Sähkökatkokset-voihan Fortum

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

mannika
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Sähkökatkokset-voihan Fortum

Viesti Kirjoittaja mannika »

Ei oo totta, mun pitää soittaa hetimmiten sinne Tapiolaan ja selvittää että kuinka tää homma nyt menee.
Tahdon eväkkäilleni vakuutuksen :)

Meillä kuitenkin on kotivakuutus semmone mikä kattaa kyl ihan kaiken. Mutta kun kalat ei oo irtaimistoo mitä akva ja laitteet on joten se ei sit muka niitä korvaa..
Kun ne on lemmikkejä. Ota tästä sitten selvää :roll:
Mitä useampi soutaja, sen lujempaa mennään
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

Mun pitää ihan pikkasen täsmentää... Elikkä menin viime keväänä lähivakuutuksen konttorille talovakuutus juttuja sumplimaan ja tuli siinä sit kysästyä, et mitenkähän on, jos mun akvaarioni vuotaa ja kotiin tulee vesivahinko. Pitäiskö meidän ottaa sille joku erillis vakuutus. Täti asiamies siinä sit näppäili konetta ja kertoi, "teidän kotivakuutus on laaja turvatasoinen xx omavastuulla (jota en nyt muista tarkalleen, ja siksi en kerro sitä, ettei tuu mitään erheellistä tietoo), tämä vakuutus kattaa akvaario vahingot" Minä siihen, että täh, noinko vain? Ja täti vastasi "kyllä, tämä kotivakuutus kattaa automaattisesti akvaarion vuotamisen, rikkoutumisen, tekniikan ja vesivahingon" Elikkä lähivakuutuksen laaja turvataso kattaa, suppea tai perus, mikä se nyt olikaan, ei kata. Siellä ei ole mitään erillis vakuutusta akvaariolle.
Eilen kuulin, että Pohjola olisi ainoa, jolla olisi tuo akvaarion kattava vakuutus. Rohkeen epäillä ja sen verran tuosta eilisestä väittelystä suivaantuneena, että menen huomenna lähivakuutukseen ja otan paperilla nuo ehdot... :|
Oli mitä oli ja mikä yhtiö hyvänsä, pääasia, että asiakas on tyytyväinen!!!
Oli ihan pakko selventää ja jatkaa tuota mun edellistä tekstiä, kun se jäi noin tyngän oloiseksi... :mrgreen:
1000 litraa vesivahinkoa
Tykimies
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Tykimies »

Kyselin myös lähivakuutuksesta asiaa, ja väittivät kyllä laajan turvatason korvaavan.

Aloin kyllä epäillä tätien ammattitaitoa, nyt kun totuus iski tajuntaan: Niinpä kalat ja korallit ovat eläimiä->kotieläimiä :?

Ei erillisvakuutusta akvaariolle... entäpä eläimille?

Kerro muillekin kuinka kävi, niin ei mun tartte käydä [;)]
Raskasta strategiaa
http://www.valkolaakso.org
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Juu, jos puu ei runno autoa ja kuskia ja sekaan sopii, niin huomenna olis tarkoitus mennä. Täti kyllä puhui kaikesta, eli kasvit ja kalat olis ollut siinä samassa sopassa, mutta ihan oikeesti, nehän on lemmikkejä... Toki on mahdollista, että vakuutus ei laske niitä eläimiksi vaan akvaariotarvikkeiksi. Riippuu nyt laskeeko ne akvaarion kalojen kodiksi vai akvaarion sisustuselementiksi ja harrastusvälineeksi :D
Mutta minäpä katson ja kuulostelen!
1000 litraa vesivahinkoa
AdAstra
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja AdAstra »

Tykimies kirjoitti:Kyselin myös lähivakuutuksesta asiaa, ja väittivät kyllä laajan turvatason korvaavan.

Aloin kyllä epäillä tätien ammattitaitoa, nyt kun totuus iski tajuntaan: Niinpä kalat ja korallit ovat eläimiä->kotieläimiä :?

Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että Lähivakuutuksen kotivakuutusehdoissa sanotaan nimenomaan että irtaimistovakuutuksesta ei (edes laajasta) korvata eläimiä. Korvaustilanteessa näitä vakuutusehtoja kyllä sovelletaan aika tarkkaan joka yhtiössä, ne on eri tädit ja sedät jotka päättää korvauksista kuin ne jotka
istuu puhelinneuvonnassa tai myy vakuutuksia. Jos ovat luvanneet että laaja kotivakuutus korvaa myös kalat esim. jos ne kuolevat sähkökatkoksen aiheuttamaan hapenpuutteeseen, ottaisin lupauksen kyllä kirjallisena vakuutuskirjalle, koska kalat ovat eläimiä ja niitä ei heidän ehtojensa mukaan korvata kotivakuutuksesta.
Voihan olla myös että vakuutus korvaa kalat akvaariotarvikkeina, mutta todennäköisesti korvaukset menevät yleisimpien makeanveden kalojen hintojen mukaan eivätkä ole ajatelleet että merikalat ja korallit ovat yleisesti huomattavasti hinnakkaampia. Kannattaa laskea paljonko suurinpiirtein kalojen + korallien arvo olisi ja kysyä korvaavatko sellaista summaa jos koko akvaario menee pilalle.
tate
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tate »

Mä taas aoin keskittyä siihen, ettei tarvitse edes vakuutusyhtiön kanssa alkaa papereita täyttelemään. Eli varautuu moiseen katkokseen hankkimalla agregaatin kaupasta, sitten kun niitä taas saa. Tietysti kerrostalossa moisen käyttö ei ole ihan niin yksiselitteistä. Ison altaan kanssa tuo katkon pituus tuo sen haasteen. Kiertoa merivesialtaassa saa pidettyä melko pienellä sähkönkulutuksella, mutta yli 10h katkoissa lämpötila alkaa putoamaan ja UPS on aika nopeasti polvillaan. Mullakin oli tiukimmassa paikassa 3 x 200w lämmittimet käytössä. Kämpän lämpötila laski 15 asteeseen joka tehokkaasti jäähdyttää myös allasta. Käytössäni oleva bensakäyttöinen agregaatti oli mielestäni melko taloudellinen ja tankillisella kone pörisi 10h. Keskikulutus kait jossain 1L/tunti. Mahtaneeko diesel agregaatti olla vieläkin nuukempi?
Rapide1
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Tähän on tultu... Itselläni ei ole minkäänlaista vakuutusta, mutta esim. koirat on vakuutettu kirsunpäästä hännännypykkään!
AdAstra
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja AdAstra »

Meillä vakuutuksen ottaminen lähti siitä kun ollaan viikonloput usein reissussa ja aina oli "pelko persiissä" kotiinpalatessa, onkohan kaikki varotoimenpiteet toimineet esim. kovilla helteillä ja kun ei ollut aina saatavilla kaloille lapsenvahtia joka olis käynyt katsomassa onko kaikki kunnossa.
AaltoM
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja AaltoM »

Sähköt tuli juuri takaisin!!!! 26.12 klo06.15 - 28.12 klo22.34 oli sähköt poikki. Kivaa oli. Agregaatti täälläkin(kiitos uudelle akvaariolle avusta, hienoa palvelua).
Päivitetty 17.2.2011 http://kuvablogi.com/blog/5738/1/
urppis
Advanced Member
Advanced Member

AdAstra kirjoitti:
Tykimies kirjoitti:Kyselin myös lähivakuutuksesta asiaa, ja väittivät kyllä laajan turvatason korvaavan.

Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että Lähivakuutuksen kotivakuutusehdoissa sanotaan nimenomaan että irtaimistovakuutuksesta ei (edes laajasta) korvata eläimiä. Korvaustilanteessa näitä vakuutusehtoja kyllä sovelletaan aika tarkkaan joka yhtiössä, ne on eri tädit ja sedät jotka päättää korvauksista kuin ne jotka
istuu puhelinneuvonnassa tai myy vakuutuksia. Jos ovat luvanneet että laaja kotivakuutus korvaa myös kalat esim. jos ne kuolevat sähkökatkoksen aiheuttamaan hapenpuutteeseen, ottaisin lupauksen kyllä kirjallisena vakuutuskirjalle, koska kalat ovat eläimiä ja niitä ei heidän ehtojensa mukaan korvata kotivakuutuksesta.
Voihan olla myös että vakuutus korvaa kalat akvaariotarvikkeina, mutta todennäköisesti korvaukset menevät yleisimpien makeanveden kalojen hintojen mukaan eivätkä ole ajatelleet että merikalat ja korallit ovat yleisesti huomattavasti hinnakkaampia. Kannattaa laskea paljonko suurinpiirtein kalojen + korallien arvo olisi ja kysyä korvaavatko sellaista summaa jos koko akvaario menee pilalle.
Mä olin nimittäin laskenut homman niin, että lähivakuutuksessa ei kuulu akvaario ja sen vahingot mitenkään yleisiin vakuutus ehtoihin ja kun tosiaan menin kotivakuutuksen (siis talon, kiinteistön) vakuutuksia päivittämään, ei siis neuvontaan tai myyjille, vaan sinne konttorirotalle, jolle olen aina vakuutuksen asiat hoitanut (korvaukset ja uusimiset/päivittämiset) Se naikkonen näppäili koneelta sellaisen tiedon mulle, että oleppa vain huoleti, sulla on vakuutukset kunnossa... Oli tarkoitus nostaa pikkasen irtaimiston omavastuuta, mutta tämä täti ei suositellut, sillä vakuutuksen laji olisi muuttunut siten suppeaksi (tai joku sellainen) ja silloin olisi ollut jo soveltamis hommeleiden puolella. Mä vähän luulen, että kun lähivakuutuskin tekee paljolti paikallisesti niitä päätöksiä, (toisin kuin eräät firmat tarjoavat puhelin apua ja ikinä ei kenenkään ihmisen kanssa olla tekemisissä) Siis tarkoitan pitkälti konttorikohtaisesti, voisiko olla mahdollista, että yleistä sääntöä ei firma ole eritellyt esim. kalojen kohdalla, vaan nämä meidän konttorirotat ovat asiasta sen verran valaistumattomia ja mieltävät kalatkin ihan vain akvaarion esineiksi. Niin mitähän virkaa sillä akvaariolla olisi, jos sinne ei kaloja otettais. Aika oleellista. Mietin myös tuota lemmikkien tuhoja kun ei korvata... Miten niin? Tästä on jo vuosia ehkä aikaa, mutta koiran tuhhot tulivat omavastuun jälkeen kyllä vakuutuksesta tuossa samaisessa yhtiössä. Koira veti naamariinsa auton takaluukun käytännössä kokonaan, ja kotivakuutuksesta meni, ei auton vakuutuksesta. saatiin takaluukkuun uuden "kaukalon" takalosterin pohjalle, se verho, joka kiskaistaan takaluukun ylle (farmari autossa) ja jotain verhoiluja. Huitas se turvaistuimen pääntuekin huiviinsa, mutta sitä ei enää saatu jostain syystä. Tää sesse sai turpansa koiraverkon raosta sen verran takapenkille, että ylti siihen pääntukeen. Sitä en muista menikö se turvaistuin ns. omavastuuna vai olisko se ollut kaskosta, koska oli ns. turvaväline... ei sit kaskon bonuksia alettu polttamaan...
nyt vähän ot vielä, mutta moni ihmettelee miksi koira teki noin täydellistä tuhoa... Etu penkillä oli pussillinen sian korvia ja ystäväni labradorin noutaja tuli kipsiseinästäkin läpi niiden vuoksi :D Ajelin tuon hullun kanssa toisesta kaupungista eläinlääkäri käynniltä kotiin päin ja nautin tuosta musiikista mitä takaluukusta kuului... No niin, nyt olen saanut ot:illä tarpeeks. Pysyn jatkossa aiheessa! 8O :roll:
1000 litraa vesivahinkoa
Mikkor
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

80 h ilman sähköä tuli oltua, tuo inverter voitti paikan allaskaapista kunniapaikalta, selvisin ilman tappioita :D :D
Mistä näistä tietää..
jejoka
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja jejoka »

Itsellä joku yritystason fennia turva joka kuulemma korvaa myös kalat, jos kuolevat sähkökatkon takia. Kysyin tänään ja vastaus oli et kyl ne menee, maksetaanhan me ihmisten sulaneita ruokiakin. Onneks ei oo ollu ku se yks 6,5h katkos. Ymmärsiköhän se et noi kalat on akvaariossa eikä syötäviä 8O
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”