Erilaiset pienet sukaravut kiehtovat kovasti ja nämä ilmeisesti pitäisivät huolta puhtaudesta, monnisia en siis välttämättä kaipaa laisinkaan. Kirsikkasukaravuista mulla on kokemusta ja ovat ihan ok, mutta ehkä kuitenkin jotain erikoisempaa? Jokin erikoinen väri kenties ilman mitään kovin hankalia vaatimuksia? Mahdoton yhtälö kenties?
Perhoskirjoahvenet on aina mua jotenkin kiehtoneet, mutta mahtaakohan akvaario olla liian pieni niille ja tulevatkohan toimeen minkäänsortin sukarapujen kanssa? Onnistuuko perhosia pitämään pelkkänä naarasparvina vai vaativatko aina koiraan? Ilmeisesti koiras saattaa aiheuttaa härdelliä ja silloin akvaario varmasti käy ahtaaksi?
Entäs muut parvikalat? Mustatetrat on aina miellyttäneet mun silmää, mutta sivusilmällä lueskelin että niitä ei alle 100 l akvaarioihin suositella laisinkaan. Siitä haaveesta täytyy varmaankin siis luopua. Tiikeribarbit on toinen mikä on miellyttänyt aina, mutta ovat sen verran aktiivisia, ettei toivoakaan noin pieneen altaaseen, mutta entäs viisiraitabarbi? Ovat ilmeisesti rauhallisempaa sorttia, mutta onko 80l niillekin liian vähän? Kardinaali- tai neontetrat eivät väritykseltään mua lämmitä ollenkaan vaikka muutoin olisivat passeleita noin pieneen altaaseen. Mikäli perhosia voi 80l altaaseen ottaa, niin mahtuuko sinne enää parvikaloja? Mitä muita parvikaloja voitte suositella 80l akvaarioon?
Sitten kasveista. Olisko jotain hyviä ehdotuksia hitaasti kasvavista kasveista joille riittää semmonen kohtuullinen valomäärä? Jokin hiekkaa peittävä sammal tms. voisi olla kiva. Olen saanut tarpeekseni isoista rehottavista puskista vanhempieni akvaariossa eli jospa kerrankin jotain pientä ja sievää.
Entäs pohjamateriaali? Soraa vai hiekkaa? Onko värillä väliä? Musta hivelis omaa silmää ehkä eniten, mutta onko siinä jotain haittapuolia?
Aloitetaanpa nyt vaikka tällä kysymystulvalla ja jatketaan kunhan projekti etenee.