Miksi minulla ei nouse
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Mies
Miksi minulla ei nouse
Moi
Elikkäs puhun veljeni puolesta.Hän osti akvaarion 400 l ja laittoi sinne muutama päivä sitten starttikypsytyksen.Jostain syystä nitraatti ei nouse yhtään.Meneekö tuossa kauan kun se pompsahtaa vai onko tehnyt jotain väärin.
Nyky arvot ph 6.5 nitriitti ja nitraatti 0
lämpötila n.25 astetta.
Mistä sen sitten tietää kun akvaario on kokonaan valmis kaloille?
Meillä ei ole ollut ikinä uutta akvaariota niin tämä kypsytys on hieman uutta.
Kiitokset guruille jo etukäteen.
Elikkäs puhun veljeni puolesta.Hän osti akvaarion 400 l ja laittoi sinne muutama päivä sitten starttikypsytyksen.Jostain syystä nitraatti ei nouse yhtään.Meneekö tuossa kauan kun se pompsahtaa vai onko tehnyt jotain väärin.
Nyky arvot ph 6.5 nitriitti ja nitraatti 0
lämpötila n.25 astetta.
Mistä sen sitten tietää kun akvaario on kokonaan valmis kaloille?
Meillä ei ole ollut ikinä uutta akvaariota niin tämä kypsytys on hieman uutta.
Kiitokset guruille jo etukäteen.
Re: Miksi minulla ei nouse
Outoa kun ei nouse.
Arvojen olisi pitänyt jo muuttua.
Onkohan aineessa vikaa?
Kaannattaa kuunnella muiden mielipide kanssa kun ite kypsytin ilman aineita.
Ps. Luulin otsikosta, että menin ihan väärälle foorumille o_O
Arvojen olisi pitänyt jo muuttua.
Onkohan aineessa vikaa?
Kaannattaa kuunnella muiden mielipide kanssa kun ite kypsytin ilman aineita.
Ps. Luulin otsikosta, että menin ihan väärälle foorumille o_O
140 litranen sekala
Kannattaa ostaa eläinkaupasta testejä. mulla on sellanen testit että se testaa klooria ph nitriittii nitraattii ja kaikkea muuta. jos se ei nouse nii kannattaa ostaa eläin kaupasta niitä myydän siellä . siellä on sellaisia jotka kohottaa sitä tai laskee
Lättss lätss !
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Noissa starttiaineissa on se idea, että pienen määrän kaloja voi laittaa heti, vuorokauden sisällä sen laittamisesta. Toimivia aineita on Prodibion Biodigest ja Tetran Safe Start (tässä ollut joskus säilyvyysongelmia). Bactozym-kapselit sen sijaan eivät käy ihan siihen tarkoitukseen. Nyt kun on useampi päivä mennyt, valmisteesta saadut bakteerit ovat luultavasti kuolleet jos akvaariossa ei ole kaloja tuottamassa bakteereille ravintoa eli lähinnä pissaa ja kakkaa. Ei kai siinä mitään, kun hakee vain uudet litkut ja seuraavana päivänä muutamia kaloja.
Akvaario on kypsä silloin, kun nitriitti pysyy nollassa siitä huolimatta, että nitraatti kohoaa. Jos noilla bakteerivalmisteilla aloittaa maltillisen pienen kalamäärän kanssa, nitriittiä ei pahemmin muodostukaan. Nitraatin kohoaminen on normaalia ja toivottavaa, ja sen määrää vähennetään vedenvaihdoilla kun se nousee lähelle 25 mg/l. Käykääpä molemmat lueskelemassa tätä alkeet-osiota, täällä on muitakin, jotka on samassa tilanteessa ja keskusteluissa on myös selitetty tarkemmin noiden nitriitin ja nitraatin muodostumisen saloja.
Akvaario on kypsä silloin, kun nitriitti pysyy nollassa siitä huolimatta, että nitraatti kohoaa. Jos noilla bakteerivalmisteilla aloittaa maltillisen pienen kalamäärän kanssa, nitriittiä ei pahemmin muodostukaan. Nitraatin kohoaminen on normaalia ja toivottavaa, ja sen määrää vähennetään vedenvaihdoilla kun se nousee lähelle 25 mg/l. Käykääpä molemmat lueskelemassa tätä alkeet-osiota, täällä on muitakin, jotka on samassa tilanteessa ja keskusteluissa on myös selitetty tarkemmin noiden nitriitin ja nitraatin muodostumisen saloja.
Kultakalat
-
- Starting Member
Moi taas
Ostettiin akvaario kurjesta tuo tetran Safe Start.Eli syys nyt lisäilemään pikku hiljaa kaloja.Jos aloittelis halvimmista niin ei harmita jos joku ei toimikkaan...
Ostettiin akvaario kurjesta tuo tetran Safe Start.Eli syys nyt lisäilemään pikku hiljaa kaloja.Jos aloittelis halvimmista niin ei harmita jos joku ei toimikkaan...
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
jep, itse aloitin aikoinaan Prodibion Biodigestillä ja ihmettelin myös miksi ei nitraatti noussut, kunnen tajusin että enhän ruokkinut niitä millään... Ja olivat varmaan kuolleet. Kun sitten lisäsin jokusen tetran niin nitriitti alkoi nousta ja niinhän siitä tuli sitten kalallinen kypsytys, noin pari viikkoa tiheitä vedenvaihtoja nitriitin laskemiseksi, yhtään kalaa ei tainnut sentään kuolla. Sitten viimen parin-kolmen viikon kuluttua nitraattia alkoi syntyä...
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
-
- Advanced Member
Huomasitko, että kirjoitin, että sinne täytyy laittaa uusi kokonainen annos enintään vuorokautta ennen kalojen tuomista?
Ne halvimmat kalat ovat yleensä siksi halvimpia, koska ovat karaistuneempia ja helpompia lisääntymään jopa harrastajien akvaarioissa. Siinä mielessä olet oikeilla jäljillä, vaikka ei olekaan tarkoitus yhtään kalaa uhrata.
Onko teillä kalastosuunnitelma tehtynä vai meinaatteko vain mennä kauppaan ja ottaa mikä miellyttää silmää ja lompakkoa? Sorry jos kuulostaa jotenkin provosoivalta, ei ole varsinaisesti tarkoitus.
Mites siellä on noinkin alhainen pH, kun on kuitenkin vasta hanasta otettua vettä? Onko käytössä liuskatesti? Ne näyttävät yleensä alempaa arvoa kuin mikä oikeasti on. Tippatestejä suositellaan, varsinkin jos saat hommattua JBL:n nitriittitestin.
jenniliini82: et tainnut laittaa uutta annostusta ennen kalojen tuomista, vai?
Ne halvimmat kalat ovat yleensä siksi halvimpia, koska ovat karaistuneempia ja helpompia lisääntymään jopa harrastajien akvaarioissa. Siinä mielessä olet oikeilla jäljillä, vaikka ei olekaan tarkoitus yhtään kalaa uhrata.

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mites siellä on noinkin alhainen pH, kun on kuitenkin vasta hanasta otettua vettä? Onko käytössä liuskatesti? Ne näyttävät yleensä alempaa arvoa kuin mikä oikeasti on. Tippatestejä suositellaan, varsinkin jos saat hommattua JBL:n nitriittitestin.
jenniliini82: et tainnut laittaa uutta annostusta ennen kalojen tuomista, vai?
Kultakalat
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
niinpä, en tainnut, mutta tästä on jo vuosi ja on tullut kyllä opittua yhtä sun toista. Että ihan ehdotan otsikon aloittajaa ottamaan paljon tästä harrastuksesta selvää. Kun tietää asioista niin on vallan mukava harrastus ja vie mukanaan. Mutta vaatii kyllä opiskelua, sen olen tullut huomaamaan.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko
-
- Advanced Member
^ Ihan kysyin sen takia, että aloittaja (tai siis hänen veljensä) tosiaan laittaisi sen uuden annoksen. En toki halunnut syyllistää sinua tuosta. 

Kultakalat
-
- Starting Member
Juu laittoivat uuden annoksen.On semmoinen kerran viikossa kuukauden ajan lisättävä juttu.Kalastoa on katsottu ja suunniteltu.Lehtikaloja joku 4 -6,helmirihma haaremi,alumiinimonneja,jotain plekosysteemiä.
Nyt laitettii uuden annoksen kera ensimmäinen fisu uimaan.Juu tarkoitus ei tietysti ole tappaa ketään eikä uhrata.Mutta jos pienikin riski on niin ennemmin laittaa jonku 5 euron kalan ku vaikka 50 euron kalan.Ihan vaan varmuuden vuoksi![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Nyt laitettii uuden annoksen kera ensimmäinen fisu uimaan.Juu tarkoitus ei tietysti ole tappaa ketään eikä uhrata.Mutta jos pienikin riski on niin ennemmin laittaa jonku 5 euron kalan ku vaikka 50 euron kalan.Ihan vaan varmuuden vuoksi
Onko sillä jutulla nimeä?glubbe1984 kirjoitti:On semmoinen kerran viikossa kuukauden ajan lisättävä juttu.
-
- Starting Member
Tetran Safe Start ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ahaa! Se onkin tuttua lientä. 
Tosin mä oon vaan kerran sitä laittanut, siksi hämäännyin tosta viikottaisesta lisäilystä.

Tosin mä oon vaan kerran sitä laittanut, siksi hämäännyin tosta viikottaisesta lisäilystä.
-
- Starting Member
Itse olen aina akv. perust. lisännyt kalat siten että ensin pohjakalat esmes piikkisilmät, Corydorakset, sitten vasta muut...
Ihan viimeisenä esim. n. 2 vkon kuluttua kaikkein herkimmät/vaativimmat..esmes kiekot.
Ihan viimeisenä esim. n. 2 vkon kuluttua kaikkein herkimmät/vaativimmat..esmes kiekot.
Plekot <3
-
- Advanced Member
Yleensä lisätään muutamia kaloja. Akvaario on aika iso, joten yhdellä kalalla ei kovin suurta kypsyysastetta saavuteta. Tosin onhan se sille yhdelle turvallista kun ei nitriitti varmastikaan sen tuotoksilla pääse korkealle nousemaan. Mistä sinne keskellä yötä kala hommattiin? Liikkeet kun yleensä aukeavat vasta aamulla...
Kultakalat
-
- Starting Member
Nämä kalat siirtyvät alakerran pienemmästä altaasta uuteen altaaseen
Ja meitä neuvottiin, että kannattaa perustaa "uusi" allas, kun että siirtää vanhasta vedet yms. suodattimet

Ja meitä neuvottiin, että kannattaa perustaa "uusi" allas, kun että siirtää vanhasta vedet yms. suodattimet
Ainahan se on hyvä perustaa uusi allas, mutta vanhasta saa helposti ja halvalla käynnistysmateriaalit juuri käytössä olevia suodattimia käyttämällä. Samalla valmis nitrifikaatiobakteerikanta tuo tullessaan vanhan altaan huonotkin bakteerit; siksi voi olla perustellumpaa perustaa allas puhtaalta pöydältä. Tosin kun teillä on siellä alhaalla toinen allas, niin ennemmin tai myöhemmin se bakteerikanta noiden altaiden välillä sekoittuu, esim käyttämällä samaa haavia, lappoa yms.
Kannattaa heittää sinne uuteen altaaseen myös kierteisiä, jos niitä ei siellä vielä ole, mutta niitä on saatavilla. Tuottavat näppärästi lisää kakkaa, möyhivät pohjahiekkaa ja syövät alkuvaiheessa usein esiintyviä leviä pois. Jos altaan kalaston kasvattamisella ei ole kova kiire, niin kierteispopulaatiota kasvattamalla voi valmistella bakteereja lisääntyvään työmäärään. Samalla ne syövät altaan pohjalta ylimääräiset kalanruoat, etteivät ne pääse mätänemään.
Eipä siinä muuta kuin vesiarvojen tarkkailua ja kun nitriittiä ei näytä muodostuvan, niin hieman lisää kalastoa. Tarvittaessa vedenvaihtoja. SafeStartia ei minun lukemani perusteella tarvitse käyttää kuin kerran, joten tuolle "viikottain" käytölle ei mielestäni ole tarvetta. Siinä voi olla ajatuksena se, että kalastoa lisätään viikottain, jolloin operaatio menisi jotakuinkin näin.. perustaminen - SS - pari kalaa - viikko "kypsyttelyä" - vedenvaihto - SS - pari kalaa lisää - viikko "kypsyttelyä" - jne. Näin altaaseen tulisi aina uusien kalojen myötä lisää bakteerikantaa, jolloin altaaseen ei pitäisi päästä muodostumaan nitriittiä, ainakaan järkyttävän suuria määriä. Ilman erillistä safestart lisäystä bakteerikanta ei todennäköisesti kasvaisi tarpeeksi nopeasti. Useinhan akvaarioita perustettaessa näkee mainostettavan, että kuukaudessa täysi kalasto sisällä turvallisesti yms. Itse jätin aikanaan safestart annostuksen siihen yhteen kertaan ja lisäsin kalastoa markkinapuheita rauhallisempaan tahtiin, kestävimmät ensin, herkimmät viimeiseksi -periaatteella. Itse nappasin samalla pari kourallista kierteisiä pois altaasta, joka hieman tasoittaa altaan kuormitusta uusien kalojen tullessa. Ja vedenvaihtoja harrastin alussa kaksi kertaa viikossa, noin 20% molemmilla kerroilla ja hyvin toimi.
Kannattaa heittää sinne uuteen altaaseen myös kierteisiä, jos niitä ei siellä vielä ole, mutta niitä on saatavilla. Tuottavat näppärästi lisää kakkaa, möyhivät pohjahiekkaa ja syövät alkuvaiheessa usein esiintyviä leviä pois. Jos altaan kalaston kasvattamisella ei ole kova kiire, niin kierteispopulaatiota kasvattamalla voi valmistella bakteereja lisääntyvään työmäärään. Samalla ne syövät altaan pohjalta ylimääräiset kalanruoat, etteivät ne pääse mätänemään.
Eipä siinä muuta kuin vesiarvojen tarkkailua ja kun nitriittiä ei näytä muodostuvan, niin hieman lisää kalastoa. Tarvittaessa vedenvaihtoja. SafeStartia ei minun lukemani perusteella tarvitse käyttää kuin kerran, joten tuolle "viikottain" käytölle ei mielestäni ole tarvetta. Siinä voi olla ajatuksena se, että kalastoa lisätään viikottain, jolloin operaatio menisi jotakuinkin näin.. perustaminen - SS - pari kalaa - viikko "kypsyttelyä" - vedenvaihto - SS - pari kalaa lisää - viikko "kypsyttelyä" - jne. Näin altaaseen tulisi aina uusien kalojen myötä lisää bakteerikantaa, jolloin altaaseen ei pitäisi päästä muodostumaan nitriittiä, ainakaan järkyttävän suuria määriä. Ilman erillistä safestart lisäystä bakteerikanta ei todennäköisesti kasvaisi tarpeeksi nopeasti. Useinhan akvaarioita perustettaessa näkee mainostettavan, että kuukaudessa täysi kalasto sisällä turvallisesti yms. Itse jätin aikanaan safestart annostuksen siihen yhteen kertaan ja lisäsin kalastoa markkinapuheita rauhallisempaan tahtiin, kestävimmät ensin, herkimmät viimeiseksi -periaatteella. Itse nappasin samalla pari kourallista kierteisiä pois altaasta, joka hieman tasoittaa altaan kuormitusta uusien kalojen tullessa. Ja vedenvaihtoja harrastin alussa kaksi kertaa viikossa, noin 20% molemmilla kerroilla ja hyvin toimi.
Nothing that I say or do, matters to the big machine.