Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hruottu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 22:35, 07.09.2011
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja hruottu »

Olis kiva nähdä kuvia muiden platyaltaista, tässä yksi kuva omastani:

Kuva

Ja olisiko kenelläkään ideaa kuka asukeista (siis platyt, helmimonniset, omput ja yksi partis) on syönyt poimupatsulin tällaiseksi? :frown: Kaikki muut kasvit saaneet olla rauhassa (omput syö vain huonot lehdet)..

Kuva
Altaat: 450 + 240 + 240 + 40
Lisäksi kaksi koiraa.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Kuvia, ihanaa! Kivan näköinen allas. Voisin omastani yrittää kuvaa, kunhan pääsen käsiksi johonkin vempeleeseen jolla semmoisen ottaa. Tällä viikolla tulee uusia kasveja, ja pääsen siis pikku hiljaa eroon intianvesitähdikistä ja jaavansaniaisesta, jotka tuli paketin mukana. En oo kalojen sairaskuurin takia tehnyt liiemmin muutoksia kasveihinkaan, mitä nyt lisännyt pari anubiasta. Sulla on kyllä nätin näköisiä nuo saniaiset ja myös tähdikki, ehkä ne tuossa mullakin nätistyy... Olivat aika tupsulevässä ja saniaiset kituliaita pohjassa kasvettuaan, kun ne paketin mukana tulivat.

Minä veikkaisin poimupatsulin kohtalonvartijoiksi juurikin platyja. Nehän nyhtää vähän kaikkien kasvien pintoja, ja herkimmät ei sitä ehkä kestä?

---------------------------

Kuva

Huono kuvanlaatu, mutta kuva kumminkin. Näkee ainakin, että porukkaa siellä tosiaan riittää... Onneksi tuo suodatin on tehokas. Tarvis vaan putkien putsaamisen jälkeen vähän suuntailla tuota uusiksi ettei ois koko pinta mylläkkänä. Näyttää kalat viihtyvän näinkin, mutta ei kai platyt mistään virroista ole kotoisin...

Ja tuo laivanhylky oikealla on siis partista varten. Sille on toki rakennettuna tuo mun silmää miellyttävä luola, mutta en ole hennonnut häätää sitä tuosta kodistaan pois vaan odottelen edelleen, että se ehkä itse valitsisi tuon uuden luolan päivämajailupaikakseen.
hruottu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 22:35, 07.09.2011
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja hruottu »

Kiitos :) Mulla on tuolla altaassa tällä hetkellä joku 12 eri kasvilajia kun on vähän kokeilu menossa että mikä kasvaa parhaiten ja sitten siirtelen vähän myös mahdollisesti muihin altaisiin kun saa eka kasvamaan. Ja illalla yllätin sitten toisen ompun imeskelemässä poimupatsulin jämiä joten taisi sekin syyllinen löytyä, siirsin ne mitä vielä pelastettavissa oli poikasaltaaseen kasvamaan jossa toivottavasti saavat olla rauhassa.
Altaat: 450 + 240 + 240 + 40
Lisäksi kaksi koiraa.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja kerttu »

hruottu kirjoitti:Kiitos :) Mulla on tuolla altaassa tällä hetkellä joku 12 eri kasvilajia kun on vähän kokeilu menossa että mikä kasvaa parhaiten ja sitten siirtelen vähän myös mahdollisesti muihin altaisiin kun saa eka kasvamaan. Ja illalla yllätin sitten toisen ompun imeskelemässä poimupatsulin jämiä joten taisi sekin syyllinen löytyä, siirsin ne mitä vielä pelastettavissa oli poikasaltaaseen kasvamaan jossa toivottavasti saavat olla rauhassa.


Mites nuo omput, närppiikö platyt niitä pahasti? Jotenkin ajattelin, ettei ne sovi varmaan samaan altaaseen, kun platyt näykkisi niien sojottimet pilalle. Mutta vissiin ei?
hruottu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 22:35, 07.09.2011
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja hruottu »

Meillä on olleet samassa altaassa nyt vajaan kuukauden ja kertaakaan en ole nähnyt platyjen nyppivän omppuja, eikä ompuissa näy mitään jälkiä esim. tuntosarvissa että niitä kukaan olisi koittanut maistaa. Toivotaan että säilyykin näin, nimittäin suunnitelmissa vähän oli että jos sinne jossain vaiheessa ottaisi vielä jonkin nätin ompun kun kohdalle osuu :)
Toki jos maistelemaan alkavat niin omput saa muuttaa toiseen altaaseen, vesiarvoiltaan ja kooltaan tuo vaan on meidän altaista sopivin.
Altaat: 450 + 240 + 240 + 40
Lisäksi kaksi koiraa.
Mari_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 16:20, 07.11.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Mari_ »

Minun platyt on ainakin jättäneet omenakotilot rauhaan! :)

Neontetrat ovat uteliaampia.. :D
Aluksi yrittivät maistella kokoajan (ehkä eivät olleet ennen nähneet omppuja?),
mutta onneksi meno on jo rauhoittunut.

------------------------

Ja täälläkin omenakotilo vauvat imeskelevät kasveja, ihanaa konnanputkea.. :s
Siirsin sen nyt poikasaltaaseen, jos tuosta virkistyisi..
heituliini
Senior Member
Senior Member
Viestit: 659
Liittynyt: 23:13, 24.09.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaenuun korpi :D

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja heituliini »

Mulle sanottiin, että platyt repisi omppujen sojottimet, joten en edes haaveillut yhtiestä allasta, mutta onpa kiva kuulla, että tuo ei ole tähtiin kirjoitettu juttu!
On ne vaan niiiiiiiiin ihania :)
hruottu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 22:35, 07.09.2011
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja hruottu »

Joo ainahan se on hyvä riski tiedostaa että niinkin voi käydä, mutta tosiaan meidän altaassa ei ainakaan toistaiseksi ole platyt kiinnittäneet minkäänlaista huomiota omppuihin joten olen uskaltanut ne samassa altaassa pitää. Pitää raportoida jos näkyy muutoksia, mutta nyt ainakin kaikki hyvin :)
Altaat: 450 + 240 + 240 + 40
Lisäksi kaksi koiraa.
kala_friend
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 18:30, 21.05.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja kala_friend »

Ohhoh, onpa aikaa että olen tänne kirjoitellut! Hyvät hyssykät, MITEN IHMEESSÄ altaanne vesi on noin kirkasta ja puhdasta?! Miun platyt pöllyttää pohjaa koko ajan, niin kaikki sontapaakut lilluu.. :mrgreen:
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Mulla on tosi suuri kontrasti kahden akvaarioni välillä: platyaltaan vesi on hirmu kirkasta ja etenkin nyt, kun pohjalla on hiekka, on vaikutelma musta mukavan raikas. Vedenparannusaine kai jeesaa tuossa kirkkaudessa myös? Mulla kontrasti tulee kuitenkin etenkin siitä, että toinen allas on hämärä, kantoja on useita ja turveuutteen lisäys melkoinen. Platyla onkin mainio lisä meiän kotiin

Platyt näyttää edelleen hyviltä. Yksi uros oli jotenkin apea, mutta muutoin oon aatellu että kyllä se himskatin rutto nyt on selätetty. Ihana taas seurata pulleita, kauniin värisiä kalasia! Ja nyt, kun sain altaaseen vaihettua hiekan, niin voin sitte puskittaa kasveillakin kunnolla. Poistin kaikki leväset kasvit ja heti tuntuu tuo altaan ylikansoitus pahemmalta, sinne kasvien joukkoonhan ne meinaan katoili piiloihinsa. Eläinkauppaan on viety platyja useammankin altaallista, joten mä vien vasta joulun jälkeen. Sopii sekä kaupalle että mulle - saan edelleen tarkkailla nuita tuolla ja toisaalta tsekkailla että josko löytys niitä koteja täältä palstaltakin. Tarjokkaita tietty on, mutta mun on hankala kulettaa noita minnekään.
kala_friend
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 18:30, 21.05.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja kala_friend »

Noh, pitää yrittää.. siivoan platyjen pytyn noin 2 krt / viikko koska ne on aika possuja -.-´
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Mikäs siinä, jos jaksaa siivoilla :). Paljonko vaihdat vettä kerralla? Mäkin putsailen useemman kerran viikossa, mutta lähinnä niin että kerta viikkoon puolet vedestä ja sit pari kertaa joku yks ämpäri sen lisäksi. Nyt yritän vähentää, jos pärjäis tuo allas ihan normaalimmalla tahdilla.

Oon katsellut nuita eri värisiä platysia. Mietin, että kun joulun jälkeen vien kauppaan tai annan muille harrastajille tuon ylikansoituksen, niin minkä värisiä sitä sitten hankkisi uudeksi vereksi. Mitä enemmän kuvia katselen, sen mieltyneempi oikeastaan olen noihin ihan vain oransseihin! Ne on niin selkeitä, kirkkaita, ei ollenkaan "suttuisia" :). Joten taidan päätyä ottamaan ihan nuita tuommoisia tai sitten niitä kellertävämpiä, ehkä valkoista/sinistä sais olla mutta ei mitään tuxedoja. Helpommin sais kyllä uusia koteja poikasille, jos järjestelmällisesti muuttais kantaa esmes sinertävän suuntaan, mutta eiköhän nuo oranssitkin koteja löydä. Oottelen tässä että kun pari kertaa vien kauppaan, niin huomaavat multa tulevien olevan hyväkuntoisia ja voin luottaa että diili pysyy. Nyt sinne on kyllä viety vaikka minkä kuntoista ja vääntynyttä sakkia, ihmettelen että ovat ottaneet vastaan.

Mittailin tänään vesiarvot, ja näemmä tää kovettamisen hillitseminen on vaikeaa - GH olikin 10 eikä 8, vaikka siihen kasiin piti jättää. Että jospa hölläisin sitä kipsijauhekättä pikkasen seuraavalla kerralla. pH pysyy nätisti seiskassa, kivaa.
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja hippikala »

kerttu: Meillä on näköjään sama maku :D . Olen selaillut erilaisia platymuunnosgallerioita ja päätynyt siihen, että peruspunaiset ja -oranssit ovat parhaita, kuvioista wagtail ja mickeymouse ovat jees, mutta ei tosiaan mitään tuxedoja tai marmoreita tms. Minulle sellaiset "marmoriset" värit kaikilla kaloilla aiheuttavat vainoharhakohtauksen siitä onko kala sairastunut johonkin ihottumaan tms 8O. Tosin ne siniset noilla em. kuvioilla on myös ihan jees, mutta sellaisia sekavärisiä en oikein tajua. Tai no, isossa parvessa tietysti hauska, jos erottaa nopeasti kalayksilöitä värin perusteella mutta kyllä nuo perusväriset vaan niin silmiä hivelee ettei ole suurta tarvetta värikikkailulle.
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
TauluLiitu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 20:51, 21.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja TauluLiitu »

Mikä noilla meidän platylla on, kun eivät lisäänny :< Tai no viimeviikolla tuli 6 poikasta, mutta taisivat kuolla kaikki poikasaltaaseen. Sitä ennen poikasia tuli satunnaista löytöä lukuunottamatta kunnolla ennen kesälomaa. Hmp..

Samoilla linjoilla edellisten kanssa, meillä on vain noita kirkkaan oransseja ja ovat mun mielestä kauniita. Tosin mikkihiiriä haluaisin lisäksi, oranssilla pohjalla varmaankin.
heituliini
Senior Member
Senior Member
Viestit: 659
Liittynyt: 23:13, 24.09.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaenuun korpi :D

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja heituliini »

Meillä lisääntyvät TOSI tehokkaasti... Suodattimia (2 x eheim pick-up 2010) siivotessani pelkästään koteloista löytyi yhteensä 16 poikasta. Ja edellisestä tsekkauksesta oli aikaa 5 päivää [;)]

Minulla on oikein platyjen sekamelska. Rakastan monikirjoisuutta, mitä näistä ihmekaloista löytyy. Monen kokoista ja muotoistakin. Pulleaa ja lyhyttä, pitkää ja solakkaa. Yksi pinkkikin on, oranssein täplin ja mustalla lyyrapyrstöllä. Tosi komea poju! Perusharmaata, ja pissankeltaistakin muutama, mutta siellähän nuo menee parven jatkona. Mielestäni kauniita ovat myös sinikylkiset ja oranssit mustalla kyljellä :)
On ne vaan niiiiiiiiin ihania :)
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja kerttu »

TauluLiitu kirjoitti:Mikä noilla meidän platylla on, kun eivät lisäänny :< Tai no viimeviikolla tuli 6 poikasta, mutta taisivat kuolla kaikki poikasaltaaseen. Sitä ennen poikasia tuli satunnaista löytöä lukuunottamatta kunnolla ennen kesälomaa. Hmp..
Tuo 54 litran allas on tosi pieni platyille plus molleille. Ehkä eivät niin pienessä pääse piiloon ja pakoon syöviä suita? Ehkä sukupuolijakaumakin voi olla syypää, tai jos on vaikka vaan yks uros joka jostain syystä ei ole kovin innokas (sen kun näkis, tosin :D)? Tai sitten kalat on jotenkin ikuisuusvanhoja? Vaikea tosiaan keksiä platyille syitä tommoseen, täälläkin lisivät ihan koko ajan.
heituliini kirjoitti: Minulla on oikein platyjen sekamelska. Rakastan monikirjoisuutta, mitä näistä ihmekaloista löytyy. Monen kokoista ja muotoistakin. Pulleaa ja lyhyttä, pitkää ja solakkaa. Yksi pinkkikin on, oranssein täplin ja mustalla lyyrapyrstöllä. Tosi komea poju! Perusharmaata, ja pissankeltaistakin muutama, mutta siellähän nuo menee parven jatkona. Mielestäni kauniita ovat myös sinikylkiset ja oranssit mustalla kyljellä :)


Onhan se kyllä hauskaa sinänsä, etät jos haluaa vaihtelua, ei tartte heti vaihtaa lajia vaan voi vaan ottaa sekaan jotain eri värisiä platyja :).
heituliini
Senior Member
Senior Member
Viestit: 659
Liittynyt: 23:13, 24.09.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaenuun korpi :D

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja heituliini »

Nuo eriväriset platyt ovat päätyneet mulle täältä AW:n myynti-ilmoitusten kautta. Yhden satsin sain Joensuusta, toisen Oulusta. Terveempiä, nopeakasvuisia, vilkkaita kaloja. Näiden poikasetkin kasvavat vinhaan tahtiin, tai ainakin minusta tuntuu siltä. Kahdessa kuukaudessa jo ihan täysin parven mukana meneviksi tapauksiksi. Ei mullakaan lisineet 63-litraisessa, uskoisin niiden vaativan isomman tilan. Vaikka onhan tuossakin kasvustoa piilopaikoiksi, mutta kyllä siitä on tulossa monninpoikasten kasvattamo ja sukarapula :)
On ne vaan niiiiiiiiin ihania :)
Kamu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 17:41, 09.11.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Kamu »

Täälläpäin myös platynomistajia :D Tällä hetkellä 6 platya ja tarkoitus olisi hankkia lisää. 100L allas jossa frendeinä 6 Miljoonakalaa ja monni. Ruokin fisut kahdesti päivässä. Ruokana on bestfriendsin hiutale, sera flora, sera vipan, sera FD Mixpur ja ovat kovia syömään. pH: 7.2 GH: 6-7 KH: 2
Alan kovettamaan vettä huomenna saapuvalla akvaariokipsillä, joten kovuus nousee pikkuhiljaa sinne 10 paikkeille. Värikirjosta hieman eli minulla on 3 oranssia(2u+1n), keltamusta naaras ja 2 sinistä mickey mousea(1ut1n). Sukupuolijakauma on päin persettä tiedän, mutta ostan pian uusia naaraita 3. Ensimmäiset Miljispoikaset syntyneet, mutta platynaaraat ovat kantavia ;) Hankinnassa Tiger Mickey mouse, Tuxedo(väriä en tiedä vielä), semmone sunrise(ko?) mickey mouse ja EHKÄ vielä joku valinnainen väri.
TauluLiitu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 20:51, 21.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja TauluLiitu »

kerttu kirjoitti:Tuo 54 litran allas on tosi pieni platyille plus molleille. Ehkä eivät niin pienessä pääse piiloon ja pakoon syöviä suita? Ehkä sukupuolijakaumakin voi olla syypää, tai jos on vaikka vaan yks uros joka jostain syystä ei ole kovin innokas (sen kun näkis, tosin :D)? Tai sitten kalat on jotenkin ikuisuusvanhoja? Vaikea tosiaan keksiä platyille syitä tommoseen, täälläkin
Kyllä tuonne platyjen pitäis mahtua suositusten mukaan? Mollitkin ovat kaikki poikasia, suurimmat reilu sentin pituisia.. Niistäkin aijon varmaankin hankkiutua eroon, kun tuo sitten olikin niille liian pieni, vaikka toisin luulin..Tuskin ne siis ainakaan niitä syövät? :/

Platyistä sitten, tällä hetkellä 2 urosta ja 4 naarasta. Yksi uros ja naaras ovat ostettuja, loput omia poikasia. En sitten tiedä, en ole ainakaa nähnyt toiden urosten kosiskelevan tyttöjä. Hmm.. :? Harmittaa vaan, kun tuli noita poikasia viimein, ja kaikki luultavasti kuoli sinne rapulaan. Sama homma milliksillä, poikasia tulee tosi harvoin, vaikka kumpaakin sukupuolta on useampia. Onko oloissa sitten jotain vikaa? Kovetan kyllä vettä kummallekkin siihen 20dH paikkeille, ja vedenvaihdot suoritan viikottain. Kellään mitään ajatusta syypääksi?
heituliini
Senior Member
Senior Member
Viestit: 659
Liittynyt: 23:13, 24.09.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaenuun korpi :D

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja heituliini »

Kannattaa koittaa lisätä litroja reilusti :)

Fyysisestihän esim. 100 litran akvaario ei ole kovin kamalasti isompi, kuin tuollainen pieni ja litroja saa tuplasti. Täällä myyntipalstalla saa todella edullisestikin käytettyjä ja hyviä akvaarioita! Itselläni nököttää vieretysten 45 litrainen rapula ja 180 litrainen akvaario ja yllättävän pieni tuo kokoero silmiin on :)

Sitten kun platyset alkavat lisääntymään, niin poikasia on kyllä sitten ihan joka lähtöön :mrgreen: Ei tarttee poikas-allasta olla, pusikoissa kasvavat ja melko pian tulevat jo esille ja säilyvät syömättä. Kuten yksi harrastaja totesi, että "ei ne platyt noista poikasista välitä tai syö niitä, niillä on mielessä vain uusien alullepano ja naarailla urosten karttelu." Melko paikkansa pitävää, sanoisin :)
On ne vaan niiiiiiiiin ihania :)
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja kerttu »

heituliini kirjoitti:Nuo eriväriset platyt ovat päätyneet mulle täältä AW:n myynti-ilmoitusten kautta. Yhden satsin sain Joensuusta, toisen Oulusta. Terveempiä, nopeakasvuisia, vilkkaita kaloja.
Miten näiden kalojen kyydit on sujuneet? Mulle on tullut platyista joitakuita kyselyjä kauempaa, mutta kuljetusmahdollisuuksia ei ole.
TauluLiitu kirjoitti: Kyllä tuonne platyjen pitäis mahtua suositusten mukaan? Mollitkin ovat kaikki poikasia, suurimmat reilu sentin pituisia.. Niistäkin aijon varmaankin hankkiutua eroon, kun tuo sitten olikin niille liian pieni, vaikka toisin luulin..Tuskin ne siis ainakaan niitä syövät? :/
Juu, muistaakseni se on jotain 60 litran kieppeillä se kirjojen minimi platyille. Eli voi niitä varmaan siellä 54-litraisessa pitää, mutta ehkä lisääntymiseen tarvisivat suuremman? Sikäli en ois huolissani, että jos ne tuossa lisääntyisivät sitten paljon, niin saisit kyllä koko ajan etsiä uusia koteja kun altaan litrat ei anna myöten pitää suurta määrää poikasiakaan. Vesiä kerroitkin jo vaihtelevasi usein :) .

Mä vien viikonloppuna reissullani pikkusatsin platyja Jyväskylään. Joulun jälkeen sitten eläinkauppaan ne mitä ei harrastajat suoraan hae, ja sitten pääsen hankkimaan pari lisää. Toivottavasti kalat selviää noista muutoksista ja pysyvät yhtä virkeinä ja hassuina kuin tuolla meillä!
heituliini
Senior Member
Senior Member
Viestit: 659
Liittynyt: 23:13, 24.09.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaenuun korpi :D

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja heituliini »

Kerttu; kuljetukset sujuivat mallikkaasti!

3 h pussissa ei näyttänyt tuntuvan missään, värit palasivat loistoonsa muutamassa vuorokaudessa :D
On ne vaan niiiiiiiiin ihania :)
TauluLiitu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 20:51, 21.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja TauluLiitu »

heituliini kirjoitti:Kannattaa koittaa lisätä litroja reilusti :)

Fyysisestihän esim. 100 litran akvaario ei ole kovin kamalasti isompi, kuin tuollainen pieni ja litroja saa tuplasti. Täällä myyntipalstalla saa todella edullisestikin käytettyjä ja hyviä akvaarioita! Itselläni nököttää vieretysten 45 litrainen rapula ja 180 litrainen akvaario ja yllättävän pieni tuo kokoero silmiin on :)

Sitten kun platyset alkavat lisääntymään, niin poikasia on kyllä sitten ihan joka lähtöön :mrgreen: Ei tarttee poikas-allasta olla, pusikoissa kasvavat ja melko pian tulevat jo esille ja säilyvät syömättä. Kuten yksi harrastaja totesi, että "ei ne platyt noista poikasista välitä tai syö niitä, niillä on mielessä vain uusien alullepano ja naarailla urosten karttelu." Melko paikkansa pitävää, sanoisin :)

Arvaappa vaan miten paljon hokuttais isompi tankki, mutta äiti tässä on esteenä :D Ei kuulemma enää yhtään paljua tähän taloon. Jos oisin ollt vähän ciisaampi, olisin heti aluksi hommannut isomman, kun äiti sitä uuden ostoa ehdotti siinä pelossa, että tuo yksi vanha 60l hajoaa käsiin.
hruottu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 22:35, 07.09.2011
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja hruottu »

Meille kun tuli neljäs allas niin sanoin avokille että jos saan vielä neljännen ottaa niin seuraavan kohdalla hän saa valita mitkä kaksi lähtee [;)] Eli entä jos ehdotat äidillesi että saatko vaihtaa kaksi pientä allastasi yhteen isompaan ja siihen sitten näitä hammaskarppeja. Tietenkin jos lupa heltiää niin eihän se äiskä huomaa jos otat vaikka 150-200 litraisen altaan, siihen saa jo nätin parven :mrgreen:

Tuosta altaan veden kirkkaudesta en osaa sanoa, kerta viikkoon on meillä vedenvaihto ja mitään kummoisempia hoitotoimenpiteitä en yleensä tee kuin roskat pois pohjalta.. Sillä on meillä pysynyt kirkkaana vesi.
Altaat: 450 + 240 + 240 + 40
Lisäksi kaksi koiraa.
TauluLiitu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 20:51, 21.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja TauluLiitu »

hruottu kirjoitti:Meille kun tuli neljäs allas niin sanoin avokille että jos saan vielä neljännen ottaa niin seuraavan kohdalla hän saa valita mitkä kaksi lähtee [;)] Eli entä jos ehdotat äidillesi että saatko vaihtaa kaksi pientä allastasi yhteen isompaan ja siihen sitten näitä hammaskarppeja. Tietenkin jos lupa heltiää niin eihän se äiskä huomaa jos otat vaikka 150-200 litraisen altaan, siihen saa jo nätin parven :mrgreen:

Tuosta altaan veden kirkkaudesta en osaa sanoa, kerta viikkoon on meillä vedenvaihto ja mitään kummoisempia hoitotoimenpiteitä en yleensä tee kuin roskat pois pohjalta.. Sillä on meillä pysynyt kirkkaana vesi.

Hehee, ei varmaan huomaisikaan :D Mutta en kyllä haluais noista pienistäkään luopua, kun toisessa on milliksiä ja niitä ei voi yhdistää mollien kanssa kun lisääntyvät ja näin. Ehkä odottelen pari vuotta, jos kiinnostus on vielä yllä, ehkä saan levittäytyä akvojeni kanssa muualle taloon. Oma huone alkaa olla täynnä :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”