Dennerle S7 VitaMix Kasvi lannoite

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Dennerle S7 VitaMix Kasvi lannoite

Viesti Kirjoittaja urppis »

Tuollaisen ostin kokeeksi, lisäsin ohjeen mukaan (pikkasen alakanttiin) altaaseen ja vesi meni ihan keltaiseksi... Profitoa käyttäessäni tuota ongelmaa ei ole ollut, eikä oikeastaa muillakaan lannoite aineilla.
Onkos porukalla kokemuksia ko. aineesta?
Vesiarvoja en ole tuon lisäyksen jälkeen mitannut, mutta ennen sitä ph 6.8, kh 3, gh 7, no3 10 tienoilla, no2 0. Lämpötila 26-27, riippuen kummasta mittarista katson...
Kehuttiin hyväksi aineeksi, mutta eihän tuo nyt ole varsinaisesti kivaa, jos vesi näyttää ojavedeltä...
Kirkashan tuo vesi on kuin kristalli. Ostin ko. firman vedenparannusainettakin kokeeksi, olikohan sen nimi avera tms... Pienet pullot ostin vain, joten jos susia on, niin korkeelta ei pudota.
Kehuttiin dennerlen aineita ensiluokkaisen hyviksi. Miten on?

-----

Vesiarvoissa ei ollut muutoksia lannoitteen lisäämisen jälkeen. Pelkkää värjäytymistä siis.

-----

Eli. Onkohan tuo dennerle siis laadukasta tavaraa. Meidän seuduilla ei moista myydä, pullot on siis tuonti tavaraa :D
Onko tuo värjäytyminen ominaisuus vaiko tuotteen härskiintyminen ja virhe.
Onko kellään siis kokemuksia dennerlen aineista ylipäätään?
1000 litraa vesivahinkoa
Hopotus
Member
Member

Re: Dennerle S7 VitaMix Kasvi lannoite

Viesti Kirjoittaja Hopotus »

Olen laittanut tuote S7 VitaMixia muutaman kerran kaikkiin kolmeen altaaseen, enkä huomannut mitään värinmuutosta 8O .

Olen myös miettinyt, että korvaako tämä varsinaisen lannoitteen ja vaikuttaako vedenparannusaineen yhtäaikainen käyttö jotenkin, katoaako vitamiinit tms.?
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Ok.. Elikkä jotain tässä saattaa olla... Ravistin pulloa, että eipä ainakaan sakkaa tullut pelkästään... Kyl tää myyntipuheiden perusteella piti olla ihan täyslannoite. Toki dennerle suosittelee sitä päivittäin laitettavaakin, jotta kasvit saavat mahdollisimman hyvän ravinne lisän.. (valmistajan suositus siis, onko myyntikikka vaiko tosiasia)
Joidenkin lannoitteiden kohdalla peräti lukee, että ei saman aikaiseen käyttöön vedenparannusaineiden kanssa, varmaankin, tai käsittääkseni juuri siitä syystä, että vedenparannusaine neutralisoi ravinteita.. Kuinkahan sen nyt selittäis. Itse laitan seuraavana päivänä ravinteet.
Tuo vesi on tosiaan ihan kirkasta, mutta pissan väristä. Kalat eivät ole reagoineet yhtään.
Vaihdan yhden 4:stä putkesta kasviputkeksi, joten tuo veden yleisväri kirkastuu pikkasen siitäkin, kun yksi keltainen lamppu lähtee pois. Jospa pärjäisi tuon "värivirheen" kanssa siihen asti, että pullo on käytetty.
Voi olla, että uskaltaa ostaa toisenkin jos tuo ei kerta ole tyypillistä dennerlen aineelle, siis värjäytyminen...
Kiitti vastauksesta!
1000 litraa vesivahinkoa
airam
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja airam »

Mullakin on yksi tällainen pieni pullo, mutta vielä en ole uskaltanut kokeilla. Mitään suomenkielistä ohjetta tai muuta materiaalia ei aineesta ole.

Onko tämä siis vain kasvilannoite vai vedenparannusaineen ja lannoitteen yhdistelmä?
sekalat 350 litraa, 240 litraa ja 200 litraa
rapula 167 litraa & omppula 126 litraa
Oskarista tuli Kissaenkeli 9.3.2013
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Kyl mä käyttäisin vedenparannusaineita ihan normaalisti ja aion käyttääkin. Tuo ei käsittääkseni neutralisoi kaloille haitallisia yhdisteitä, vaan on ns. vitamiinilisä kasvien lisäksi myös kaloille. Huonot oli ohjeet pakkauksessa. Tai joo, jos osaa enkkua niin hyvin, ettei jää mitään kyseenalaiseksi niin varmasti hyvä tuoteseloste, mutta minä ainakin ymmärsin vain jotain perus "kasvien kasvua edistävää tai niille tärkeää, sekä kaloille hyvää vastustuskykyä...." juttua...
Enpä tiedä, täytyy nyt kokeilla tuo pikkupullo. Eikait siitä haittaakaan ole...
Hitsi, pitäisi vaan pysyä tutussa ja turvallisessa..
:D
1000 litraa vesivahinkoa
airam
Junior Member
Junior Member

Kiitos tiedosta. Ehkä tässä jossain vaiheessa uskaltaudun kokeilemaan :)
Hopotus
Member
Member

zooplussan sivuilla, josta itse aineeni tilasin, sanotaan näin:

"S7 VitaMix on erityinen vitaaliainetiiviste, joka antaa kaloille ja kasveille kaikki ne tärkeät vitamiinit, hivenaineet ja muut vitaaliaineet, joita pitää tarjota jatkuvasti.

Mitä S7 Vitamix tekee kasveille:

-keskeinen elementti DENNERLE-lannoitusjärjestelmässä
-edistää tervettä ja tasapainoista kasvua
-vahvistaa kasveja ja voimistaa niiden väriä

Mitä S7 VitaMix tekee kaloille:

-kolloidit hoitavat limakalvoja
-sisältää dekspantenolia, joka edistää pienten vammojen paranemista
-erityinen immuunistimulaattori vahvistaa kalojen vastustuskykyä
-huolella suunniteltu B-vitamiiniyhdistelmä rauhoittaa ja vähentää stressiä

DENNERLE–annospullo tekee kasvienhoidosta lastenleikkiä."

Niin, että lannoittaako se, vai edistää vitamiineilla kasvien kasvua?
tapiopa
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tapiopa »

Sain tuota ainetta taannoin pikku pullon ja kaivelin sen nyt esiin ja lirautin altaaseen. Minulla se ei värjännyt vettä laisinkaan.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Mä lirautin pikku akvaan ja efekti juuri sama. Taidan ottaa myyjään yhteyttä ja jutella asiasta hänen kanssaan. Kyl tuo värjäys on niin ilmiselvää... Pitää kattoa jos jaksaisin kuvata, en lupaa mitään...
Lopetan tuon käytön kuitenkin nyt välittömästi ja otan uusiksi uudella pullolla..
Hopotus: Niinpäs, tuolla zooplussalla onkin suhteellisen hyvää kuvausta... Hassua etten ole tuota hoksinut, vaikka justiinsa tein tilauksen zooplussalle. Google antoi enkunkielisiä sivuja, pitääpä muuten tsekata mitä olen asetellut googgelin haku asetuksiin... "hae muun kielisiltä sivuilta..." varmaankin...
Meillä tääl korvessa on niin julmetun vaikeaa saada liikkeestä mitään muuta kuin tetraa ja seraa, tilaamalla eivät suostu ottamaan mitä tahansa merkkejä, koska yksittäisiä pulloja taikka purkkeja ei ilmeisesti saa tukuista ja eivät uskalla yhden halukkaan tarpeisiin isoja eriä ottaa... Nyt on easy lifeä alettu saamaan... JES!
Täytyy tuolla isommassa kaupungissa jälleen käydessäni asioida lempi liikkeessäni ja konsultoida myyjää tuon dennerlen aineen osalta...
Zooplussaltahan tuon kannattaa jatkossa tilata.
1000 litraa vesivahinkoa
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Teistä en tiedä, mutta itse en koskisi pitkällä tikullakaan tuotteeseen josta ei irtoa tuon enempää. Luultavasti siksi, että se on enemmän tai vähemmän hömppää tai sitten siksi, ettei ne kehtaa ilmoittaa sisältöä. Totisesti olisi kiva tietää mitä nuo "vitaaliaineet" ovat... puhumattakaan mitä kasveille ihmeitä tekevät ainesosat. Veikkauksia? Multa löytyy... Kasvit ei tarvitse ihmeaineita, nääs. Yleensä samoja aineita saa huomattavasti halvemmalla tiivistetyssä muodossa kun osaa etsiä, jos niitä selville saamisen jälkeen enää kokee tarvitsevansa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
urppis
Advanced Member
Advanced Member

ok. sisso.
Tää elämä on yhtä etsimistä juurikin siitä syystä, mitä tuolla edellä kerroin.. Pieni paikka suppeet piirit.
Profitoa nettimyynnistä (taikka omasta liikkeestä huimaan hintaan) siis. se on ainakin hyväksi havaittua ja turvalliseksi todettua.
Sit kun pääsee big cityyn hieman törsäileen, niin sitähän silmä soikeena ostaa mitä myyjät myy 8O . Nuo tuote selosteet on useimmissa tuotteissa ihan p...siistä. Luottaen ammattilaisen sanoihin sitä ottaa pullon/purkin ja juoksee. Sit ilmenee, että on tullut ostettua ihan tavan litkua, joka ei ole oikeastaan muuta kuin lisää turhuuden lantraamista akvaarioveteen.
Kiitti sisso vinkistä... :D
Tuo nyt on minusta jo jotain kun vesi on oikeesti ihan kuin suomeksi sanottuna kusivettä. Eipä ole nautintoa katsella akvaarioo, kun takaraivossa jyskyttää "pakko vaihtaa vettä"... :|
Niin joo ja viel, kun nuo myyjät kertovat, että nestelannoitteita pitäisi vaihtaa aika ajoin. Minä vuorottelen pmdd:llä ja profitolla, pmdd ei vain oikein jaksa enää riittää tuonne... Varmaan hirveen isoilla yliannoksilla, mutta oon aika arka kaikenlaisten litkujen suhteen. Yliannostella ei oikein paljoa uskalla.
Tämä kyseinen myyjä huitaisi kätensä pmdd:lle ja neuvoi, "ota tästä tosi hyvää, laadukasta monitehoista lannoite ainetta" "pmdd on niin nähty, tässä on sitä ja tätä ja tuota, parasta a-luokkaa...." Wau!
Tuoteselosteiden huonous taikka puuttumisenkin olen laittanut vain sen piikkiin, että selosteita ei kertakaikkiaan viitsitä kääntää hirmu tarkasti kaikille kielille, ja ne oikaistaan ja tiivistetään mahdollisimman lyhyiksi ja tiiviiksi pakkauksiksi. Kun kyse ei ole kuitenkaan ihmisravinnosta. Sen suhteen asia on pikkasen eri. Siinä ei olekaan enää viitsimisestä kyse, vaan lainsäädännöstä.. Mutta se on jo asia erikseen.

------------------------------

Mitä S7 Vitamix tekee kasveille:

"-keskeinen elementti DENNERLE-lannoitusjärjestelmässä
-edistää tervettä ja tasapainoista kasvua
-vahvistaa kasveja ja voimistaa niiden väriä"

Moden painajainen... taas jatkan kun edit meni jo...
Nuo edellä olevat asiat mua pikkasen mietitytti...
Itseasiassa tuli sellainen olo, että myyntipuheita vain... Tuuli huulia heiluttaa...
Eikös tuo ole jokaisen lannoite aineen perusta kuitenkin. Edistää kasvua, vahvistaa ja voimistaa värejä. -voimistaa värejä kun ei ole puutoksia. jne.. Hyvinvoiva kasvi on vahva, terveen värinen... :D Ja se, "keskeinen elementti": Dennerlellä oli joku urakka paketti monenmoista nestettä, mikä maksoi pullon hunajaa. Niitä kaikkia olisi pitänyt lotrata, yhtä päivittäin, toista viikoittain jne.

Niillä tiedoilla, joita pullon kyljessä ilmoitetaan, elikkä kuinka monta ml/l tai mg/g on mitäkin ainesosaa, on aivan hepreaa minulle. Mutta se, sisältääkö se rautaa, kuparia... jne.. (en lähde luettelemaan) yli päätään taikka sisältääkö se fosfaatteja, nitraatteja.. on tärkeämpää. Vaikka hoitaja olenkin, en jaksa vapaa-ajalla laskeskella "lääkelaskuja" ja lisäillä yhdestä yhtä ja toisesta toista, puntaroiden, missä olikaan jo valmiiksi se rauta ja mistä sainkaan mitäkin. Ihan mukavaa, kun saa yhdestä pullosta kipata vedenvaihdon jälkeen ja kerran- kaksi siinä välissä.
Dennerlen pullon kyljessä ei ainakaan lue sanaakaan, onko se rautaa, magneesiumia, kuparia vaiko pelkkää vettä. Harmittaa kun menin myyntipuheisiin... :|
Jospa tuo värien syveneminen meni minun altaassani väärään kohteeseen, eli ei suinkaan kasveihin vaan veteen...
1000 litraa vesivahinkoa
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Näteissä purkeissa on kivat katteet... No, miksei muissakin.

Oman kokemukseni mukaan PMDDssä ei oikein riitä potkua silloin kun lannoitteesta pitää oikeasti ottaa tehot irti. Eikös sulla ollut valoakin jonkun verran? Ohjelma sisältää tuotesijoittelua, mutta itse vannon Seachemin nimeen,tosin nyt on kokeilussa kuiva-aineet makrojen kera (Itämeri-efektiä odotellessa...). Et sä katastrofia saa aikaiseksi liikaa lannoittamalla. Ennemmin liian vähän lannoittamalla. Mutta toki tolkku siinäkin. Jos tökkii yliannostuksilla, vika on jossain muualla (enkä nyt vihjaile etä sulla olisi jokin ongelma, tuo ihan yleisesti).

Itse olen siirtynyt koko ajan enemmän ja enemmän pois "valmistuotteista", siis niistä, missä myydään vettä (tai jotain mitä-lie-täyteaineita) hyvällä katteella. Kasveilla on juurillaan Biolanin puikkoja ja jos homma toimii ilman katastrofia, en enää tulevaisuudessa maksa kivasti ravitusta vedestä vaan ostan itse ainetta ja vain sitä. Vesi on halpaa omasta hanasta tai vaikka sen ostaisi tislattuna, halvempaa silti. Makselkoot muut mainoskulut ja nätit pakkaukset.

Muoks. Niitä kaikkein upeimpia kasviakvoja hoidetaan useinmiten hyvin yksinkertaisilla metodeilla. Kasveille annetaan vain sitä mitä ne tarvitsevat. Riittävästi.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
urppis
Advanced Member
Advanced Member

No tuota minä juurikin mietin. Ostinko vettä, jossa on pikkasen D-vitamiinia.
Sachemin tuotteista olen kuullut. Voi kumpa meilläkin olisi täällä mahdollisuuksia.. Saisi ainakin kokeilla.
pmdd toimi ihan hyvin pienessä altaassa jostain syystä. Järkeeni ei käy, mikä ero olisi ison ja pienen altaan välillä samalla lannoitteella, kun annostelu suhde on kuitenkin sama. Ehkäpä muut vesi arvot, vedenvaihto tiheys, valot, jotka oli aika kehnot siinä 180 litraisessa, missä pmdd:n aloitin jne...

4 kpl t5 putkee on nyt valoissa. Juurikin valojen takia justeeraan noiden lannoitteiden kanssa. Kun tuo valoteho on kasvanut noin rajusti ja kasvisto on sama hieman runsaampana vain, tuntuu, että tuo tarvitsee uutta potkua ravinteiden suhteen. Pohja on periaatteessa puhdas, ravinteeton. Ostin siis marraskuussa tämän 450 litraisen ja siihen uuden hiekan, muuten kaikki siirtyi vanhana. Nyt 7 Kuulat lisäiltynä lähes joka puskan juureen.
Profito on hyväksi havaittu, siis toimii minulla, mutta tuleeko kasveillakin jonkin sortin toleranssia lannoitteiden suhteen?
mun täytyy sanoa, että olen hirmuisen luomu tuon taikka noiden altaiden hoidossa. Lannoitteita en ole käyttänyt kuin varmaan viime vuoden aikana vasta... Tjaah, 2010 syksyllä taisin ostaa pmdd pullon... Mutta toisaalta vesimiekat ja melalehdet eivät nestelannoitteista niin välitä ja intian vesitähdikit sun muut rehut kasvaa vaikka kuinka ilmankin. Niitä mulla melkein eniten aina ennen oli.
Nyt on mieltymys noihin köynnöstäviin kasvanut niin, että lannoitteiden käyttö on ihan pakollista.
Hyvin kasvaa kasvit ja alun piilevä episodi on nyt eletty. Mulla on uusiin altaisiin aina tullut tuo inhottavuus. Onneksi tupsuleviltä on viel vältytty. Vaihdoin yhden matala kelvinisen lanpun, olikohan se joku <5000k paikkeilla, kasvi putkeen kuten edellisessä 2xt5 putkisessa altaassa oli hyvällä menestyksellä (allas 240l). Muuttelen tämän pikku hiljaa entisen kaltaiseksi, vain suuremmassa mittakaavassa.

Kyllähän tuo Dennerlen pullo on kaunis ja kätevä. Pumppu systeemit ja kaikki. :roll: Mutta nuo kasvit eivät ole tuolle pullolle kumartaneet.
Olen sinnitellyt muutaman päivän nyt kuitenkin vaihtamatta tuota vettä, kun silloin vedenvaihdon jälkeisenä päivänä sen dennerlen sinne annostelin. Huomenna on pakko vaihtaa!

Sisso sinulta pitikin viel kysästä, että kun sanoit että biolanin puikot juurilla. Onko siis ihan tavan biolanii, kukkaravinnetta? Kysynkö tyhmiä taas? Ja nekö toimii. Kiinnostaa ihan silläkin, että todellakin joudun kaikki akvaarioaineeni tilaamaan netistä, kun en noita tetroja kalliilla hinnalla halua ostaa. Tuollainen ruokakauppa tavara helpottaisi ihan huomattavasti hankkimista. Netti tilaukset kun pitää aina olla aika isoja, jotta kannattaa maksella postimaksuja taikka sit että saa ilman toimitus kuluja...
Hirmuisen mielenkiintoisia juttuja tulee nyt esille. :)
1000 litraa vesivahinkoa
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Mulla on Biolanit olleet juurilla vasta muutaman viikon, mutta ainakaan toistaiseksi ei mitään ongelmia. Enkä edes odota ongelmia, koska tiedän niitä muidenkin käyttävän ongelmitta. Oikeastaan laittaisin mieluiten Osmocoteja, jotka on pitkäkestoisia ja joiden käytöstä löytyy ulkomaisilta foorumeilta kokemuksia sivukaupalla. Ne on melkoisen täpäkkää tavaraa eikä niiden käytössä näytetä kitsastelevan, joten olen luottavainen. Siitä huolimatta etsin sen ravinnepuikon, jossa fosforia on kaikkein vähiten mutta eipä sillä(kään) taida olla merkitystä lukemani perusteella. Toisekseen tiedän satavarmasti, että jos joku meidän isossa pytyssä heilahtaa balanssista, se näkyy muutamassa päivässä, kokeiltu on. Kasvu on sen verran rajua köynnöstävien vetäessä pituuttaa monta senttiä päivässä. Noissa puikoissa näkyy olevan se postiivinen puoli, että kun ottaa kasvin ylös, tuote ei pöllyä kuten esim seiskakuulat. En silti epäile etteikö ravinteita pääsisi siitä veteen, mutta eipä silläkään valiä kun lisään niitä muutenkin. Isommat palaset jää kiltisti hiekan pinnalle, josta ne saa sormin tai imaisemalla helposti pois. Osmoja ei tahdo löytyä tällä hetkellä Suomesta mistään, etenkin kun ostaisin mieluummin "pellettejä" kuin rakeita, jotka pitää itse jäädyttää jääpaloiksi pohjaan viennin ajaksi. Keväällä on ainakin raetta tulossa puutarhamyymälöihin. Seachemin tuotteita olen tilannut Akvaarioon.fistä, ei sitä myydä täälläkään missään. Ovat todella riittoisia! Meilläkin PMDD on toiminut ihan ok pienimmissä ja vähävaloisemmissa akvoissa, mutta muissa tahtoo tulla sillä nopeasti puutosoireita. En ole vikaissut sen tuoteselostetta, josko sieltä löytyisi selitys. Helpompi vaihtaa toiseen pulloon, jolla homma toimii, siinä hyllyllä vieresssä...

En tiedä koska sulle on tullut T5set, ilmeisesti ei kovin kauan sitten, mutta olen valmis lyömään vetoa, että ilman hiilaria sulla on enemmin tai myöhemmin leväongelma. Tai sitten sä teet maailmanhistoriaa ja kaikki tahtoo tietää salaisuutesi. Mäkin! Mutta on tässä tullut kaikenlaista muutakin "mahdotonta" nähtyä ja luettua. Tai sitten ne on 39-wattiset? Tai sitten olet onnistunut löytämään Normal Outputit High Outputtien tilalle? Tuskin? Tutulla on on reilut 400-litrasessaan 4x39w ja painii suht massiivisen tupsuleväongelman kanssa, sen kehittymiseen vaan meni muutama kuukausi valaistuksen uusimisen jälkeen. Kun itse vaihdoin metallin T5iin (450-l 4x54w), sain painaa jarrua valon kanssa jatkuvasti rajoittamalla valaistusaikaa kunnes kasvit pääsivät vauhtiin. Muistona huonosta kiljusta (2x2l) on akvassa muutamia pieniä tupsuleväisiä kannonnokkia, jotka ovat nyt näköjään kuolemassa (väri vaihtunut ja irtoilevat, siis levässä, ei kannoista!) kun hommasin pari viikkoa sitten vihdoin paineellisen systeemin. Sulla ei kunnon kasvu ole kiinni valosta ja jos lisäät lannoitteita niin paljon, ettei voi olla kiinni niistäkään, mitä jää jäljelle? Hiilidioksiidi. Tämä vinkkinä jos (en kristallipalon puuttuessa sano kun) alkaa tökkimään. Helppoa kuin heinän teko! Tai sitte ei.

Nestemäiset joita käytät, ovat mikro- eli hivenlannotteita. Niiden määrättömällä kippaamisella ei korvata mahdollista puutetta pääravinteista, lähinnä typestä, fosforista ja kaliumista. Kun valoa on riittävästi, niistäkin alkaa tulemaan väistämättä puutetta, mutta en osaa ottaa kantaa onko sun (tai mun) valomäärä sellainen, josta sitä väistämättä aiheutuu koska siihen vaikuttaa muukin kuin pelkkä valo, nimittäin ruokinta. Aloitin eksperimenttini makroilla (veteen) vasta niin äsken, ettei juuri raportoitavaa sillä saralla, paitsi ettei sinilevää näy.... Jos makroja on pohjassa, voi olla syytä varovaisuuteen niiden veteen lisäämisen kanssa, ainakin seurata tilannetta koska kyllä pohjasta aina jotain vapautuu myös veteen. Kasvit kyllä ottavat omansa, jostain, vaikka suosivatkin jotain tiettyä tapaa jos on mistä valita.
airam
Junior Member
Junior Member

Lurautinpa sitten minäkin eilen puolet ohjeen annostelusta 240-litraiseen altaaseen. Ei värjännyt vettä, eikä tapahtunut muutakaan ihmeellistä. Tosin ihmettelen hieman, että aineessa on samassa vitamiinit sekä kasveille että kaloille. Onkohan sellainen oikeasti edes mahdollista, vai vaan myyntipuhetta?

Ja nyt jälkeenpäin kun luin teidän kirjoituksia näistä lannoitteista, niin olen ihan pihalla :) Tuntuu, että jokaisella on vakaa suosikkituote, ja muissa tuotteissa ei ole mitään hyvää. Enkä nyt halua kohdistaa tätä kehenkään tämän ketjun kirjoittelijaan!

Onko tästä Dennerlen tuotteesta muilla harrastajilla kokemuksia? Olisi kiva kuulla. Ainetta kuitenkin jälleenmyyjien taholta kiitellään maasta taivaaseen.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Sisso: Tosi paljon tietoo ja asiaa... Pitää lukea viel pari kolme kertaa lävitte ja ajatuksella.
Mul on toinen T5 putkinen allas. Se eka oli tuollainen 2x39w putket ja tässä on 4x 54w, 120cm pitkät, 2x valkoista valoa, Kelvineitä en nyt tarkalleen muista, mut tuossa 8000-10000k, yksi keltainen, joku 4500k ja arcadian plant pro... Kelvinit lukee tuol mun vihossani, mut nyt ihan justiinsa en millään viitsisi nousta ja mennä katsomaan. Nuo mun muistelot on kyllin lähellä.
tää allas on marraskuun joku 9 päivä pyöräytetty käyntiin. Kaikki 4 putkea on toiminnassa about 6 tuntia päivässä, iltasella ruokittuani kalat sammutan etummaiset putket ja klo 21 menee loput kiinni max valaistus on ollut aina 12t. Nyt on vain yksi kello käytössä, kun tuo toinen meni muihin puuhiin, joudun muistin varalla sammuttelemaan etummaisia. Pitäis mennä ostamaan uusi kello tilalle, mutta kun aina unohtuu.
Tupsua ei ole ollut edellisessäkään altaassa, nytkään ei merkkiäkään. Koputan puuta, never say never. Oon sitä odotellut, koska tuolla on kyl aika hyvät virtaukset. Streamia olen viel (pientä) suunnitellut alempaan vesi kerrokseen.
Ja nää putket on ihan high output.
Vallu, kurttumelalehti ja viuhkalehti lisii ja kasvaa ihan hillittömästi. Vitamela "paloi" tuossa valossa ja nuolimela ei viihtynyt. Anubias kongensis, siis kongon anubias, mikä se nyt on... On tehnyt pari uutta lehteä nyt viime ja tämän viikon aikana, se on pikkasen katveessa ja sivummalla. Vedensuosikki kasvoi ennen niin hirveitä määriä, että öösäsin roskiin ja myin, lahjoitin... Nyt se on aloittanut vasta viime aikoina viihtymään. Hentorotala samoin. Tosin sitä kohtaan on tehty viimeaikoina hyökkäyksiä. Lehdet järsitty ilkeen pieniksi. Uusin ne kasvit viime vedenvaihdossa, eli latvat poikki ja hiekkaan. Tuskin juurtuneet viel.
Tuollaista viherlevää tuol kannon päällä hivenen on ja sitä muodostuu lasiin, jos en puhdista. Se ei varsinaisesti räjähdä siihen lasiin, vaan jos tänään ja huomenna jätän puhdistamatta, kun siis kasvun alun huomaan, on se jo ylihuomenna hyvin näkyvää, muttei suttuisen näköistä.

Tuossa lueskelin iltalukemisena eilen tuota varjon uusinta kasvi kirjaa... Tuon mikro-makro ravinne tarpeen ja sen, mitä tuolla mun pulloissa on, huomasin.. Aloin miettimään makrojen tarvetta. On äärettömän hankala löytää näillä pakkausselosteilla jotain täys lannoitetta, josta saisi lähes kaiken tarvitseman...
Sachemin ravinnetta täytyy kokeilla. Kumminkin netistä joudun tilaamaan, niin sama vaikka kokeilisi sitä.

Tuossa kysyit tai totesit noista t5 putkista ja siitä onko minulla ollut kauan ne käytössä... Itse asiassa vajaa vuosi on kaikenkaikkiaan t5 kokemuksia. Aika mielekiinnolla tutkiskelen ja kokeilen noiden putkien kanssa. Saapas nähdä milloin hiilarit tulee ja millaisilla järjestelmillä Kiljuthan toki piti pistää kokeiluun. Ihan sellainen pieni keitos, jotta tiedän sen toiminnan ja periaatteen. No täytyy sanoa, että tuolla altaassa, siis 450 litraisessa tuo pullo ei haise pennin vertaa. Tytön taistolaan sen tuosta siirrän.
Mun mielestä tuo hiilari on taulukon mukaan aika hyvällä mallilla (kh3, ph6.8) Varmasti se on suuntaa antava, mutta tuo pysyy niin hyvin ja tasaisena että en ole alkanut panikoimaan. Ph laskisi viel jonnin verran hiilarilla...

Mulla on aika raskas kalasto. Ruokin pari kertaa päivässä, pakasteilla, kuivilla, hiutaleilla, eri merkkejä.... paastopäiviä on, ja päiviä kun kalat saa kerran päivässä ruokaa. (< lähinnä kun olen pitkän yön 18h töissä, lapset ja mies eivät ruoki tätä allasta)

Jaaha, saas kattoo kui akan käy... Kunnon kasvu ei siis ole viel lähtenyt käyntiin, mutta kyl ne alun tottumiset on jo ohi.. Tää käy nyt pikkasen pienellä liekillä koko homma.

Tää menee ihan ot:ksi, vaikka itse ketjun aloitinkin ja dennerlestä aloin kyselemään, mut tuon skippaan varmaan suosiolla, ellei se dennerlen monivaiheinen ohjelma, siis se monen pullon urakkapakki sisällä juuri mikro ja makroravinteita eri pulloissa ja annoksina :D Mut vitaaliaineita ne ainakin sisältää :)

Biolan kiinnostaa totisesti... seiskat tulee minun mielestä herkästi ylös ja todella pölisee...
1000 litraa vesivahinkoa
Hopotus
Member
Member

Tarkennanpa itsekin vielä, että ostin S7:n kalojen, en kasvien takia, tuo kasvihöpötys oli vain plussaa. Vaikka tiedä sitten onko hyötyä mitään :roll: . Hurautinpa kaikkiin altaisiin vedenvaihdon jälkeen tätä ja sitä viikko lannoitetta, V30, eikä vaihtanut väriä.

Lueskelin nyt noita pakkausselosteita, mitä hoonolta englanniltani kykenin [:I] . Mutta mutta, S7 VitaMix annostellaan kerran viikossa ja V30 kerran 2 viikossa tai joka toinen viikko V30/E15 (rauta), eli niitä kerran kuussa eri aikaan, esim. puolessakuussa E15 ja kuun vaihteessa V30, olipas sekavaa. Lisäksi A1 Daily erityislannoitetta kaipaaville kasveille, A1 Dayly NPK amano-tyyppisille kasviakvaarioille ja vielä A1 Daily Discus altaille, joissa korkea lämpötila. Ohjeet suosittelevat vedenvaihtoa vähintään 2 viikon välein. Kylläpäs oli lannoite-ohjelma 8O !

Harmikseni olen heittänyt S7 pakkauksen roskiin, mutta V30 pakkaus on ja sen tuoteseloste tässä:

-1% K2O water-solube potassium oxide ( vesiliukoinen kaliumoksidi)
-0,3018% MgO magnesium okside
-0,021% B boron (boori)
-0,006% Cu copper (kupari)
-0,306% Fe iron
-0,122% Mn manganese (mangaani)
-0,012% Mo molybdenum (molybdeeni)
-0,006% Zn zinc (sinkki)
-0,002% Co cobalt (koboltti)
-0,002% Ni nickel
-0,003% Li lithium
-0,002% Al aluminium
-0,0015% Va vanadium

Olisiko jollain tuota S7 VitaMixin pakkausta, josta saisi tuon tuoteselosteen?

Itse olen annostellut viikottain V30 ja tyyliin kerran kuussa S7. Joo, en lukenut ohjetta aiemmin, kun ajattelin V30 lannoitteeksi ja S7 vitamiineiksi/vedenparannusaineen yhdistelmäksi.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Pakkauksen olen myös heittänyt menemään, mutta minusta se s7 oli kerran viikossa ja 6ml/100litraa. (2 pumppausta a'3ml)

Juu tuo dennerlen "ohjelma" oli aika sekavan oloinen. Yhtä yhtenä ja toista toisena ja eriaikaan kuin toista jne... Ja tuokin sisälsi sit niitä mikroravinteita... Hivenaineita ja ilmeisesti dennerlen ilmoittamia vitaaliaineita. Tuon osalta oon tullut siihen tulokseen, että siinä on ollut suomentaja taas asialla. Hivenaineista ym. on tullut vitaali aineita. (vitaali = elinvoimainen)
Tähän mennessä kun olen nettiä kahlannut olen löytänyt makroja vain erikseen eri pulloista annosteltuna (typpi, fosfori ja kalium) Mä olen ite ajatellut tuon typen olevan aika lailla helppo homma ilman pullojakin, kun nitraatin pitää hiukan korkeammalla. Jonkin typpilannoitteen selosteissa luki, että nostaa nitraatti pitoisuutta yhdellä... (näin vapaasti sanottuna) Kaliumista olen eniten itse kiinnostunut noista. Seralla oli joku lannoite ei florena tai florenette tms. vaan joku vielä, missä oli nuo makrotkin.. Mutta tuolla aiemmin oli hyvän tuntuisesta lannoitesarjasta juttua sisson kanssa...

Vaihdoin eilen vettä ja laitoin ihan reippaasti tuon täyden annoksen ja vesi värjäytyi jälleen. Oli ihan pakko kokeilla... Nyt olen ihan vakuuttunut, että tuo tuote on viallinen jotenkin. Olisikohan jäätynyt...
Mun mielestä toi on aika järkky kun 400 litraa vettä värjäytyy moisen lirauksen takia. 8O eri asia olis, jos sinne kippais litran verran ruskeaa nestettä, mutta siis muutamia millilitroja. (24ml)
1000 litraa vesivahinkoa
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Äkkiseltään tarkasteltuna tuo V30 on hmmm... No, on siinä jotain hyvääkin: rautaa on jotakuinkin ok määrä hivenlannoitteeksi ja magnesiumiakin kohtuullisesti. En tiedä mikä sen annostus on, mutta annan esimerkkinä vastaavan tuoteen, sen jota riittoisuuden takia käytin itse eli Seachemim Comprehensiven, jota annostellaan 5ml/250l, keskivertokasvillisuudella kohtuullisella kasvulla kerta annostus viikossa riittää.

Makroseoksia ei juuri ole tarjolla ja oikeastaan hyvä niin, koska ne kannattaa yleensä räätälöidä akvakohtaisesti vaikkei niidenkään kohtuullisella yliannostuksella saa katastrofia aikaiseksi. Veikkaisin ihan hatusta, että valmiit kaupalliset seokset on aika laimeita ja silloin hyöty voi jäädä saavuttamatta, etenkin jos tarve on kova. Esimerkiksi fosforia kannattaa hiukan tutkailla koska sen määrään ja tarpeeseen vaikuttaa paljon ruokinta, valo ja hiilidioksidi, joka kasvattaa sen kulutusta selkeästi. Rajoittamalla fosforia voidaan rajoittaa tiettyyn pisteeseen asti hilidioksidin tarvetta. Akvaveden nitraatti ei ole ihan sama kuin nitraatin lisääminen pullosta, koska pullossa se on usein KALIUMnitraattina, riippuen mitä lähdettä käyttää, jolloin samalla kasvit saavat myös tarvitsemaansa kaliumia. Sen tarve on muuten lähes sama kuin typen! Jos akva pitää korkeaa nitraattia, yleensä riittää kaliumin lisääminen sopivassa määrin. Valmiin makroseoksen voi sitten tarvittaesa sekoitella itse kun on ensin hakenut optimimäärän kyseiseen akvaan. Netistä kyllä löytyy ohjeita makroseoksille, mutta ainakin itse seuraan näin alkuunsa fosforin käyttäytymistä akvassa kun ruokinta on ahventen takia hyvin proteiinipainotteista. Nyt on mennyt melkein viikon makrot reilulla annostuksella eikä ainakaan vielä Itämerta olkkarissa. Kylmä hiki otsalta on sentää poissa mutta vielä jännittää. ajankohdasta tarkemmin.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Siis pullon nitraatti liuos.. Onko se kaliumnitraattia?...
No pullo nitraattii en ole omistanut, enkä harkinnut. Minusta jos vedenvaihdolla pyrin vähentämään juuri tuota nitraatin määrää altaassa, en sitä pullosta oikein halua kipata takaisin. Kympin nitraatissa pitäminen voisi olla vaikka 15 lukemissa, siitä ei ole kalastolle haittaa ja kokeilun arvoinen asia kumminkin. Kaliun on todellakin ainoa makroista, joita olen miettinyt... En ole asiasta viel niin paljoa lukenut, että alkaisin yksityiskohtaisesti säätämään... Pitkällistä opiskelua... Kaliumin pitoisuuksiakaan ei pysty kotikonstein ilmeisesti mittailemaan, muuta kun mutu tuntumalla ja tarkkailemalla kasvien puutos oireita, vai...
juuri sachemilla oli monenlaisia aineita, joita funtsailin kovasti...
Askel 1 on hiilidioksidi mittarin hommaaminen, sillä vaikka ph-kh arvot kertovat hiilidioksidin olevan hyvällä mallilla, olisi paikallaan varmaan kuitenkin mitata tuota tarkemmin... Saisihan tuon järjestelmän tosi kätsysti ostettua, mutta kyl mä ensin havaitsisin sen selkeen hiilidioksidin puutoksen altaasta, jota en suinkaan kiellä, ja todennäköisimmin siellä puutosta onkin.. Täytyyhän olla.
Tuo kasvanut valonmäärä on saanut pikkasen miettimään ravinteiden määriä ja laatuja...
Ja eihän se lisätty kalium taikka rauta taikka seleeni tai-mikä-vaan ratkaise mitään, jos joku muu asia on pielessä...
...ja opiskelu jatkukoot.....
1000 litraa vesivahinkoa
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Kaliumnitraattia käytetään paljon koska siitä saa samalla kasvit myös kaliumia, mutta muitakin typen lähteitä löytyy. Mäkään en lisää meidän 3-sataseen nitrattia pullosta, koska akva pitää suht korkeaa niraattitasoa muutenkin, mutta kaliumia menee. Sen sijaan toisessa akvassa (valoa kaiketi saman verran kun sulla) nitraatti ei nouse yli vitosen, joten sinne menee suht runsaasti kaliumnitraattia pullosta. Tavoitearvot, jotka olisi siis tarkoitus pitää akvassa vedenveihdosta vedenvaihtoon, on nitraatin osalta 5-30mg/l, kaliumin 10-30, fosfaatti 1-2 (tai 1:10 nitraattiin on sopiva muistisääntö) ja rauta 0,2-0,5. Eli periaateessa nämä arvot pitäisi löytyä aina vaikka koska mitattaisiin. Estimative Index-lannoitusmetodissa akvaan kipataan kaikkia, niin mikroja kuin makroja, reippaitakin yliannostuksia ilman mittaamisia ja kerran viikossa tehdään min 50% vedenvaihto jolla estetään ravinteiden kumuloituminen veteen. Tällä varmistetaan se, että kasveilla on AINA tarjolla mitä tahansa ne tarvitsevatkin ja paljoko ikinä ne sitä tarvitsevatkaan. Tulokset ovat kiistattomia.... Itse kuitenkin halaun tsekata fosfaatin mainitsemani ruokinnan takia. Tai ehkä uteliaisuudesta, mittaillessa oppii tuntemaan (tausta)tapahtumia akvassaan. Ja silloin voi kokeilla kaikenlaista kun pystyy "monitoroimaan" tapahtumia ja seurauksia.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Vesiarvojen mittaamiset nitraatin osalta on taas tullut tämän 450 litraisen pystyyn laittamisen jälkeen ajan kohtaiseksi... Koska akva on uusi ja nitriitin ja nitraatin muodostumista piti aluksi seurailla, ei nyt voinut sokeasti luottaa kaikkien vanhojen bakujen riittävän noin vain.. no, mitään katastrofiahan nyt ei syntynyt. Nitriittiä en koskaan saanut mitattavia määriä. Ainoa on, tuo nitraatti, jota en ole vielä saanut kovinkaan korkeaksi nousemaan. Laitan sen ihan uutuuden syyksi, koska näin oli aikoinaan 240 litraisenkin ja myöskin 180 litraisen kanssa..
Sen huomaan itsestäni, että kun homma stabiloituu, vesitestejä teen yhä harvemmin ja harvemmin.. Tietty rutiini muodostuu tietyin ainein. Kasvit antavat voinnillaan vinkkejä liian vanhasta vedestä, ravinne puutoksista. Tokikaan tuon profiton kanssa lotratessani ravinne puutokset varmaan on ollut aika laaja alaisia, vaikkakin rehottamista ja välillä yli kasvuakin on ollut havaittavissa. Mutta tähän mennessä mun lannoite ohjelmaan on kuulunut joko annoksen lisääminen altaaseen taikka sit veden vaihto ja sen myötä uudet ökötit kehiin. Tietenkin tuplatessani altaan koon, tämä homma vaatii taas hieman perehtymistä. En tiedä miten se ylipäätään on mahdollista, että pelkillä ravinne liuoksien lisäämisillä ei ratkaista asioita.. Niin tai käsitän asian johtuvan hyvinkin paljon ja monista asioista, mutta luulisi nopealla laskutoimituksella homma olevan pulkassa vain tuplaamalla annokset, jos akvan kokokin tuplaantuu. Noh, valot, kasvien määrä suhteessa veden määrään, hiekan puhtaus, suodattiemien kapasiteetti. Kaikkihan vaikuttaa.
Kirjoittelen noita sinun lukemia ylös. Siitäpä viitearvopläjäys. thanks!
Nitraatin nostan suosiolla Olen aika "puhtaana" tuota allasta pitänyt. Mun vedenvaihto on myös 50% kerralla, viikon, reilun välein. Riippuen asioista, nitraatista ja yleistilasta.
Fosfaattia en ole ajatellut lisätä liioin, koska mielestäni tuo ruokinta saattaa olla aika raskasta ja nostaa sitä pitoisuutta, ruokin siis pakasteilla, kuivatuilla, hiutaleilla, rakeilla, tableteilla. Vaihtelen siis ruokia, eri merkkejä (en käytä halpahalli kamaa, siis noita bestfriends ruokia jne... tetraa ja seraa ei ole tällä hetkellä kaapissa, mutta en väitä, että kovin laadukkaita ruokia kuitenkaan käytän)

Dennerle on koettu. Olisin voinut sanoa, että kelpoainetta ilman perehtyneisyyttä ja tuota oheistoimintoa -> veden värjäytymistä.. Nyt vain hiukka ottaa päähän kun sen pakkauksen selosteineen heitin menemään. Ärsytti vain niin suunnattomasti sillä hetkellä tihrustaa myyntipuheita englannin kielellä, 8voi tuota minun tempperamenttia :roll: )... Mutta kokemus karttui...
1000 litraa vesivahinkoa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”