Siinä mielessä aktiivihiilen käyttö olisi kohdallani järkevää, että en menettäisi niitä vähiä hyviä bakuja. Mutta toisaalta joudun joka tapauksessa vaihtamaan vettä eli ehkä se lääke katoaa tuolta. Päätin nyt, että seuraan pari tuntia/päivää/viikkoa/X ja laitan lääkkeen kunnolla jos jotain uutta oireistoa ilmenee tai oireet ei helpota vedenvaihdoilla.Sisso kirjoitti:Aktiivihiilen käytö on täysin turhaa, koska meillä on Suomessa hyvin puhdas vesi verrattuna maihin, joissa vedessä esiintyy luonnostaan epäpuhtauksia. Siellä sen käyttö onkin suositeltavaa, ei meillä. Sitä voidaan käyttää meilläkin esimerkiksi lääkityksen jälkeen kun halutaan poistaa lääkejäämät vedestä, mutta 75-80% vedenvaihto ajaa samana asian. En tiedä onko sen käytöstä haittaakaan, mutta turhaa se ainakin on.
Jos kalat on nyt selvästi vedenvaihdon myötä parempina, voisin jo pistää rahani myrkytyksen puolesta. Lääke ei vaikuttaisi niin nopeasti. Itse päätät miten teet lääkityksen kanssa, mutta kalat todennäköisesti oireilivat ammonium/nitriittimyrkytystä. Ammattotaitoisen kauppiaan olisi pitänyt huomioida tämä ensimmäisenä jos selitit hänelle tilanteen kuten meille olet kertonut. Lääkitys olisi voinut odottaa hetken ja olisit voinut kokeilla vain vedenvaihtoa koska sen vaikutus näkyy lähes välittömästi. Itse en luota oikeastaan yhteenkään kauppiaseen enää tai ainakin tarkistan sanomisensa niin monesta lähteestä kuin mahdollista. Jos jokapaikasta löytyy sama tieto, se pitänee paikkansa jos ei, selvittelen itse asiaa lisää. Valitettavan usein tiedot eivät ole pitäneet paikkaansa vaan asiakas on vaan haluttu pitää tyytyväisenä.... Hommaa kunnon nitriittitesti mahdollisiman pian, nykyisellä voit paiskata vesilintua siksi, että herkimmät kalat oireilevat jo melko pienistä pitoisuuksista etkä tee tiedolla "alle 0,5mg/l" oikeastaan mitään.
Muutoin anna akvan nyt olla, siis ei sisustamisia eikä mylläämisiä. Jos satut saamaan köynnöstäviä kasveja, mieluiten paljon, ne voit heittää pinnalle kellumaan. Tai pintakasvia, esim pistiaa tai kilpukkaa. Kasvit käyttävät mieluusti ammoniumia typen lähteenään, nitriittikin käy. Varmista kunnon hapetus.
Kylläpäs pelotti hiippailla katsomaan, mitä akvaariosta löytyy. Valmiina tai vähemmän valmiina järkyttymään, itkemään ja onkimaan kuolleet pois. Kaikki ovatkin hengissä vielä toistaiseksi. Kongot ja tulijuovat tulivat pinnalle kuhisemaan ja kerjäämään ruokaa (hyvä merkki?),jota eivät ole nyt saaneet vuorokauteen. Monniset vauhkoaa taas kovimmassa virtauksessa, joten niitä on mahdoton laskea vielä. Tulijuovat ovat ihan haalistuneita väriltään ja hankaavat vielä satunnaisesti itseään hiekkaan. Jospa se olis oireilua tuosta vedestä. Eilen olin huomaavani, että jollakin tulijuovalla olisi tummia läikkiä selkäevän etupuolella ikään kuin suomuja olisi lähtenyt. Sitten, kun on kunnon valot niin näen kalat paremmin.
Liekkö siis vesimyrkytystä tämä. Eilettäin luin, että myös kalalle ja usein kaikille saman lajin edustajille voi tulla sisäinen myrkytystila stressin vuoksi, jolloin bakteerit pääsevät lisääntymään kalassa ja erittyy kudosmyrkkyjä.Enempää ei kerrottu, mutta sen verran anatomiasta, fysiologiasta ja biomekaniikasta tietävänä osaan ajatella loput. Tosin tämä kalojen maailma tuntuu olevan poikkeuksia täynnä kun vertaa vaikka nisäkkäisiin.
Kauppias on ehdottomasti ammattitaitoisin, jonka olen kohdannut. Hänestä on ollut suurta apua näiden kalattomien ja kalallisten viikkojen aikana. Olen kertonut hänelle vesiarvot pidemmältä aikaväliltä ja kalojen käyttäytymisestä yms. Vesiarvot olivat koko ajan ok noilla Seran testeillä. Eilettäin testattu ammoniakki olisi "haitallista pidemmällä aikavälillä" jos pH heilahtaa korkeammaksi, kuten vedenvaihdoissa pahus vie tapahtuu(allas 7,5 ja hana 8). Suora puhe ja täällä kirjoittelu on toki hiukan erilaista etenkin, kun eilen oli paniikki ja hätä. Olin vaihtanut vettä eilen aamulla ja edellisenä iltana (no aika pienen määrän, mutta vaihtanut) ja siitä huolimatta kalat alkoivat oireilla voimakkaasti muutaman tunnin kuluttua viimeisestä vedenvaihdosta. Kalojen oireet sopivat joiltain osin esimerkiksi uimarakkotulehduksen ja ulkoloisien aiheuttamiksi, jolloinka lääke saattaisi auttaa. Näistä ei oikeen tahdo löytää tietoa, jolla olisi impact factoria sen verran, että voisi suunnitella seuraavaa liikettä ja pysyä askeleen edellä.
Hapetus on aika tehokas. Eheimin 2048 puolivälissä enkä uskalla vielä isommalle laittaa, ku on meinaa aika mylly. Pinnalla amerikankilpukkaa, jota sain edullisesti toiselta tamperelaiselta harrastajalta viime viikolla. Siitä kiitos hänelle.
Lisäys: yksi monninen löytyi kuolleena suodattimen takaa. Olikohan lääke myrkkyä vai vesiarvot.
-----------------------
Valkoiset ledivalot on nyt asteittain voimistettu ja huomaan tulijuovien saaneen punaisen juovansa takaisin! Eilettäin puolet menettivät punaisuutensa kokonaan muutaman tunnin aikana. En nyt pistä varsinaisia valoja heti, koska lääkettä on vielä hiukan vedessä.
Ryhdyn nyt vaihtamaan vettä ja teen testejä. Jotain hyötyä tästä nuhakuumeestakin on, kun eilettäin jouduin olemaan kotona ja siten tuli huomattua oireetkin. Olisi saattanut olla kuolleita kaloja vastassa, jos illalla olisi tullut töistä.
Oireena tuo itsensä hankaaminen ei onneksi oleniin hälyttävä kuin värien haalistuminen ja päällään seisominen, mutta se kertoo kyllä jostain viasta. Tälläkin foorumilla joillakin hankaaminen on hoitunut joko ko lääkityksellä tai sitten ihan itsekseen ajan kanssa. Siispä seurailen.