Seinään tai kattoon kiinnitettävä valaisin

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
TiinaKal
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Seinään tai kattoon kiinnitettävä valaisin

Viesti Kirjoittaja TiinaKal »

Mistä sellaisen saa, jos ei halua hankkia monimetallivalaisinta? Olen ymmärtänyt, että monimetallien kanssa saa olla tarkkana ja koska olen aloitteleva harrastaja en halua upottaa valaisimiin satoja euroja ja todeta sitten, ettei hommasta tulekaan mitään.

Minulla on tällä hetkellä 200 litran allas, jonka syvyys on 40 cm ja korkeus 50 cm. Tarkoitus on ehkä ensi kesänä hankkia 375 litran kokolasiallas, joten sitä myös silmällä pitäen pitäisi miettiä tähän 200 litraiseen sopivaa valaisinta/valaisimia, jonka voi joko päivittää tai sitten ostaa yhden valaisimen lisää, kun hankkii isomman akvaarion. En kuitenkaan ole mikään sähköalan ammattilainen, joten kaikenlaiset laskennat ja värit jne. menevät minulla yli hilseen. Onko olemassa jotakin simppeliä ohjetta aloittelijalle, joka haluaa pitää akvaarionsa avoimena ja päästää akvaariokasvit pinnalle kasvamaan ja kukkimaan?

Olen lukenut ja etsinyt tietoa ja yrittänyt selvittää asiaa, pääsemättä kuitenkaan puusta pitkälle. Kaipaan neuvoja :)
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Re: Seinään tai kattoon kiinnitettävä valaisin

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Loisteputkivalaisimet tulee pituuksien mukaan, joten niitä ei paljoa päivitetä isomman akvan saapuessa vaan menevät uusiksi. Monimetalleja saa yksittäisinä ja näin helpommin päivitettävä ja jos silmä kestää perus livalia niin ei ole pahan hintaistakaan. Joku 150W HQI tuolle 200l altaalle olisi varmastri ihan ok, 70W jos haluaa lähinnä jaavansaniaista ja keihäslehtiä.

Kattoripustuksellisia monimetalleja ja loisteputkivalaisimia on maailma pullollaan joten en niitä ala erikseen listaamaan. Suomessa vaan jostain syystä ollaan jumituttu aika pahasti noihin giantin klohmolaatikoihin lasien päällä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Aqualung kirjoitti:Kattoripustuksellisia monimetalleja ja loisteputkivalaisimia on maailma pullollaan joten en niitä ala erikseen listaamaan. Suomessa vaan jostain syystä ollaan jumituttu aika pahasti noihin giantin klohmolaatikoihin lasien päällä.
Tätä mäkin olen ihmetellyt. Yksi hyvä vaihtoehto on T5-valaisin, niistä monet (kaikki??) ovat kattoon ripustettavia. Voisit ehkä ajatella ostavasi nyt 2x39w, myöhemmin ehkä toisen vastaavan tai tämän taakse 2x54w tai jos pituus ei riitä, tästä yksi isompi riippuen tulevasta akvasta. Voi olla että tuo 2x39w vaatii jo 200-litraisessa hiilarin, T5 on aika tehokas, tai sitten ei. Monimetallin käyttö, ainakin isoissa määrin, vaatii vähän perehtymistä ettei homaa itselleen kaupan päälle leväfarmia. 70-wattisilla tilanne pysynee hallinnassa helpostikin. Musta niiden puute on sävyjen olemattomuus, valitset polttimon about kolmesta vaihtoehdosta ja se on siinä. Jos otat metallin isommilla wattimäärillä, tulee hiilarista välttämättömyys kasviakvassa.
Myös T8 ja T5 voi yhdistellä hyvin vaikka ulkonäkö ei ehkä ole maailman kaunein. Siis jos esim akvan mukana tulee käyttökelpoinen T8 eikä haittaa sen akvan päällä oleminen, voi sitä hyvin boostata kattoon ripustettavalla T5lla.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
tommitus
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tommitus »

Itse aloin siirtymään, täysin vain ledeihin. Helppo vaihdella ja lisätä/vähentää
Ebaysta tuli tilattua erilaisia settejä.

Mutta saa jonkunlaisia halvalla "suomestakin" http://www.e-ville.com/fi/1-home/5736-k ... amaan.html
, vain puna/sin. Lisäisin reilusti valkoista valoa. Joku viisaampi voisi varmaan kertoa lisää...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”