Kuulostaa aika hurjalta määrältä uuteen, vähäkoralliseen altaaseen kalkkiveden lisäksi. Leikkaisin ehkä tuon annostuksen reilusti alle puoleen, sillä liian korkeat arvot (etenkin Alk) voivat aiheuttaa vakavia ongelmia, toisin kuin liian alas liukuvat arvot jotka on helppo korjata.Rapide1 kirjoitti:Tänään laitoin Ballingit menemään altaaseen...vasta tänään siis...
No anyway, nyt aluksi menee 380ml jokaista kolmesta aineesta jaettuna 24 osaan, eli noin 15,8ml/h
Pitää testailla huomenna mitä on tapahtunut. Vielä pitää lisätä "suolaan" magnesium, jahka nyt löydän/ostan sen jostain...
Ilkan uusi allas
Valvoja: Moderaattorit
-
Alsshon
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: Ilkan uusi allas
-
Aqualung
- Katalysaattori

Juu. Kannatan myös pikaista annostuksen järkeistämistä. Kuulostaa TODELLA hurjalta määrältä vähäiselle kivikorallikuormitukselle.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Samaan tulokseen tulin itsekkin ja vähensin syöttöä vielä illalla. Ensinnäkin vedenpinta nousisi tuolla määrällä aika roimasti.
Vaajalahden artikkelin mukaan 800l altaaseen olisi sopiva aloitusmäärä 360ml/aine. Tuo se vasta huima määrä onkin
Toki tiedän että tuo on vain suuntaa-antava ohje, ja että jokainen laittakoon miten haluaa, mutta melkoinen haihtuvuus saa akvaariossa olla että tuon määrän voi lisätä, vai kuinka?
Juuri tuota vedenpinnan nousua ajatellen tuli mieleeni, että saako tuohon doseriin asennettua samanlaisen hälyttimen/virrankatkaisimen kuin on pinnantasaajassa
Vaajalahden artikkelin mukaan 800l altaaseen olisi sopiva aloitusmäärä 360ml/aine. Tuo se vasta huima määrä onkin
Juuri tuota vedenpinnan nousua ajatellen tuli mieleeni, että saako tuohon doseriin asennettua samanlaisen hälyttimen/virrankatkaisimen kuin on pinnantasaajassa
-
Aqualung
- Katalysaattori

Et muuten ole ensimmäinen kun nostaa Vaajalahden nimen pakasta kun on puhe reilusta annostelusta. Varmasti se on sopiva annos jossain tietyssä altaassa tietyllä korallikannalla, mutta kyllä jokaisen pitää omakohtaisesti säätää se syöttö vastaamaan kulutusta.
Muista en tiedä, mutta ajattelin kun artikkelissa mainittiin ohjeelliseksi aloitusmääräksi tuo yllämainittu. Alensin sitä vähän, ottaen huomioon että minulla on reilu 1000 litraa kierrossa ja syötin sillä annoksella noin kaksi pumppausta kunnes tiputin määrää reilusti. Siihen en ota kantaa onko Vaajalahden ohje oikea vai väärä, mutta tuo pelkkä nesteen määrä minua enemmän kauhistutti! Lisäksi tein hieman laimeammat litkut kuin Vaajalahden ohjearvo oli...
Edit. En minäkään sentään kaikkea usko mitä kuulen tai luen, vaikka mielelläni neuvoa kysynkin
Nimim. "Koulutukseltaan Iktyonomi"
-----
2 vuotta opiskelleena 
Edit. En minäkään sentään kaikkea usko mitä kuulen tai luen, vaikka mielelläni neuvoa kysynkin
Nimim. "Koulutukseltaan Iktyonomi"
-----
Melkein...Rapide1 kirjoitti:Nimim. "Koulutukseltaan Iktyonomi"
-
JKS74
- Junior Member

Mulla oli 400 l vettä ja siitä haihtui vuorokaudessa n. 4 litraa (4000 ml) vettä. Jos siihen olis lisännyt ballingia esim 3 x 360 ml = 1080 ml, niin ois vielä hippusen vajaa 3 litraa mennyt korvausvettä. Ihmettelen sitä vedenpinnan nousua, tai sitten en ymmärrä kaikkea? 
En ole itse mitannut tuota haihtuvuutta tai paljonko menee kalkkivettä korvausvetenä. Mutta tuolla ohjeella jos laskisin ballingaineita altaaseen, niin vedet olisi jo lattialla! Aamulla klo 5 oli jo osmolaattorin hälytinanturi veden peitossa, eli alle 300ml/24h kolmea ainetta kerran tunnissa nosti ala-altaassa veden pintaa noin 5cm! Tuossa voi nyt kyllä olla jokin asia mitä en vielä hiffaa, mutta toivottavasti joku kokeneempi Ballinginsti kertoo mitä teen väärin
Käsittääkseni ohjelmoin laitteen syöttämään siis tuon alle 300ml jaettuina annoksina vuorokauden aikana. Toivottavasti en ole laittanut sitä syöttämään 300ml kerran tunnissa
Ohjeessa kyllä luki, että laite jakaa itse tuon 24 osaan jos valitsee määräksi esim 300ml ja syöttöajaksi 24h...
-
JKS74
- Junior Member

NYT kannattas tarkistaa, ettei doseri tai osmolaattori lappoa!
-
tate
- Senior Member

Minkäs merkkinen doseri sulla on? Edellinen bubble magukseni jakoi tosiaan tuon asennetun määrän itse vaikka 12 osaan. Sitten hankin profiluxin joka taas laittaa asetetun määrään vaikka 150ml kerralla ja 12krt/pv eli 1800mlx3 eli 4,4l /päivä
. Eli veikkaisin tuota viimeistä vaihtoehtoa? Mulla menee 150ml/pvä/aine ja kohtullisella kivikorallimäärällä. Tarvinnee kyllä tunnustaa, että tuota KH:ta en ole jaksanut tuijottaa vaan, kun korallit voi hyvin olen pysynyt tuossa määrässä. Osmolaattorin saa ainakin helpolla lappoamaan! Letkun pää tarpeeksi korkealle vaan ja jos lorina häiritsee, laittaa reilusti suuremman putken/letkun siitä alaspäin jolloin ääni hiljenee ja tuo isompi putki estää lapon.
Mulla on Grotech Tec 3. Kumpikaan ei lappoa, se on tarkastettu...
-
tate
- Senior Member

Sitten kannatta tuo toinen vaihtoehto tarkistaa vaikka ihan mittalasilla. Tuli vaan mieleeni sellainenkin vaihtoehto eli et mitään ylivuodon kampaa ole eilen putsannut/laskenut tai nostopumpun tehoihin puuttunut. Nuo molemmat nostaa hetkellisesti ala-altaan veden pinnan korkeutta. Aina pitää kellot soida, kun vedenpinassa tapahtuu muutoksia, siihen on aina joku selvä syy. Vaahdottajan sammuttaminenkin nostaa ala-altaan pintaa. Streamitkin kun aamulla nostavat yöasennon jälkeen tehojaan alkaa osmolaattorin pumppu toimimaan. Eli moni asia vaikutaa tuohon pinnan korkeuteen. Tietysti jos olet koskenut ala-altaaseen tulevaan putkiston venttiiliin säätömielessä on muutoksia myös alhaalla luvassa. Mikäs pinnantasuri? Kirjoitit, että häytinanturi oli veden peitossa!!Tunzellahan tuo hälytinanturi toimii myös osmon pumpun hätä katkaisijana eli "lasisilmän" ollessa epäkunnossa koho puuttuu peliin.
Viimeksi muokannut tate, 10:14, 07.12.2011. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
JKS74
- Junior Member

GroTech 3:sen maksimi pumppauskyky on 1999 ml/kanava/vrk. Joten, jos se pumppaa täysillä kaikilla kanavilla, niin se on 6000 ml/vrk. Jos sun doseri pumppaa täysillä ja sun altaan haihtuminen on alle 6000 ml/vrk, niin sitten vedenpinta nousee, muuten se vedenpinnan nousu ei sovi mun järkeen!
Joo, elikkäs Tunzen osmolaattori on käytössä. Letkun olen kiinnittänyt putkistoon niin, että sen pää on sentin korkeammalla kuin korvausvesialtaan max. pinta. Korvausvesi valuu näin siis putkea pitkin ja sekoittuu heti ala-altaaseen tulevaan veteen tehokkaasti. Osmolaattori on nyt ollut pois päältä sen aikaa kun olen säätänyt tuota doseria, joten kalkkivettä ei ole syötetty altaaseen pian vuorokauteen.
Itseasiassa elen kyllä itsy-bitsy-pikkuisen säätänyt läpiviennin palloventtiiliä tässä viimeisen 48h aikana suuntaan ja toiseen
Mutta minun logiikallani ala-altaan pinnan ei olisi pitänyt nousta, päinvastoin, sillä nyt ylivuodossa on enemmän vettä sisässä. Tämä siitä syystä että se lutkutti ilmaa...
Tuo tieto, että maksimisyöttö/vrk on 6000ml, helpottaa mieltä. Ainakaan siis ei vesi lainehdi lattialla!
Ainoa temppu mikä tulee mieleen, on siis pudottaa doserin syöttö esim. 100ml/ kanisteri/ 24h. Tällöin luulisi myös haihtuvuuden olevan suurempi kuin doserin annostus, jolloin myös kalkkiveden lisäys onnistuu.
Sanotaan nyt vielä, että tämä on minun ensikosketukseni Ballingin käyttöön. Kaikki tämä säätö on minulle ihan uutta. Joten jos on oikeasti hyviä neuvoja, kuten nyt on tullutkin, niin niitä otan kyllä vastaan mielelläni. Sarkastiset letkautukset ja pikkunäppärät kommentit saan kyllä isältäni, niitä en kaipaa tällä foorumilla
Itseasiassa elen kyllä itsy-bitsy-pikkuisen säätänyt läpiviennin palloventtiiliä tässä viimeisen 48h aikana suuntaan ja toiseen
Tuo tieto, että maksimisyöttö/vrk on 6000ml, helpottaa mieltä. Ainakaan siis ei vesi lainehdi lattialla!
Ainoa temppu mikä tulee mieleen, on siis pudottaa doserin syöttö esim. 100ml/ kanisteri/ 24h. Tällöin luulisi myös haihtuvuuden olevan suurempi kuin doserin annostus, jolloin myös kalkkiveden lisäys onnistuu.
Sanotaan nyt vielä, että tämä on minun ensikosketukseni Ballingin käyttöön. Kaikki tämä säätö on minulle ihan uutta. Joten jos on oikeasti hyviä neuvoja, kuten nyt on tullutkin, niin niitä otan kyllä vastaan mielelläni. Sarkastiset letkautukset ja pikkunäppärät kommentit saan kyllä isältäni, niitä en kaipaa tällä foorumilla
-
Aqualung
- Katalysaattori

Anna tasurin olla vielä toistaiseksi pois päältä ja katso miten se pinta tasoittuu siitä.. Kun on taas anturi pinnalla tasuri päälle ja katsomaan toistuuko vai onko homma klaari.
Kehotan kuitenkin nyt ballingia aloitellessa mittailemaan hiukan noita Ca, Mg ym arvoja vaikka kerta viikkoon jonkun aikaa niin saa tarkemmin haarukoitua sitä tarvittavan ballingin määrää ja tarvittaessa säädettyä doseria.
Kehotan kuitenkin nyt ballingia aloitellessa mittailemaan hiukan noita Ca, Mg ym arvoja vaikka kerta viikkoon jonkun aikaa niin saa tarkemmin haarukoitua sitä tarvittavan ballingin määrää ja tarvittaessa säädettyä doseria.
Tuo oli suunnitelmana
Lähinnä tuo alkaliniteetti on ollut mulla alhainen, ja ekana sen huomaa levy-montista, tosin kasvua on myös tapahtunut kaikissa SPS koralleissa... Neonkeltainen montipora on ottanut huiman pyrähdyksen!
Anyhow, katson tänään tuon haituneen veden määrän ja tiputan annostusta anyway, joten tasurin laitan varmaan jo illalla päälle. On se hälytysääni kivempi kuin lattialla kylpevät koirat kuitenkin...
Anyhow, katson tänään tuon haituneen veden määrän ja tiputan annostusta anyway, joten tasurin laitan varmaan jo illalla päälle. On se hälytysääni kivempi kuin lattialla kylpevät koirat kuitenkin...
-
K.S
- Kim Söderberg

- Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
- Viesti:
Mittaa ainakin Kh kerran päivässä, se on helppo mitata ja näet miten se lähtee nousemaan, se ei saa nousta liikaa, ei ainakaan liian äkkiä.
pH nousee ja kalat ei oikein tykkää!
Se miten sun altaasta haihtuu vettä en ota kantaa mutta hyvä vinkki on ottaa se tasuri tosiaan pois ja kädet pois niistä hanoista
pH nousee ja kalat ei oikein tykkää!
Se miten sun altaasta haihtuu vettä en ota kantaa mutta hyvä vinkki on ottaa se tasuri tosiaan pois ja kädet pois niistä hanoista
Oli pakko vääntää vähän hanoja, durso korhalsi kuin ajokoira joulupöydässä!
-
Aqualung
- Katalysaattori

Jos mahdollista niin itse yrittäisin ensin löytää durson asetukset sieltä ilmansyötön puolelta ja vasta sitten sieltä juoksutusputkesta. Tosin itsekin olen joutunut hiukan vedentuloa hillitsemään (nostopuolelta) kun ei kupla-ansa enään pysynyt kuohumisessa mukana. Itse durson sain kuitenkin ilmansäädöllä hiljaiseksi.
Kotonahan oli kaikki ihan kunnossa eilen... Mitä nut vedenpinta ala-altaassa oli vähän korkealla, mutta se todennäköisimmin johtuu siitä, että streamit töhöttävät kohti ylivuotoa. Sähkönjohtavuus oli 52.9mS ja pH oli kalkkiveden katkaisusta huolimatta 8.3
Asensin doserin syöttämään 100ml/vrk ja korvausvesi on edelleen pois päältä. Toivottavasti tänään on senverran haihtuvuutta, että saan selville jonkinlaisen yhtälön ballingin, korvausveden ja vesiarvojen välille
Vesi oli hieman koholla vielä, joten kun pinta laskee ja suolapitoisuus nousee takaisin haluttuun (53mS/ 1.0260), luulen että ollaan aika lähellä haluttuja arvoja niin pH-, KH- ja Ca-arvojenkin suhteen
Sitten voikin hipostella kaikkien muiden aineiden kanssa.
Sitten jatko-ongelma, mitä on Mischbetthartz? Ei löydy netistä tietoa kuin Saksaksi, ja se kieli on päässyt pahasti unohtumaan... Senverran ymmärsin vielä, että liittyy silikaattien poistoon ja DI-laitteeseen, mutta miten tulisi käyttää ja missä? Pelkästään DI:ssäkö?
Tuota matskua löytyy meinaan muutama kilo!
Asensin doserin syöttämään 100ml/vrk ja korvausvesi on edelleen pois päältä. Toivottavasti tänään on senverran haihtuvuutta, että saan selville jonkinlaisen yhtälön ballingin, korvausveden ja vesiarvojen välille
Vesi oli hieman koholla vielä, joten kun pinta laskee ja suolapitoisuus nousee takaisin haluttuun (53mS/ 1.0260), luulen että ollaan aika lähellä haluttuja arvoja niin pH-, KH- ja Ca-arvojenkin suhteen
Sitten voikin hipostella kaikkien muiden aineiden kanssa.
Sitten jatko-ongelma, mitä on Mischbetthartz? Ei löydy netistä tietoa kuin Saksaksi, ja se kieli on päässyt pahasti unohtumaan... Senverran ymmärsin vielä, että liittyy silikaattien poistoon ja DI-laitteeseen, mutta miten tulisi käyttää ja missä? Pelkästään DI:ssäkö?
Tossa kaikkiin noihin kysymyksiin vastaus.Rapide1 kirjoitti:
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 0223810039
Not all those who wander are lost
J.R.R. Tolkien
J.R.R. Tolkien
-
Aqualung
- Katalysaattori

Se on DI suodattimen ioninpoistohartsi.
Kiitos kiitos! 
Joo nou hätä. Kyllä kaveria autetaan niin ylä-kuin alamäessä.Rapide1 kirjoitti:Kiitos kiitos!
Not all those who wander are lost
J.R.R. Tolkien
J.R.R. Tolkien
Alamäessä varsinkin annetaan lisää vauhtia
Buhahahaa!!!
Tänään meille muutti seuraavat kaverit. Muutaman tunnin jälkeen sain savotan valmiiksi. Aikamoinen duuni koittaa tunnistaa lajit turvallisiksi ja ei-niin-turvallisiksi. Osasta oli useampi yksilö, kuvissa jokaista lajia edustaa yksi... Osan matka jatkui vertikaalisesti saniteettitilojen kautta, osa pääsi altaaseen...
Tänään meille muutti seuraavat kaverit. Muutaman tunnin jälkeen sain savotan valmiiksi. Aikamoinen duuni koittaa tunnistaa lajit turvallisiksi ja ei-niin-turvallisiksi. Osasta oli useampi yksilö, kuvissa jokaista lajia edustaa yksi... Osan matka jatkui vertikaalisesti saniteettitilojen kautta, osa pääsi altaaseen...
Tässä lisää...
Yhteensä ainakin 13 lajia
Valitan kuvin huonoa laatua. Värit on mitä on... Esim. kuvan 17 rapu on upean violetti livenä! Muutama kirkuvan oranssi, ja yksi pinkki jopa
Yhdellä jaloissa kirkkaan keltaiset kuviot, aika magee...
Yhteensä ainakin 13 lajia
Valitan kuvin huonoa laatua. Värit on mitä on... Esim. kuvan 17 rapu on upean violetti livenä! Muutama kirkuvan oranssi, ja yksi pinkki jopa
Yhdellä jaloissa kirkkaan keltaiset kuviot, aika magee...