Sisso: Tosi paljon tietoo ja asiaa... Pitää lukea viel pari kolme kertaa lävitte ja ajatuksella.
Mul on toinen T5 putkinen allas. Se eka oli tuollainen 2x39w putket ja tässä on 4x 54w, 120cm pitkät, 2x valkoista valoa, Kelvineitä en nyt tarkalleen muista, mut tuossa 8000-10000k, yksi keltainen, joku 4500k ja arcadian plant pro... Kelvinit lukee tuol mun vihossani, mut nyt ihan justiinsa en millään viitsisi nousta ja mennä katsomaan. Nuo mun muistelot on kyllin lähellä.
tää allas on marraskuun joku 9 päivä pyöräytetty käyntiin. Kaikki 4 putkea on toiminnassa about 6 tuntia päivässä, iltasella ruokittuani kalat sammutan etummaiset putket ja klo 21 menee loput kiinni max valaistus on ollut aina 12t. Nyt on vain yksi kello käytössä, kun tuo toinen meni muihin puuhiin, joudun muistin varalla sammuttelemaan etummaisia. Pitäis mennä ostamaan uusi kello tilalle, mutta kun aina unohtuu.
Tupsua ei ole ollut edellisessäkään altaassa, nytkään ei merkkiäkään. Koputan puuta, never say never. Oon sitä odotellut, koska tuolla on kyl aika hyvät virtaukset. Streamia olen viel (pientä) suunnitellut alempaan vesi kerrokseen.
Ja nää putket on ihan high output.
Vallu, kurttumelalehti ja viuhkalehti lisii ja kasvaa ihan hillittömästi. Vitamela "paloi" tuossa valossa ja nuolimela ei viihtynyt. Anubias kongensis, siis kongon anubias, mikä se nyt on... On tehnyt pari uutta lehteä nyt viime ja tämän viikon aikana, se on pikkasen katveessa ja sivummalla. Vedensuosikki kasvoi ennen niin hirveitä määriä, että öösäsin roskiin ja myin, lahjoitin... Nyt se on aloittanut vasta viime aikoina viihtymään. Hentorotala samoin. Tosin sitä kohtaan on tehty viimeaikoina hyökkäyksiä. Lehdet järsitty ilkeen pieniksi. Uusin ne kasvit viime vedenvaihdossa, eli latvat poikki ja hiekkaan. Tuskin juurtuneet viel.
Tuollaista viherlevää tuol kannon päällä hivenen on ja sitä muodostuu lasiin, jos en puhdista. Se ei varsinaisesti räjähdä siihen lasiin, vaan jos tänään ja huomenna jätän puhdistamatta, kun siis kasvun alun huomaan, on se jo ylihuomenna hyvin näkyvää, muttei suttuisen näköistä.
Tuossa lueskelin iltalukemisena eilen tuota varjon uusinta kasvi kirjaa... Tuon mikro-makro ravinne tarpeen ja sen, mitä tuolla mun pulloissa on, huomasin.. Aloin miettimään makrojen tarvetta. On äärettömän hankala löytää näillä pakkausselosteilla jotain täys lannoitetta, josta saisi lähes kaiken tarvitseman...
Sachemin ravinnetta täytyy kokeilla. Kumminkin netistä joudun tilaamaan, niin sama vaikka kokeilisi sitä.
Tuossa kysyit tai totesit noista t5 putkista ja siitä onko minulla ollut kauan ne käytössä... Itse asiassa vajaa vuosi on kaikenkaikkiaan t5 kokemuksia. Aika mielekiinnolla tutkiskelen ja kokeilen noiden putkien kanssa. Saapas nähdä milloin hiilarit tulee ja millaisilla järjestelmillä Kiljuthan toki piti pistää kokeiluun. Ihan sellainen pieni keitos, jotta tiedän sen toiminnan ja periaatteen. No täytyy sanoa, että tuolla altaassa, siis 450 litraisessa tuo pullo ei haise pennin vertaa. Tytön taistolaan sen tuosta siirrän.
Mun mielestä tuo hiilari on taulukon mukaan aika hyvällä mallilla (kh3, ph6.8) Varmasti se on suuntaa antava, mutta tuo pysyy niin hyvin ja tasaisena että en ole alkanut panikoimaan. Ph laskisi viel jonnin verran hiilarilla...
Mulla on aika raskas kalasto. Ruokin pari kertaa päivässä, pakasteilla, kuivilla, hiutaleilla, eri merkkejä.... paastopäiviä on, ja päiviä kun kalat saa kerran päivässä ruokaa. (< lähinnä kun olen pitkän yön 18h töissä, lapset ja mies eivät ruoki tätä allasta)
Jaaha, saas kattoo kui akan käy... Kunnon kasvu ei siis ole viel lähtenyt käyntiin, mutta kyl ne alun tottumiset on jo ohi.. Tää käy nyt pikkasen pienellä liekillä koko homma.
Tää menee ihan ot:ksi, vaikka itse ketjun aloitinkin ja dennerlestä aloin kyselemään, mut tuon skippaan varmaan suosiolla, ellei se dennerlen monivaiheinen ohjelma, siis se monen pullon urakkapakki sisällä juuri mikro ja makroravinteita eri pulloissa ja annoksina

Mut vitaaliaineita ne ainakin sisältää
Biolan kiinnostaa totisesti... seiskat tulee minun mielestä herkästi ylös ja todella pölisee...