Mikä altaissa laskee pH-arvon? (oli: APUA!)

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Mikä altaissa laskee pH-arvon? (oli: APUA!)

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Sisso kirjoitti:Mukaan tarttunut Seran Mineral Salt piti lupauksensa ainakin ekan mittauksen kohdalla eli pH on se, mikä pitääkin, mutta GH ja Kh nousivat hiukan enemmän kuin ohje lupaili. Ajatuksena oli suoriitta vain pieniä nousuja kerralla kunnes tavoite saavutettu, mutta ohjeannostuksella 1tl/100l se pomppasi kerralla tavoitearvoonsa, eli KH(3-)4, vaikka piti nousta murto-osan siitä! No, seurailen kalojen vointia, tuskin tuo kuolemaksi asti on, toisin kuin rajut pH heittelyt voi olla. Kun purkki on finito, teen itse seoksen Protozoon laittamalla GH-booster-ohjeella.

Miten olet, akvaristi, suunitellut tasata vedenvaihdon aiheuttamia heilahteluja? Hapolla? Mä käytän sitä tasaaman pahimman ja hiilari hoitaa lopun, mutta meillä ei tarvitsekkaan päästä kuin seiskaan tai hiukan alle akvasta riippuen.

Vähän ihmettelin kun keittiön pikkuakvan pH on ollut 6,5, kun muissa ei ole päästy ikinä alta 6,8n. Eilen mittasin pitkästä aikaa KHn ja hups vaan, sehän oli 1-2, eipä ihme että oli päästänyt pHn alas. GHta en ole mitannut sitten varmaan viime kevään. Olisi ehkä kannattanut, antoi lukemaksi samoja (vesilaitos ilmoitaa 5!?!) Ei kalat ole moksiskaan kun ovat pehmeän ystäviä, kasvit voi alkaa tykkäämään huonoa pitkän päälle. Jotta tulipa sitten syytä tutustua näihin suoloihinkin, yllättäen. Meillä KH3 on päästänyt pHn romahtamaan tappavin seurauksin joten itse suosittelen aina KHn nostamista vähintään neloseen jos tahtoo stabiloida varmasti pHn. Etenkin jos/kun pelaa kiljun kanssa, se kun tahtoo tehdä ylläreitä käyden välillä vähemmän ja joskus taas hyvinkin rajusti. Silloin on hyvä että puskuria löytyy riittävästi.
Varovainen siis saa olla tuon Seran tuotteen kanssa. Mikä siellä on Sisso hanaveden pH eli paljonko sinä säädät sitä alemmaksi?

Sissolle ja myös Protozoonille yhteinen vastaus: olen siis vasta suunnittelemassa tulirihmakala-altaan perustamista (tuosta allekirjoitukseni 175-litraisesta olisin sen tekemässä), joten lopulliset toteutustavat pH:n laskemiseksi ei ole vielä tiedossa, mutta happoa kyllä ajattelin käyttäväni, tai on tosiaan varmaan pakkokin. Joko Oak Extractia tai sitten jossain vaiheessa yritän opetella sen rikkihapon käytön (jos sitä jostain saan ja järkevään hintaan), vaikka rikkihapon kanssa pelaaminen hirvittääkin. Toisaalta Oak Extract on hyvin hapanta tavaraa sekin, joten ei sitäkään kyllä parane jättää ihan mihin vaan 3-vuotiaan kopeloitavaksi :roll:. Mutta siis varmaan vaihtovesi pitäisi sitten valmiiksi lutrailla (turveuutetta, happoa, Mineral Saltia kH:n nostamiseksi?) saaviin tai jonnekin ja siitä sitten kipata altaaseen jollain konstilla. Jos suurin osa vaihtovedestä tulee säädettyä jo valmiiksi sinne kutosen paikkeille, niin sitten ei haittaa, vaikka pari ämpärillistä tulisi suoraan hanastakin, riippuen totta kai vaihtomäärästä.

Ja kun meillä tulee välillä jopa 6,8:n vettä hanasta, yleensä pH kyllä on sen 7. Vesi on siis Virttaan pohjavettä (jonka Turun Seudun Vesi on nyt kovaa vauhtia pilaamassa :?, anteeksi tämä pieni OT-huomautus :roll:). Jännää on, että nyt ei pH ole tippunut enää yhtään akvaariossa... alkuun tipahti isossa altaassa kantojen vaikutuksesta pH 6,7:ään mutta nyt on kyllä pysynyt tuolla seiskassa. Tosin olen tehnyt reiluja vedenvaihtoja (yli 50 %) n. viikon välein, kun kannot värjää niin paljon, se voi tietysti vaikuttaa... Mutta kun ei ole pH:n kanssa ollut mitään ongelmia ainakaan mulla (ja tossa pienemmässä siis pH aina paremminkin tupannut nousemaan kuin laskemaan, ilmeisesti hiekasta liukenee jotain?), niin uskoisin tuon kH 3:nkin riittävän, joten sille tasolle pyrkisin sitten tuon vaihtovedenkin karbonaattikovuuden säätämään. Tai sitten siihen 4:een korkeintaan... Ei kai tämä liikaa vääristä veden "kemiallista tasapainoa"?

Itsekin mietin tuota asiaa, josta oli tuossa edellä puhetta, että mitenkäs luonnossa pH 6:n vedessä mahtaa tuo pH:n heilahtelu mennä jne. Sellaisista vesistä olevat kalat varmaankin ovat kyllä sopeutuneet siihen keskimääräistä paremmin, mutta kun tuosta mun altaastani ei kuitenkaan ole ihan lajiallasta tulossa, niin en kyllä halua ottaa riskiä.

Hupaisinta tässä lienee se, että muuten en tarvitsisi tuota hiilarijärjestelmää ollenkaan. Saa nähdä, räjähtääkö kasvit käsiin täysin 8O, sitten kun otan hiilarin käyttöön. On meinaan jo melkoinen viidakko muutenkin koko allas :) (vaikka nitraatitkin on melkein aina nollissa).
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Akvaristi, meidän hanavesi on pH8 (7,8), KH4 ja GH3 kun viimeksi mittasin. Eikös Virttaan veden pitäisi olla melko hapanta, 8? Käytän pHn ekaan tasaamiseen, siis vedenvaihdon yhteydessä, Satekin pH-alas-tuotetta, mikä ei ole ihan akkuhapon veroista tavaraa. Mullakin oli pullo pitkään kaapissa avaamattomana mutta sitten päätin että mieluummin opettelen sen käytön kuin kiusaan kaloja arvojen heittelyillä. Vaihdan vettä 450-litrasesta 100 litraa viikossa ja ainetta laitan 5ml, tällä ja hiilarilla päästään parissa päivässä seiskaan, mikä on tuolle kalastolle ok. En voi hapolla laskea sitä heti sopivaksi, koska hiilari laskee sitä joka tapauksessa enkä missään tapauksessa halua ko akvassa mennä alle 6,8n. Tähän asti olen käyttänyt soodaa KHn nostoon, mutta sitten on tietysti pHkin noussut. Vaan nytpä ratkesi tuokin ongelma, kun käytän jatkossa jotain KH/GH-boosteria sen sijaan. Eli tuo happoliuos on hyvin riittoisaa ja kun aloittaa sen kanssa hyvin varovasti arvoja mittaillen, sen kanssa pärjää oikein hyvin. Hiilari tuo omat metkunsa joten jos et sitä koe tarvitsevasi mihinkään muuhun kuin arvojen säätämiseen ja se onnistuu ilmankin, pääset helpommalla ilman. Vähän opettelua on ollut, mutta nyt sujuu. Kivahan se olisi jos pytyisi pitämään kaiken mahdolisimman simppelinä, etenkin kun on blondi...Kalat on pysyneet terveinä ja pienet naarmut ja haavaumat ovat parantuneet ilman lääkityksiä, kongoukoilla on nimittäin välillä osumia kisaillessaan yhdestä oksasta (josta en luovu kun mun ihana vellamonsammal kasvaa siinä!) akvassa. Itse en enää uskalla hiilariakvoissa antaa KHn laskea alle nelosen kun keväällä tapoin muutaman kalan romauttamalla pHn KHn ollessa 3. Viimeisin, tuo (meillä) käsittämättömän tuloksen antanut mittaus keittiön akvassa selittyy alhaisella KHlla. Uskoakseni katastrofi vältettiin sillä, että olen saanut kiljut käymään tasaisen hyvin, eli rajusti, koko viikon joten niissä ei tapahdu heittelyä, jota oli alussa kun opettelin hommaa.

Mutta heps, nyt osui silmääni tuolta aiemmin tällainen, lainaus Protzoonilta:
Jos KH on 3, niin hiilidioksidilla saa pH:n turvallisesti varmaan jonnekkin 6.5:n paikkeille, ennenkuin hiilaria alkaa olla kaloille liikaa. KH 4:llä pH 6.6:een. Tämä teoriassa. Viikon ainakin pysyy KH tuossa ja sitten vedenvaihdon yhteydessä lisää taas esim. tätä ruokasoodaa. Itse nostan KH:n 2 -> 4(4.5) ja lasken hiilidioksidilla pH:n 7.5 -> 6.7. Tällä tulee kasveille mukavat 20-24mg/l tippatestillä mitattuna.

Käsitykseni mukaan jopa runsashappiseen akvaan saa kaloille aikaan myrkytyksen hiilarilla, jos sitä syötyy sinne liikaa suhteessa hapen määrään. Hiilari syrjäyttää hapen hemoglobiinissa suurissa määrin. Tiedän, että yleinen tapa hakea korkein mahdollinen hiilariannostus (eikä siinä tuijoteta testejä!) "piireissä" (ulkomailla) tehdään niin, että hiilaria lasketaan akvan niin paljon, että kalat haukkovat. Siitä tullaan sitten hiukan alas. Kuitenkin näissä akvoissa on herkkinäkin pidettyjä lajeja, esim ottoja, yleisesti ja vedenkierto on jo kasvien takia järjestetty optimaaliseksi. Osaisitko Protozoon selvittää tuota hapen, hiilarin, pHn ja KHn korrelaatiota enemmän? Kiinostava aihe! Onko sulla kokemuksia Seran jatkuvanäyttöisestä kontrollerista? Tai JBLn? Näyttääkö se vain sitä samaa pH-KH-Co2-korrelaatiota, jonka voi tarkistaa itsekin taulokosta vai todellista hiilarimäärää. Meinaan että kun tulos ilmoitetaan tyyliin "vähän, riittävästi, paljon", niin missä olosuhteissa (huomioiden valon määrä) "vähän" tai mitä se nyt kertookaan. Mikä mahtaa olla "riittävästi" milligrammoina/litra? Kontrollerit, siis jatkuvanäyttöiset, ovat suosittuja maailmalla, mutta saako Suomesta ostettua varmasti toimivaa? Joo, kyselyikä on jäänyt päälle. Nyt kun tulossa on painesysteemit, täytyy taas olla skarppina hetken.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Sisso kirjoitti:Eikös Virttaan veden pitäisi olla melko hapanta, 8? Käytän pHn ekaan tasaamiseen, siis vedenvaihdon yhteydessä, Satekin pH-alas-tuotetta, mikä ei ole ihan akkuhapon veroista tavaraa. Mullakin oli pullo pitkään kaapissa avaamattomana mutta sitten päätin että mieluummin opettelen sen käytön kuin kiusaan kaloja arvojen heittelyillä. Vaihdan vettä 450-litrasesta 100 litraa viikossa ja ainetta laitan 5ml, tällä ja hiilarilla päästään parissa päivässä seiskaan, mikä on tuolle kalastolle ok. En voi hapolla laskea sitä heti sopivaksi, koska hiilari laskee sitä joka tapauksessa enkä missään tapauksessa halua ko akvassa mennä alle 6,8n. Tähän asti olen käyttänyt soodaa KHn nostoon, mutta sitten on tietysti pHkin noussut. Vaan nytpä ratkesi tuokin ongelma, kun käytän jatkossa jotain KH/GH-boosteria sen sijaan. Eli tuo happoliuos on hyvin riittoisaa ja kun aloittaa sen kanssa hyvin varovasti arvoja mittaillen, sen kanssa pärjää oikein hyvin. Hiilari tuo omat metkunsa joten jos et sitä koe tarvitsevasi mihinkään muuhun kuin arvojen säätämiseen ja se onnistuu ilmankin, pääset helpommalla ilman. Vähän opettelua on ollut, mutta nyt sujuu. Kivahan se olisi jos pytyisi pitämään kaiken mahdolisimman simppelinä, etenkin kun on blondi...Kalat on pysyneet terveinä ja pienet naarmut ja haavaumat ovat parantuneet ilman lääkityksiä, kongoukoilla on nimittäin välillä osumia kisaillessaan yhdestä oksasta (josta en luovu kun mun ihana vellamonsammal kasvaa siinä!) akvassa. Itse en enää uskalla hiilariakvoissa antaa KHn laskea alle nelosen kun keväällä tapoin muutaman kalan romauttamalla pHn KHn ollessa 3. Viimeisin, tuo (meillä) käsittämättömän tuloksen antanut mittaus keittiön akvassa selittyy alhaisella KHlla. Uskoakseni katastrofi vältettiin sillä, että olen saanut kiljut käymään tasaisen hyvin, eli rajusti, koko viikon joten niissä ei tapahdu heittelyä, jota oli alussa kun opettelin hommaa.
Huittisiin tulee hanavesi pääosin Virttaankankaalta ja ainakin mun mittausten mukaan sen pH on aina ollut 7:n luokkaa (myös muualla Huittisissa kun olen asunut sekä Säkylässä, jonne myöskin tulee Virttaan vettä). Tuo Satekin liuos ei vaikuta kamalan kalliilta, sitä voisikin miettiä. Joo ja mahdollisimman simppelinä minäkin haluaisin pitää tämän homman, kun muutenkin elämä on yhtä säätämistä :D. Ja justiinsa alkoi pelottamaan tuo hiilari sen verran, että mahdankohan myydä kumminkin sen eteenpäin saman tien :roll:? Vaikka sitä kyllä tarvittaisiin siinä mielessä, että se estäisi sen pH:n nousemisen altaassa (sitä kun on ainakin tähän asti tapahtunut, että arvo on hilautunut pikku hiljaa 7,2-7,3:een viikon aikana), sen takia sen alun perin hankinkin. Mutta taidanpa pitää sen annostelun sitten aika pienellä, eli lähden hakemaan happojen (ja turveuutteen) avulla sitä suurempaa pudotusta. Ei muuten kenelläkään sattuisi olemaan hyvää linkkiä palikkaohjeisiin hiilarilevitysjärjestelmän käytöstä?

Ja kaverin kanssa oli muuten puhetta tuosta karbonaattikovuudesta justiinsa... asuu tuossa parin kilometrin päässä meistä, ja hänellä oli kerran pH tipahtanut aika rajusti alas, jos testit nimittäin näyttivät oikein (hänellä kyllä muutenkin kantojen avulla alempi pH altaassa kuin mulla) ... että taidanpa sittenkin harkita sen kH:n nostamista sinne neljään, vaikka minulla ei kyllä ole mitään romahduksia tapahtunut, tai sitten en ole vaan huomannut (vaikka kai pitäisi, jos pH nopeasti putoaa?).
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Elä nyt säikähdä hiilarin käyttöä. Nostat vaan KHn neloseen jollain boosterilla, esim Mineral Saltilla tai vastaavalla, joka ei nosta pHta ja sit vaan hiilari menee jos sulla on jo setti valmiina. Kasveille olisi muutenkin hyvä olla pikkasen suoloja vedessä, 1-2 (KH/GH) on pitkän päälle niillekin jo vähän huono jos kasvu on reipasta. Aloita varovasti esim 1 kupla/2-3 sek ja passiivisella levittimellä (limupullo, flipperi tms), niin pääset jyvälle eikä pitäisi tulla ongelmia. Lisäät sitten kuplanopeutta ja jos ei riitä, harkitset levittimen vaihtoa tehokkaampaan. Itse olen katsellut setin asennuksia juutuubista, tosin ne ompi englanniksi, mutta esim tässä http://www.youtube.com/watch?v=FKd31YTURbs on tekstitys.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Protozoon
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Protozoon »

Käsitykseni mukaan jopa runsashappiseen akvaan saa kaloille aikaan myrkytyksen hiilarilla, jos sitä syötyy sinne liikaa suhteessa hapen määrään. Hiilari syrjäyttää hapen hemoglobiinissa suurissa määrin. Tiedän, että yleinen tapa hakea korkein mahdollinen hiilariannostus (eikä siinä tuijoteta testejä!) "piireissä" (ulkomailla) tehdään niin, että hiilaria lasketaan akvan niin paljon, että kalat haukkovat. Siitä tullaan sitten hiukan alas. Kuitenkin näissä akvoissa on herkkinäkin pidettyjä lajeja, esim ottoja, yleisesti ja vedenkierto on jo kasvien takia järjestetty optimaaliseksi. Osaisitko Protozoon selvittää tuota hapen, hiilarin, pHn ja KHn korrelaatiota enemmän? Kiinostava aihe! Onko sulla kokemuksia Seran jatkuvanäyttöisestä kontrollerista? Tai JBLn? Näyttääkö se vain sitä samaa pH-KH-Co2-korrelaatiota, jonka voi tarkistaa itsekin taulokosta vai todellista hiilarimäärää. Meinaan että kun tulos ilmoitetaan tyyliin "vähän, riittävästi, paljon", niin missä olosuhteissa (huomioiden valon määrä) "vähän" tai mitä se nyt kertookaan. Mikä mahtaa olla "riittävästi" milligrammoina/litra? Kontrollerit, siis jatkuvanäyttöiset, ovat suosittuja maailmalla, mutta saako Suomesta ostettua varmasti toimivaa? Joo, kyselyikä on jäänyt päälle. Nyt kun tulossa on painesysteemit, täytyy taas olla skarppina hetken.
Mulla on Seran automaattinen systeemi kontrollerilla. Kalibrointi pysyy pH 0.05:n tarkkuudella kuukauden pari, eli aika tarkka on. Olen pitänyt Seran jatkuvanäyttöistä (sininen/vihreä/keltainen = vähän/sopivasti/liikaa) hiilaritestiä kokeeksi, siitä en ole sen kummemmin päätellyt muuta kuin, että toimiiko automaattinen järjestelmä. Se näyttää just sitä korrelaatiota ja siihen pitää itse tehdä KH 4 -vettä vaikka akkuvedestä, että se näyttää oikein.
Tämä pH-KH-CO2 -korrelaatiosta on olemassa taulukoita, joka näyttää pH:n ja KH:n funktiona CO2:n määrän. Tämä toimii vain silloin, kun pH:een vaikuttaa vain hiilidioksidi. (Jos jatkuvanäyttöiseen mittarin testiliuos on tehty esim. akkuvedestä, eikä akvaariovedestä, niin näin on). Eli jos happoja tai vesilaitoksen puskureita on vedessä, niin pieleen näyttää. Esim, jos vesi on hapanta, KH korkea ja hiilaria ei ole lisätty, ei hiilari voi olla 20mg/l, kuten taulukko voi näyttää.
Linkki taulukkoon lopussa ja laskuriin lopussa.
Minulla on siis KH 4 ja pH 6.7, Tetran CO2 tippatestillä tulos on 20-24mg/l, joten siinä taulukko on aikamoisin samassa lukemassa. Keittelen taas vuodenvaihteessa turveuutetta pitkästä aikaa, niin taulukkohan ei sitten enää toimi;)

Linkki taukukkoon: http://www.thekrib.com/Plants/CO2/kh-ph-co2-chart.html
Linkki laskuriin: http://www.theaquatools.com/co2-calculations

Ikävästi tästä pitää tehdä päätelmä, ettei KH:ta voi nostaa ilman, että pH nousee, mitä tälläkin ketjulla olisi kaivattu:(

Nämä taulukot siis toimii vain ilman fosfaattipuskureita ja happoja yms.
100l rapula, 400l etelä-amerikka, 2 kissaa ja emäntä
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Ok, kiitos. Jotain tällaista arvelinkin, eipä siis tarvitse hassata pennosiaan tuohonkaan. Ehkä jatkan sillä hyväksi havaitulla linjalla, kun säätöyksikköä en ole hiilariin hankkimassa, että jos näyttää sujuvan, niin sujuu. Jonkin sortin kontrolleri on setin mukana tulossa, saapi nähdä millainen.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Sisso kirjoitti:Elä nyt säikähdä hiilarin käyttöä. Nostat vaan KHn neloseen jollain boosterilla, esim Mineral Saltilla tai vastaavalla, joka ei nosta pHta ja sit vaan hiilari menee jos sulla on jo setti valmiina. Kasveille olisi muutenkin hyvä olla pikkasen suoloja vedessä, 1-2 (KH/GH) on pitkän päälle niillekin jo vähän huono jos kasvu on reipasta. Aloita varovasti esim 1 kupla/2-3 sek ja passiivisella levittimellä (limupullo, flipperi tms), niin pääset jyvälle eikä pitäisi tulla ongelmia. Lisäät sitten kuplanopeutta ja jos ei riitä, harkitset levittimen vaihtoa tehokkaampaan. Itse olen katsellut setin asennuksia juutuubista, tosin ne ompi englanniksi, mutta esim tässä http://www.youtube.com/watch?v=FKd31YTURbs on tekstitys.
Kiitos vinkeistä ja linkistä, pitää käydä tutustumassa kun ehtii.

Pitää asennella tuo hiilarijärjestelmä jossain vaiheessa ja katsoa, mihin asti sillä päästään tuon pH:n suhteen. Sen jälkeen täytyy tehdä kokeiluja noiden happojen ja Mineral Saltin kanssa. Jos näyttää, että on kovin hankalaa säätää vettä tarpeeksi happamaksi ja samaan aikaan pitää kH siellä nelosessa, niin sitten kai pitää luopua suunnitelmistaan. Mutta ans katsoa, miten ämmän käy...
Protozoon
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Protozoon »

akvaristi kirjoitti:
Sisso kirjoitti:Elä nyt säikähdä hiilarin käyttöä. Nostat vaan KHn neloseen jollain boosterilla, esim Mineral Saltilla tai vastaavalla, joka ei nosta pHta ja sit vaan hiilari menee jos sulla on jo setti valmiina. Kasveille olisi muutenkin hyvä olla pikkasen suoloja vedessä, 1-2 (KH/GH) on pitkän päälle niillekin jo vähän huono jos kasvu on reipasta. Aloita varovasti esim 1 kupla/2-3 sek ja passiivisella levittimellä (limupullo, flipperi tms), niin pääset jyvälle eikä pitäisi tulla ongelmia. Lisäät sitten kuplanopeutta ja jos ei riitä, harkitset levittimen vaihtoa tehokkaampaan. Itse olen katsellut setin asennuksia juutuubista, tosin ne ompi englanniksi, mutta esim tässä http://www.youtube.com/watch?v=FKd31YTURbs on tekstitys.
Kiitos vinkeistä ja linkistä, pitää käydä tutustumassa kun ehtii.

Pitää asennella tuo hiilarijärjestelmä jossain vaiheessa ja katsoa, mihin asti sillä päästään tuon pH:n suhteen. Sen jälkeen täytyy tehdä kokeiluja noiden happojen ja Mineral Saltin kanssa. Jos näyttää, että on kovin hankalaa säätää vettä tarpeeksi happamaksi ja samaan aikaan pitää kH siellä nelosessa, niin sitten kai pitää luopua suunnitelmistaan. Mutta ans katsoa, miten ämmän käy...
Onnea matkaan vaan! Tämä vielä liippaa asiaa: http://www.cichlid-forum.com/articles/gh_kh_ph.php
100l rapula, 400l etelä-amerikka, 2 kissaa ja emäntä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”