Aihejako

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
Gandalf
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 20:57, 01.03.2004
Paikkakunta: Leppävirta

Aihejako

Viesti Kirjoittaja Gandalf »

Tiedän ärsyttäväni monia aktiiviharrastajakian ja tunnollisia keskusteluihin osallistujia ehdotuksellanin. mutta eipän tässä ole mitään menetettävää. Itseiäni vaivaa kovasti ostaja, myyjä, vaihdetaan ja alkeet palstat tarpeettomanina, joita en lainkaan ei pääkaupunkiseudulla asuvana lue. Johtunee n. 50 vuoden akvaarioharrastuksen taustata, etteivät lappoamis- tai litran mitalla vedenvaihtovertailutkaan juuri jaksa kiinnostaa. Sen sijaan arvostaisin kovasti esim. Mari Kurjen ja muiden samanvertaisten akvaristien pitkäaikaiseen kokemukseen perustuvia kommentteja.

Pystyttäisiinkö tai haluttaisiinko keskustelut jakamaan vaikkapa edellä esitetyn parusteella uuteen järjestrkseen!
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Aihejako

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Öö. Mihin järjestykseen?
Kaikki kommentit aiheesta riippumatta laskevaan tai nousevaan aakkosjärjestykseen?

Does not compute. :D

EDIT: Pääkaupunkiseutulaiset eivät ole aloittelijoita tai myy/osta/vaihda kätettyä tai muuten tarpeetonta harrastukseen liittyvää materiaalia? :mrgreen:
EDIT Pt.II: Niin ja kuka/mikä instanssi arvottaa ne "samanvertaiset" akvaristit? Miten palstaa aiemmin seuraamaton vanha ja kokenut akvaristi pääsee tuohon statukseen? Itse olen mainittuun henkilöön verrattuna täysi noviisi, enkä näin ole itseäni nostamassa esiin.. Pari pientä bugia vaan tuli mieleen tuota lukiessa.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Aihejako

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Ymmärrän, ettei aloittelevien harrastajien kysymykset liittyen harrastuksien alkeisiin jaksa joka kerta innostaa ihmisiä, jotka ovat opetelleet nämä itse vuosikymmeniä sitten. Mutta jotta meillä olisi kolmen-neljänkymmenen vuoden päästä sinun kaltaisiasi taitajia, on aloittelevien harrastajien nyt aloitettava tämä opiskelu ja se aikalailla alkaa niistä vedenvaihtomenetelmistä :D

On hyvä, että aihealueet Aqua-web:ssä sentään ovat olemassa ja jokainen lukija voi jättää ne alueet lukematta jotka eivät kiinnosta.
Itselläni sitä kokemusta ei ole niinkään paljon kuin sinulla. Vaikka harrastusvuosia on takana 15v. ja täysipäisenä työnä sitä tehnyt 4v. , tunnen välillä olevani yhtä kysymerkkiä tämän harrastuksen kanssa tietyissä asioissa, koska harrastus laajenee ja muuttuu ajan kanssa.

Koska nykyään kalojen pitäminen elossa ei ole vain "vettä sisään, pumppu päälle ja lisätään vettä haihtuneen tilalle... ja täyspesu kerran vuodessa", on erittäinkin tärkeää minusta korostaa tuota alkeiden opettelua. Olen vuosien aikana seuraillut miten asia kehittyy, ja on oikein positiivista miten tietäväisiä aloittelevat harrastajat alkavat olemaan. Yhä enemmissä määrin tapaan ihmisiä, jotka haluavat aloittaa akvaarioharrastuksen ja aloittavat keskustelun kertomalla lukeneensa altaan kypsytyksestä ja vesiarvojen mittaamisesta mutta tarvitsevat siinä vielä tukea.

Kauppapalstaa en juurikaan käytä, joten en sen olemassaoloon kommentoi. Ehkä se kuuluu keskustelupalstoille, ja jos se kuuluu niin kuuluu kyllä tuo alkeet-osiokin.
Muutoksia ja uudistuksia on toki ajoittain hyvä tehdä, mutta alkeet-osion poistoa vastustan.

Millaisia uudistuksia siis itse ehdotat?
punapipo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 14:35, 28.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aihejako

Viesti Kirjoittaja punapipo »

Gandalf kirjoitti:Sen sijaan arvostaisin kovasti esim. Mari Kurjen ja muiden samanvertaisten akvaristien pitkäaikaiseen kokemukseen perustuvia kommentteja.
Suosikkikirjoittajien kaikki kommentit löytyvät napsauttamalla ensin kirjoittajan nimeä ja sitten kirjoittajan tiedoista kohtaa "näytä viestit". Toivottavasti tästä oli apua.
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Aihejako

Viesti Kirjoittaja urppis »

Meinasin, että tuun taas aw:hen vilkaseen kiljupullosta juttua ja törmäsin tällaiseen...
Tää vahvistaa nyt sen mitä olen tässä koittanut itseltäni kieltää, siis että tällaista ei oikeasti ole, vain minun väsymykseni ja kiukkuni piikkiin laitettuna..
mutta joo. Tehäänpä niin, että heittäkää meidät turhanpäiväiset häiriköt täältä jalosta yhteisöstä pihalle ja alkakaapa keskustella sillä pienellä viiskytvuotta harrastanu piirillänne. Me voidaan mennä suomi24:seen. Sinnehän kaikki akvaariomaailman moukat joutaakin.
Osta ja myy on turhaa, koska sinulla on jo kaikkea ja alkeet on turhaa, koska et arvosta aloittelijaa.
Toivottavasti viihdyt jalommalla ja fiksummalla siivotulla foorumilla.

Muistakaa gurut! Te olette joskus olleet helkatin tyhmiä näissä asioissa myöskin!

Elä ja anna toistenkin elää!

Enpä jaksa hakea kiljupullo juttuja, löydän ne muualtakin.

p.s ainahan voitte tuonne keskustelu aiheisiin ehdottaa osiota: pitkän linjan harrastajat.
1000 litraa vesivahinkoa
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Aihejako

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Hyvä Urppis! Kaikkihan me täällä olemme vain sinua dissaamassa ja kaikki kritiikki tai omasta linjasta poikkeava teksti kannattaa aina ottaa henkilökohtaisena hyökkäyksenä. :roll: :mrgreen: Kukin tyylillään, mutta itse en jaksaisi.

Mielensäpahoittajat ovat hauskoja siihen pisteeseen asti kunnes alkavat itkeä julkisella paikalla. Se vaivaannuttaa kaikki.

Eli älä nyt Urppis oikeasti jaksa pahastua mistään mitä täällä nimimerkkien takana kirjoitetaan, tai yritä ainakin lukea tätä kuten sanomalehteä - neutraalilla ja kevyellä otteella, ei täällä varmasti kukaan oikeasti harrasta "aggressiivista kirjoittamistakaan". :D JA eikun uuteen nousuun.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1301
Liittynyt: 21:38, 02.07.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Aihejako

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Jos Alkeiden lisäksi perustettaisiin joku uusi osio "edistyneemmille" akvaristeille, voisi käydä niin, että aloittelijat jättäisivät sen lukematta, vaikka siellä olisi hyödyllistä tietoa tai käsiteltäisiin juuri sellaista ongelmaa, joka hänen akvaariossaan sillä hetkellä on. Millä perusteella estettäisiin aloittelijaa tekemästä kysymyksiä siihen osioon, tai kertomasta omista kokemuksistaan aiheeseen liittyen? Palstan on tarkoitus olla tasa-arvoinen kaikille käyttäjille. Lisäksi kaikki tietous, mitä jaetaan juurikin aloittelijoille, koituu (oletettavasti ja toivottavasti kalojen parhaaksi). Samassa sopassa me kaikki ollaan tämän harrastuksen osalta ja varsinkin meidän kalat, vaikkakin eri "kattiloissa".

Enemmän kommentoinnin haluaminen joiltain tietyiltä käyttäjiltä, ilman, että käyttää tähän yksityisviestejä, on vähän hankalaa, koska jokainen kirjoittaa palstalle ja viettää siellä aikaa juuri oman halunsa, kiinnostuksensa ja tarpeensa mukaan. Asiaa voi helpottaa, jos onnistuu laatimaan tarpeeksi kinkkisen ja mielenkiintoisen aiheen, eli on omasta aktiivisuudestakin kiinni. Jos Alkeet-osion nimi häiritsee, olisiko parempi "Akvaarionhoidon perusteet" tms?
Kultakalat
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Aihejako

Viesti Kirjoittaja urppis »

Aqualung kirjoitti:Hyvä Urppis! Kaikkihan me täällä olemme vain sinua dissaamassa ja kaikki kritiikki tai omasta linjasta poikkeava teksti kannattaa aina ottaa henkilökohtaisena hyökkäyksenä. :roll: :mrgreen: Kukin tyylillään, mutta itse en jaksaisi.

Mielensäpahoittajat ovat hauskoja siihen pisteeseen asti kunnes alkavat itkeä julkisella paikalla. Se vaivaannuttaa kaikki.

Eli älä nyt Urppis oikeasti jaksa pahastua mistään mitä täällä nimimerkkien takana kirjoitetaan, tai yritä ainakin lukea tätä kuten sanomalehteä - neutraalilla ja kevyellä otteella, ei täällä varmasti kukaan oikeasti harrasta "aggressiivista kirjoittamistakaan". :D JA eikun uuteen nousuun.
Minä en ole itselleni ottanut niinkään nokkiini... Mä oon saanut aika hyvää keskustelua kanssakeskustelijoiden kanssa..
Ei nyt oon niin super huonolla tuulella, että vttuilen ihan kaikkien kanssa, pelottaa jo oma hyökkäävyys...
Se mikä mua harmittaa, on että usein uudet naamat saa hirmuisen tylyä vastaanottoa...
Nyt tää tällainen porukan jalostaminen ottaa ihan kauheesti kaaliin.
Painotan viel, EN OLE OTTANUT ITSEENI! Näen vain asioiden keljut puolet nyt. ts. avaan kaikki ne viestit, joissa on jotain ikävää.. Se ei ole teidän vika, se on oma vikani.
Minua ei siis olla dissattu, kiusattu, häiritty... Minua vai ketuttaa! Eikö ketään koskaan?
Mutta meen kuitenkin nyt muualle nettiin katteleen noita kilju ohjeita. Harmi kun mulla on aw aloitussivuna, joutuu väkisin aina tänne, vaikka nyt pitäis pysyä poissa. Sen verran yritän kuitenkin olla fiksu. Yritän. Itkeköön ken haluaa, minua ei itketä aw, minua itkettää aikuisten ihmisten käytös nuoria ja tiedon janoisia kohtaan. Mulla ei olisi edes sydäntä nuorelle olla tyly. Ei, en tarkoita kaikkia, mutta käsi sydämelle ihmiset.
Eläkää ja antakaa muidenkin elää...
niih!
1000 litraa vesivahinkoa
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1081
Liittynyt: 07:19, 09.06.2004
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Aihejako

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Tässä on kyllä luvassa vuoden klassikko. Kaivan popparit ja jään odottamaan tuleeko aloittajalta jopa kolmas viesti saman vuoden puolella.
mariana
Senior Member
Senior Member
Viestit: 855
Liittynyt: 00:57, 22.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aihejako

Viesti Kirjoittaja mariana »

Öö... Mitä täällä palstalla oikein tapahtuu? Parin vuoden tauon jälkeen oon vähän pudonnu kärryiltä mistä kenelläkin kenkä puristaa.. :mrgreen:

Mutta siis en nyt oikein kans sisäistänyt Gandalfin ehdotelmaa..Pitäiskö siis perustaa oma keskustelu alue niille ketkä ovat harrastaneet pisimpään? Olleet pisimpään foorumilla? Eniten tähtiä vai kuinka? Vai saatikka omistanut akvaarioliikkeen? Ihan mahdotonta ja mielestäni tarpeetonta yrittää luoda jotain hierarkiaa. Eikös tämä foorumi ole nimenomaan kaikkia harrastajia varten? Aloittelijat kysyvät kokeneemmilta ja oppivat ja neuvovat myöhemmin muita.Ja eikä se kuinka kauan täällä on pyörinyt tai monta viestiä on plakkarissa välttämättä kerro mitään henkilön osaamisesta tai kokemuksesta. Ja kyllä mua kauppa ym. palstat kiinnostavat vaikka sattuis akvaariot jo olemaan. Voi löytyä jotain tarpeellista silti ja halvemmalla kuin kaupasta jne. Eikä kaikkea ole pakko lukea jos ei nappaa. :)
glubbe1984
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 22:04, 29.02.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Aihejako

Viesti Kirjoittaja glubbe1984 »

No mitä helvettiä sä täällä sitten teet? Itse en päädy väkisin tänne sivustolle.Tuossa lukee isolla että ALKEET !!!
Joten jos alkeet ei kiinnosta älä lue.

Kysyvä tietää,etsivä löytää.Teidän korkeudellanne on kaikki hyvin jos kysyttävää ei ole.Ja juuri SINÄ olet meitä aloittelijoita varten.Olisit iloinen, että tietosi kelpaa muillekkin.
Ajattele miten tietosi menisi hukkaan, jos ne ei kiinnostaisi ketään.
Ei mulla muuta herraseni

T:J-P
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Aihejako

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Thompson kirjoitti:Tässä on kyllä luvassa vuoden klassikko. Kaivan popparit ja jään odottamaan tuleeko aloittajalta jopa kolmas viesti saman vuoden puolella.
Missä on Karpo ja "tykkää nappi" kun niitä tarvitaan.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Aihejako

Viesti Kirjoittaja urppis »

Kiksu kirjoitti:Jos Alkeiden lisäksi perustettaisiin joku uusi osio "edistyneemmille" akvaristeille, voisi käydä niin, että aloittelijat jättäisivät sen lukematta, vaikka siellä olisi hyödyllistä tietoa tai käsiteltäisiin juuri sellaista ongelmaa, joka hänen akvaariossaan sillä hetkellä on. Millä perusteella estettäisiin aloittelijaa tekemästä kysymyksiä siihen osioon, tai kertomasta omista kokemuksistaan aiheeseen liittyen? Palstan on tarkoitus olla tasa-arvoinen kaikille käyttäjille. Lisäksi kaikki tietous, mitä jaetaan juurikin aloittelijoille, koituu (oletettavasti ja toivottavasti kalojen parhaaksi). Samassa sopassa me kaikki ollaan tämän harrastuksen osalta ja varsinkin meidän kalat, vaikkakin eri "kattiloissa"
Ai että ku mä tykkäsin tästä!!!! Tuo oli niin kiva kuulla! (tai siis lukea)
Tääl on niin kauan ollut hirmuisen hyvä fiilis. Nyt pyhinä on tullut erinäisiä terveisiä persiistä kommentteja... niitä turhia...
En minä ainakaan menisi lukemaan edistyneempien ketjuja, vaikken aloittelija olekaan. En liioin kirjoittelisi niihin, vaikka liki 20 vuottta oon harrastanu.. Ääh, en mä osaa hienoja juttuja, osaan vaan sen, minkä koen tarpeelliseksi...
(yhä kiljupullo reseptiä olen menossa hakemaan, ja hitto tänne jäin...) 8O
1000 litraa vesivahinkoa
pikkumyy-75
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 20:15, 08.09.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio

Re: Aihejako

Viesti Kirjoittaja pikkumyy-75 »

Thompson kirjoitti:Tässä on kyllä luvassa vuoden klassikko. Kaivan popparit ja jään odottamaan tuleeko aloittajalta jopa kolmas viesti saman vuoden puolella.

Apua tää on kyllä nähtävä mä otan ja retkieväät esille :D
180, 2x54 ja nano. Ensimmäinen tuli taloon syyskuussa :) annoin pikkusormen ne vei koko käden.
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Aihejako

Viesti Kirjoittaja urppis »

Aqualung kirjoitti:
Thompson kirjoitti:Tässä on kyllä luvassa vuoden klassikko. Kaivan popparit ja jään odottamaan tuleeko aloittajalta jopa kolmas viesti saman vuoden puolella.
Missä on Karpo ja "tykkää nappi" kun niitä tarvitaan.
Tiiäkkö aqualung... minä oikeesti hiirellä etin tykkää nappia.. ihan vimmoissani, eikä tää ollukaan facebook...
Karpo nyt on niin nähty...
1000 litraa vesivahinkoa
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1301
Liittynyt: 21:38, 02.07.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Aihejako

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

pikkumyy-75 kirjoitti:
Thompson kirjoitti:Tässä on kyllä luvassa vuoden klassikko. Kaivan popparit ja jään odottamaan tuleeko aloittajalta jopa kolmas viesti saman vuoden puolella.

Apua tää on kyllä nähtävä mä otan ja retkieväät esille :D
Mun on harmi kyllä painuttava saunaan, kun se on nyt ollut jo jonkin aikaa päällä. :) Jospa hän on palannut kommentoimaan siihen mennessä kun palaan.
Kultakalat
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Aihejako

Viesti Kirjoittaja urppis »

Hän tuskin palaa, hän on kirjoittanut vain kourallisen viestejä koko aw uransa aikana...
Tää on nyt koukuttavaa... Tänne pitää tulla uudelleen huomenna.. Nii joo, yövuoro.. Mutta onhan urppiksella pähkinät, pitää virittää netti tuohon laina noksuun...
Jeba! :mrgreen:
1000 litraa vesivahinkoa
MrBrett
Senior Member
Senior Member
Viestit: 765
Liittynyt: 21:21, 22.08.2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aihejako

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

hehehehe, en olekkaan vähän aikaa ehtinyt täällä roikkua ja heti paukahtaa kunnon ketju päälle. Voisko tonne muiden joukkoon tehda "Gandalf" osion johon pääsee vaan, jos on harrastanut akvaarioita yli 50 vuotta ja omaa h******n tyhmän satukirjasta napatun nikin? :D


Sori kaverit, tää provoilu loppuu ennen kuin alkaakaan. :F
- Lisa -
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”