Homma alkaa skulaa =)

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
glubbe1984
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 22:04, 29.02.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pieksämäki

Homma alkaa skulaa =)

Viesti Kirjoittaja glubbe1984 »

Nyt alkaa olemaan arvot kohdillaan

ph 7.5

nitriitti 0

nitraatti 10-20


Nyt kun sais pysymään ne tuossa.Mitäs mieltä olette kasvilainnoitteesta nimeltä Easylife ja easy carbo?
Kun huhua ,että tämä olisikin leväntorjunta aine eikä kasvilannoite?
Hopotus
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 11:10, 16.06.2008

Re: Homma alkaa skulaa =)

Viesti Kirjoittaja Hopotus »

Tarkoitatko nestemmäistä kasvilannoitetta Easy-Life ProFito sekä nestemmäistä hiilidioksidia Easy-Life Carbo?

Itse käytin Profitoa kauankin, muutaman vuoden, 3 altaassa. Aluksi vaikutti ihan hyvältä ja riittoisalta, mutta mutta. Nyt olen lopettanut sen käytön, koska altaista kuoli monnisa aika tasaseen tahtiin, ja ainut yhdistävä tekijä oli se että käytin ko lannoiteta. Nyt kun lannoitetta ei ole ollut käytössä muutaamaan kuukauteen, eikä yhtäkään monnista ole kupsahtanut. Lannoitteessa taitaa olla kuparia, CU, joka on myrkyllistä ainakin monnisille. Eli ehkä se aiheutti nuo mystiset kuolemat. Yleensäottaen esim. lääkkeitä joissa on kuparia ei saa antaa monnisille. Tämän tuotteen luvattiin muistaakseni vähentävän levän kasvua, mutta ei mulla ainakaan juurikaan vaikuttanut, ehkä levän laatu vain vaihtui ja yhdessä altaassa aiheutti aina kunnon levien joukkoinvaasion.

Carbo taas ei omien kokemusten mukaan korvaa hiiltä kaasumaisessa muodossa, lisäksi se on vaarallista, jos kala ui siihen voi tulla vaurioita. Itse kun annostelin suoraan altaseen, niin esim. kiilakyljet onnistuivat menettämään värinsä jostain kohtaa kun aina uivat liian lähelle.
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Homma alkaa skulaa =)

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ite olen käyttäny tuota easylifen profitoa useamman vuoden nyt, eikä ole mitään ongelmia ollu kyseisen lannotteen kanssa,
tosi riittosa ja hyvä lannote on ollu. Samaten tuon Easycarbon kanssa ei ole millonkaan ollu ongelmia, vaikka olen sitä välillä yli annostellu tonne akvoihin.
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 12:31, 12.07.2011
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Homma alkaa skulaa =)

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Mulla on käytössä molemmat tällä hetkellä ja minkäänlaisia ongelmia ei ole ollut :D
They2
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2618
Liittynyt: 13:07, 14.08.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Homma alkaa skulaa =)

Viesti Kirjoittaja They2 »

Hopotus kirjoitti:nestemmäistä hiilidioksidia Easy-Life Carbo
Korjaan vaan että se on nestemäistä hiiltä, ei hiilidioksidia. [;)]
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Homma alkaa skulaa =)

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Nestemäisen hiilidioksidin pitäisikin olla aika kylmää. Sen kiehumispiste kun on - 57 C. :mrgreen:

Olen myös käyttänyt kumpaakin, ProFitoa ja EasyCarboa, eikä niiden suhteen ole koskaan ollut mitään ongelmia.

Nestehiilen idea on olla sellaisenaan myrkyllistä leville, ja sitten hajota hiilidioksidiksi, jota kasvit puolestaan voivat käyttää ravinteenaan. Ja koska se on myrkkyä leville, se on myrkkyä myös muille eliöille. Kyse on vain annostuksesta, joten yliannostuksen kanssa täytyy olla varovainen.

Kupari on kaikille eläville olennoille elintärkeä hivenaine, mutta vähänkään suurempina pitoisuuksina tai väärässä muodossa se on myrkyllistä. Niinpä kokonaan kuparittomia kasviravinteita tuskin on. Eikä kalanruokiakaan, sen puoleen. Eri asia on sitten, mahtaako ProFitossa olla suhteessa liian paljon kuparia, jolloin se voi runsaasti annosteltuna olla herkemmille kaloille vaaraksi.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Homma alkaa skulaa =)

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Eipä tuossa Profitossa taida haitallisia määriä kuparia olla, ainakii tuolla akvaarioon.fi sivuilla sanotaan että turvallinen sukarapualtaissa käytettynä
ja sukaravuthan on paljon herkempiä kuparille kun kalat.
Hopotus
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 11:10, 16.06.2008

Re: Homma alkaa skulaa =)

Viesti Kirjoittaja Hopotus »

Pieni kirjotusvirhe tosiaan joo, niin käy joskus, kun muuttaa lausettaan.

En tiedä mitä siinä profitossa on, tai onko se oikeesti edes syyllinen monnisten kuolemiin, mutta ainakin monnisten kuolemat ajoittuvat ko. lannoitteen käytön ajalle.

Mun tapauksessa siis 2 altaassa monnisia ja ko. lannoteitta, eriaikaan ja yhtäaikaan käytettynä. 240L yli 10 monnista muutaman viikon välein kupsahteli sen vajaan vuoden aikana kun laitoin profitoa (ohjeenmukainen annostelu 200L vettä). Levää kasvoi, joten vaihdoin takaisin PMDD:hen ja kas kummaa monnisia ei enään tippunutkaan. Käytin myös toiseen altaaseen profitoa heti kun sitä kauppoihin ilmestyi aina loka-marraskuulle asti 2011, jolloin vaihdoin toiseen lannoitteeseen, koska epäilin tämänkin altaan monnishävikistä ko. lannoitetta. Tässä altaassa on ollut monnisia mm. kääpiö-, nuoli-, panda- ja mitä kaikkea. Yllättäen lyhytyikäisiä ja tasaiseen tahtiin joukko harventunut ja olen ostanut uutta tilalle. Muutaman kerran vuosien varrella olen myös lääkinnyt sisäloisia vastaan ja bakteeritulehduksia vastaan. Aloin siis epäillä profitoa syylliseksi luettuani asiasta täällä ja päätin vaihtaa lannoitteen kokeilumielessä.

240L totesin tämän monnis/profito yhtälön selaamalla päiväkirjaa jota pidän ja tässä toisessa altaassa ei ole vielä uuden lannoitteen aikana menehtynyt yhtäkään monnista. Joten jokainen vetäköön omat johtopäätökset asiasta. Omani perustuu muiden kokemuksiin joista olen päättänyt katsoa sopiiko ne myös omiin kokemuksiin ja vahvasti siltä näyttää.
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”