Apua kalaston suunnitteluun (350l)

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jiegna
Starting Member
Starting Member

Apua kalaston suunnitteluun (350l)

Viesti Kirjoittaja jiegna »

Pidin muutaman vuoden taukoa akvaariohommista, mutta pari viikkoa tuli hankittua käytettynä tuommonen 350-litranen pönttö. On nyt kypsynyt vajaan viikon ja yritän kovasti suunnitella siihen kalastoa. Olen alustavasti suunnitellut Etelä-Amerikka biotooppia. Pohjana mulla on hieno hiekka. Kaloista mulla ei ole vielä mitään varmaa päätöstä, mutta jonkinlaisen plekon haluaisin ehdottomasti. Mahdollisimman suuren, tietysti altaan koko huomioon ottaen.

Olen myös harkinnut esim. monnisia, lehtikaloja tai kyhmytonkijoita. Jokin tetraparvi olisi tietysti kans hieno... Ehdotelkaa te mulle eri kalalajeja, kun minun oma suunnittelu ei nyt toimi yhtään.. :D Ja kasvit! Mitä kasveja minä laittaisin jos mennään sen Etelä-Amerikka-ajatuksen mukaan?
lops
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Apua kalaston suunnitteluun (350l)

Viesti Kirjoittaja lops »

Kun suunnittelin itselleen 200l E.-Am biottoopia, tein sellaisia muistinpanoja: kasveista miekkakasvit, Heteranthera (karttulehti), Ceratophyllum (karvalehti), Vallisneria, Cabomba; kaloista diskus, lehtikala, kääpioahvenet, Tetrat, paaaljon monenlaisia monnisia... Biotoopiakvoista löytyy vaikkapa http://fish.mongabay.com/biotope.htm. Erikseen joki ja purobiotooppeja Etelä-Ameriikkasta jne. luonnonkuvien kanssa. Ja googlettamalla vaikkapa "Amazon biotope aquarium". Minulle tulivat lopuksi sitten lehtikalat, rusokääpiöahvenet, partikset ja parvi keisaritetroja (riittavan isot, jottei joutuisi lehtikalojen suuhun. Vaikka myöhemmin hoksasin, että lehtikseni ovat ei-pienenpiä-syövää sorttia, muttei sitä etukäteen tiedä). Varautua pitää kuitenkin, yksilöiden luonteesta on kiinni esim. alkaavatko lehtikset kiusaamaan ahvenia tai minkä plecon/monnisen saat - ahvenien ja jonkun hyvin territoriaalisen monnisen välillä voi tulla aluekiistoja - mutta ei muuta kun riitävästi luolia... E.-Am. biotooppiin sopii ehdottomasti joku kanto myös. Onnea kauppamatkaan!
jiegna
Starting Member
Starting Member

Re: Apua kalaston suunnitteluun (350l)

Viesti Kirjoittaja jiegna »

No niin, nyt on akvaario ollu toiminnassa mutaman viikon ja ihan hyvin menee. Ensimmäisiksi kaloiksi meille muutti 8 keisaritetraa, 4 kuparimonnista, 1 kultajuovapleko ja 1 naamiokorupleko. Minulla on ollut mielessä ostaa tuonne lisäksi jokin etelä-amerikkalainen kirjoahvenpariskunta tai kyhmytonkijoita. Ovatko tonkijat liian suuria akvaariooni? Mitä kirjoahventa suosittelisitte jos päädyn sellaiseen? Mahtuisiko mielestänne akvaariooni vielä toinen parvikalaryhmä, esim. punatetroja? Aion lisätä vielä keisarien määrää muutamalla kalalla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”