Jos oon väärässä kategoriassa niin poistettakoon tämä teksti.
Mikä vaivaa jaavansaniaistani? Kasvi on ollu monta vuotta samassa akvaariossa. Välillä olen vain pienentänyt kasvia. Ainoa mikä on muuttuunut on se, että viereisen miekan alle laitoin JBL lannoitekuulan.
326l, 128l ja 63l
Koira, kaksi hamsteria, kissa, kani, viisi lasta ja mies.
No melkeinpä niin väittäisin, että on tarpeeksi ravinteita. JBL lannoitekuula on ainoa uusi tekijä viereisen miekkakasvin alla. Lisäksi menee Easy-Life EasyCarbo: a. Kalamäärä on myös pysynyt jota kuinkin vakiona. Altaassa myös toinen Jaavansaniainen, joka ei laikutu. Nyt nuo laikut ovat auenneet. Ne ovat ikään kuin kuivunutta lehteä. Niissä ei näy mitään itiökasvustoa.
Heitinkö liian vaikean kysymyksen, kun ei oikein kukaan osaa vastata? Tänään heivaan kyseiset lehdet roskiin mutta olis kiva silti saada tietää, missä vika.
326l, 128l ja 63l
Joko tuo on normaalia lehtien ikääntymistä tai sitten kyseessä on vuodenaikasidonnainen ns. "syysrutto", jos koko kasvi uhkaa mennä samaa tietä. Ota huonot lehdet pois.
Haa, täällä sama juttu. Koko ajan saa olla nyppimässä kuvan tavalla reikiintyviä lehtiä pois. Ennen ovat viihtyneet tosi hyvin. Ei pitäisi olla ravinteistakaan kiinni; sitä paitsi kaikki muut kasvit kasvavat kauniisti ja ongelmitta. Ainoa ero entiseen on voimakkaampi valo, mutta ei senkään varjoisammissa kohdissa kasvaviin saniaisiin pitäisi vaikuttaa. Mutta jos tuo on jokin vuodenaikasidonnainen juttu, tilanne korjaantunee ajallaan. Uusia lehtiä kyllä tulee tasaiseen tahtiin.
Myös omassa altaassani jaavansaniaiset näyttävät tuolta. Olenkin miettinyt, että mikä ihme niitä vaivaa, mutta näyttää olevan aika yleistä ko kasvilla...
Mulla ei oo koskaan aikasemmin moista esiintynyt. No, otin kuitenkin nuo sairaat lehdet pois, eikä uusia vastaavia ole tullut. Saniainen jatkaa normaalisti kasvamistaan.
326l, 128l ja 63l