No mielestäni olen antamani neuvot perustellutkin mahdollisimman tarkoin, mutta ilmeisesti näissä perusteluissa silti oli jotakin vikaa. Tämän oikeampaa tietoa minulta ei nyt valitettavasti enää löydy, joten taidan vetäytyä takavasemmalle.piuiu kirjoitti:2. Jos neuvot/ohjeet pohjautuvat oikeaan tietoon (tutkimus- ja kokemus) ja ne tosiaan osataan perustella niin silloin todennäköisesti kannattaa niitä noudattaa.
Uusi akvaario: Kalat kupsahtelee
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
Mari Kurki
- Elite Member

- Sukupuoli: Nainen
Re: Uusi akvaario: Kalat kupsahtelee
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Toiko on hyväksi havaittu? Mulla on tähän asti ollu Easy-Lifen fluid filter mediumia. Hmm täytyypä alkaa tutkailla, että mistä tota Aquasafea löytyy ja kokeilla.maisu kirjoitti:Tässäkin kannattaisi taas palata yksinkertaiseen eli jättää kaikki muut veteen lisättävät muotimömmöt pois ja käyttää vain hyvin toimivaa vedenparannusainetta eli Aquasafea. Suolaa en lisäisi ihon lähdöstä kärsiville kaloille.
Ei ole mitään syytä draamailla, Mari.Mari Kurki kirjoitti:No mielestäni olen antamani neuvot perustellutkin mahdollisimman tarkoin, mutta ilmeisesti näissä perusteluissa silti oli jotakin vikaa. Tämän oikeampaa tietoa minulta ei nyt valitettavasti enää löydy, joten taidan vetäytyä takavasemmalle.piuiu kirjoitti:2. Jos neuvot/ohjeet pohjautuvat oikeaan tietoon (tutkimus- ja kokemus) ja ne tosiaan osataan perustella niin silloin todennäköisesti kannattaa niitä noudattaa.
400l
-
Rusakko
- Starting Member

- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Itse näkisin, että neuvominen toimii paljon paremmin kuin käskeminen. Nuo sinun "neuvosi" tuntuvat olevan suurimmalta osaltaan käskyjä kuinka tulisi toimia. Omalla kohdalla tuntemattomilta tulevat käskyt saavat aikaan olankohautuksia ei muuta. Asenne ratkaiseeMari Kurki kirjoitti:No mielestäni olen antamani neuvot perustellutkin mahdollisimman tarkoin, mutta ilmeisesti näissä perusteluissa silti oli jotakin vikaa. Tämän oikeampaa tietoa minulta ei nyt valitettavasti enää löydy, joten taidan vetäytyä takavasemmalle.piuiu kirjoitti:2. Jos neuvot/ohjeet pohjautuvat oikeaan tietoon (tutkimus- ja kokemus) ja ne tosiaan osataan perustella niin silloin todennäköisesti kannattaa niitä noudattaa.
Ja aiheeseen sen verran, että omasta mielestä liikaa vaan paasaat. Kyllä ne siitä
-
rybka
- Senior Member

Toivottavasti aloittajan koettelemukset alkavat olla jo takanapäin. Ainakin minulla tämä tiukkakäänteinen episodi vahvisti sitä käsitystä, että herkemmät (ja kalliimmat!) kalat kannattaa hankkia vasta sitten, kun akvaario on edes jonkinlaisessa tasapainossa, bakteeritoiminta käynnissä ja vesiarvot toivotut. Olen myös itse BioDigestin vankka puolestapuhuja, mutta se, että silläkin kypsytettäessä nitriitti saattaa pyrkiä vähän nousemaan - niin kävi minullakin - puhuu kyllä riskien minimoimisen ja rauhallisen aloituksen puolesta. Ainakin, jos kalakuolemia tai muita ongelmia tulee heti alussa, on mielenmaltti epäilemättä valttia ennen kalamäärän lisäämistä. Luonto kun on sellainen, ettei tiettyjä prosesseja voi ihmiskonstein nopeuttaa tapahtumaan muutamassa tunnissa tai edes yhdessä yössä.
En sitten tiedä, jos kyseessä olisi lajiakvaario jollekin herkälle lajille - vaikkapa kiekoille - olisiko silloin pitkän kaavan mukaan kypsyttäminen kuitenkin viisainta, vai olisiko BioDigest-kypsytys viritettävissä sellaiseksi, että se olisi takuuturvallinen...?
Tämä kommentti voi kuulostaa silkalta jälkiviisastelulta, mutta ainahan kaikesta kannattaa ottaa oppia, omista kokemuksista siinä missä muidenkin, eikä asioiden pohtiminen tarkoita sormella osoittelua tai aloittajan mokien korostamista - toivottavasti sitä ei sellaisena kukaan ota! En myöskään väitä, että kaikki ikävät sattumat tässä sopassa olisivat johtuneet akvaarion tuoreudesta/keskeneräisestä kypsytyksestä, mutta yleisellä tasolla se tuskin asioita helpottaakaan, jos ongelmat alkavat kasaantua.
En sitten tiedä, jos kyseessä olisi lajiakvaario jollekin herkälle lajille - vaikkapa kiekoille - olisiko silloin pitkän kaavan mukaan kypsyttäminen kuitenkin viisainta, vai olisiko BioDigest-kypsytys viritettävissä sellaiseksi, että se olisi takuuturvallinen...?
Tämä kommentti voi kuulostaa silkalta jälkiviisastelulta, mutta ainahan kaikesta kannattaa ottaa oppia, omista kokemuksista siinä missä muidenkin, eikä asioiden pohtiminen tarkoita sormella osoittelua tai aloittajan mokien korostamista - toivottavasti sitä ei sellaisena kukaan ota! En myöskään väitä, että kaikki ikävät sattumat tässä sopassa olisivat johtuneet akvaarion tuoreudesta/keskeneräisestä kypsytyksestä, mutta yleisellä tasolla se tuskin asioita helpottaakaan, jos ongelmat alkavat kasaantua.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
-
Sisso
- Advanced Member

Ja sun antisi täällä on... mikä...?Rusakko kirjoitti:Itse näkisin, että neuvominen toimii paljon paremmin kuin käskeminen. Nuo sinun "neuvosi" tuntuvat olevan suurimmalta osaltaan käskyjä kuinka tulisi toimia. Omalla kohdalla tuntemattomilta tulevat käskyt saavat aikaan olankohautuksia ei muuta. Asenne ratkaiseeMari Kurki kirjoitti:No mielestäni olen antamani neuvot perustellutkin mahdollisimman tarkoin, mutta ilmeisesti näissä perusteluissa silti oli jotakin vikaa. Tämän oikeampaa tietoa minulta ei nyt valitettavasti enää löydy, joten taidan vetäytyä takavasemmalle.piuiu kirjoitti:2. Jos neuvot/ohjeet pohjautuvat oikeaan tietoon (tutkimus- ja kokemus) ja ne tosiaan osataan perustella niin silloin todennäköisesti kannattaa niitä noudattaa.![]()
Ja aiheeseen sen verran, että omasta mielestä liikaa vaan paasaat. Kyllä ne siitä
Mielenkiintoista, joku on kirjautunut ihan vaan Marin viestiä kommentoidakseen. Hmmm....
Jaa-a, kovin olen eri mieltä kanssasi käskyttämisestä. Mun mielestä Mari ei niin tee. Perustelee kyllä tehokkaasti, toisin kuin kovin, kovin moni täällä joka vain heittelee ilman milloin mitäkin tuubaa. Ei sille voi mitään, jos lukija on niin herkkä, että kokee sen käskyttämisenä. Täällä myös jokainen ymmärtänee, että kellään täällä ei ole edelleenkään sitä kristallipalloa jolla näkisi aloittajan akvan ja täällä kerrottu tahi neuvottu täytyy aina miettiä omalta kohdaltaan, suodattaa ja tutkia lisää. Mä jaksan aina ihmetellä, että jotkut kyselee neuvoja mutta lopuksi kaiken ajan ja vaivan haaskauksen jälkeen toteavat luottavansa vain kauppiaaseensa. No, mikäs siinä mutta miksi sitten kysellä täällä? Jotkut jopa näkevät vaivaa vastatessaan. Ja sitten on se ihmeihmisryhmä, jolle kaikki pitää selittää kuin lapsille, nätisti ettei toinen vaaaan pahoita mieltään. Ja jos sanot asiat niin kuin ne on, perustellen, voi sitä itkun määrää....
+1 Rybkan viestille. Toivon minäkin täältä että asiat vielä kääntyvät parhain päin, ehkä ovat jo kääntyneetkin. Ja anteeksi jo etukäteen purkaustani, mutta en vaan voi olla ihmettelemättä puskista tullutta kommenttia, etenkään kun siihen ei ehkä olisi edes varaa. Saatikka syytä. Täällä on moni saanut avun Marin neuvoista, eipä äkkiseltään tule mieleeni ketään muuta jolta saisi yhtä perusteltuja vastauksia. Vaan eipä ole niitäkään mikään pakko noudattaa tai uskoa. Meillä kaikilla on ihan sama oikeus ja mahdollisuus kaivaa kaikki se tieto, netistä, kirjoista ja opiskelemalla, go for it vaan älkääkä täällä kyselkö.
"Kyllä ne siitä".... Tolla asenteella ratkaistaan kaikki akvan ongelmat, myös tämän ketjun aloittajan. Kiitos tästä.
Viimeksi muokannut Sisso, 12:42, 27.12.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
naatti
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: JAS
Aquasafen paremmuudesta tapellaan, kannattaa käyttää hakua ja katsoa sillä vanhoja keskusteluja. Itsekin käytän Easy-Lifeä, eikä mitään ongelmia ole tullut. Tuskin muutenkaan ongelmasi vedenparannusaineesta johtuu. Molemmat ovat aivan käyttökelpoisia vedenparannusaineita.piuiu kirjoitti:Toiko on hyväksi havaittu? Mulla on tähän asti ollu Easy-Lifen fluid filter mediumia. Hmm täytyypä alkaa tutkailla, että mistä tota Aquasafea löytyy ja kokeilla.
Oma tulkintani tilanteesta: maisulla ja Marilla on täällä foorumillakin ollut havaittavissa joku henkilökohtainen riita. Kun Mari sanoo parhaaksi Easy-Lifen, maisun on mollattava se ja nostettava Aquasafe. Maisun on aina kumottava Marin ohjeet ja haukuttava hänen aiemmin myymät tuotteet. Saman voit käydä toteamassa vaikka NLS-ruokia käsittelevästä ketjusta. Harmillista, että sivulliset joutuvat osallisiksi mutta ei voi mitään. Haulla löytänyt varsin helpolla ketjuja, joista ei kauheasti tulkintaa tarita. Tässä yksi esimerkki, toivottavasti saisivat riitansa joskus sovittua..
Aloitteleva harrastaja ei vielä tiedä, keneltä kannattaa foorumilla neuvoja kuunnella. Esimerkiksi itselläkin on noita tähtiä viestien paljoudesta, muttei puoliakaan siitä tietotaidosta mitä vaikka Marilla tai muilla oikeasti akvaarioista tietävillä. Ei välttämättä tunne foorumilaisia lainkaan, tähtien määrä ei kerro mitään (joku aloittaa harrastuksensa tammikuussa ja maaliskuussa on viestitellyt kaikki offtopic-ketjut täyteen, toinen taas on oikea harrastaja, muttei jaksa kirjoitella). Lopulta pitää olla kriittinen kaikille saamilleen ohjeille kunnes alkaa tunnistamaan hyvät ohjeet huonoista.
Rakentavia ajatuksia
Vielä en itse uskalla jälkiviisastella, kun pitää olla hiukan jännittyneenä noiden kalojen kanssa. Haaveilen jo isommasta altaasta ja sitten kun sen aika koittaa niin taatusti osaan olla kärsivällisempi. Tää onkin vaikeampi harrastus kuin muistinkaan. Tai sitten johtuu vesijohtovedestä ja ei niin pomminvarmoista kalalajeista (silloin oli Oulun vesi, partamonni ja neontetroja).
Hyvääkin on tapahtunut viimeisten päivien aikana:
+Hinkkailu on vähentynyt ja sitä näkee enää harvakseltaan.
+Lähes kaikilla on punainen juova tullut takaisin ja vain muutama yksilö on enää haalea.
+Kaikki syövät ja ovat aktiivisia ja selkeästi kiinnostuneita esim. ihmisen liikkeistä olohuoneessa.
+Nitraattia on selkeästi muodostunut ja nitriitti ollut miltei koko ajan puhdas nolla.
+Ainakin intianvesitähdikki kasvaa silmissä ja osuu pian pintaan
Negatiivista tässä on vielä nämä seikat:
-Karanteenissa oleva yksilö säälittää. Lääke ei ole tehonnut, vaan home on levinnyt isommalle alueelle. Haluaisin päästää sen mahdollisimman pian paremmille vesille, mutta en vielä toistaiseksi ole saanut ketään auttamaan mikroskooppaamisessa
-Hinkkailua esiintyy kuitenkin vielä pienessä määrin.
-Yksi yksilö saa niitä tärinä/päälläänseisomiskohtauksia, jotka kyllä itse pystyy keskeyttämään, kun tulee jokin ulkoinen ärsyke.
-Tarkkailen yhtä laihinta yksilöä, joka mieluiten uiskentelee parven ulkopuolella ja aukoo suutaan tiheästi. On ollut koko tämän ajan samanlainen ja muuten ok, on lisäksi kaikista kirkkaimman punainen.
-Ei ole vielä ollut uskallusta hankkia hiilidioksidijärjestelmää pH-säätöyksiköllä.
Lisäys:
Rusakko on mun mies. On jo kyllästynyt koko akvaarioon tai lähinnä minun vauhkoamiseen ongelmista.
Hyvääkin on tapahtunut viimeisten päivien aikana:
+Hinkkailu on vähentynyt ja sitä näkee enää harvakseltaan.
+Lähes kaikilla on punainen juova tullut takaisin ja vain muutama yksilö on enää haalea.
+Kaikki syövät ja ovat aktiivisia ja selkeästi kiinnostuneita esim. ihmisen liikkeistä olohuoneessa.
+Nitraattia on selkeästi muodostunut ja nitriitti ollut miltei koko ajan puhdas nolla.
+Ainakin intianvesitähdikki kasvaa silmissä ja osuu pian pintaan
Negatiivista tässä on vielä nämä seikat:
-Karanteenissa oleva yksilö säälittää. Lääke ei ole tehonnut, vaan home on levinnyt isommalle alueelle. Haluaisin päästää sen mahdollisimman pian paremmille vesille, mutta en vielä toistaiseksi ole saanut ketään auttamaan mikroskooppaamisessa
-Hinkkailua esiintyy kuitenkin vielä pienessä määrin.
-Yksi yksilö saa niitä tärinä/päälläänseisomiskohtauksia, jotka kyllä itse pystyy keskeyttämään, kun tulee jokin ulkoinen ärsyke.
-Tarkkailen yhtä laihinta yksilöä, joka mieluiten uiskentelee parven ulkopuolella ja aukoo suutaan tiheästi. On ollut koko tämän ajan samanlainen ja muuten ok, on lisäksi kaikista kirkkaimman punainen.
-Ei ole vielä ollut uskallusta hankkia hiilidioksidijärjestelmää pH-säätöyksiköllä.
Lisäys:
Rusakko on mun mies. On jo kyllästynyt koko akvaarioon tai lähinnä minun vauhkoamiseen ongelmista.
400l
-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Eli kun joku toinen rähisee ja hänen tekemisistään riidellään avoimesti, niin sekin on jo jonkun mielestä minun syytäni? Ehei, ei ole. Pitäkää muiden tekemiset erossa minun tekemisistäni, kiitos.
Aquasafen paremmuus perustuu mm. erään foorumilaisen tekemiin testeihin, joissa se sitoi kuparin paremmin kuin muut testatut aineet. Lisäksi tuote on ollut markkinoilla jo kauan, jo sellaisena aikana jolloin hanaveden laatu oli hieman erilainen kuin tänä päivänä. Nykyään tuskin haittaa monessakaan valmiissa, kypsyneessä akvaariossa jos niissä käytetään vedenparannusaineita jotka eivät hoida hommaansa tai ei käytetä mitään, koska siellä on aina puskurina hyvä bakteerikanta. Ero näkyy helpommin kun allas on tuore ja vailla merkittävää bakteerikantaa. Täällä usein unohdetaan se miten haavoittuvainen tällainen ympäristö on ja neuvot annetaan oman altaan kypsän pohjalta muistutellen kyllä kysyjälle, että "altaasi ei ole kypsä" mutta sisäistämättä silti sitä mitä se tarkoittaa. Minusta ei ole mitään syytä käyttää useita veteen lisättäviä aineita sekaisin eikä varsinkaan tuoreessa, epästabiilissa ja herkässä altaassa herkkien kalojen kanssa.
On aika iso ero siinä laitetaanko hanaveteen sekaisin useita tuntemattomia, osin jopa myrkyllisiksi tiedettyjä aineita vai laitetaanko sinne yhtä joka sitoo hanavedenkin mahdolliset ongelmakohdat pois. Vaikka tässä olisikin kyseessä jokin bakteeri- tai alkueläintartunta, joka siis tulisi nyt mielellään tietysti selvittää mikroskoopin kanssa, niin kyllä vedenlaatutekijät ovat silti se seikka joka useimmiten laukaisee tartunnan kehittymisen sairaudeksi. Ja se sairaus pitää tietysti hoitaa, mutta pitää myös poistaa stressitekijät sieltä vedenlaadun puolelta.
Aquasafen paremmuus perustuu mm. erään foorumilaisen tekemiin testeihin, joissa se sitoi kuparin paremmin kuin muut testatut aineet. Lisäksi tuote on ollut markkinoilla jo kauan, jo sellaisena aikana jolloin hanaveden laatu oli hieman erilainen kuin tänä päivänä. Nykyään tuskin haittaa monessakaan valmiissa, kypsyneessä akvaariossa jos niissä käytetään vedenparannusaineita jotka eivät hoida hommaansa tai ei käytetä mitään, koska siellä on aina puskurina hyvä bakteerikanta. Ero näkyy helpommin kun allas on tuore ja vailla merkittävää bakteerikantaa. Täällä usein unohdetaan se miten haavoittuvainen tällainen ympäristö on ja neuvot annetaan oman altaan kypsän pohjalta muistutellen kyllä kysyjälle, että "altaasi ei ole kypsä" mutta sisäistämättä silti sitä mitä se tarkoittaa. Minusta ei ole mitään syytä käyttää useita veteen lisättäviä aineita sekaisin eikä varsinkaan tuoreessa, epästabiilissa ja herkässä altaassa herkkien kalojen kanssa.
On aika iso ero siinä laitetaanko hanaveteen sekaisin useita tuntemattomia, osin jopa myrkyllisiksi tiedettyjä aineita vai laitetaanko sinne yhtä joka sitoo hanavedenkin mahdolliset ongelmakohdat pois. Vaikka tässä olisikin kyseessä jokin bakteeri- tai alkueläintartunta, joka siis tulisi nyt mielellään tietysti selvittää mikroskoopin kanssa, niin kyllä vedenlaatutekijät ovat silti se seikka joka useimmiten laukaisee tartunnan kehittymisen sairaudeksi. Ja se sairaus pitää tietysti hoitaa, mutta pitää myös poistaa stressitekijät sieltä vedenlaadun puolelta.
-
Rusakko
- Starting Member

- Viesti:
Kiitokset mukavasta vastaan otosta uudelle foorumilaiselleSisso kirjoitti:Ja sun antisi täällä on... mikä...?
Mielenkiintoista, joku on kirjautunut ihan vaan Marin viestiä kommentoidakseen. Hmmm....
Jaa-a, kovin olen eri mieltä kanssasi käskyttämisestä. Mun mielestä Mari ei niin tee. Perustelee kyllä tehokkaasti, toisin kuin kovin, kovin moni täällä joka vain heittelee ilman milloin mitäkin tuubaa. Ei sille voi mitään, jos lukija on niin herkkä, että kokee sen käskyttämisenä. Täällä myös jokainen ymmärtänee, että kellään täällä ei ole edelleenkään sitä kristallipalloa jolla näkisi aloittajan akvan ja täällä kerrottu tahi neuvottu täytyy aina miettiä omalta kohdaltaan, suodattaa ja tutkia lisää. Mä jaksan aina ihmetellä, että jotkut kyselee neuvoja mutta lopuksi kaiken ajan ja vaivan haaskauksen jälkeen toteavat luottavansa vain kauppiaaseensa. No, mikäs siinä mutta miksi sitten kysellä täällä? Jotkut jopa näkevät vaivaa vastatessaan. Ja sitten on se ihmeihmisryhmä, jolle kaikki pitää selittää kuin lapsille, nätisti ettei toinen vaaaan pahoita mieltään. Ja jos sanot asiat niin kuin ne on, perustellen, voi sitä itkun määrää....
+1 Rybkan viestille. Toivon minäkin täältä että asiat vielä kääntyvät parhain päin, ehkä ovat jo kääntyneetkin. Ja anteeksi jo etukäteen purkaustani, mutta en vaan voi olla ihmettelemättä puskista tullutta kommenttia, etenkään kun siihen ei ehkä olisi edes varaa. Saatikka syytä. Täällä on moni saanut avun Marin neuvoista, eipä äkkiseltään tule mieleeni ketään muuta jolta saisi yhtä perusteltuja vastauksia. Vaan eipä ole niitäkään mikään pakko noudattaa tai uskoa. Meillä kaikilla on ihan sama oikeus ja mahdollisuus kaivaa kaikki se tieto, netistä, kirjoista ja opiskelemalla, go for it vaan älkääkä täällä kyselkö.
"Kyllä ne siitä".... Tolla asenteella ratkaistaan kaikki akvan ongelmat, myös tämän ketjun aloittajan. Kiitos tästä.
-
Sisso
- Advanced Member

Toivottavasti ovat, kyllä tänne mahtuu. Uskon kuitenkin, että sullekin tulee vielä olemaan iloa Marin vastauksista, menneistä, nykyisistä ja tulevista. Niistä voi ihan oikeasti oppia kun niitä tulee ajatuksella ja uskon, että samalla myös ymmärrät, ettei täällä kukaan ketään käske. Muitakin hyviä ja tietäviä kirjoittajia kyllä löytyy, mutta valitettavan monta niitä jotka vaan heittelee ilmaan mitä sylki suuhun tuo perustelematta ja osa porukasta nielee ne kyselemättä totuuksina. Hyvät keskustelut, väittelytkin, on aina paikallaan jos on oikeaakin tietoa tarjolla. Harmi, jos kokee perustelut määräilynä, kannataa sitten ainakin skipata mun jutut niihin vilkaisemattakkaan. Täällä on muutama kirjoittelija jotka (vielä onneksi) pitävän tason korkeammalla kuin aiheet "Suodatinbakujen hapentuotto, paljonko" tai "Apua!Miljoonakalani lisääntyy, mitä teen".
Mitä tulee tuohon kommennettini/-si "Kyllä se siitä", niin se ei ole kysyjää, jolla on, ainakin omasta mielestään, ongelma, kunnioittavaa, koska hän tulee tänne nimenomaan hakemaan apua ja tietoa. Jos ei ole parempaa tarjota, tai ei osaa/halua perustella miksi ne kätöset kannattaa nyt pitää pois akvasta (joka on joskus oikein hyvä neuvo, mutta sekin perusteltuna), niin ehkä kandee jättää välistä, koska sillä voi antaa itsestään vähättelevän vaikutelman jos toisella on oikeasti hätä ja huoli. Varmaan muuta tarkoitit ja ehkäpä se tässä kohtaa, kun pahin on jo (toivottavasti) takana, osui kohdilleen.
Taisit aloittaa tutustumisen väärästä (?) ketjusta, kun heti satuit myrskyn silmään, kyllä täällä joskus peistäkin kolistellaan. Se kuuluu asiaan, muutenhan täällä voitaisiin keskutella mukavasti kupposen äärellä taistojen nimistä ja sukutauluista.
Mitä tulee tuohon kommennettini/-si "Kyllä se siitä", niin se ei ole kysyjää, jolla on, ainakin omasta mielestään, ongelma, kunnioittavaa, koska hän tulee tänne nimenomaan hakemaan apua ja tietoa. Jos ei ole parempaa tarjota, tai ei osaa/halua perustella miksi ne kätöset kannattaa nyt pitää pois akvasta (joka on joskus oikein hyvä neuvo, mutta sekin perusteltuna), niin ehkä kandee jättää välistä, koska sillä voi antaa itsestään vähättelevän vaikutelman jos toisella on oikeasti hätä ja huoli. Varmaan muuta tarkoitit ja ehkäpä se tässä kohtaa, kun pahin on jo (toivottavasti) takana, osui kohdilleen.
Taisit aloittaa tutustumisen väärästä (?) ketjusta, kun heti satuit myrskyn silmään, kyllä täällä joskus peistäkin kolistellaan. Se kuuluu asiaan, muutenhan täällä voitaisiin keskutella mukavasti kupposen äärellä taistojen nimistä ja sukutauluista.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Kyllä täällä on kaikilla tiedossa nuo eräiden vuodesta toiseen jatkuvat kahinat ja jopa siihen liittymätön neuvojen ristiriitaisuus, en nyt kuitenkaan näe sitä tähän aiheeseen liittyvänä. Se nyt vaan on niin että akvaarioasioihin toimii erilaiset menetelmät ja harvoin yksi niistä on ainoa paras. Jos minä olen hoitanut vuosia tietyn ongelman yhdellä tavalla onnistuneesti, tottakai neuvon ts. kykenen vaikka käskyttämäänkin toimimaan samalla menetelmällä koska se todennäköisesti toimii.
En hyväksy näkökannaksi sitä että "stressaat liikaa kun suomen ainoalla kunnollisella akvafoorumilla käsketään" jos yksi päristelee homeessa karanteenissa eikä lääke toimi ja toiset ovat joka toinen päivä huonossa kunnossa värittöminä. Ja kun ne maksaa sen 25e kappaleelta miinus parviale.
Tämä on hyvä, informatiivinen foorumi mutta täällä saa vääntää liikaa asiattomuuksia ja tämä vaatii kunnollisen läpiluvun ennen kuin asiat aukenee ymmärrettäväksi ja neuvojen perusteet oppii punnitsemaan ihan vaan sillä että tietää lukijana miten akvaario toimii.
En hyväksy näkökannaksi sitä että "stressaat liikaa kun suomen ainoalla kunnollisella akvafoorumilla käsketään" jos yksi päristelee homeessa karanteenissa eikä lääke toimi ja toiset ovat joka toinen päivä huonossa kunnossa värittöminä. Ja kun ne maksaa sen 25e kappaleelta miinus parviale.
Tämä on hyvä, informatiivinen foorumi mutta täällä saa vääntää liikaa asiattomuuksia ja tämä vaatii kunnollisen läpiluvun ennen kuin asiat aukenee ymmärrettäväksi ja neuvojen perusteet oppii punnitsemaan ihan vaan sillä että tietää lukijana miten akvaario toimii.
-
Mari Kurki
- Elite Member

Hmmm... Kysyttiin neuvoja ja sitten kun niitä neuvoja annetaan, aletaankin kiukuttelemaan siitä että neuvot annettiin liian käskevästi, niitä ei perusteltu ja loppujen lopuksi kun älähdin tällaisesta vastaanotosta, niin sitten dramatisoin. Ei se mitään. Silläkin uhalla että vaikutan draamaqueenilta, voin luvata etten enää kommentoi yhteenkään kyseisten nimimerkkien akvaariopulmaan. Voidaan kenties jatkaa keskustelua muutaman kuukauden päästä, kunhan olette päässeet ensikiukutteluvaiheesta yli ja päässeet hieman sisälle akvaarioharrastuksen maailmaan, sekä tälle foorumille. Tämähän ei ole ihan ensimmäinen kerta kun tämäntyyppistä keskustelua käydään, ei toki teidän kanssanne piuiu ja Rusakko, mutta aika monen muun aloittelijan kanssa.
Ja maisu... älä nyt ihan totta viitsi. Ajattelitko ettei sun ja mun kinastelu ole todellista ja jatkuvaa, jos kiistät sen?
Ja maisu... älä nyt ihan totta viitsi. Ajattelitko ettei sun ja mun kinastelu ole todellista ja jatkuvaa, jos kiistät sen?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
ÄmHoo
Tässä on kyllä taas semmoinen soppa, etten toivo muuta kuin, että ne pahuksen kalat selviävät. Nehän tän aloitti!
M.
M.
-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Olen perustellut oman neuvoni veteen lisättävien aineiden osalta mielestäni riittävästi. Jos on jotain kommenttia itse asiaan niin kannattaa toki kertoa, mutta asiallisesti.
-
Tuukkis
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Kymmenen sivua ongelmia ja ratkaisuja,lääkityksiä ja ties mitä. Jotain on on unohtunu,mutta mikä ?.... Altaan lämpötilasta ei ole sanottu mitään , ainakaan näin pikaisella lukaisulla en huomannut asiasta kirjoitettavan .
In numbers of ten the power is in one.
-
Rusakko
- Starting Member

- Viesti:
Siitä mahtaa olla toisessa topicissa.. Tuosta en ole varma. Mutta lämmöt alimmillaan noin 24,8°C ja korkeimmillaan 25,8°C. Keskimäärin kuitenkin päivän aikana lämpötilan vaihtelu on noin 0,5°C luokkaa.Tuukkis kirjoitti:Kymmenen sivua ongelmia ja ratkaisuja,lääkityksiä ja ties mitä. Jotain on on unohtunu,mutta mikä ?.... Altaan lämpötilasta ei ole sanottu mitään , ainakaan näin pikaisella lukaisulla en huomannut asiasta kirjoitettavan .
Niin ja se pH on edelleen korkeanlainen, Varjon suositus 6,5-7,5, dH <15 lämpö 22-26.
-
Rusakko
- Starting Member

- Viesti:
Sepäse.. Vettä vaan tarvii vaihdella ja vesijohtoverkon pH noin 8.cercer kirjoitti:Niin ja se pH on edelleen korkeanlainen, Varjon suositus 6,5-7,5, dH <15 lämpö 22-26.
-
akvaristi
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
Olen myös sitä mieltä (kuten olin jo tuolla alkupäässä keskustelua
), että korkea pH on ainakin yksi osatekijä tässä sotkussa. Sitä en ymmärrä, miksi Mari on vastustellut pH:n laskemista koko ajan niin paljon. Tuskinpa siitä hitaasti laskettuna mitään haittaakaan on. Tokihan se on varmasti työlästä ja hankalaa, mutta minusta kokeilemisen arvoinen juttu.
. Jätettäisiinkö nyt muut sopat sikseen ja yritettäisiin saada piuiun kalat terveeksi? Kinastelulla ne ei ainakaan tule kuntoon
.
Tämä oli erittäin hyvin sanottuÄmHoo kirjoitti:Tässä on kyllä taas semmoinen soppa, etten toivo muuta kuin, että ne pahuksen kalat selviävät. Nehän tän aloitti!
M.
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
-
Sisso
- Advanced Member

On tuostakin ollut puhetta^^. Toisessa ketjussa aloittaja ilmaisee haluttomuutensa olla käyttämättä mitään aineita sen laskemiseksi. On taas yksi syy siihen että eräskin kokee hakkaavansa päätä seinään tässä yrittäessään jeesailla. Hiilari on kaiketi harkinassa, mutta se ei auta vedenvaihdossa tapahtuvaa heittelyä. Haullakin AWlta on löydettävissä juttua pHn heittelyn eliminoinnista ja sen vakauttamisesta. Sori nyt vaan, jankutan taas, mutta oli taas just sellainen heitto, että mahtoiko auttaa alkuperäistä mitenkään tai veikö asiaa eteenpäin??? Itse olen kyllästymiseen asti kirjoitellut siitä miten vettä voi säätää vedenvaihdon yhteydessä (kun teen sitä viiteen akvaan) ja muuten, juurikin on yhdessä akuutissa ketjussa juttua jos viitsii hiukan ympärilleen katsella. Ei vaan jaksa kirjoittaa samoja asioita joka ketjuun, joskus voisi itsekin osata vähän etsiä. Anteeksi jos olen kohtuuton. Aloittajalle on kyllä kerrottu ja selitetty kaikki vaihtoehdot ja niitä on pohdittu urakalla oikein porukalla. Jos tuntuu, että on jotain lisättävää, antaa palaa vaan.
Toisaalta jos noi fisut menee pH 7,5 ja hanasta tulee kasia, niin ei 20-25% vedenvaihto sitä paljoa heiluttele, etenkin jos vaikka vaihtaa vettä vähemmän mutta useammin. Herkät kalat voi oireilla, tosennäköisesti ei tuolla määrällä. Jos nitraattia kertyy suuremman vesimäärän vaihdon verran ehkä kandeis harkita vähempää kalastoa, on yksi vaihoehto monien joukossa. Mä enää jaksa selittää, toikin on jo käyty läpi.
Toisaalta jos noi fisut menee pH 7,5 ja hanasta tulee kasia, niin ei 20-25% vedenvaihto sitä paljoa heiluttele, etenkin jos vaikka vaihtaa vettä vähemmän mutta useammin. Herkät kalat voi oireilla, tosennäköisesti ei tuolla määrällä. Jos nitraattia kertyy suuremman vesimäärän vaihdon verran ehkä kandeis harkita vähempää kalastoa, on yksi vaihoehto monien joukossa. Mä enää jaksa selittää, toikin on jo käyty läpi.
Viimeksi muokannut Sisso, 20:20, 27.12.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lämpötila 25,1°C. Yöllä laskee 25°C. Korkeimmillaan on ollut tuon 25,8 ensimmäisellä viikolla ja sitä säädellään kansilasein. Tarkoitus on pitää 25 astetta tasaisesti ympäri vuorokauden. Rusakko hankki etulasien tilalle alumiiniritilät, jotta lämpö ei nouse liikaa eikä kalaset pääse pahimmillaan hyppimään pois.
PH:ta haluaisin kovasti laskea hiilarisysteemillä. Täytyy käydä vielä liikkeessä katsomassa sitä järjestelmää.
Karanteeni-kala on päästetty paremmille vesille. Ei löytynyt mikroskoopin kanssa auttajaa, kun tänään soitin useammalle henkilölle. Kalan ei tarvinnut jäädä odottelemaan. Laitoin sen pakkaseen varmuuden vuoksi, jos sitä voidaan vielä tarkastella, kuten täällä joku mainitsi. Kylläpäs tuli surullinen olo.
Karanteenialtaassa touhuaa 5 leväbarbia ja ne uskaltanee lorauttaa pääaltaaseen tulevien viikkojen aikana. Sitte saa levät kyytiä.
Ehkäpä alan tutkiskella sitä rikkihappo-vaihtoehtoa vedenvaihtojen yhteydessä toteutettavaksi.
Muita aineita ei vissiin kannata käyttää, koska KH on 3.
Kalastoasiaan: En onneksi halua täyttä akvaariota. Less is more.
PH:ta haluaisin kovasti laskea hiilarisysteemillä. Täytyy käydä vielä liikkeessä katsomassa sitä järjestelmää.
No sanos muuta. Toivon jo, että tän ketjun vois kuopata eli että ainakaan meikäläisen ei tarvitsisi enää kommentoida tämän otsikon alla.ÄmHoo kirjoitti:Tässä on kyllä taas semmoinen soppa, etten toivo muuta kuin, että ne pahuksen kalat selviävät. Nehän tän aloitti!
M.
Karanteeni-kala on päästetty paremmille vesille. Ei löytynyt mikroskoopin kanssa auttajaa, kun tänään soitin useammalle henkilölle. Kalan ei tarvinnut jäädä odottelemaan. Laitoin sen pakkaseen varmuuden vuoksi, jos sitä voidaan vielä tarkastella, kuten täällä joku mainitsi. Kylläpäs tuli surullinen olo.
Karanteenialtaassa touhuaa 5 leväbarbia ja ne uskaltanee lorauttaa pääaltaaseen tulevien viikkojen aikana. Sitte saa levät kyytiä.
Sisso kirjoitti:On tuostakin ollut puhetta^^. Toisessa ketjussa aloittaja ilmaisee haluttomuutensa olla käyttämättä mitään aineita sen laskemiseksi. On taas yksi syy siihen että eräskin kokee hakkaavansa päätä seinään tässä yrittäessään jeesailla. Hiilari on kaiketi harkinassa, mutta se ei auta vedenvaihdossa tapahtuvaa heittelyä.
Muita aineita ei vissiin kannata käyttää, koska KH on 3.
Kalastoasiaan: En onneksi halua täyttä akvaariota. Less is more.
400l
-
naatti
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: JAS
Elä hanki enää uusia kaloja ennen kuin vanhat ovat varmasti terveitä. Pidä niitä karanteenissa pääaltaan kalojen oireilun loputtuakin vielä muutama viikko, et varmaan tahdo niistäkin uutta ongelmaa.piuiu kirjoitti:Karanteenialtaassa touhuaa 5 leväbarbia ja ne uskaltanee lorauttaa pääaltaaseen tulevien viikkojen aikana. Sitte saa levät kyytiä.
-
akvaristi
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
En tiedä kommentoitko nyt minun kommenttiani, ilmeisesti? Voipi olla sitten, että multa on jotain informaatiota mennyt ohi silmien, vaikka kumpaakin ketjua olen seurannut, mutta en sentään revi peliverkkareitaniSisso kirjoitti:On tuostakin ollut puhetta^^. Toisessa ketjussa aloittaja ilmaisee haluttomuutensa olla käyttämättä mitään aineita sen laskemiseksi. On taas yksi syy siihen että eräskin kokee hakkaavansa päätä seinään tässä yrittäessään jeesailla. Hiilari on kaiketi harkinassa, mutta se ei auta vedenvaihdossa tapahtuvaa heittelyä. Haullakin AWlta on löydettävissä juttua pHn heittelyn eliminoinnista ja sen vakauttamisesta. Sori nyt vaan, jankutan taas, mutta oli taas just sellainen heitto, että mahtoiko auttaa alkuperäistä mitenkään tai veikö asiaa eteenpäin??? Itse olen kyllästymiseen asti kirjoitellut siitä miten vettä voi säätää vedenvaihdon yhteydessä (kun teen sitä viiteen akvaan) ja muuten, juurikin on yhdessä akuutissa ketjussa juttua jos viitsii hiukan ympärilleen katsella. Ei vaan jaksa kirjoittaa samoja asioita joka ketjuun, joskus voisi itsekin osata vähän etsiä. Anteeksi jos olen kohtuuton. Aloittajalle on kyllä kerrottu ja selitetty kaikki vaihtoehdot ja niitä on pohdittu urakalla oikein porukalla. Jos tuntuu, että on jotain lisättävää, antaa palaa vaan.
Mutta takaisin asiaan. Ne pienetkin useat vedenvaihdot pitkin viikkoa hilaa sitä pH:ta pikkuhiljaa ylöspäin (vaikkei varsinaisesti mitään isoa heilahtelua pH-arvoon tulisikaan), mikäli ei tosiaan ole mitään rikkihappoa tai muuta nopeasti pH:ta muuttavaa ainetta käytössä. Ei ne kannot ja muut sitä pH:ta kovin nopeasti laske, jos yhtään. Ainakaan omalla kohdallani kannot eivät ole auttaneet, allas on täynnä puutavaraa ja silti pH keikkuu edelleen ja aina vaan seiskassa (jollaisena siis tulee hanasta ja kH on 3). Eli pH:n säätöön kannattaa kokeilla sitä Oak Extractia tai Sisson mainitsemaa rikkihappoa... ja turveuutetta on helppoa ja halpaa tehdä itse, tosin se yksinään ei ehkä riitä.
Ja leväbarbit tosiaan pidä karanteenissa, kunnes pääallas on varmasti ja ainakin pari viikkoa ollut kunnossa.
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
-
Rusakko
- Starting Member

- Viesti:
Muokkasin tekstiä mukavammaksinaatti kirjoitti:Ei kannata hankkia enää uusia kaloja ennen kuin vanhat ovat varmasti terveitä. Kannattaa pitää niitä karanteenissa pääaltaan kalojen oireilun loputtuakin vielä muutama viikko, et varmaan tahdo niistäkin uutta ongelmaa.piuiu kirjoitti:Karanteenialtaassa touhuaa 5 leväbarbia ja ne uskaltanee lorauttaa pääaltaaseen tulevien viikkojen aikana. Sitte saa levät kyytiä.
Carry on.
-
Sisso
- Advanced Member

Akvaristi, en kommentoinut, ehdit väliin ja siksi lisäsin toisenkin väkäsen viittaamaan vastaukseen yläpuolellasi (vai miten se nyt meni...). Enkä valittanut kirjoittamisen raskautta vaan sitä, että ei vaan jaksaisi kirjoittaa samoja asioita moneen kertaan, kun haullakin löytää yhtä ja toista. Ei meistä kukaan ole täällä syntynyt tieto päässään, jokainen on ne joutunut jostain etsimään, näkemään vaivaa. Harmittaa kun jotkut (ei nyt välttis tässä ketjussa) olettaa, että kaikki tuodaan eteen kun illallinen Manulle. Jotkut varmaan jaksaa vastailla tuhanteen kertaan sillä yhden-kahden lauseen vastauksella, josta ei paljoa irtoa, mutta jotkut näkee vaivaa vastauksensa kanssa. Kuten jo totesin, anteeksi jos olen kohtuuton. Mulla ei ole mitään sitä vastaan että täällä keskustellaan suodatinbakujen hapentuotosta, jos sikseen tulee.
Viimeksi muokannut Sisso, 21:22, 27.12.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.