Varovainen siis saa olla tuon Seran tuotteen kanssa. Mikä siellä on Sisso hanaveden pH eli paljonko sinä säädät sitä alemmaksi?Sisso kirjoitti:Mukaan tarttunut Seran Mineral Salt piti lupauksensa ainakin ekan mittauksen kohdalla eli pH on se, mikä pitääkin, mutta GH ja Kh nousivat hiukan enemmän kuin ohje lupaili. Ajatuksena oli suoriitta vain pieniä nousuja kerralla kunnes tavoite saavutettu, mutta ohjeannostuksella 1tl/100l se pomppasi kerralla tavoitearvoonsa, eli KH(3-)4, vaikka piti nousta murto-osan siitä! No, seurailen kalojen vointia, tuskin tuo kuolemaksi asti on, toisin kuin rajut pH heittelyt voi olla. Kun purkki on finito, teen itse seoksen Protozoon laittamalla GH-booster-ohjeella.
Miten olet, akvaristi, suunitellut tasata vedenvaihdon aiheuttamia heilahteluja? Hapolla? Mä käytän sitä tasaaman pahimman ja hiilari hoitaa lopun, mutta meillä ei tarvitsekkaan päästä kuin seiskaan tai hiukan alle akvasta riippuen.
Vähän ihmettelin kun keittiön pikkuakvan pH on ollut 6,5, kun muissa ei ole päästy ikinä alta 6,8n. Eilen mittasin pitkästä aikaa KHn ja hups vaan, sehän oli 1-2, eipä ihme että oli päästänyt pHn alas. GHta en ole mitannut sitten varmaan viime kevään. Olisi ehkä kannattanut, antoi lukemaksi samoja (vesilaitos ilmoitaa 5!?!) Ei kalat ole moksiskaan kun ovat pehmeän ystäviä, kasvit voi alkaa tykkäämään huonoa pitkän päälle. Jotta tulipa sitten syytä tutustua näihin suoloihinkin, yllättäen. Meillä KH3 on päästänyt pHn romahtamaan tappavin seurauksin joten itse suosittelen aina KHn nostamista vähintään neloseen jos tahtoo stabiloida varmasti pHn. Etenkin jos/kun pelaa kiljun kanssa, se kun tahtoo tehdä ylläreitä käyden välillä vähemmän ja joskus taas hyvinkin rajusti. Silloin on hyvä että puskuria löytyy riittävästi.
Sissolle ja myös Protozoonille yhteinen vastaus: olen siis vasta suunnittelemassa tulirihmakala-altaan perustamista (tuosta allekirjoitukseni 175-litraisesta olisin sen tekemässä), joten lopulliset toteutustavat pH:n laskemiseksi ei ole vielä tiedossa, mutta happoa kyllä ajattelin käyttäväni, tai on tosiaan varmaan pakkokin. Joko Oak Extractia tai sitten jossain vaiheessa yritän opetella sen rikkihapon käytön (jos sitä jostain saan ja järkevään hintaan), vaikka rikkihapon kanssa pelaaminen hirvittääkin. Toisaalta Oak Extract on hyvin hapanta tavaraa sekin, joten ei sitäkään kyllä parane jättää ihan mihin vaan 3-vuotiaan kopeloitavaksi

Ja kun meillä tulee välillä jopa 6,8:n vettä hanasta, yleensä pH kyllä on sen 7. Vesi on siis Virttaan pohjavettä (jonka Turun Seudun Vesi on nyt kovaa vauhtia pilaamassa

Itsekin mietin tuota asiaa, josta oli tuossa edellä puhetta, että mitenkäs luonnossa pH 6:n vedessä mahtaa tuo pH:n heilahtelu mennä jne. Sellaisista vesistä olevat kalat varmaankin ovat kyllä sopeutuneet siihen keskimääräistä paremmin, mutta kun tuosta mun altaastani ei kuitenkaan ole ihan lajiallasta tulossa, niin en kyllä halua ottaa riskiä.
Hupaisinta tässä lienee se, että muuten en tarvitsisi tuota hiilarijärjestelmää ollenkaan. Saa nähdä, räjähtääkö kasvit käsiin täysin