oahven.htm

Edelleen sama laulu täältä raikaa, eivät mahdu ikäväkyllä.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Markku Varjon akvaariokirja kertoo että 63L akvaario olisi minimi noille.
Entäpä miten olis kääpiöpallerot tohon 63L?
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Valkosaumataistelija pariskunta. Siinä olis jo vähän erikoisempi kala. =) Olen itse näitä ajatellut ottavani kunhan löytyy ja kukkaro antaa myöden.
Nano Riutta <3
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”