Mitä levää tämä on?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Xabi_
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Mitä levää tämä on?

Viesti Kirjoittaja Xabi_ »

112-litraiseen akvaariooni laseihin on ilmestynyt jotakin vihreää levää, tietääkö joku mitä se on? Tässä vielä huonolaatuinen kuva:
http://www.aijaa.com/v.php?i=003139167006.jpg

Miten tuon saa hävitettyä pois? Laitoin akvaarioon levänpoisto -tabletteja, mutta ne eivät ole tehonneet.. Monneja löytyy, ja ne puhdistavat kyllä laseja, ei vain auta.. :?
Yhden akvaarion omistaja.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Mitä levää tämä on?

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Levän lajista en tiedä, mutta mikset raaputa tuota pois vaikka vanhalla pankkikortilla? En minä ainakaan mitään myrkkyjä tuon takia käyttäisi. Leviä on kaikissa akvaarioissa...aina.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Eiköhän tuo ole ihan tavallista viherlevää, joka junttaa lasiin kiinni todella tiukasti. Vanhalla pankkikortilla tosiaan lähtee helposti, toki jos allas on kovin naarmuinen niin helposti levä menee naarmujen sisään eikä niitä saa sieltä pois kuin ehkä sienellä hinkkaen (ja samalla tekee lisää naarmuja).

Ihan ensimmäisenä tosiaan mekaaninen puhdistus ennenkuin aletaan mitään levämyrkkyjä käyttämään, ne kun ovat tosiaan myrkkyjä.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Milsku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Sain itse pankkikortilla tehtyä naarmuja lasiin. Handy-leväskrapalla olen uusilta naarmuilta välttynyt. Saa ihan esim K-raudasta tai eläinkaupasta.
Nano Riutta <3
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Milsku kirjoitti:Sain itse pankkikortilla tehtyä naarmuja lasiin. Handy-leväskrapalla olen uusilta naarmuilta välttynyt. Saa ihan esim K-raudasta tai eläinkaupasta.
En usko tuota. Siis muovisella kortilla naarmutit lasia...huh huijaa.
Milsku
Senior Member
Senior Member

No aletaan sitten tästäkin kinaamaan. Hoh hoh.
En tiedä miten onnistuin, mutta näin kävi ja halusin nyt vaan jakaa tämän tiedon jos joku muu sattuu olemaan yhtä taitava kuin minä.
Nano Riutta <3
cercer
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja cercer »

Millaiset naarmut muovikortista tuli? Tulivatko kortin reunoista? En missään nimessä halua kinata vaan tuo kuulostaa äkkiseltään niin fyysiseltä mahdottomuudelta että pakko pyytää selvennöstä.
Amos
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Amos »

Onhan siellä kortissa siru sisällä :mrgreen: Hiekkaahan kortin ja lasin väliin menee, kun hermostuksisaan niin huonolla välineellä putsaa viherlevää. Vitsi,vitsi. Oikeen pieneen akvaan saattaa handy olla liian iso. Akvaariokauppojen myymä kapea partaterämalli toimii tällöin, kunhan katkaisee varren sopivan mittaiseksi. Rautakaupoista saattaa löytyä myös "minihandy", jossa on mattopuukon terä..
1000, 100 ja 10 litraa
Koukku 70
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Koukku 70 »

Lähes kaiken olen koittanut, mitä täällä on levän raaputukseen ehdotettu. Itsekkin pidin ennen karkeaa sientä hyvänä, mutta kyllä se levä lasista lähtee kaiken parhaiten pelkällä matto/tapettiveitsen terällä, sellainen n.20mm.ä leveä ja n.100mm.ä pitkä. Jostain syystä parempi pelkkä terä kuin kahvan kans, parempi tuntuma(ehkä). Eikä tule naarmuja kun pitää terän lasissa ylhäältä alaspäin liikuttaessa ja irroittaa terän lasista alhaalta ylöspäin liikuttaessa. Levä irtoaa yhdellä "leikolla", ei tarvi hangata. [;)] ( leikkuu kulmahan saa olla aika jyrkkä, silleen että ei tunnu vastusta liikkeessä, kokemus opettaa oikean kulman)
Se, että jos minä olen väärässä, niin ei suinkaan tarkoita sitä, että sinä olisit oikeassa.;)
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Kyllä miusta paras levän poisto väline laseista on semmonen vaahtomuovi sieni, jonka toisella puolella on semmonen ööh muovinen/kuminen kovanhko röpelöpintanen pinta, tuolla kun hinkkaa niin kyllä lähtee, eikä naarmuta lasia jos ei vaan hiekkaa mene väliin.
Koukku 70
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Koukku 70 »

Nimenomaan, jos vain ei mene hiekkaa väliin. Terän väliin ei hiekkaa saa etes yrittämällä.
Se, että jos minä olen väärässä, niin ei suinkaan tarkoita sitä, että sinä olisit oikeassa.;)
Milsku
Senior Member
Senior Member

En mä osaa sanoa mistä kohtaa kortista ne tuli. Lyhyitä ei kovin syviä. Yleensä useampi samassa kohtaa parin millin päässä toisistaan.
Nano Riutta <3
Xabi_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Xabi_ »

Okei, nytpä on raaputettu levä laseista pois :D
Miten tuo viherlevä sitten tulee? Voiko sitä ehkäistä jotenkin? Monni löytyy akvaariosta, se puhdistaa kyllä laseja muttei saanut sitä pois.
Yhden akvaarion omistaja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”